konstantile
Member
- Μηνύματα
- 48
- Likes
- 386
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
Η αφορμή, ενας αγώνας απόστασης δρόμου.....έτσι κι αλλιώς μας φάγανε οι δρόμοι, θα μας κόστιζαν τα χιλιόμετρα ενός Ημιμαραθωνίου; Sarajevo Halfmarathon λοιπον και το ταξίδι ξεκινάει......
Και ξεκινάει νωρίς....14 Σεπτέμβρη αξημέρωτα.....ωρα 5:30 στο αεροδρόμιο Μακεδονία, για την πτήση των 6:30 προς Αθήνα και απο εκει στο Dubrovnik. Στις 9 ωρα Κροατιας, προσγειωθηκαμε στο μικρο αεροδρομιο, που βρισκεται γυρω στα 25 κμ εξω απ' την γραφική καστροπολιτεία των Δαλματικων ακτων. Πρωτη κινηση, ειναι να κανω συναλλαγμα (1 Ευρω - 7,45 Κουνα). Στον χωρο των αφιξεων υπαρχουν γκισε εταιριων με λεωφορεια που κανουν την μεταφορα απο και προς το αεροδρομιο. Η τιμή εισιτηριου ειναι γυρω στα 5,5 ευρω και τα λεωφορεια αναχωρουν απ τις στασεις που βρισκονται εξω απ τις αφιξεις του αεροδρομιου. Αυτη ειναι και η πιο φθηνη λυση μεταφορας, καθως τα ταξι κοστιζουν γυρω στα 25 - 30 ευρω. Τα λεωφορεια απο το αεροδρομιο σε μεταφερουν στο σταθμο λεωφορειων της πολης, απ' οπου με τη δημοσια συγκοινωνια ( σε περιπου 20' εισαι στην εισοδο της παλιας πολης (3,20 ευρω η διπλη διαδρομη). Στο σταθμο του κτελ υπαρχει και χωρος φυλαξης αποσκευων, σε πολυ φθηνες τιμες (περιπου 0.80 ευρω η πρωτη ωρα και μετα καθε επιπλεον ωρα 0.20 ευρω) για οσους ενδιαφερονται.
Οι ωρες που θα εμενα στο Dubrovnik, δεν μου αφηναν πολλά περιθωρια για δραστηριοτητες, ετσι περιοριστηκα στην περιπλανηση των δρομων της παλιας Πολης και την χαλαρωση στα σκιερα σοκακια της.
Με χρωμα Βενετσιανικο και Αυστροουγγρικό, η παλιά Πολη δεν θυμιζει σε καμια περιπτωση Βαλκάνια. Τα κτηρια και οι ναοι σε εξαιρετικη κατασταση, διατηρουν ολα εκεινα τα χαρακτηριστικα, που σε μεταφερουν σε μια αλλη εποχη. Δικαια λοιπον η UNESCO εχει περιλαβει στον καταλογο της με τα μνημεια Παγκοσμιας κληρονομιας.
Περνώντας την Κεντρικη πυλη, βρισκόμαστε μπροστα στο κεντρικό πεζοδρομο της παλιας Πολης. Τη περηφημη Stradun, που ειναι συνηθως κατακλυσμενη απ' τους τουριστες.
Η βόλτα μεσα στα σοκάκια είναι μια ξεχωριστή εμπειρία.
Με το θερμομετρο στα υψη, η σταση για μια παγωμενη φρεσκοστημενη λεμοναδα, κριθηκε επιβεβλημενη....
Οι ωρες περασαν πολυ γρηγορα, και επρεπε να επιστρεψω στο σταθμο των λεωφορειων καθως στις 16:30 αναχωρουσε το λεωφορειο για το Μοσταρ, εκει σκοπευα να διανυκτερευσω. Το λεωφορειο τελικα με διωρη ανεξηγητη καθυστερηση ηρθε στις 18:30, γεγονος που κουρασε γενικα ολους τους επιβατες. Το εισητηριο απο Ντουμπροβνικ για Μοσταρ, κοστιζει 16.5 ευρω (συν 1 ευρω που πληρωνεται στον οδηγο, για την καθε αποσκευη). Η διαδρομη αρχικα παραθαλασσια σε δρομο με μονη λωριδα ανα κατευθυνση, και αρκετες στροφες, διασχιζει ενα μικρο κομματι Βοσνιακης ακτογραμμης, μπαινοντας ξανα σε κροατικο εδαφος για να ξαναπερασει τελικα σε Βοσνιακο μετα την πολη Metkovic. Στο Μοσταρ τελικα φθασαμε γυρω στις 10 το βραδυ και γεματος κουραση πηγα στο δωματιο που ειχα κλεισει απο πριν. Στο δρομο για το δωματιο δεν μπορουσα να μην δω φωταγωγημενο το διασημο γεφυρι της πολης...
Το επομενο πρωι μετα απο εναν γεματο υπνο, βγηκα για περιπλανηση στους δρομους του γραφικου Μοσταρ. Τουριστικο μερος, σε μικροτερο βαθμο απ οτι το Ντουμπροβνικ φυσικα, μ εναν καθαρα πιο Βαλκανικο αερα, με τα τζαμια και τις εκκλησιες να τονιζουν τη μιξη των θρησκευτιкων στοιχειων που χαρακτηριζει τη Βοσνια Ερζεγοβινη. Το Μοσταρ ειναι ενας ιδιαιτερος και ομορφος προορισμος, με τη Σταρι Μοστ (παλια γεφυρα) σαν σημα κατατεθεν. Τη Σταρι Μοστ, πιστο αντιγραφο της παλιας γεφυρας που χτιστηκε πανω απ'τον ποταμο Νερετβα, κατοπιν παραγγελιας του Σουλτανου Σουλειμαν του Μεγαλοπρεπη το ετος 1565 μΧ, και κατεδαφιστικε ολοκληρωτικα απ' τα πυρα του πολεμου το 1993.
Πανω στη γεφυρα λοιπον, απ' οπου πολλοι θαρραλεοι κανουν βουτια στα νερα του Νερετβα (υπαρχει και σχετικο event που γινεται ετησια), υπαρχουν και οι γιαλαντζι θαρραλεοι μεροκαματιαριδες, που ζητανε χρηματα απ' τους τουριστες για να κανουν υποτιθεται τη βουτια, που ποτε δεν κανουν φυσικα...
Η καλυτερη θεαση της γεφυρας και της γυρω περιοχης ειναι απ το μιναρε του τζαμιου Κoski Mehmed Pasina. Η εισοδος στο τζαμι και στο μιναρε κοστιζει 12 ΚΜ (6 ευρω περιπου), αν και καπως ακριβη, παρ'ολα αυτα αξιζει.
Ενας Βοσνιακος (Στην Τουρκια, Τουρκικος, στην Ελλαδα, Ελληνικος....εγω λεω απλα Βυζαντινος) καφες, μερακληδικος βαρυς, διπλα στα πετροχτιστα σπιτια και παρατηρωντας την περατζαδα του κοσμου στη παλια πολη, ειναι απλα ενα must do it....
Η περιοχη του Μοσταρ, αλλα και της Ερζεγοβινης γενικοτερα, ειναι η κυρια οινοπαραγωγος περιοχη της Βοσνιας. Καλιεργουνται κυριως οι ντοπιες ποικιλιες Blatina, Trnjak (ερυθρες) και Zilavka (λευκη), δινοντας εξαιρετικης ποιοτητας κρασια...
Με τις ομορφες αυτες εικονες, και μια πολυ θετικη εντυπωση απ' το γραφικο Μοσταρ ξεκινησα για τον κυριο σταθμο του ταξιδιου, το Σαραγεβο. Η διαδρομη με το τρενο ειναι πανεμορφη, καθολου κουραστικη (καινουργια, ανετα βαγονια με wifi και κλιματισμο), και ενα τοπιο πραγματικα μαγευτικο. Το εισητηριο κοστιζει 6,70 ευρω και το ταξιδι διαρκει περιπου 2 μιση ωρες.
Φθανοντας στο Σαραγεβο, πρωτο μελημα ηταν να παρω τον αριθμο συμμετοχης μου για τον αγωνα της επομενης μερας...Δεδομενου οτι ηδη ειχε βραδιασει, οταν τακτοποιηθηκα στο δωματιο που θα με φιλοξενουσε τις επομενες μερες, εκρινα σκοπιμο να ξεκουραστω. Η επομενη θα ηταν απ το πρωι μια μερα γεματη κουραση...Ο Ημιμαραθωνιος διεξαγεται στους κεντρικους δρομους της πολης, και περναει μπροστα απ τα κυριοτερα σημεια της. Ετσι παραλληλα με τον αγωνα, τρεχοντας, γνωρισα ταχιστα το περιβαλλον που θα κινουμουν. Η εμπειρια του να συμμετεχει καποιος δρομεας σε αγωνες εξωτερικου ειναι μοναδικη, ετσι και αυτη με αποζημιωσε και χωρις καποιον ιδιαιτερο λογο, το συναισθημα μου για την πολη και την αυρα της ηταν αμεσως θετικο.
https://el.wikipedia.org/wiki/Σαράγεβο
Μετα απο μια μικρη αναπαυλα, νωρις το μεσημερακι ξεκινησα την περιπλανηση στο Σαραγεβο. Το δωματιο μου ηταν πολυ κεντρικο, στη καρδια της συνοικιας Μπαστσαρσιγια (Baščaršija), μολις δυο βηματα απο τη Sebij, τη διασημη Οθωμανικου τυπου κρηνη που ειναι σημα κατατεθεν της πολης.
Ο αγωνας κοστισε καμποσες θερμιδες , και ο οργανισμος μου ζητουσε επιμονα φαγητο....ηταν η καταλληλη στιγμη να δοκιμασω το περηφημο Βοσνιακο burek σε ενισχυμενη μεριδα....Μια τυρι, μια κιμα και συνοδεια απο Αριανι....τελειο....
O καφες, ειναι ενα επισης παραδοσιακο στοιχειο της καθημερινοτητας στη Βοσνια. Οπως και στην Ελλαδα, ετσι και στη Βοσνια η απολαυση του καφε ειναι μερος της κουλτουρας των ντοπιων. Ο Βοσνιακος καφες πολλοι θα πουνε οτι ειναι ιδιος με τον Ελληνικο. Και μετα αρχιναει η κοντρα, εαν ειναι Τουρκικος, Ελληνικος η Βοσνιακος....και γινεται πολεμος και ολοκληρη συζητηση για τον ερμο τον καφε και την καταγωγη του....Για να μιλαμε σε καποια βαση και με ειλικρινεια....Οι Τουρκοι γενικα δεν συνηθιζουν τον καφε, και προτιμουν το τσαι κυριως. Ο λεγομενος Βοσνιακος και Ελληνικος καφες εναι κατα βαση ο ιδιος, με 3 διακριτες διαφορες, ως προς τον καφε, την παρασκευη του, και ως προς το σερβιρισμα του...Ο Βοσνιακος ειναι πιο σκουρος (δηλδ πιο καβουρδισμενος) απο τον κλασικο Ελληνικο. Οι Βοσνιοι δεν προσθετουν ζαχαρη, ουτε ανακατευουν τον καφε πριν το βρασιμο, αυτα τα κανουν μετα...τελος κατα το σερβιρισμα ανακατευουν τον καφε, αφου εχουν προσθεσει μεσα λιγο χλιαρο νερο. Σε αντιθεση οι Ελληνες, εχουμε πιο ξανθο καφε, βαζουμε ζαχαρη και ανακατευουμε πριν το βρασμο, και κατα το σερβιρισμα απαγορευται το ανακατεμα για να μη σπασει το καιμακι....διαλεγετε και παιρνετε.....
Στο Σεραγεβο, την Ιερουσαλημ της Ευρωπης, οπως εχουν χαρακτηρισει την πολη, κυριαρχη εθνοτικη ομαδα ειναι οι Βοσνιοι, η Σλαβικης προελευσης εξισλαμισθεντες πληθυσμοι. Στ' ανατολικα της πολης ζουν Σερβοι ορθοδοξοι, και διασπαρτοι Κροατες Καθολικοι. Ελαχιστοι ειναι οι Εβραιοι, οπως επισης και καποιοι μαρτυρες του Ιεχωβα. Η ιστορια της πολης εχει πολυ μεγαλο ενδιαφερον, απο την ιδρυση της μεχρι και σημερα, εχει περασει απο στιγμες Δοξας εως την πληρη παρακμη και τη δινη πολεμων, με τελευταια την 4 ετη πολιορκια της κατα την διαρκεια του πολεμου στη Βοσνια την περιοδο 1992-96. Ο σκληροτερος πολεμος στην Ευρωπη μετα τον Β' παγκοσμιο, με χιλιαδες νεκρους και αγνοουμενους, που αφησε ανεξιτηλα τα σημαδια του, κυριως πανω στα κτηρια και στους δρομους....
Τα ''ροδα'' του Σαραγεβο στην κεντρικη αγορα της πολης, στο τοπο θυσιας αθωων ανθρωπων της απλης καθημερινοτητας ....
Εκει οπου η Ανατολη, συναντα τη Δυση...χαρακτηριστικο σημειο μεταξυ του Οθωμανικου και του Δυτικου στοιχειου της πολης...εκει που το Saraci sokak συναντα την knez Fernadija....
Κεντρικο και πιο σημαντικο τζαμι της πολης ειναι το Γκαζι Χουσρεφ Μπεγκ Τζαμι, που βρισκεται στη καρδια του κεντρου, στη Bascarcija....
O Καθεδρικος Καθολικος Ναος της Ιερας Καρδιας του Ιησου (Sacred heart of Jesus)...
Και ο Σερβοορθοδοξος Καθεδρικος Ναος...
Tο καταπρασινο Σαραγεβο ειναι χτισμενο σε υψομετρο 550 μ, στη καρδια της κοιλαδας που σχηματιζει η ροη του ποταμου Miljacka, ο οποιος χωριζει την πολη στα δυο. Δεξια και αριστερα οι μαχαλαδες της πολης χτισμενοι αμφιθεατρικα στις πλαγιες των καταπρασινων βουνων, συνδιασμος που δημιουργει ενα πολυ ομορφο σκηνικο.
Δειγμα της Αυστροουγγρικης εποχης στην Βοσνια, ειναι το κτηριο του Δημαρχειου...
...και μνημης, η Latinska ćuprija (Latin bridge), εκει οπου ο Γκαβριλο Πριντσιπ δολοφονησε το 1914, τον Αρχιδουκα της Αυστριας Franz Ferdinand και την συζυγο του, γεγονος που αποτελεσε casus beli του Πρωτου Παγκοσμιου Πολεμου...
Πλησιαζοντας το ηλιοβασιλεμα, μια ομορφη δραστηριοτητα ειναι να παει κανεις στο Yellow fortress, που δεσποζει σε υψωμα πανω απ' το ιστορικο κεντρο. Απο εκει η θεα της πολης κατα τη δυση του ηλιου ειναι εξαιρετικη...
Βραδιαζοντας στο Σαραγεβο.....η νυχτα πεφτει πανω απ' το νεκροταφειο θυματων του πολεμου.....με ψυχρα και αποκοσμη ησυχια η πολη φοραει τη νυχτερινη της φορεσια...
Ξημερωματα, το ''Αλλάχου Άκμπαρ'' του μουεζινη απ' το κοντινο τζαμι λειτουργησε σαν τελειο ξυπνητηρι. Σκοπος του ιδιαιτερα πρωινου εγερτηριου ηταν η αποθεραπεια μετα τα χιλιομετρα του αγωνα. Ψαχνοντας κανεις στο ιντερνετ για μερη αναψυχης στο Σαραγεβο, βρισκει το παρκο Vrelo Bosne, που βρισκεται λιγο εξω απο την πολη. Ο τροπος για να πας εκει απο το κεντρο ειναι πολυ απλος. Απο την σταση Μπασταρσιγια, με τη γραμμη 3 του τραμ, κατεβαινεις στο τερματικο σταθμο της γραμμης, στο κεντρο του προαστιου Ilidza. Το εισητηριο με επιστροφη κοστιζει 3 ΚΜ (1,50 Ευρω) και η διαρκεια της μεταφορας με το τραμ περιπου 45'. Σε μικρη αποσταση με τα ποδια, απ' το τερματικο σταθμο, βρισκεσαι στην αρχη της Velika Aleja, εκει που αμαξαδες περιμενουν για να σε πανε βολτα μεχρι την εισοδο του μεγαλου παρκου.
Еικονα απ' το πανεμορφο παρκο των πηγων...
Γενικα μια επισκεψη εως εδω θεωρω πως αξιζει τον κοπο...
https://en.wikipedia.org/wiki/Vrelo_Bosne
Δυο ιδιαιτεροι χωροι που σιγουρα συγκλονιζουν και ευαισθητοποιουν τον ανθρωπινο νου, ειναι η Γκαλερι 11/7/95, και το Μουσειο Εγκληματων κατα της Ανθρωποτητας. Το πρωτο ειναι μια εκθεση φωτογραφικου και οπτικοακουστικου υλικου με θεμα κυριως τη γενοκτονια της Σρεμπρενιτσα, και δευτερευοντως τη πολιορκια του Σαραγεβο, ενω το δευτερο ειναι ενα μουσειο που εμπνευσμενο μεσα απ' το Βοσνιακο πολεμο, εκθετει τι μπορει να κανει ο Ανθρωπος στον Ανθρωπο. Η επισκεψη σ' αυτα τα δυο μουσεια συγκλονιζει, και δινει τροφη για σκεψη.....τιμες εισητηριων 12 ΚΜ (6 Ευρω) και 10 ΚΜ (5 Ευρω) αντιστοιχα...
http://galerija110795.ba/
http://www.balkaninsight.com/en/article/sarajevo-crimes-against-humanity-museum-opens-07-22-2016
Καθως μεσημεριαζει, η μυρωδια απ' τα κεμπαπτζιδικα σου σπαει τη μυτη....το Βοσνιακο Cevapi ειναι φημισμενο και πεντανοστιμο... Ψωμακι αφρατο σε στυλ πιτας και μεσα του φωλιασμενα, ψιλοκομενο κρεμμυδακι και μικρα κεμπαπ με σως γιαουρτιου...συνοδεια, τι αλλο?? Αριανι.....
Πανω απ' την πολη υψωνεται το βουνό Τρέμπεβιτς. Mε υψομετρο 1627 μ, ειναι το βουνο των Χειμερινων Ολυμπιακων Αγωνων, που φιλοξενησε το Σαραγεβο το 1984. Το βουνο ειναι καταπρασινο, με πολλες πεζοπορικες διαδρομες που σε προκαλουν γι αποδραση στη φυση και εξερευνηση. Την προσβαση στο βουνο διευκολυνει πλεον η επαναλειτουργια του τελεφερικ που αρχισε να λειτουργει φετος τον Απριλιο. Η γραμμη ειναι ανοιχτη απο τις 9 το πρωι εως τις 7 το απογευμα, και το εισητηριο με επιστροφη κοστιζει 20ΚΜ (10 Ευρω). Καλυπτει μια υψομετρικη διαφορα 600 περιπου μετρων, καθως απο τα 580 στη βαση, σε ανεβαζει σε λιγα λεπτα στα 1160 της κορυφης. Η πανοραμικη θεα προς την πολη και τη γυρω περιοχη ειναι υπεροχη. Σε μικρη αποσταση απο τη κορυφη υπαρχουν τ' απομειναρια των εγκαταστασεων των Χειμερινων Ολυμπιακων. Επισης με μια μικρη πεζοπορια (περιπου 20') μπορει κανεις ν' απολαυσει τον καφε του στις εγκαταστασεις του ξενοδοχειου Pino Nature Hotel, που βρισκεται σε μια ομορφη τοποθεσια - αφετηρια μονοπατιων προς το βουνο.
Оι μερες περασαν πολυ γρηγορα (ως συνηθως στις διακοπες), και ηταν η τελευταια μερα μου στη Βοσνια. Την επομενη ξεκινουσε η επιστροφη στην πατριδα, με ενδιαμεσο σταθμο την Ποντγκοριτσα του Μαυροβουνιου. Η επιλογη μου ηταν να ταξιδεψω οδικως τη διαδρομη Σαραγεβο - Ποντγκοριτσα, πραγμα που δεν το μετανιωσα.
Τα δρομολογια για Ποντγκοριτσα αναχωρουν απ' τον σταθμο λεωφορειων της Lukavica (προαστιο του Σαραγεβο που ανηκει στο Σερβικο τομεα διοικησης) και οχι απο τον κεντρικο σταθμο λεωφορειων της Πολης. Απο τον συγκεκριμενο σταθμο γινονται και τα περισοτερα δρομολογια που αφορουν συνδεσεις με τη Σερβια ή το Μαυροβουνιο. Για να φθασει καποιος με ΜΜΜ στο συγκεκριμενο σταθμο, το πιο βολικο δρομολογιο ειναι το τρολευ Νο 103 που κανει τη γραμμη Trg Austria - Dobrinja. Απο την Trg Austria, με το τρολευ θα κανετε περιπου 30' εως τον τερματικο σταθμο στη Dobrinja. Απο εκει ο σταθμος των λεωφορειων βρισκεται σε αποσταση περιπου 300 μετρων ακολουθοντας τον κεντρικο δρομο Mimara Sinana.
Η διαδρομη απο Σαραγεβο προς Ποντγκοριτσα αν και πολυ κουραστικη (6 ωρες περιπου) σε στενο δρομο (ενα μερος ειδικα και με χωματοδρομο εξαιτιας των συχνων καθιζησεων), με πολλες στροφες και κακο γενικα οδοστρωμα, κινειται μεσα σ ενα πανεμορφο φυσικο περιβαλλον. Βουνα, δαση, φαραγγια, ποταμια δημιουργουν ενα υπεροχο σκηνικο που αφηνει σιγουρα θετικες εντυπωσεις.
Η Ποντγκοριτσα, αν και πρωτευουσα του Μαυροβουνιου, ειναι ισως η πιο <<αδιαφορη>> πολη της χωρας. Και πως να μην ειναι ετσι, απ' την στιγμη που σ' αυτην τη πανεμορφη μικρη γωνια των Βαλκανιων, τα βουνα και η θαλασσα ειναι οι πρωταγωνιστες. Οταν υπαρχει, το Κοτορ, η Μπουντβα, το Τσετινιε, το εθνικο παρκο Προκλετιγιε, το Ζαμπλιακ και η Λιμνη Σκοδρα, μπροστα τους η Ποντγκοριτσα παιζει το ρολο του κομπαρσου. Επειδη για τους παραπανω λογους δυσκολα καποιος την επιλεγει για προορισμο, βρηκα την ευκαιρια σ' αυτο το ταξιδι, και την συμπεριελαβα για μια γνωριμια στα γρηγορα, καθως την επομενη πετουσα απο εκει για Ελλαδα....Βρισκεται στη πεδιαδα της χωρας, στη πεδιαδα μ' εναν απ' τους μεγαλυτερους συνεχομενους αμπελωνες της Ευρωπης. Το Μαυροβουνιο παραγει εξαιρετικο κρασι...Δυο κυριες ποικιλιες αποδιδουν μοναδικα στα ηλιολουστα πεδινα εδαφη της χωρας... Το κοκκινο Vranac, και το λευκο Krstac.... Αν βρεθει καποιος στη Ποντγκοριτσα, αξιζει να επισκεφθει καποιο απ' τα πολλα οινοποιεια που βρισκονται λιγο εξω απ' την πολη. Η πολη ειναι μικρη σχετικα, με συγχρονη εικονα και χωρις καποιο ιδιαιτερα παραδοσιακο στοιχειο. Τη διαρεει ο ποταμος Moraca, δημιουργοντας μαι βαθια κοιτη καταμεσης της πολης. Τ' αξιοθεατα της ειναι λιγα....Ο πυργος του ρολογιου, η γεφυρα της Χιλιετιας , και το μικρο παλιο πετρινο γεφυρι, ειναι μερικα απο αυτα που φωτογραφιζονται. Οι ρυθμοι της την ημερα ανεβαινουν, ενω το βραδυ χαλαροι περιπατοι απο ντοπιους γινονται στους κεντρικους δρομους της πολης που μετατρεπονται σε πεζοδρομους. Οι τιμες ειναι πολυ προσιτες, με τις συναλλαγες να γινονται σε Ευρω.
Δεν ξερω την αναλογια ανδρων - γυναικων στο Μαυροβουνιο, παντως αυτο που παρατηρησα ειναι οτι η πλειοψηφια των ατομων που κυκλοφορουσαν γενικα στους δρομους και στα μαγαζια, ηταν γυναικες....και σε μεγαλο ποσοστο κουκλες...
Την επομενη, και αφου εφαγα τον τοπο να βρω μαγνητακι (δεν υπαρχει ρε παιδι μου ενα μαγαζι με σουβενιρ).....ευτυχως βρηκα εν τελει....πηρα ταξι ( δεν υπαρχει αστικη συνδεση απο και προς το αεροδρομιο) για το αεροδρομιο της πολης. Πισω στα Πατρια.......
Σαν κλεισιμο θα ελεγα, πως η Βοσνια ειναι μια πανεμορφη χωρα, πνιγμενη στο πρασινο κυριολεκτικα. Το Σαραγεβο, και το Μοσταρ ιδιαιτεροι και ενδιαφεροντες προορισμοι που σιγουρα αξιζει καποιος να επισκεφθει...Το Ντουμπροβνικ αν και δεν εμεινα πολυ, πολυ τουριστικο, αλλα πανεμορφη η παλια πολη του...και η Ποντγκοριτσα οχι κατι ιδιαιτερο σαν πολη, αλλα με ενδιαφερουσα οινοτουριστικη προσεγγιση.
Προτασεις για εξοδο στο Σαραγεβο:
Για καφε: Μinistry of Cejf,
Index,
Miris Dunja
Espresso Lab
Гια Μπουρεκ: Βosna,
Sac
Για Κεμπαπ: Zeljo
Гια Μπυρα, κρασι, ποτα : Sarajevska Pivara, La Cava, Dekanter, Zlatna Ribnica, Blind Tiger
Επισκεψιμο οινοποιειο λιγο εξω απ' την Ποντγκοριτσα ειναι το Sipcanik Wine Cellar
Σας ευχαριστω που διαβασατε την ιστορια μου.....
Και ξεκινάει νωρίς....14 Σεπτέμβρη αξημέρωτα.....ωρα 5:30 στο αεροδρόμιο Μακεδονία, για την πτήση των 6:30 προς Αθήνα και απο εκει στο Dubrovnik. Στις 9 ωρα Κροατιας, προσγειωθηκαμε στο μικρο αεροδρομιο, που βρισκεται γυρω στα 25 κμ εξω απ' την γραφική καστροπολιτεία των Δαλματικων ακτων. Πρωτη κινηση, ειναι να κανω συναλλαγμα (1 Ευρω - 7,45 Κουνα). Στον χωρο των αφιξεων υπαρχουν γκισε εταιριων με λεωφορεια που κανουν την μεταφορα απο και προς το αεροδρομιο. Η τιμή εισιτηριου ειναι γυρω στα 5,5 ευρω και τα λεωφορεια αναχωρουν απ τις στασεις που βρισκονται εξω απ τις αφιξεις του αεροδρομιου. Αυτη ειναι και η πιο φθηνη λυση μεταφορας, καθως τα ταξι κοστιζουν γυρω στα 25 - 30 ευρω. Τα λεωφορεια απο το αεροδρομιο σε μεταφερουν στο σταθμο λεωφορειων της πολης, απ' οπου με τη δημοσια συγκοινωνια ( σε περιπου 20' εισαι στην εισοδο της παλιας πολης (3,20 ευρω η διπλη διαδρομη). Στο σταθμο του κτελ υπαρχει και χωρος φυλαξης αποσκευων, σε πολυ φθηνες τιμες (περιπου 0.80 ευρω η πρωτη ωρα και μετα καθε επιπλεον ωρα 0.20 ευρω) για οσους ενδιαφερονται.
Οι ωρες που θα εμενα στο Dubrovnik, δεν μου αφηναν πολλά περιθωρια για δραστηριοτητες, ετσι περιοριστηκα στην περιπλανηση των δρομων της παλιας Πολης και την χαλαρωση στα σκιερα σοκακια της.
Με χρωμα Βενετσιανικο και Αυστροουγγρικό, η παλιά Πολη δεν θυμιζει σε καμια περιπτωση Βαλκάνια. Τα κτηρια και οι ναοι σε εξαιρετικη κατασταση, διατηρουν ολα εκεινα τα χαρακτηριστικα, που σε μεταφερουν σε μια αλλη εποχη. Δικαια λοιπον η UNESCO εχει περιλαβει στον καταλογο της με τα μνημεια Παγκοσμιας κληρονομιας.
Περνώντας την Κεντρικη πυλη, βρισκόμαστε μπροστα στο κεντρικό πεζοδρομο της παλιας Πολης. Τη περηφημη Stradun, που ειναι συνηθως κατακλυσμενη απ' τους τουριστες.
Η βόλτα μεσα στα σοκάκια είναι μια ξεχωριστή εμπειρία.
Με το θερμομετρο στα υψη, η σταση για μια παγωμενη φρεσκοστημενη λεμοναδα, κριθηκε επιβεβλημενη....
Οι ωρες περασαν πολυ γρηγορα, και επρεπε να επιστρεψω στο σταθμο των λεωφορειων καθως στις 16:30 αναχωρουσε το λεωφορειο για το Μοσταρ, εκει σκοπευα να διανυκτερευσω. Το λεωφορειο τελικα με διωρη ανεξηγητη καθυστερηση ηρθε στις 18:30, γεγονος που κουρασε γενικα ολους τους επιβατες. Το εισητηριο απο Ντουμπροβνικ για Μοσταρ, κοστιζει 16.5 ευρω (συν 1 ευρω που πληρωνεται στον οδηγο, για την καθε αποσκευη). Η διαδρομη αρχικα παραθαλασσια σε δρομο με μονη λωριδα ανα κατευθυνση, και αρκετες στροφες, διασχιζει ενα μικρο κομματι Βοσνιακης ακτογραμμης, μπαινοντας ξανα σε κροατικο εδαφος για να ξαναπερασει τελικα σε Βοσνιακο μετα την πολη Metkovic. Στο Μοσταρ τελικα φθασαμε γυρω στις 10 το βραδυ και γεματος κουραση πηγα στο δωματιο που ειχα κλεισει απο πριν. Στο δρομο για το δωματιο δεν μπορουσα να μην δω φωταγωγημενο το διασημο γεφυρι της πολης...
Το επομενο πρωι μετα απο εναν γεματο υπνο, βγηκα για περιπλανηση στους δρομους του γραφικου Μοσταρ. Τουριστικο μερος, σε μικροτερο βαθμο απ οτι το Ντουμπροβνικ φυσικα, μ εναν καθαρα πιο Βαλκανικο αερα, με τα τζαμια και τις εκκλησιες να τονιζουν τη μιξη των θρησκευτιкων στοιχειων που χαρακτηριζει τη Βοσνια Ερζεγοβινη. Το Μοσταρ ειναι ενας ιδιαιτερος και ομορφος προορισμος, με τη Σταρι Μοστ (παλια γεφυρα) σαν σημα κατατεθεν. Τη Σταρι Μοστ, πιστο αντιγραφο της παλιας γεφυρας που χτιστηκε πανω απ'τον ποταμο Νερετβα, κατοπιν παραγγελιας του Σουλτανου Σουλειμαν του Μεγαλοπρεπη το ετος 1565 μΧ, και κατεδαφιστικε ολοκληρωτικα απ' τα πυρα του πολεμου το 1993.
Πανω στη γεφυρα λοιπον, απ' οπου πολλοι θαρραλεοι κανουν βουτια στα νερα του Νερετβα (υπαρχει και σχετικο event που γινεται ετησια), υπαρχουν και οι γιαλαντζι θαρραλεοι μεροκαματιαριδες, που ζητανε χρηματα απ' τους τουριστες για να κανουν υποτιθεται τη βουτια, που ποτε δεν κανουν φυσικα...
Η καλυτερη θεαση της γεφυρας και της γυρω περιοχης ειναι απ το μιναρε του τζαμιου Κoski Mehmed Pasina. Η εισοδος στο τζαμι και στο μιναρε κοστιζει 12 ΚΜ (6 ευρω περιπου), αν και καπως ακριβη, παρ'ολα αυτα αξιζει.
Ενας Βοσνιακος (Στην Τουρκια, Τουρκικος, στην Ελλαδα, Ελληνικος....εγω λεω απλα Βυζαντινος) καφες, μερακληδικος βαρυς, διπλα στα πετροχτιστα σπιτια και παρατηρωντας την περατζαδα του κοσμου στη παλια πολη, ειναι απλα ενα must do it....
Η περιοχη του Μοσταρ, αλλα και της Ερζεγοβινης γενικοτερα, ειναι η κυρια οινοπαραγωγος περιοχη της Βοσνιας. Καλιεργουνται κυριως οι ντοπιες ποικιλιες Blatina, Trnjak (ερυθρες) και Zilavka (λευκη), δινοντας εξαιρετικης ποιοτητας κρασια...
Με τις ομορφες αυτες εικονες, και μια πολυ θετικη εντυπωση απ' το γραφικο Μοσταρ ξεκινησα για τον κυριο σταθμο του ταξιδιου, το Σαραγεβο. Η διαδρομη με το τρενο ειναι πανεμορφη, καθολου κουραστικη (καινουργια, ανετα βαγονια με wifi και κλιματισμο), και ενα τοπιο πραγματικα μαγευτικο. Το εισητηριο κοστιζει 6,70 ευρω και το ταξιδι διαρκει περιπου 2 μιση ωρες.
Φθανοντας στο Σαραγεβο, πρωτο μελημα ηταν να παρω τον αριθμο συμμετοχης μου για τον αγωνα της επομενης μερας...Δεδομενου οτι ηδη ειχε βραδιασει, οταν τακτοποιηθηκα στο δωματιο που θα με φιλοξενουσε τις επομενες μερες, εκρινα σκοπιμο να ξεκουραστω. Η επομενη θα ηταν απ το πρωι μια μερα γεματη κουραση...Ο Ημιμαραθωνιος διεξαγεται στους κεντρικους δρομους της πολης, και περναει μπροστα απ τα κυριοτερα σημεια της. Ετσι παραλληλα με τον αγωνα, τρεχοντας, γνωρισα ταχιστα το περιβαλλον που θα κινουμουν. Η εμπειρια του να συμμετεχει καποιος δρομεας σε αγωνες εξωτερικου ειναι μοναδικη, ετσι και αυτη με αποζημιωσε και χωρις καποιον ιδιαιτερο λογο, το συναισθημα μου για την πολη και την αυρα της ηταν αμεσως θετικο.
https://el.wikipedia.org/wiki/Σαράγεβο
Μετα απο μια μικρη αναπαυλα, νωρις το μεσημερακι ξεκινησα την περιπλανηση στο Σαραγεβο. Το δωματιο μου ηταν πολυ κεντρικο, στη καρδια της συνοικιας Μπαστσαρσιγια (Baščaršija), μολις δυο βηματα απο τη Sebij, τη διασημη Οθωμανικου τυπου κρηνη που ειναι σημα κατατεθεν της πολης.
Ο αγωνας κοστισε καμποσες θερμιδες , και ο οργανισμος μου ζητουσε επιμονα φαγητο....ηταν η καταλληλη στιγμη να δοκιμασω το περηφημο Βοσνιακο burek σε ενισχυμενη μεριδα....Μια τυρι, μια κιμα και συνοδεια απο Αριανι....τελειο....
O καφες, ειναι ενα επισης παραδοσιακο στοιχειο της καθημερινοτητας στη Βοσνια. Οπως και στην Ελλαδα, ετσι και στη Βοσνια η απολαυση του καφε ειναι μερος της κουλτουρας των ντοπιων. Ο Βοσνιακος καφες πολλοι θα πουνε οτι ειναι ιδιος με τον Ελληνικο. Και μετα αρχιναει η κοντρα, εαν ειναι Τουρκικος, Ελληνικος η Βοσνιακος....και γινεται πολεμος και ολοκληρη συζητηση για τον ερμο τον καφε και την καταγωγη του....Για να μιλαμε σε καποια βαση και με ειλικρινεια....Οι Τουρκοι γενικα δεν συνηθιζουν τον καφε, και προτιμουν το τσαι κυριως. Ο λεγομενος Βοσνιακος και Ελληνικος καφες εναι κατα βαση ο ιδιος, με 3 διακριτες διαφορες, ως προς τον καφε, την παρασκευη του, και ως προς το σερβιρισμα του...Ο Βοσνιακος ειναι πιο σκουρος (δηλδ πιο καβουρδισμενος) απο τον κλασικο Ελληνικο. Οι Βοσνιοι δεν προσθετουν ζαχαρη, ουτε ανακατευουν τον καφε πριν το βρασιμο, αυτα τα κανουν μετα...τελος κατα το σερβιρισμα ανακατευουν τον καφε, αφου εχουν προσθεσει μεσα λιγο χλιαρο νερο. Σε αντιθεση οι Ελληνες, εχουμε πιο ξανθο καφε, βαζουμε ζαχαρη και ανακατευουμε πριν το βρασμο, και κατα το σερβιρισμα απαγορευται το ανακατεμα για να μη σπασει το καιμακι....διαλεγετε και παιρνετε.....
Στο Σεραγεβο, την Ιερουσαλημ της Ευρωπης, οπως εχουν χαρακτηρισει την πολη, κυριαρχη εθνοτικη ομαδα ειναι οι Βοσνιοι, η Σλαβικης προελευσης εξισλαμισθεντες πληθυσμοι. Στ' ανατολικα της πολης ζουν Σερβοι ορθοδοξοι, και διασπαρτοι Κροατες Καθολικοι. Ελαχιστοι ειναι οι Εβραιοι, οπως επισης και καποιοι μαρτυρες του Ιεχωβα. Η ιστορια της πολης εχει πολυ μεγαλο ενδιαφερον, απο την ιδρυση της μεχρι και σημερα, εχει περασει απο στιγμες Δοξας εως την πληρη παρακμη και τη δινη πολεμων, με τελευταια την 4 ετη πολιορκια της κατα την διαρκεια του πολεμου στη Βοσνια την περιοδο 1992-96. Ο σκληροτερος πολεμος στην Ευρωπη μετα τον Β' παγκοσμιο, με χιλιαδες νεκρους και αγνοουμενους, που αφησε ανεξιτηλα τα σημαδια του, κυριως πανω στα κτηρια και στους δρομους....
Τα ''ροδα'' του Σαραγεβο στην κεντρικη αγορα της πολης, στο τοπο θυσιας αθωων ανθρωπων της απλης καθημερινοτητας ....
Εκει οπου η Ανατολη, συναντα τη Δυση...χαρακτηριστικο σημειο μεταξυ του Οθωμανικου και του Δυτικου στοιχειου της πολης...εκει που το Saraci sokak συναντα την knez Fernadija....
Κεντρικο και πιο σημαντικο τζαμι της πολης ειναι το Γκαζι Χουσρεφ Μπεγκ Τζαμι, που βρισκεται στη καρδια του κεντρου, στη Bascarcija....
O Καθεδρικος Καθολικος Ναος της Ιερας Καρδιας του Ιησου (Sacred heart of Jesus)...
Και ο Σερβοορθοδοξος Καθεδρικος Ναος...
Tο καταπρασινο Σαραγεβο ειναι χτισμενο σε υψομετρο 550 μ, στη καρδια της κοιλαδας που σχηματιζει η ροη του ποταμου Miljacka, ο οποιος χωριζει την πολη στα δυο. Δεξια και αριστερα οι μαχαλαδες της πολης χτισμενοι αμφιθεατρικα στις πλαγιες των καταπρασινων βουνων, συνδιασμος που δημιουργει ενα πολυ ομορφο σκηνικο.
Δειγμα της Αυστροουγγρικης εποχης στην Βοσνια, ειναι το κτηριο του Δημαρχειου...
...και μνημης, η Latinska ćuprija (Latin bridge), εκει οπου ο Γκαβριλο Πριντσιπ δολοφονησε το 1914, τον Αρχιδουκα της Αυστριας Franz Ferdinand και την συζυγο του, γεγονος που αποτελεσε casus beli του Πρωτου Παγκοσμιου Πολεμου...
Πλησιαζοντας το ηλιοβασιλεμα, μια ομορφη δραστηριοτητα ειναι να παει κανεις στο Yellow fortress, που δεσποζει σε υψωμα πανω απ' το ιστορικο κεντρο. Απο εκει η θεα της πολης κατα τη δυση του ηλιου ειναι εξαιρετικη...
Βραδιαζοντας στο Σαραγεβο.....η νυχτα πεφτει πανω απ' το νεκροταφειο θυματων του πολεμου.....με ψυχρα και αποκοσμη ησυχια η πολη φοραει τη νυχτερινη της φορεσια...
Ξημερωματα, το ''Αλλάχου Άκμπαρ'' του μουεζινη απ' το κοντινο τζαμι λειτουργησε σαν τελειο ξυπνητηρι. Σκοπος του ιδιαιτερα πρωινου εγερτηριου ηταν η αποθεραπεια μετα τα χιλιομετρα του αγωνα. Ψαχνοντας κανεις στο ιντερνετ για μερη αναψυχης στο Σαραγεβο, βρισκει το παρκο Vrelo Bosne, που βρισκεται λιγο εξω απο την πολη. Ο τροπος για να πας εκει απο το κεντρο ειναι πολυ απλος. Απο την σταση Μπασταρσιγια, με τη γραμμη 3 του τραμ, κατεβαινεις στο τερματικο σταθμο της γραμμης, στο κεντρο του προαστιου Ilidza. Το εισητηριο με επιστροφη κοστιζει 3 ΚΜ (1,50 Ευρω) και η διαρκεια της μεταφορας με το τραμ περιπου 45'. Σε μικρη αποσταση με τα ποδια, απ' το τερματικο σταθμο, βρισκεσαι στην αρχη της Velika Aleja, εκει που αμαξαδες περιμενουν για να σε πανε βολτα μεχρι την εισοδο του μεγαλου παρκου.
Еικονα απ' το πανεμορφο παρκο των πηγων...
Γενικα μια επισκεψη εως εδω θεωρω πως αξιζει τον κοπο...
https://en.wikipedia.org/wiki/Vrelo_Bosne
Δυο ιδιαιτεροι χωροι που σιγουρα συγκλονιζουν και ευαισθητοποιουν τον ανθρωπινο νου, ειναι η Γκαλερι 11/7/95, και το Μουσειο Εγκληματων κατα της Ανθρωποτητας. Το πρωτο ειναι μια εκθεση φωτογραφικου και οπτικοακουστικου υλικου με θεμα κυριως τη γενοκτονια της Σρεμπρενιτσα, και δευτερευοντως τη πολιορκια του Σαραγεβο, ενω το δευτερο ειναι ενα μουσειο που εμπνευσμενο μεσα απ' το Βοσνιακο πολεμο, εκθετει τι μπορει να κανει ο Ανθρωπος στον Ανθρωπο. Η επισκεψη σ' αυτα τα δυο μουσεια συγκλονιζει, και δινει τροφη για σκεψη.....τιμες εισητηριων 12 ΚΜ (6 Ευρω) και 10 ΚΜ (5 Ευρω) αντιστοιχα...
http://galerija110795.ba/
http://www.balkaninsight.com/en/article/sarajevo-crimes-against-humanity-museum-opens-07-22-2016
Καθως μεσημεριαζει, η μυρωδια απ' τα κεμπαπτζιδικα σου σπαει τη μυτη....το Βοσνιακο Cevapi ειναι φημισμενο και πεντανοστιμο... Ψωμακι αφρατο σε στυλ πιτας και μεσα του φωλιασμενα, ψιλοκομενο κρεμμυδακι και μικρα κεμπαπ με σως γιαουρτιου...συνοδεια, τι αλλο?? Αριανι.....
Πανω απ' την πολη υψωνεται το βουνό Τρέμπεβιτς. Mε υψομετρο 1627 μ, ειναι το βουνο των Χειμερινων Ολυμπιακων Αγωνων, που φιλοξενησε το Σαραγεβο το 1984. Το βουνο ειναι καταπρασινο, με πολλες πεζοπορικες διαδρομες που σε προκαλουν γι αποδραση στη φυση και εξερευνηση. Την προσβαση στο βουνο διευκολυνει πλεον η επαναλειτουργια του τελεφερικ που αρχισε να λειτουργει φετος τον Απριλιο. Η γραμμη ειναι ανοιχτη απο τις 9 το πρωι εως τις 7 το απογευμα, και το εισητηριο με επιστροφη κοστιζει 20ΚΜ (10 Ευρω). Καλυπτει μια υψομετρικη διαφορα 600 περιπου μετρων, καθως απο τα 580 στη βαση, σε ανεβαζει σε λιγα λεπτα στα 1160 της κορυφης. Η πανοραμικη θεα προς την πολη και τη γυρω περιοχη ειναι υπεροχη. Σε μικρη αποσταση απο τη κορυφη υπαρχουν τ' απομειναρια των εγκαταστασεων των Χειμερινων Ολυμπιακων. Επισης με μια μικρη πεζοπορια (περιπου 20') μπορει κανεις ν' απολαυσει τον καφε του στις εγκαταστασεις του ξενοδοχειου Pino Nature Hotel, που βρισκεται σε μια ομορφη τοποθεσια - αφετηρια μονοπατιων προς το βουνο.
Оι μερες περασαν πολυ γρηγορα (ως συνηθως στις διακοπες), και ηταν η τελευταια μερα μου στη Βοσνια. Την επομενη ξεκινουσε η επιστροφη στην πατριδα, με ενδιαμεσο σταθμο την Ποντγκοριτσα του Μαυροβουνιου. Η επιλογη μου ηταν να ταξιδεψω οδικως τη διαδρομη Σαραγεβο - Ποντγκοριτσα, πραγμα που δεν το μετανιωσα.
Τα δρομολογια για Ποντγκοριτσα αναχωρουν απ' τον σταθμο λεωφορειων της Lukavica (προαστιο του Σαραγεβο που ανηκει στο Σερβικο τομεα διοικησης) και οχι απο τον κεντρικο σταθμο λεωφορειων της Πολης. Απο τον συγκεκριμενο σταθμο γινονται και τα περισοτερα δρομολογια που αφορουν συνδεσεις με τη Σερβια ή το Μαυροβουνιο. Για να φθασει καποιος με ΜΜΜ στο συγκεκριμενο σταθμο, το πιο βολικο δρομολογιο ειναι το τρολευ Νο 103 που κανει τη γραμμη Trg Austria - Dobrinja. Απο την Trg Austria, με το τρολευ θα κανετε περιπου 30' εως τον τερματικο σταθμο στη Dobrinja. Απο εκει ο σταθμος των λεωφορειων βρισκεται σε αποσταση περιπου 300 μετρων ακολουθοντας τον κεντρικο δρομο Mimara Sinana.
Η διαδρομη απο Σαραγεβο προς Ποντγκοριτσα αν και πολυ κουραστικη (6 ωρες περιπου) σε στενο δρομο (ενα μερος ειδικα και με χωματοδρομο εξαιτιας των συχνων καθιζησεων), με πολλες στροφες και κακο γενικα οδοστρωμα, κινειται μεσα σ ενα πανεμορφο φυσικο περιβαλλον. Βουνα, δαση, φαραγγια, ποταμια δημιουργουν ενα υπεροχο σκηνικο που αφηνει σιγουρα θετικες εντυπωσεις.
Η Ποντγκοριτσα, αν και πρωτευουσα του Μαυροβουνιου, ειναι ισως η πιο <<αδιαφορη>> πολη της χωρας. Και πως να μην ειναι ετσι, απ' την στιγμη που σ' αυτην τη πανεμορφη μικρη γωνια των Βαλκανιων, τα βουνα και η θαλασσα ειναι οι πρωταγωνιστες. Οταν υπαρχει, το Κοτορ, η Μπουντβα, το Τσετινιε, το εθνικο παρκο Προκλετιγιε, το Ζαμπλιακ και η Λιμνη Σκοδρα, μπροστα τους η Ποντγκοριτσα παιζει το ρολο του κομπαρσου. Επειδη για τους παραπανω λογους δυσκολα καποιος την επιλεγει για προορισμο, βρηκα την ευκαιρια σ' αυτο το ταξιδι, και την συμπεριελαβα για μια γνωριμια στα γρηγορα, καθως την επομενη πετουσα απο εκει για Ελλαδα....Βρισκεται στη πεδιαδα της χωρας, στη πεδιαδα μ' εναν απ' τους μεγαλυτερους συνεχομενους αμπελωνες της Ευρωπης. Το Μαυροβουνιο παραγει εξαιρετικο κρασι...Δυο κυριες ποικιλιες αποδιδουν μοναδικα στα ηλιολουστα πεδινα εδαφη της χωρας... Το κοκκινο Vranac, και το λευκο Krstac.... Αν βρεθει καποιος στη Ποντγκοριτσα, αξιζει να επισκεφθει καποιο απ' τα πολλα οινοποιεια που βρισκονται λιγο εξω απ' την πολη. Η πολη ειναι μικρη σχετικα, με συγχρονη εικονα και χωρις καποιο ιδιαιτερα παραδοσιακο στοιχειο. Τη διαρεει ο ποταμος Moraca, δημιουργοντας μαι βαθια κοιτη καταμεσης της πολης. Τ' αξιοθεατα της ειναι λιγα....Ο πυργος του ρολογιου, η γεφυρα της Χιλιετιας , και το μικρο παλιο πετρινο γεφυρι, ειναι μερικα απο αυτα που φωτογραφιζονται. Οι ρυθμοι της την ημερα ανεβαινουν, ενω το βραδυ χαλαροι περιπατοι απο ντοπιους γινονται στους κεντρικους δρομους της πολης που μετατρεπονται σε πεζοδρομους. Οι τιμες ειναι πολυ προσιτες, με τις συναλλαγες να γινονται σε Ευρω.
Δεν ξερω την αναλογια ανδρων - γυναικων στο Μαυροβουνιο, παντως αυτο που παρατηρησα ειναι οτι η πλειοψηφια των ατομων που κυκλοφορουσαν γενικα στους δρομους και στα μαγαζια, ηταν γυναικες....και σε μεγαλο ποσοστο κουκλες...
Την επομενη, και αφου εφαγα τον τοπο να βρω μαγνητακι (δεν υπαρχει ρε παιδι μου ενα μαγαζι με σουβενιρ).....ευτυχως βρηκα εν τελει....πηρα ταξι ( δεν υπαρχει αστικη συνδεση απο και προς το αεροδρομιο) για το αεροδρομιο της πολης. Πισω στα Πατρια.......
Σαν κλεισιμο θα ελεγα, πως η Βοσνια ειναι μια πανεμορφη χωρα, πνιγμενη στο πρασινο κυριολεκτικα. Το Σαραγεβο, και το Μοσταρ ιδιαιτεροι και ενδιαφεροντες προορισμοι που σιγουρα αξιζει καποιος να επισκεφθει...Το Ντουμπροβνικ αν και δεν εμεινα πολυ, πολυ τουριστικο, αλλα πανεμορφη η παλια πολη του...και η Ποντγκοριτσα οχι κατι ιδιαιτερο σαν πολη, αλλα με ενδιαφερουσα οινοτουριστικη προσεγγιση.
Προτασεις για εξοδο στο Σαραγεβο:
Για καφε: Μinistry of Cejf,
Index,
Miris Dunja
Espresso Lab
Гια Μπουρεκ: Βosna,
Sac
Για Κεμπαπ: Zeljo
Гια Μπυρα, κρασι, ποτα : Sarajevska Pivara, La Cava, Dekanter, Zlatna Ribnica, Blind Tiger
Επισκεψιμο οινοποιειο λιγο εξω απ' την Ποντγκοριτσα ειναι το Sipcanik Wine Cellar
Σας ευχαριστω που διαβασατε την ιστορια μου.....
Last edited: