CAMBODIA INN
Το μικρό δικινητήριο αεροπλάνο της Bangkok Air σε φέρνει σε 50 λεπτά από την Ταϊλάνδη στη γειτονική Καμπότζη , στη μικρή πόλη της Siem Reap , βόρεια της Phnom Penh.Η πόλη έχει την τύχη να βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο σύμπλεγμα των Βουδιστικών ναών του Angkor.
Η πόλη της Siem Reap είναι αρχιτεκτονικά δομημένη βάσει του γαλλικού αποικιοκρατικού μοτίβου : Μεγάλα μακριά κτίρια και μεγάλες λεωφόροι. Κατά τα διάρκεια της επίσκεψής μου, μέτρησα αρκετά μεγάλα ξενοδοχεία να βρίσκονται σε στάδιο κατασκευής. Οι Γάλλοι φαίνεται να κυριαρχούν ακόμα και σήμερα, μιας και όπου και να πήγαινα, από εστιατόρια ή bar ή ξενοδοχεία υπήρχαν παντού Γάλλοι υπήκοοι που διαχειρίζονταν την επιχείρηση.
Ο λαός της Καμπότζης φαίνεται χαμένος μέσα σ’ αυτόν τον τυφώνα τουρισμού που πλησιάζει σ’ αυτή τη γωνιά του κόσμου. Άλλωστε οι Γιαπωνέζοι, σχεδόν αποκλειστικά βουδιστές , θεωρούν το Angkor ότι οι μουσουλμάνοι τη Mekka και άρα πρέπει να το επισκεφτούν μία τουλάχιστον φορά στη ζωή τους. Αυτοί φτάνουν!! Όπου και πήγαινα, σ’ όποιο ναό , όσο μακριά και να βρισκόταν, ήταν γεμάτος λεωφορεία με γιαπωνέζους τουρίστες. Και οι ντόπιοι? Φτωχοί! Απελπιστικά φτωχοί , στο έλεος του “one dollar please”..
Μικρά κοριτσάκια που το χαμόγελό τους σε σκλαβώνει, σε πλησιάζουν κατά δεκάδες ικετεύοντας “one dollar please”, στο δρόμο, στους ναούς, παντού! (Η Καμπότζη είναι η δεύτερη χώρα μετά τις Η.Π.Α. που χρησιμοποιεί επίσημα το δολάριο στις καθημερινές συναλλαγές. Παντού, τα πάντα, κινούνται με δολάρια. )
Αλλά τι λαός! Επέζησε μιας γενοκτονίας , μιας τρέλας που ανθρώπινος νους δεν το χωράει! Και τι κληρονομιά! Απόγονοι βασιλιάδων που κυριάρχησαν σ’ αυτή τη γωνιά -βασιλιάδων θεών θα έλεγα - που έχτιζαν για γενιές ολόκληρες ναούς απίστευτης ομορφιάς και μεγέθους για να τιμήσουν τους θεούς, επίγειους και ουράνιους.
Το ευρύ σύμπλεγμα των ναών του Angkor χτίστηκε ανάμεσα στον 7ο και στον 13ο μ.Χ. αιώνα όταν ο Khmer πολιτισμός ήταν στο απόγειο της καταπληκτικής αυτής δημιουργίας. Χωρίς καμία σύγκριση –αν και το Bagan στη Βιρμανία ή το Borobudur στη Java το πλησιάζουν λίγο – συγκαταλέγεται στα αρχιτεκτονικά θαύματα του κόσμου!
Ο τρόπος που κτίστηκαν αλλά και οι σχέσεις της θέσης τους με τα ουράνια σώματα , ακόμα και το σημείο που βρίσκονται χρησιμοποιώντας τον ήλιο για να λάμψουν σ’ όλο τους το μεγαλείο, κάνει το μέρος ξεχωριστό!
Τα μνημεία του Angkor είναι κάτι πολύ περισσότερο από θρησκευτικοί ναοί, τα αινιγματικά και συγχρόνως εκφοβιστικά προσωπεία που προσέχουν το Bayon,οι 5 πύργοι του Angkor Watt , η ζούγκλα που καταπίνει και συγχρόνως προστατεύει από κατάρρευση το Ta Prohm ,η ακαταμάχητη αρχιτεκτονική ομορφιά του Banteay Srey που έχει να επιδείξει κάποιες από τις καλύτερες λιθογραφίες του Angkor, το ίδιο το μέγεθος των ναών – των μεγαλύτερων θρησκευτικών κατασκευών στον κόσμο-σ’ αφήνουν άφωνο και με μια αίσθηση ευλαβικής κατάνυξης.
Μπορείτε να ξεκινήσετε να χάνεστε μέσα στη Siem Reap αρχίζοντας από το κεντρικό market. Θα πετύχετε κάθε λογής υφάσματα, αγαλματάκια και souvenir, καθώς και ασιατικές λιχουδιές που θα κάνουν τις αγορές σας εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Μια μπύρα στα γρήγορα στο Angkor What? Bar και πίσω στο δωμάτιο για την πρώτη εξόρμηση στους ναούς, 7 χλμ έξω από την πόλη.
Μπορείτε να πάτε με taxi , μηχανάκι ή οργανωμένο group (το τελευταίο το συνιστώ ).Αν και ακριβότερο, χρειάζεστε οπωσδήποτε οδηγό που να ξέρει τους ναούς και να σας εξηγήσει την ιστορία και την προέλευσή τους.
Και βεβαίως για να μην χαθείτε! 28χλμ x 25 χλμ σας δίνει μια πρώτη γεύση της βασικής περιμέτρου μέσα στην οποία βρίσκονται τα μνημεία!
Εγώ διάλεξα έναν οδηγό με μηχανάκι, τον Chuk , ο οποίος μίλαγε καλά αγγλικά και έκανε αυτό που του ζήτησα : Μια γρήγορη πρώτη ματιά σ’όσους περισσότερους ναούς μπορούσαμε να πάμε σ’ένα απόγευμα.Και , πιστέψτε με, είναι λιγάκι δύσκολα. Οι ναοί είναι αρκετά μακριά ο ένας από τον άλλο και τεράστιοι!
Φτάνεις στο Angkor Wat μέσω ενός σκονισμένου δρόμου μέσα στη ζούγκλα! Μάλιστα ο Chuk έκοψε δρόμο για γρηγορότερα , απλώς μέσα από τη ζούγκλα. Πρώτα βέβαια, πρέπει να σταματήσετε σ’ ένα σημείο ελέγχου για να αγοράσετε ένα pass για όσο καιρό νομίζετε οτι θα χρειαστεί για να επισκεφτείτε τα μνημεία.
(Ένα 3 days - pass μου κόστισε 40 US dollars!) Χρειάζεται επίσης μια φωτογραφία ταυτότητας και βέβαια πρέπει να έχετε το pass συνέχεια μαζί σας.
ANGKOR WAT
To Angkor Wat είναι χωρίς αμφιβολία το μεγαλύτερο από τα μνημεία του συμπλέγματος. Πραγματικά σ’αφήνει άφωνο με το μεγαλείο του. Είναι άλλωστε και το καλύτερα συντηρημένο. Όσες φορές και να το επισκέφτηκα , πάντα ανακάλυπτα κάτι καινούργιο. Μια κρυφή γωνιά , έναν καινούργιο διάδρομο, έναν Βούδα να αγναντεύει τη ζούγκλα μέσα από ένα μεγάλο παράθυρο.
Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του Angkor Wat είναι η προς δυσμάς κατεύθυνσή του. Η Δύση συμβολίζει την κατεύθυνση του θανάτου, πράγμα που έπεισε πολλούς αρχαιολόγους ότι το μνημείο ήταν κατ’αρχήν ένα μαυσωλείο.Αυτή η άποψη ενισχύθηκε από το γεγονός οτι όλες οι λιθογραφίες είναι σχεδιασμένες για να βλέπονται αντίθετα από την κίνηση του ρολογιού , μια πρακτική που θυμίζει τα έθιμα των Hindu.Και ο Visnou , μία από τις μεγαλύτερες Hindu θεότητες, είναι συχνά συνδεδεμένη με την προς δυσμάς κατεύθυνση.
Σήμερα πιστεύεται οτι το μνημείο ήταν μαζί ναός αφιερωμένος στον Visnou και μαυσωλείο του κατασκευαστή του, βασιλιά Suryavarman του δεύτερου.
Για να σας δώσω μια ιδέα των διαστάσεων του μνημείου , σημειώστε τα εξής : Όλος ο ναός είναι περιτριγυρισμένος από θύλακα νερού πλάτους 190 μέτρων και μήκους 1,5 χλμ x 1,3 χλμ !!
Ο εξωτερικός τοίχος έχει διαστάσεις 1025 μέτρα x 800 μέτρα με μία μόνο είσοδο σε κάθε πλευρά! Η κεντρική είσοδος που περνάει πάνω από τον θύλακα και συνεχίζει μέχρι μέσα στο μνημείο, έχει μήκος 475 μέτρα και πλάτος 9,5 μέτρα.(την ημέρα που επισκέφτηκα το ναό η μισή πλατφόρμα είχε καταρρεύσει σε όλο της το μήκος. Το όλο οικοδόμημα βασίζεται στη μέθοδο των πλατφόρμων , τρεις συνολικά, η μία πάνω στην άλλη, που συγκρατούνται από μακριούς διαδρόμους με κίονες. Πάνω πάνω υπάρχουν 5 πύργοι που συνολικά φτάνουν το οικοδόμημα σε ύψος 55 μέτρων!)
Είναι πραγματικά κάτι πολύ όμορφο, κάτι που σ’αφήνει άφωνο, και σε κάνει να θέλεις να τιμήσεις τους θεούς που πρεσβεύει αυτός ο ναός ανάβοντας ένα incense stick σε ένα από τα πολλά αγάλματα Βούδα που βρίσκονται μέσα στο μνημείο.
ΒΑΥΟΝ
Η φαντασία της δημιουργίας σε όλο της το μεγαλείο!
Από μακριά φαίνεται μια περίεργη μάζα γρανίτη. Μόνο όταν πλησιάσεις και μπεις στο ναό και φτάσεις μέχρι το τρίτο επίπεδο σου αποκαλύπτεται η μαγεία του!
54 πύργοι και πάνω από 200 παγωμένα χαμόγελα προσωπείων , όλα ίδια. Όπως τριγυρνάς μέσα στο ναό , κάθε στιγμή, 12 προσωπεία είναι ορατά συνέχεια παρακολουθώντας κάθε σου βήμα.
Χτίστηκε 100 χρόνια μετά το Angkor Wat και οι λιθογραφίες στους τοίχους είναι γεμάτες από εικόνες της καθημερινής ζωής , ψαρέματος, υπαίθριας αγοράς αλλά και επικών μαχών και θρησκευτικών λειτουργιών.
Το μνημείο είναι καλύτερα να το επισκεφτείς ή πολύ πρωί με τη ανατολή ή αργά το απόγευμα. Και αυτό καθαρά για λόγους φωτισμού.Ο συμβολισμός του μνημείου και ο λόγος της κατασκευής του , παραμένουν ακόμα και σήμερα ένα μυστήριο.
Πολλά χρόνια μετά την ανακάλυψή του και μόνο με τη χρήση δορυφορικών φωτογραφιών , φάνηκε ότι το Bayon βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο όλου του συμπλέγματος του Angkor.
TA PROHM
To 1942, ο γάλλος συντηρητής αρχαίων Maurice Glaire έγραφε: «O τουρίστας ......... που ταξιδεύει στην άλλη γωνιά του κόσμου για να επισκεφτεί τα μνημεία, περιμένει να ζήσει την ίδια εμπειρία που έζησαν οι πρώτοι εξερευνητές, που, διασχίζοντας τη ζούγκλα πίσω στο 1860, ανοίγοντας δρόμο με μαχαίρια και τσεκούρια, έπεσαν πάνω στον πρώτο τοίχο των μνημείων.Αυτός ο ρομαντισμός της ανακάλυψης μας έπεισε να αφήσουμε το Ta Prohm σχεδόν όπως το αντίκρισαν οι πρώτοι γάλλοι εξερευνητές .»
Μόνο ένα μικρό μονοπάτι έχει ανοιχτεί και κάποια δοκάρια κρατούν ετοιμόρροπα σημεία του συμπλέγματος.Παντού γύρω σου βλέπεις τη μητέρα φύση με τη μορφή τεράστιων δέντρων στο ρόλο του καταστροφέα αλλά και συγχρόνως συντηρητή του μνημείου. Σε μερικά σημεία , αν δεν υπήρχαν οι ρίζες των δέντρων που συγκρατούν το οικοδόμημα, θα είχε καταρρεύσει.
Το Μοναστικό σύμπλεγμα του Ta Prohm είναι μια σειρά μακριών , χαμηλών , πέτρινων οικισμάτων που επικοινωνούν με σκοτεινούς διάδρομους και γαλαρίες σ’ένα επίπεδο. Πολλοί από τους διαδρόμους δεν περνιούνται κι έτσι απλά ακολουθείς την πορεία που έχουν χαράξει οι επιστάτες.
Η κατάσταση του μνημείου και η ομορφιά του εξερευνείται με θαυμασμό και καταλήγει σε θλίψη όταν φεύγεις. Η μάχη μεταξύ της πέτρας και της φύσης είναι σαν ξαφνικά να έχει «πετρώσει».Σαν οι παλαιστές να έχουν πιαστεί και να μένουν ακίνητοι στη μέση της παλέστρας.Μόνο που τα λεπτά του γύρου μετριούνται σε αιώνες!
Έμεινα μόνο λίγες μέρες στη Siem Reap και σχεδόν όλη την ημέρα την περνούσα στα μνημεία.Πάνω από 96 διαφορετικά μνημεία σε περιμένουν να τα εξερευνήσεις.Άλλα θα είναι γεμάτα τουρίστες , σε άλλα θα είσαι απόλυτα μόνος.
Ο Yioshiaki Ishizawa , γιαπωνέζος γενικός διευθυντής του αρχαιολογικού μουσείου του Angkor , αναφέρει σε βιβλίο του ότι πιθανώς μέσα στη ζούγκλα της Βόρειας Καμπότζης, υπάρχουν και άλλοι ναοί που περιμένουν τη σειρά τους να ανακαλυφθούν.
Η περιοχή είναι τεράστια αν αναλογιστούμε ότι εκείνη την εποχή τα Βασίλεια των Khmer περιελάμβαναν όλη την Βόρεια Ταϊλάνδη , τη σημερινή Καμπότζη, το Laos και περιοχές του Vietnam. Υπάρχουν ναοί στα σύνορα Ταϊλάνδης – Καμπότζης όπου μόνο με ειδικά pass μπορείς να πλησιάσεις και εάν δεν τα έχεις μάλλον θα συλληφθείς για λαθρεμπόριο οπίου , επάγγελμα που ανθεί στη συγκεκριμένη περιοχή.
Υπάρχουν πολλά μνημεία που την ύπαρξή τους γνωρίζουν μόνο οι ντόπιοι αλλά απλά δεν το αναφέρουν πουθενά γιατί ένα άλλο επάγγελμα, ιδιαίτερα προσοδοφόρο, ανθεί εδώ: Λαθρεμπόριο αρχαίων μνημείων. Εκατοντάδες αγάλματα έχουν εξαφανισθεί από τα μνημεία και κοσμούν ιδιωτικές συλλογές στη Δύση και την Ιαπωνία.
Λέγεται ότι κατά τη διάρκεια του πολέμου του Vietnam αλλά και την εποχή των ερυθρών Khmer καμία ζημιά δεν είχε γίνει στα μνημεία.
Παρ’όλο που η Καμπότζη είναι μια από τις πιο σφόδρα βομβαρδισμένες περιοχές από τους αμερικάνους , καμία βόμβα δεν έπεσε κοντά στα μνημεία ούτε και αργότερα οι ερυθροί Khmer τα πειράξανε.
Ο εξαθλιωμένος πληθυσμός της χώρας βρήκε στην πώληση κομματιών από τα μνημεία μια εύκολη πηγή χρημάτων για να γεμίσει τα στομάχια του.Και η ζημιά έγινε!!
Σήμερα, τα μνημεία προστατεύονται από την Unesco και την E.F.E.O. Μια μακρά εργασία αναστύλωσης επιχειρείται σχεδόν σε όλα τα μνημεία από διάφορες αρχαιολογικές σχολές και υπηρεσίες του κόσμου.
Όσα κομμάτια έχουν σωθεί , φυλάσσονται στο μουσείο της Siem Reap και της πρωτεύουσας Pnom Penh και στη θέση τους μπαίνουν πιστά αντίγραφα.
Τα μνημεία είναι καλύτερα να τα επισκεφτείτε ή πολύ πρωί ή αργά το απόγευμα, όταν θα πετύχετε και τις καλύτερες συνθήκες για να τα φωτογραφήσετε.
Τελειώνοντας , θα ήθελα να μεταφέρω κάτι που διάβασα σ’έναν οδηγό για το Angkor: Όπως τίποτε δεν σε έχει προετοιμάσει για το μέγεθος , το μεγαλείο και την ομορφιά του Angkor , έτσι δεν είσαι ποτέ έτοιμος να φύγεις , όταν το ανακαλύψεις.
Με εικόνες τροπικής ζούγκλας και πέτρας να τριγυρνούν στο μυαλό σου «κάποιος ποτέ δε μπορεί να πει αντίο στο Angkor , γιατί η μαγεία του θα σε ακολουθήσει οπουδήποτε , η μοίρα και η τύχη θα σε στείλει και οι θεοί του θα στοιχειώσουν τις σκέψεις σου και τα όνειρά σου , μέχρι το τέλος της ζωής σου.»
www.bangkokair.com
www.cambodia.org
(δεν έψαχνα luxury, τα μνημεία έψαχνα!)
Προσπαθήστε να βρείτε μικρά αντίγραφα από πυλό των προσωπείων της Bayon.
Τα μεταξωτά και τα ασημικά είναι πάμφθηνα. Μην αγοράσετε αντίκες, θα’χετε σίγουρα πρόβλημα στο τελωνείο φεύγοντας.
να καπνίζουν όπιο.
καλύτερα να φοράτε μακρύ παντελόνι, τα
κουνούπια δεν αστειεύονται. Σανδάλια και ένα
ζευγάρι παπούτσια trekking είναι αρκετά .
φαρμακείο.(τσιρότα, Imodium,Panadol, stick για
τα τσιμπήματα από κουνούπια.
(Θα χρειαστείτε άλλα 25 US φεύγοντας, για φόρο αεροδρομίου.)
Χαρείτε τη θέα των μνημείων, ψάξτε να βρείτε τον γέροντα μοναχό που μένει μόνος του μέσα στο Ta Prohm, χαθείτε μέσα στο market, ανταλλάξτε κουβέντες με τους ντόπιους, πιστέψτε με , θα ξετρελαθείτε!
Siem Reap, August 2004.
ONE LIFE, LIVE IT!
Το μικρό δικινητήριο αεροπλάνο της Bangkok Air σε φέρνει σε 50 λεπτά από την Ταϊλάνδη στη γειτονική Καμπότζη , στη μικρή πόλη της Siem Reap , βόρεια της Phnom Penh.Η πόλη έχει την τύχη να βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο σύμπλεγμα των Βουδιστικών ναών του Angkor.
Η πόλη της Siem Reap είναι αρχιτεκτονικά δομημένη βάσει του γαλλικού αποικιοκρατικού μοτίβου : Μεγάλα μακριά κτίρια και μεγάλες λεωφόροι. Κατά τα διάρκεια της επίσκεψής μου, μέτρησα αρκετά μεγάλα ξενοδοχεία να βρίσκονται σε στάδιο κατασκευής. Οι Γάλλοι φαίνεται να κυριαρχούν ακόμα και σήμερα, μιας και όπου και να πήγαινα, από εστιατόρια ή bar ή ξενοδοχεία υπήρχαν παντού Γάλλοι υπήκοοι που διαχειρίζονταν την επιχείρηση.
Ο λαός της Καμπότζης φαίνεται χαμένος μέσα σ’ αυτόν τον τυφώνα τουρισμού που πλησιάζει σ’ αυτή τη γωνιά του κόσμου. Άλλωστε οι Γιαπωνέζοι, σχεδόν αποκλειστικά βουδιστές , θεωρούν το Angkor ότι οι μουσουλμάνοι τη Mekka και άρα πρέπει να το επισκεφτούν μία τουλάχιστον φορά στη ζωή τους. Αυτοί φτάνουν!! Όπου και πήγαινα, σ’ όποιο ναό , όσο μακριά και να βρισκόταν, ήταν γεμάτος λεωφορεία με γιαπωνέζους τουρίστες. Και οι ντόπιοι? Φτωχοί! Απελπιστικά φτωχοί , στο έλεος του “one dollar please”..
Μικρά κοριτσάκια που το χαμόγελό τους σε σκλαβώνει, σε πλησιάζουν κατά δεκάδες ικετεύοντας “one dollar please”, στο δρόμο, στους ναούς, παντού! (Η Καμπότζη είναι η δεύτερη χώρα μετά τις Η.Π.Α. που χρησιμοποιεί επίσημα το δολάριο στις καθημερινές συναλλαγές. Παντού, τα πάντα, κινούνται με δολάρια. )
Αλλά τι λαός! Επέζησε μιας γενοκτονίας , μιας τρέλας που ανθρώπινος νους δεν το χωράει! Και τι κληρονομιά! Απόγονοι βασιλιάδων που κυριάρχησαν σ’ αυτή τη γωνιά -βασιλιάδων θεών θα έλεγα - που έχτιζαν για γενιές ολόκληρες ναούς απίστευτης ομορφιάς και μεγέθους για να τιμήσουν τους θεούς, επίγειους και ουράνιους.
Το ευρύ σύμπλεγμα των ναών του Angkor χτίστηκε ανάμεσα στον 7ο και στον 13ο μ.Χ. αιώνα όταν ο Khmer πολιτισμός ήταν στο απόγειο της καταπληκτικής αυτής δημιουργίας. Χωρίς καμία σύγκριση –αν και το Bagan στη Βιρμανία ή το Borobudur στη Java το πλησιάζουν λίγο – συγκαταλέγεται στα αρχιτεκτονικά θαύματα του κόσμου!
Ο τρόπος που κτίστηκαν αλλά και οι σχέσεις της θέσης τους με τα ουράνια σώματα , ακόμα και το σημείο που βρίσκονται χρησιμοποιώντας τον ήλιο για να λάμψουν σ’ όλο τους το μεγαλείο, κάνει το μέρος ξεχωριστό!
Τα μνημεία του Angkor είναι κάτι πολύ περισσότερο από θρησκευτικοί ναοί, τα αινιγματικά και συγχρόνως εκφοβιστικά προσωπεία που προσέχουν το Bayon,οι 5 πύργοι του Angkor Watt , η ζούγκλα που καταπίνει και συγχρόνως προστατεύει από κατάρρευση το Ta Prohm ,η ακαταμάχητη αρχιτεκτονική ομορφιά του Banteay Srey που έχει να επιδείξει κάποιες από τις καλύτερες λιθογραφίες του Angkor, το ίδιο το μέγεθος των ναών – των μεγαλύτερων θρησκευτικών κατασκευών στον κόσμο-σ’ αφήνουν άφωνο και με μια αίσθηση ευλαβικής κατάνυξης.
Μπορείτε να ξεκινήσετε να χάνεστε μέσα στη Siem Reap αρχίζοντας από το κεντρικό market. Θα πετύχετε κάθε λογής υφάσματα, αγαλματάκια και souvenir, καθώς και ασιατικές λιχουδιές που θα κάνουν τις αγορές σας εξαιρετικά ενδιαφέρουσες. Μια μπύρα στα γρήγορα στο Angkor What? Bar και πίσω στο δωμάτιο για την πρώτη εξόρμηση στους ναούς, 7 χλμ έξω από την πόλη.
Μπορείτε να πάτε με taxi , μηχανάκι ή οργανωμένο group (το τελευταίο το συνιστώ ).Αν και ακριβότερο, χρειάζεστε οπωσδήποτε οδηγό που να ξέρει τους ναούς και να σας εξηγήσει την ιστορία και την προέλευσή τους.
Και βεβαίως για να μην χαθείτε! 28χλμ x 25 χλμ σας δίνει μια πρώτη γεύση της βασικής περιμέτρου μέσα στην οποία βρίσκονται τα μνημεία!
Εγώ διάλεξα έναν οδηγό με μηχανάκι, τον Chuk , ο οποίος μίλαγε καλά αγγλικά και έκανε αυτό που του ζήτησα : Μια γρήγορη πρώτη ματιά σ’όσους περισσότερους ναούς μπορούσαμε να πάμε σ’ένα απόγευμα.Και , πιστέψτε με, είναι λιγάκι δύσκολα. Οι ναοί είναι αρκετά μακριά ο ένας από τον άλλο και τεράστιοι!
Φτάνεις στο Angkor Wat μέσω ενός σκονισμένου δρόμου μέσα στη ζούγκλα! Μάλιστα ο Chuk έκοψε δρόμο για γρηγορότερα , απλώς μέσα από τη ζούγκλα. Πρώτα βέβαια, πρέπει να σταματήσετε σ’ ένα σημείο ελέγχου για να αγοράσετε ένα pass για όσο καιρό νομίζετε οτι θα χρειαστεί για να επισκεφτείτε τα μνημεία.
(Ένα 3 days - pass μου κόστισε 40 US dollars!) Χρειάζεται επίσης μια φωτογραφία ταυτότητας και βέβαια πρέπει να έχετε το pass συνέχεια μαζί σας.
ANGKOR WAT
To Angkor Wat είναι χωρίς αμφιβολία το μεγαλύτερο από τα μνημεία του συμπλέγματος. Πραγματικά σ’αφήνει άφωνο με το μεγαλείο του. Είναι άλλωστε και το καλύτερα συντηρημένο. Όσες φορές και να το επισκέφτηκα , πάντα ανακάλυπτα κάτι καινούργιο. Μια κρυφή γωνιά , έναν καινούργιο διάδρομο, έναν Βούδα να αγναντεύει τη ζούγκλα μέσα από ένα μεγάλο παράθυρο.
Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία του Angkor Wat είναι η προς δυσμάς κατεύθυνσή του. Η Δύση συμβολίζει την κατεύθυνση του θανάτου, πράγμα που έπεισε πολλούς αρχαιολόγους ότι το μνημείο ήταν κατ’αρχήν ένα μαυσωλείο.Αυτή η άποψη ενισχύθηκε από το γεγονός οτι όλες οι λιθογραφίες είναι σχεδιασμένες για να βλέπονται αντίθετα από την κίνηση του ρολογιού , μια πρακτική που θυμίζει τα έθιμα των Hindu.Και ο Visnou , μία από τις μεγαλύτερες Hindu θεότητες, είναι συχνά συνδεδεμένη με την προς δυσμάς κατεύθυνση.
Σήμερα πιστεύεται οτι το μνημείο ήταν μαζί ναός αφιερωμένος στον Visnou και μαυσωλείο του κατασκευαστή του, βασιλιά Suryavarman του δεύτερου.
Για να σας δώσω μια ιδέα των διαστάσεων του μνημείου , σημειώστε τα εξής : Όλος ο ναός είναι περιτριγυρισμένος από θύλακα νερού πλάτους 190 μέτρων και μήκους 1,5 χλμ x 1,3 χλμ !!
Ο εξωτερικός τοίχος έχει διαστάσεις 1025 μέτρα x 800 μέτρα με μία μόνο είσοδο σε κάθε πλευρά! Η κεντρική είσοδος που περνάει πάνω από τον θύλακα και συνεχίζει μέχρι μέσα στο μνημείο, έχει μήκος 475 μέτρα και πλάτος 9,5 μέτρα.(την ημέρα που επισκέφτηκα το ναό η μισή πλατφόρμα είχε καταρρεύσει σε όλο της το μήκος. Το όλο οικοδόμημα βασίζεται στη μέθοδο των πλατφόρμων , τρεις συνολικά, η μία πάνω στην άλλη, που συγκρατούνται από μακριούς διαδρόμους με κίονες. Πάνω πάνω υπάρχουν 5 πύργοι που συνολικά φτάνουν το οικοδόμημα σε ύψος 55 μέτρων!)
Είναι πραγματικά κάτι πολύ όμορφο, κάτι που σ’αφήνει άφωνο, και σε κάνει να θέλεις να τιμήσεις τους θεούς που πρεσβεύει αυτός ο ναός ανάβοντας ένα incense stick σε ένα από τα πολλά αγάλματα Βούδα που βρίσκονται μέσα στο μνημείο.
ΒΑΥΟΝ
Η φαντασία της δημιουργίας σε όλο της το μεγαλείο!
Από μακριά φαίνεται μια περίεργη μάζα γρανίτη. Μόνο όταν πλησιάσεις και μπεις στο ναό και φτάσεις μέχρι το τρίτο επίπεδο σου αποκαλύπτεται η μαγεία του!
54 πύργοι και πάνω από 200 παγωμένα χαμόγελα προσωπείων , όλα ίδια. Όπως τριγυρνάς μέσα στο ναό , κάθε στιγμή, 12 προσωπεία είναι ορατά συνέχεια παρακολουθώντας κάθε σου βήμα.
Χτίστηκε 100 χρόνια μετά το Angkor Wat και οι λιθογραφίες στους τοίχους είναι γεμάτες από εικόνες της καθημερινής ζωής , ψαρέματος, υπαίθριας αγοράς αλλά και επικών μαχών και θρησκευτικών λειτουργιών.
Το μνημείο είναι καλύτερα να το επισκεφτείς ή πολύ πρωί με τη ανατολή ή αργά το απόγευμα. Και αυτό καθαρά για λόγους φωτισμού.Ο συμβολισμός του μνημείου και ο λόγος της κατασκευής του , παραμένουν ακόμα και σήμερα ένα μυστήριο.
Πολλά χρόνια μετά την ανακάλυψή του και μόνο με τη χρήση δορυφορικών φωτογραφιών , φάνηκε ότι το Bayon βρίσκεται ακριβώς στο κέντρο όλου του συμπλέγματος του Angkor.
TA PROHM
To 1942, ο γάλλος συντηρητής αρχαίων Maurice Glaire έγραφε: «O τουρίστας ......... που ταξιδεύει στην άλλη γωνιά του κόσμου για να επισκεφτεί τα μνημεία, περιμένει να ζήσει την ίδια εμπειρία που έζησαν οι πρώτοι εξερευνητές, που, διασχίζοντας τη ζούγκλα πίσω στο 1860, ανοίγοντας δρόμο με μαχαίρια και τσεκούρια, έπεσαν πάνω στον πρώτο τοίχο των μνημείων.Αυτός ο ρομαντισμός της ανακάλυψης μας έπεισε να αφήσουμε το Ta Prohm σχεδόν όπως το αντίκρισαν οι πρώτοι γάλλοι εξερευνητές .»
Μόνο ένα μικρό μονοπάτι έχει ανοιχτεί και κάποια δοκάρια κρατούν ετοιμόρροπα σημεία του συμπλέγματος.Παντού γύρω σου βλέπεις τη μητέρα φύση με τη μορφή τεράστιων δέντρων στο ρόλο του καταστροφέα αλλά και συγχρόνως συντηρητή του μνημείου. Σε μερικά σημεία , αν δεν υπήρχαν οι ρίζες των δέντρων που συγκρατούν το οικοδόμημα, θα είχε καταρρεύσει.
Το Μοναστικό σύμπλεγμα του Ta Prohm είναι μια σειρά μακριών , χαμηλών , πέτρινων οικισμάτων που επικοινωνούν με σκοτεινούς διάδρομους και γαλαρίες σ’ένα επίπεδο. Πολλοί από τους διαδρόμους δεν περνιούνται κι έτσι απλά ακολουθείς την πορεία που έχουν χαράξει οι επιστάτες.
Η κατάσταση του μνημείου και η ομορφιά του εξερευνείται με θαυμασμό και καταλήγει σε θλίψη όταν φεύγεις. Η μάχη μεταξύ της πέτρας και της φύσης είναι σαν ξαφνικά να έχει «πετρώσει».Σαν οι παλαιστές να έχουν πιαστεί και να μένουν ακίνητοι στη μέση της παλέστρας.Μόνο που τα λεπτά του γύρου μετριούνται σε αιώνες!
Έμεινα μόνο λίγες μέρες στη Siem Reap και σχεδόν όλη την ημέρα την περνούσα στα μνημεία.Πάνω από 96 διαφορετικά μνημεία σε περιμένουν να τα εξερευνήσεις.Άλλα θα είναι γεμάτα τουρίστες , σε άλλα θα είσαι απόλυτα μόνος.
Ο Yioshiaki Ishizawa , γιαπωνέζος γενικός διευθυντής του αρχαιολογικού μουσείου του Angkor , αναφέρει σε βιβλίο του ότι πιθανώς μέσα στη ζούγκλα της Βόρειας Καμπότζης, υπάρχουν και άλλοι ναοί που περιμένουν τη σειρά τους να ανακαλυφθούν.
Η περιοχή είναι τεράστια αν αναλογιστούμε ότι εκείνη την εποχή τα Βασίλεια των Khmer περιελάμβαναν όλη την Βόρεια Ταϊλάνδη , τη σημερινή Καμπότζη, το Laos και περιοχές του Vietnam. Υπάρχουν ναοί στα σύνορα Ταϊλάνδης – Καμπότζης όπου μόνο με ειδικά pass μπορείς να πλησιάσεις και εάν δεν τα έχεις μάλλον θα συλληφθείς για λαθρεμπόριο οπίου , επάγγελμα που ανθεί στη συγκεκριμένη περιοχή.
Υπάρχουν πολλά μνημεία που την ύπαρξή τους γνωρίζουν μόνο οι ντόπιοι αλλά απλά δεν το αναφέρουν πουθενά γιατί ένα άλλο επάγγελμα, ιδιαίτερα προσοδοφόρο, ανθεί εδώ: Λαθρεμπόριο αρχαίων μνημείων. Εκατοντάδες αγάλματα έχουν εξαφανισθεί από τα μνημεία και κοσμούν ιδιωτικές συλλογές στη Δύση και την Ιαπωνία.
Λέγεται ότι κατά τη διάρκεια του πολέμου του Vietnam αλλά και την εποχή των ερυθρών Khmer καμία ζημιά δεν είχε γίνει στα μνημεία.
Παρ’όλο που η Καμπότζη είναι μια από τις πιο σφόδρα βομβαρδισμένες περιοχές από τους αμερικάνους , καμία βόμβα δεν έπεσε κοντά στα μνημεία ούτε και αργότερα οι ερυθροί Khmer τα πειράξανε.
Ο εξαθλιωμένος πληθυσμός της χώρας βρήκε στην πώληση κομματιών από τα μνημεία μια εύκολη πηγή χρημάτων για να γεμίσει τα στομάχια του.Και η ζημιά έγινε!!
Σήμερα, τα μνημεία προστατεύονται από την Unesco και την E.F.E.O. Μια μακρά εργασία αναστύλωσης επιχειρείται σχεδόν σε όλα τα μνημεία από διάφορες αρχαιολογικές σχολές και υπηρεσίες του κόσμου.
Όσα κομμάτια έχουν σωθεί , φυλάσσονται στο μουσείο της Siem Reap και της πρωτεύουσας Pnom Penh και στη θέση τους μπαίνουν πιστά αντίγραφα.
Τα μνημεία είναι καλύτερα να τα επισκεφτείτε ή πολύ πρωί ή αργά το απόγευμα, όταν θα πετύχετε και τις καλύτερες συνθήκες για να τα φωτογραφήσετε.
Τελειώνοντας , θα ήθελα να μεταφέρω κάτι που διάβασα σ’έναν οδηγό για το Angkor: Όπως τίποτε δεν σε έχει προετοιμάσει για το μέγεθος , το μεγαλείο και την ομορφιά του Angkor , έτσι δεν είσαι ποτέ έτοιμος να φύγεις , όταν το ανακαλύψεις.
Με εικόνες τροπικής ζούγκλας και πέτρας να τριγυρνούν στο μυαλό σου «κάποιος ποτέ δε μπορεί να πει αντίο στο Angkor , γιατί η μαγεία του θα σε ακολουθήσει οπουδήποτε , η μοίρα και η τύχη θα σε στείλει και οι θεοί του θα στοιχειώσουν τις σκέψεις σου και τα όνειρά σου , μέχρι το τέλος της ζωής σου.»
- Χρήσιμα links : www.cambodianonline.net
www.bangkokair.com
www.cambodia.org
- Που έμεινα : Naga guesthouse (τηλ. 963439) με 2 US
(δεν έψαχνα luxury, τα μνημεία έψαχνα!)
- Που έτρωγα : Night market!! Κάθε μέρα!!
- Για γνωριμίες : Angkor What? BAR
- Για πρωινό : The blue pumkin
- Για ψώνια : Day-old Market.Πανδαισία χρωμάτων,
Προσπαθήστε να βρείτε μικρά αντίγραφα από πυλό των προσωπείων της Bayon.
Τα μεταξωτά και τα ασημικά είναι πάμφθηνα. Μην αγοράσετε αντίκες, θα’χετε σίγουρα πρόβλημα στο τελωνείο φεύγοντας.
- Τι αγόρασα ? Μικρά παλιά δοχεία , τέλεια διακοσμημένα από
να καπνίζουν όπιο.
- Κλίμα : Τροπικό, προετοιμαστείτε για πολύ ζέστη και
- Ρούχα : Ελαφρά, πολύ ελαφρά , σίγουρα καπέλο. Νωρίς
καλύτερα να φοράτε μακρύ παντελόνι, τα
κουνούπια δεν αστειεύονται. Σανδάλια και ένα
ζευγάρι παπούτσια trekking είναι αρκετά .
- Πρώτες ανάγκες : Καλό είναι να έχετε κάνει ένα αντιτετανικό
φαρμακείο.(τσιρότα, Imodium,Panadol, stick για
τα τσιμπήματα από κουνούπια.
- Visa : Στη άφιξη ,σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο ,
(Θα χρειαστείτε άλλα 25 US φεύγοντας, για φόρο αεροδρομίου.)
Χαρείτε τη θέα των μνημείων, ψάξτε να βρείτε τον γέροντα μοναχό που μένει μόνος του μέσα στο Ta Prohm, χαθείτε μέσα στο market, ανταλλάξτε κουβέντες με τους ντόπιους, πιστέψτε με , θα ξετρελαθείτε!
Siem Reap, August 2004.
ONE LIFE, LIVE IT!
Last edited by a moderator: