• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Μάρτιο - Αύγουστο 2020 !

Πορτογαλία Πορτογαλία

Aquakiss

Member
Μηνύματα
23
Likes
11
Επόμενο Ταξίδι
Σουηδία
Ταξίδι-Όνειρο
Ν.Ζηλανδία

"-Πορτογαλία; Α ναι , εκεί που τους πήραμε το Euro! Κλαίνε ακόμη;"
"-Πορτογαλία... Πω , πω μακριά είναι αυτό. Γιατί δεν πήγες Ισπανία;"
"-Είναι αλήθεια ότι οι γυναίκες στην Πορτογαλία είναι μελαχρινές και τριχωτές;" (Ασχολίαστο)

Αυτές ήταν μερικές από τις "ελληνικές" αντιδράσεις που εισέπραξα στο άκουσμα της λέξης Πορτογαλία και μάλλον δείχνουν ότι η χώρα αυτή δεν είναι και ένας ιδιαίτερα προσφιλής προορισμός στους Έλληνες. Για να αγνοήσεις το μύθο (με την καλή έννοια)-βουνό της Ισπανίας ( ειδικά τα τελευταία χρόνια με την τρέλα για την ισπανική γλώσσα και τη Βαρκελώνη ως must προορισμό) και να δεις τι κρύβεται από πίσω, πρέπει ή να έχεις ειδικό σκοπό , ή να έχεις δει όλα τα "μεγάλα ονόματα" στην Ευρώπη και να προτιμήσεις κάτι εναλλακτικό. Για τους Έλληνες μιλάμε πάντα.

Επισκέφτηκα την Πορτογαλία την άνοιξη (τότε που η χώρα μας οικονομικά, πήγαινε επικίνδυνα για φούντο) και έμεινα σε φιλικό σπίτι ντόπιων σε ένα χωριό, κοντά στην πόλη Coimbra , για να σας κατατοπίσω. Αυτή η πληροφορία είναι σημαντική , διότι διαμορφώνει και την οπτική μου γωνία περί πορτογαλικών πραγμάτων. Θα εστιάσω δηλαδή περισσότερο στο πως αντιλήφθηκα την Πορτογαλία μέσα από τους ανθρώπους και όχι μέσα από τα αξιοθέατα και τους τουριστικούς οδηγούς.

Απευθείας πτήσεις για Πορτογαλία δεν υπάρχουν κατά κανόνα. Οι περισσότερες γίνονται με ανταπόκριση από Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία, άντε και Ισπανία. Η δική μου ήταν μέσω Μιλάνου με προορισμό το Porto. [*Οι πτήσεις προς Λισσαβόνα είναι συνήθως πιο οικονομικές , ωστόσο δεν είχα σκοπό να επισκεφτώ την πρωτεύουσα.]


Η ακτή του Porto(=λιμάνι) από ψηλά


Το Portο και πάλι από ψηλά Είναι γενικά μια χώρα μικρή, άτυπα μεσογειακή και με εντυπωσιακές ομοιότητες με την Ελλάδα. Θυμάμαι ότι έβλεπα παντού ελιές και φυτά που μου θύμιζαν την Ελλάδα, καθώς και άπειρους αμπελώνες. Φυσικό, αφού τα πορτογαλικά κρασιά έχουν κατακτήσει τον κόσμο. Δύσκολα πλέον θα βρει κανείς, λίστα κρασιών καλού εστιατορίου σε οποιαδήποτε μεγάλη πόλη του κόσμου, αφιέρωμα σε μεγάλο διεθνές περιοδικό ή διεθνή βράβευση που δεν θα περιλαμβάνει τουλάχιστον ένα κρασί από την Πορτογαλία. Είναι όμως μία πονεμένη ιστορία για εμάς τους Έλληνες , επειδή παρόλο που είναι κι αυτή μικρή χώρα, από την είσοδό της στην τότε ΕΟΚ (το 1986, πολύ αργότερα από εμάς) και μετά, αξιοποίησε τους κοινοτικούς πόρους τέλεια και ανέπτυξε φοβερές υποδομές για την υποστήριξη του κρασιού της, με στόχο να το αναγάγει σε εθνικό εξαγωγικό προϊόν. Τα δικά μας εξακολουθούν να είναι ακριβότερα και να μην εξάγονται στο βαθμό που θα έπρεπε. Τέλος πάντων. Ένα από τα πιο διάσημα κρασιά , το οποίο το έφερα και σουβενίρ στην επιστροφή, είναι το Port ή Vinho do Porto.
(Τυπικά είναι γλυκό και κόκκινο , βγαίνει όμως σε ξηρές , ημί-ξηρές και λευκές παραλλαγές). Σας το συνιστώ.



Αμπελώνες και δάσος δίπλα από το σπίτι που έμενα


Κρασί Porto Messias

Όταν έκανα το ταξίδι ήταν τέλη Μαρτίου και ο καιρός ήταν αναμενόμενος για την εποχή. Έβρεχε αρκετά , με πολύ κρύο (παρτε χοντρά ρούχα , γάντια και λοιπά , ιδιαίτερα από Οκτώβριο μέχρι Απρίλη) είχε όμως και μέρες με ήλιο. Συνηθισμένα πράγματα. Το πλέον ασυνήθιστο όμως ήταν το κρύο που αντιμετώπισα μέσα στο σπίτι , το οποίο , όπως και οι περισσότερες , μη νεόδμητες μονοκατοικίες στη χώρα , δεν είχε θέρμανση. Τίποτα. Ούτε καλοριφέρ (γλιτώνεις και πετρέλαιο;) , ούτε κλιματιστικό, μόνο ένα τζάκι στο σαλόνι. 'Εξω ήταν πιο ζεστά απ' ότι μέσα , όπου κυκλοφορούσα με μπουφάν. Δεν την κατάλαβα ποτέ αυτή τη λογική , αλλά υποθέτω ότι τα ξενοδοχεία και τα καινούργια σπίτια θα είναι εξοπλισμένα. Αν όμως επισκεφθείτε σπίτι ρωτήστε για τη θέρμανση , αλλιώς μην περιμένετε ότι θα μπορέσετε να κοιμηθείτε με τη συνηθισμένη περιβολή σας εδώ , χωρίς να τουρτουρίζετε.

Οι άνθρωποι όμως, είναι πολύ φιλικοί και ζεστοί , πιο ζεστοί καμιά φορά από τους Έλληνες. Μου έκανε εντύπωση πως όταν συναντούν ανθρώπους για πρώτη φορά, συστήνονται και τους χαιρετούν, ανεξαρτήτως ηλικίας, με χειραψία και σταυρωτό φιλί στο μάγουλο το όποιο ξεκινάει από το αριστερό, και όχι από το δεξί μάγουλο, όπως στην Ελλάδα. (Τι σας λέω τώρα , θα μου πείτε, όμως είναι χρήσιμο να το ξέρετε αν βρεθείτε εκεί. Θα γλιτώσετε την αμηχανία.) Είναι όντως μελαχρινοί κατά κύριο λόγο , προς θεού όχι τριχωτοί , και τα χαρακτηριστικά τους μοιάζουν με τα δικά μας.

Η πορτογαλική γλώσσα είναι τελείως διαφορετική από τα ελληνικά, καθώς επίσης και από τα ισπανικά, τα οποία θεωρούνται "ανοιχτές" γλώσσες. (Έχουν πολλά φωνήεντα , τα οποία προφέρουμε φωνολογικά με αρκετά ανοιχτό το στόμα) . Η πορτογαλική αντίθετα είναι "κλειστή" γλώσσα και η ευρωπαϊκή της εκδοχή διαφέρει από την βραζιλιάνικη , κατά της οποίας κυριαρχεί και ένας σνομπισμός στη χώρα. Είναι τόσο κλειστή που ακόμη και το "α" στο όνομα μου π.χ , προφέρεται "ε". Είναι πραγματική πρόκληση για τον Έλληνα η προφορά , στου οποίου τα αυτιά τα πορτογαλικά ακούγονται έως και ρουμανικά. Μοιάζουν όμως πολύ με τα αγγλικά και τα γαλλικά και αν κατέχετε αυτές τις δύο , με λίγη φαντασία θα κουτσο-βγάλετε κάποια γραμμένα πορτογαλικά , για τα ομιλούμενα όμως , δεν σας εγγυώμαι. ( Το μπάνιο , το βιβλίο , την μπανιέρα και τον καναπέ θα τα καταλάβετε πάντως , γιατί όπως και κάποιες άλλες λέξεις , είναι ίδιες όπως και στα ελληνικά)

Η γενικότερη εντύπωση που αφήνει η χώρα είναι ζεστασιά , χρώμα , μουσική και ένα μείγμα ευρωπαϊκού βορρά και μεσογειακού νότου. Υπάρχει επίσης ιδιαίτερη εκτίμηση προς την αρχαία ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό. Στα πανεπιστήμια και στα σχολεία διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά και ιστορία. Ενδεικτικά : Το πανεπιστήμιο της πόλης Aveiro μάλιστα , το οποίο επισκέφθηκα και έπεσα σε κατάθλιψη , για τα δικά μας αίσχη , είδα με έκπληξη ότι το μότο τους είναι "theoria poiesis praxis". Στο πανεπιστήμιο της Coimbra υπήρχαν χαραγμένα στην είσοδο το πυθαγόρειο θεώρημα και φράσεις των αρχαίων , ενώ είδα ένα τεράστιο άγαλμα του θεού Διόνυσου στην πλατεία του χωριού που έμενα (προφανώς λόγω των κρασιών). Επίσης, εντυπωσιάστηκα που υπάρχει και σ' αυτούς το "κακό μάτι" (αυτοί το λένε "χοντρό μάτι") και μάλιστα υπάρχει και η το ίδιο τελετουργικό "ξεματιάσματος" με το ποτήρι , το λάδι και το νερό. (άκου να δεις)


Πανεπιστήμιο της Coimbra


Πανεπιστήμιο του Aveiro


Ναι , αυτό το τράβηξα μέσα το κάμπους του πανεπιστημίου

Τα φαγητά είναι αρκετά διαφορετικά και περιλαμβάνουν ασυνήθιστους συνδυασμούς. Κυριαρχεί πολύ το ψάρι ( εχουν 100 διαφορετικές συνταγές για τον μπακαλιάρο) , το ρύζι, οι σούπες και πολύ λίγοτερο ο κιμάς και οι σαλάτες και γενικά το ψητό κρέας και τα όσπρια. Ένα tip που κράτησα είναι η προσθήκη ανανά σε κομματάκια μεσα στον κιμά για μακαρόνια. Ο συνδυασμός είναι πολύ καλός. Συνάντησα επίσης γλυκά του κουταλιού ( κυρίως κυδώνι) και χριστόψωμα για το Πάσχα.

Μια καθημερινή συνήθεια είναι ο καφές. Πίνουν καφέ , μπορεί και πέντε φορες τη μέρα , όλες τις ώρες , σε διάφορες περιστάσεις και συνήθως έξω απο το σπίτι.Μπορεί να βγούν δηλ. έξω μόνο γι' αυτό. Όταν βγαίνουν το βράδυ συνήθως πίνουν πρώτα καφέ και μετα παραγγέλνουν αλκοολ ή ότι άλλο. Μου έτυχε να είμαι σε μπαρ 1 η ώρα το βράδυ και οι 7 στους 10 να πίνουν καφέ.

Όταν λέμε όμως καφέ δεν εννοουμε τον γαλλικό στην κούπα , ή τον φραπε ή τον νες που τον πίνεις 3 ώρες στην καφετερια με τους καναπέδες και πληρώνεις στην καλύτερη 3,80. Εννουμε μικρό ποτηράκι με καφέ , σαν εσπρεσσο, όχι όμως τοσο δυνατο , που κοστίζει 50 λεπτα. Κάθονται , τον πίνουν και σε 10 λεπτά το πολύ έχουν φύγει. (Λογικό)



Υπάρχουν όμως και οι άλλες επιλογές για τους λάτρεις του καφέ, όπως ο latte που είναι ιδιαίτερα δημοφιλης. Οι τιμές στα τέτοιου είδους προιόντα , καθώς και σε πολλά άλλα, σε κάνουν να θές να βρίζεις τις δικές μας όλη μέρα. Η παρακάτω παραγγελία στη φωτογραφία κόστισε όλη μαζί , τρία ευρώ και ογδόντα λεπτά. Το έγραψα όλογράφως για να σιγουρευτείτε ότι διαβάζετε σωστά.


Θα κλείσω το πρώτο μέρος της ανάρτησης με κάτι που επίσης μου έκανε εντύπωση , και θα συνεχίσω στο δεύτερο με πιο αναλυτική περιγραφή των πόλεων που επισκέφτηκα καθώς και tips για τους ταξιδιώτες.





Τη φωτογραφία αυτή την τράβηξα σε ένα εμπορικό κέντρο στην Coimbra , ημέρα Κυριακή (τα μαγαζιά είναι ανοιχτά τότε). Ο αναποδογυρισμένος κώνος που βλέπετε αποτελείται από λάστιχα. Τα λάστιχα αυτά τα δίνει το πανεπιστήμιο της πόλης στους φοιτητές για να συγκρατούν τα βιβλία τους όταν μετακινούνται. Κάθε τμήμα έχει και διαφορετικό χρώμα λάστιχου , π.χ η ψυχολογία πορτοκαλί , η ιατρική μπλε και λοιπά. Όταν αποφοιτούν τα επιστρέφουν και έτσι δημιουργείται κάθε χρόνο αυτή η κατασκευή με όλα τα λάστιχα των αποφοίτων των τελευταίων χρόνων.
 

Attachments

Aquakiss

Member
Μηνύματα
23
Likes
11
Επόμενο Ταξίδι
Σουηδία
Ταξίδι-Όνειρο
Ν.Ζηλανδία
Πορτογαλία ΙΙ - Κουίμπρα , Αβέιρου

Θα κλείσω την ταξιδιωτική ιστορία με τις αναφορές μου στις πόλεις της Coimbraκαι του Aveiro. Θα ήθελα πολύ να σας πω για το Porto , αλλά μετά την άφιξη μου στο αεροδρόμιο , έφυγα εις τα ενδότερα της χώρας και ό,τι είδα το είδα σε μορφή αεροφωτογραφίας από το αεροπλάνο. Γνωρίζω όμως ότι είναι πολύ όμορφη πόλη , με πολλά πράγματα να κάνεις και να δεις. Ένα από αυτά , είναι και το τρίτο καλύτερο βιβλιοπωλείο στον κόσμο , σύμφωνα άρθρο της Guardian , το Livraria Lello e Irmão. Είναι το πρώτο πράγμα που θέλω να δω στο Porto , μόλις το επισκεφτώ ξανά.


Livraria Lello

Για την πόλη της Coimbra (Κουίμπρα):
Η Coimbra ήταν η πρωτεύουσα της Πορτογαλίας τον 13ο αιώνα. Μέχρι και σήμερα , αποτελεί σημαντικό πολιτιστικό κέντρο, κυρίως λόγω του πανεπιστημίου της Coimbra που ιδρύθηκε το 1290. Το πανεπιστήμιο είναι ένα από τα παλαιότερα στην Ευρώπη και δίνει στην πόλη μια ειδική και σπάνια ατμόσφαιρα. Εχούμε και αρκετό ελληνικό φοιτητικό δυναμικό εδώ , κυρίως παιδαγωγοί , αρχιτέκτονες και φαρμακοποιοί.

Απέχει 1 ώρα από το Πόρτο και 2 από τη Λισσαβόνα με αυτοκίνητο , όμως εξυπηρετούν και οι γραμμές του τρένου. Όλα τα τρένα που συνδέουν τη Λισσαβόνα με το Πόρτο , σταματάνε στη Coimbra. Και εδώ ισχύει ο γενικός κανόνας , όσο πιο αργό το τρένο , τόσο πιο φθηνό το εισιτήριο. Ενδεικτικά για μια διαδρομή από Porto για Coimbra διάρκειας μιας ώρας , το εισιτήριο κοστίζει 11 ευρώ.

Αξίζει πραγματικά να περιπλανηθείτε στα σοκάκια της πόλης και να χαθείτε για λίγο στο ιστορικό κέντρο. Οι θησαυροί της χρειάζονται άνετα παπούτσια. ;)


Προσωπικά την είχα επισκεφτεί Κυριακή , και συνάντησα μια ευχάριστη κίνηση παντού ( όχι σαν την Αθήνα που κάθε Κυριακή μετατρέπεται παραδόξως σε πόλη-φάντασμα με αργές συγκοινωνίες). Οικογένειες και παρέες να βολτάρουν ή να κάνουν τα ψώνια τους σε κάποιο από τα εμπορικά κέντρα της πόλης ( Forum Coimbra , Dolce Vita ) , τα οποία είναι ανοιχτά και Κυριακή , και έχουν τα πάντα μέσα. Το Forum Coimbra στο οποίο βρέθηκα είχε και μια τεράστια βεράντα με πολύ ωραία θέα στο λόφο του Πανεπιστημίου και στον ποταμό Mondego. Από το εμπορικό αγόρασα κάτι περίεργα ζαχαρωτά και γλυκά , τα οποία άφηναν την αίσθηση ανθρακικού στο στόμα. Περι ορέξεως...



Επίσης στο μεσαιωνικό κέντρο , θα βρείτε παλαιοπωλεία , βιβλιοπωλεία και μικρά καφέ. Αυτό που θεωρείται ως αγορά must από την Coimbra είναι οι πορσελάνες. Εγώ αγόρασα ένα μικρό πιατάκι με το όνομα μου πάνω. Πολύ σύνηθες.


Συνοπτικά αξίζει να επισκεφτείτε : Το πανεπιστήμιο και τον λόφο τριγύρω , τον Βοτανικό Κήπο , τον παλιό και τον νεο καθεδρικό ναό , τη Biblioteca Joanina , το Portugal dos Pequenitos ( θεματικό πάρκο για παιδιά οπού βλέπουν όλη την Πορτογαλία σε μικρογραφία!) και τον κήπο Jardim da Sereia.

Αν έχετε χρόνο , μπορείτε να περιπλάνηθείτε σε κάποια απο τις πολλές πλατείες της πόλης.


Portugal Pequenitos


Βοτανικός Κήπος


Νέος Καθεδρικός


Σοκάκι στον λόφο του πανεπιστημίου


Η πόλη του Aveiro τώρα :

Δύσκολα θα σας βγάλει ο δρόμος σας κατά δω , ιδίως αν έχετε έρθει μόνο για "βασικό τουρισμό" στην Πορτογαλία (Λισσαβόνα και φύγαμε δηλαδή). Κι όμως το Aveiro , είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στην περιοχή , μετά την Coimbra . Είναι μια πόλη που βρέχεται από τον Ατλαντικό και είναι γεμάτη κανάλια και πολύχρωμες βάρκες. Μυρίζει θάλασσα (και ενίοτε ψαρίλα) παντού. Έχοντας μεγαλώσει όλη μου τη ζωή σε νησιά , είχα ριζώσει στο μυαλό μου την ιδέα της θάλασσας και του ψαρά με ελληνικά πρότυπα και μάλλον είχα ξεχάσει ότι κι αλλού στον κόσμο κάνουν το ίδιο.

Εδώ θα έρθετε για τους λόγους αυτούς. Για να δείτε την πορτογαλική επαρχία , τους ψαράδες , να φάτε παραδοσιακά γλυκά , να περιπλανηθείτε στα παζάρια και να αγοράσετε πορσελάνες , κοσμήματα από κοχύλια , κουτιά από κοχύλια ή να χαθείτε στα δρομάκια της πόλης χαζεύοντας τη διακόσμηση στα σπίτια.

Το παραδοσιακό τοπικό γλύκισμα της πόλης ονομάζεται Ovos Moles (=μαλακό αυγό). Αποτελείται από κρόκο αυγού και ζάχαρη απ' έξω ,σε σχήμα κοχυλιού. Είναι και διάσημο σουβενίρ , καθώς πωλείται σε χαριτωμένα βάζα. Προσωπικά , δεν θα έτρωγα δεύτερο , αλλά και πάλι, αυτά είναι περί ορέξεως...


Ovos Moles

Η διακόσμηση στα σπίτια αφορά τη διάσημη τεχνική Azulejo. Πρόκειται ουσιαστικά για ζωγραφική σε πλακάκια και τη συνάντησα σε όλα τα μέρη που πήγα. Στις κατοικίες , συνάντησα μικρά τετράγωνα από πλακάκια πάνω από την είσοδο. Στο Aveiro όμως , κάλυπταν ολόκληρους τοίχους και ήταν πραγματικά εντυπωσιακό.



Θα συναντήσετε πολλά κανάλια , βάρκες και γεφυράκια. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η Βενετία της Πορτογαλίας. Το στοιχείο του νερού είναι ορατό παντού.



Αν θυμάμαι καλά , υπάρχουν και ειδικές βάρκες για τους τουρίστες , που σε κάνουν βόλτα στα κανάλια. Τα εστιατόρια έχουν μεγάλη ποικιλία σε ντόπιο ψάρι , κυρίως μπακαλιάρο.

Αν κάνετε βόλτα στο κέντρο , πέρα από τους πολλούς καθεδρικούς , τα πάρκα , τα χρωματιστά σπίτια και τις εκκλησίες, θα ανακαλύψετε σίγουρα κάποιο κρυμμένο καφέ. Οι τιμές είναι για γέλια , συγκριτικά με εμάς. Εδώ μπορείτε να κεράσετε άφοβα.

Γενικώς αξίζει για μια μονοήμερη εκδρομή. :)
 

Attachments

YBONNH

Member
Μηνύματα
234
Likes
115
Ταξίδι-Όνειρο
γυρος του κοσμου
Μου αρεσει η ιστορια σου, γιατι γραφεις για μικρες πολεις και οχι μονο για την πρωτευουσα .
Ποσες μερες χρειαζεται ενα ταξιδι στην Πορτογαλια ,
ειδικα αν θες να γυρισεις και την επαρχια;
Υποθετω οτι ειναι ευκολο απο πλευρας διαμονης και μετακινησεων...
Τα azulejos του Aveiro καταπληκτικα!
 

m-stam

Member
Μηνύματα
300
Likes
90
Επόμενο Ταξίδι
ακόμη τίποτα...
Ταξίδι-Όνειρο
Τα πάντα όλα...
Φοβερή εισαγωγή Aquakiss, μας βάζεις για τα καλά μέσα στην κουλτούρα της χώρας και του λαού.
Περιμένουμε τη συνέχεια της ιστορία σου που σίγουρα θα είναι εναλλακτική και πολύ ενδιαφέρουσα.
 
Last edited by a moderator:

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.273
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Eξαιρετικά ενδιαφέρουσα η περιγραφή σου aquakiss! Με καθήλωσε! Περιμένω ανυπόμονα τη συνέχεια!
 

pattyyy

Member
Μηνύματα
1.565
Likes
1.273
Επόμενο Ταξίδι
χμ...
Ταξίδι-Όνειρο
νότια αφρική
Ευχαριστούμε για τις πολύτιμες πληροφορίες! Οι φωτογραφίες σου είναι πολύ όμορφες!
 

Aquakiss

Member
Μηνύματα
23
Likes
11
Επόμενο Ταξίδι
Σουηδία
Ταξίδι-Όνειρο
Ν.Ζηλανδία
Χαίρομαι που σας άρεσε η ιστορία! :)

@ΥΒΟΝΝΗ : Χρειάζονται αρκετές μέρες. Συνήθως ξεκινάς απο μιά απο τις δύο μεγαλύτερες πόλεις , Πόρτο ή Λισσαβόνα , κατευθύνεσαι ανατολικά ή δυτικά και καταλήγεις στην άλλη. Εξαρτάται τι θέλεις να δείς. Ένα πανόραμα χρειάζεται όμως τις 2 εβδομάδες του σίγουρα.

Διαφορετικά επιλέγεις Λισσαβόνα και κινείσαι με το τρένο , όπου θέλεις. Οι διαφορές είναι πολύ μεγάλες απο γωνιά σε γωνιά!
 

Aquakiss

Member
Μηνύματα
23
Likes
11
Επόμενο Ταξίδι
Σουηδία
Ταξίδι-Όνειρο
Ν.Ζηλανδία
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια!Αν θέλετε κάτι να ρωτήσετε για τη χώρα , είμαι εδω. ;)
 

KIKI

Member
Μηνύματα
2.805
Likes
7.810
Επόμενο Ταξίδι
Ιορδανία
Ταξίδι-Όνειρο
Αφρική Ναμιμπια
πολυ ωραιο αρθρο και καλογραμμενο !!!
μπραβο σου !!!
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Ενεργά Μέλη

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.652
Μηνύματα
906.156
Μέλη
39.400
Νεότερο μέλος
geotheoh

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom