andeli
Member
- Μηνύματα
- 26
- Likes
- 32
- Επόμενο Ταξίδι
- Οδικώς Σιβηρία - Κίνα
- Ταξίδι-Όνειρο
- Πάρκο Darien Gap Παναμάς
Ενα ταξίδι αστραπή 10 ημερών στην Γειτονική χώρα (Τουρκία) με μοτισκλέτες ΒΜW.
Copywrite 2000, ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ ΗΛΙΑΣ - ΑΝΤΕΛΙ, ΚΩΝ/ΝΟΣ ΔΡΑΚΑΤΟΣ. Ηλεκτρονική Απόδοση Copyright Δεκέμβριος 2002 από “ANDELIBikeTraveller - GlobeRiders, Motorcycle Expeditions”.
Η αγάπη για την φύση με κινητήρια δύναμη την μοτοσικλέτα, αποτελεί εδώ και χρόνια μια ακούραστη προσπάθεια να καταγραφούν τα πιο πολλά από τα σημαντικά γεγονότα που έγιναν στην πατρίδα μας αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου της Ευρώπης της Ασίας και της Αφρικής.
Παρακάτω θα διαβάσετε έτσι απλά χωρίς λόγο ένα πλήρες ταξιδιωτικό με προορισμό το Ιράν αλλά λόγω εκτάκτων γεγονότων πραγματοποιήθηκε τελικά στην γειτονική Τουρκία τον Σεπτέμβριο 2000.
Θα δείτε και θα διαβάσετε από το τι έγινε κατά την διάρκεια της περιπλάνησης μας στα πασίγνωστα αρχαιολογικά μνημεία της Ανατολίας, στην ευρύτερη περιοχή της Σμύρνης, Αιντίν, Σπάρτης, Ικονίου, Νεβσεχίρ, την φημισμένη Καππαδοκίας αλλά και τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας (Τραπεζούντα).
Στη συνέχεια από την πάλαι ποτέ Ποντιακή περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, στην πρωτεύουσα Άγκυρα και τέλος στην Βασιλεύουσα την Πόλη (Κων/πολη) ζωντανεύουν μέσα από την φωτογραφικό φακό την περιπλάνηση και την ταξιδιωτική εμπειρία, μια αφήγηση όπως ακριβώς θα θέλατε να την πείτε εσείς στους φίλους σας.
Θα ανακαλύψετε πληροφορίες, εικόνες και διαδρομές από γνωστές & "αγνωστες" γωνιές οπως ισως δεν τις "ειδατε" ποτέ !
“ Ο καλός ταξιδιώτης δεν είναι εκείνος που δεν ξέρει προς τα πού πηγαίνει, αλλά αυτός που δεν θυμάται από πού ξεκίνησε …. κακή συνήθεια να ξεχνάς, κακή συνήθεια και να θυμάσαι.
Καλά ταξίδια σε όλους σας
Κώστας Δρακάτος & Ηλίας Αντωνόπουλος (Αντέλι)
ΥΓ. Σχεδόν σε όλο το κείμενο, προσπάθησα τα τοπωνύμια να τα γράψω στην τουρκική γλώσσα καθώς και την προφορά τους χρησιμοποιώντας σχετικό Τουρκικό λεξικό και όπου δεν μπορούσα στην Αγγλική. Τέλος από την σχετική ιστορική βιβλιογραφία έδωσα την αντίστοιχη Ελληνική αρχαία ονομασία των τοπωνυμίων.
Η έκδοση που θα διαβάσετε αφορά το πρώτο μέρος της τριλογίας «Ημέρες με τον Εχθρό μου» με τίτλο «10 ημέρες με τον εχθρό μου». Ακολουθεί το ταξίδι του 2001 που διήρκεσε 15 ημέρες (Ιούνιος 2001) με τίτλο «Άλλες 15 ημέρες με τον εχθρό μου». Το ταξίδι του 2002 – με τίτλο «100 Ημέρες με τους εχθρούς μου» - κλείνει την τριλογία και πραγματοποιήθηκε από τις 22 Μαρτίου 2002 μέχρι 30 Ιουνίου 2002 – 100 ημέρες - και διαμέσου της Τουρκίας έφτασα στα πιο πολλά αξιοθέατα του Ιράν.
Από εκεί ταξίδευσα από δυτικά, προς τον νότο και το νοτιοανατολικό σημείο της Τουρκίας για περίπου έναν μήνα.
Οι αναγνώστες ταξιδεύουν με δικιά τους ευθύνη. Οι τιμές αναφέρονται μόνο στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο..
Γενικές Πληροφορίες για την Τουρκία
Για να κατανοήσουμε τι γίνεται στην Τουρκία παρακάτω σας δίνω μερικά γεωγραφικά στοιχεία.
Η Τουρκία έχει 7 περιφέρειες και 81 νομούς. Πρωτεύουσα είναι η Άγκυρα. Οι περιφέρειες είναι:
1. Marmara Bolgesi (Βορειοδυτική Τουρκία)
2. Ege Bolgesi (Δυτική Τουρκία)
3. Akdeniz Bolgesi (Νότια Τουρκία)
4. Karadeniz Bolgesi(Βόρεια Τουρκία)
5. İc Anadolu Bolgesi (Κεντρική Τουρκία)
6. Doğu Anadolu Bolgesi (Ανατολική Τουρκία)
7. Guneydoğu Anadolu (Νοτιοανατολική Τουρκία)
Η έκταση της χώρας είναι 780.580 τετραγ. Χλμ., από τα οποία το 3% καταλαμβάνει το ευρωπαϊκό της τμήμα και το υπόλοιπο η Ανατολία (Ασιατική Τουρκία).
Τα δύο τμήματα της χωρίζονται από τα στενά των Δαρδανελίων, (συνδέει τη θάλασσα του Μαρμαρά με το Αιγαίο Πέλαγος – Ελλάδα), τη Θάλασσα του Μαρμαρά (Προποντίδα) και το Βόσπορο που συνδέει τον Εύξεινο Πόντο με τη Θάλασσα του Μαρμαρά).
Τα σύνορα της Τουρκίας είναι:
Βορειοδυτικά με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα (206 χλμ). Προς Νότο με τη Συρία και Ιράκ. Προς ανατολάς με τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες της Γεωργίας και της Αρμενίας, την αυτόνομη περιοχή του Ναχιτσεβάν και το Ιράν.
Λόγω της μεγάλης έκτασης η Τουρκία έχει πολλά βουνά, λίμνες και ποτάμια.
Τα κυριότερα βουνά είναι:
Ararat 5.165 μ., Kackar 3.923 μ, Erciyes (Αργαίος) 3.917 μ., Hasan3.268 μ., Uludağ (Όλυμπος) 2.543 μ. Τα βουνά στην Τουρκική γλώσσα λέγονται dagi.
Οι λίμνες στην Τουρκία είναι πολλές και καταλαμβάνουν έκταση 9.423 τετραγ. Χλμ.
Οι μεγαλύτερες είναι: Van, Tuz Golu (Τάττα), Beyşehir, Eğirdir, Akşehir, Iznik (Ασκανία), Burdur, Manyas, Acıgol, Ulubat (Απολλώνια).
Οι λίμνες στην Τουρκική γλώσσα λέγονται Golu.
Τα κυριότερα ποτάμια είναι:
Fırat (Ευφράτης) 1.263 χλμ εντος Τουρκικής επικράτειας, Kızılırmak (Άλυς) 1.182 χλμ, Sakarya (Σαγγάριος) 824 χλμ, Murat 722 χλμ, Menderes (Μαίανδρος) 584 χλμ., Dicle (Τίγρης) 523 χλμ. Εντός Τουρκικής επικράτειας, Yesilirmak (Ίρις) 519 χλμ., Ceyhan 509 χλμ., Porsuk (Θύμβρης) 488 χλμ., Coruh (Άκαμψις) 442 χλμ., Gediz (Έρμος) 401 χλμ..
Ο πληθυσμός είναι 66.567.000 κάτοικοι (απογραφή 1998) και το 2010 υπολογίζεται στα 76.570.000. Η πρωτεύουσα Άγκυρα έχει 3,8 εκατομμ., η Κωνσταντινούπολη 8,2 εκατομ., και μαζί με τα περίχωρα φτάνει τα 12 εκατομ., η Σμύρνη 3 εκατομ. τα Άδανα 1,7 εκατομ. και η Προύσα 1,1 εκατομ. κατοίκους.
Η εθνική κατανομή (1994) δείχνει ότι Τούρκοι (και Τουρκομάνοι) είναι 80 – 88 %, Κούρδοι 10 – 20 %, Άραβες 1,5 %, άλλοι 0,3 %.
Επίσημη γλώσσα τα Τουρκικά.
Θρησκείες, μουσουλμάνοι 98 % = 80 % Σουνίτες, 19,8 % Σιίτες εκ των οποίων 14 % Αλεβίτες). Επίσης συνυπάρχουν Χριστιανοί Ορθόδοξοι, Καθολικοί, Προτεστάντες και Εβραίοι.
Η επίσημη ονομασία του κράτους είναι Turkiye Cumhuriyeti (Δημοκρατία της Τουρκίας).
Το πολίτευμα στην χώρα είναι η Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία !! και αρχηγός του κράτους είναι ο Πρόεδρος. Επικεφαλής της Κυβέρνησης είναι ο Πρωθυπουργός και η Τουρκική Εθνοσυνέλευση (Βουλή) έχει 550 έδρες και εκλέγεται για 5 χρόνια.
Το νόμισμα είναι η Τουρκική λίρα αλλά αν έχετε δολάρια ΗΠΑ $ και ΕΥΡΩ είναι ότι καλλίτερο για να σας τα μετατρέψουν σε εκατομμύρια Τουρκικές Λίρες.
Δείκτες οικονομίας ΑΕΠ 148, 1 δις euro (2001), 186, 1 δις euro (2000) κατά κεφαλή εισόδημα 2.160 euro (2001), 2.948 euro (2000).
Πότε να ταξιδέψετε.
Κάθε εποχή έχει την ομορφιά της στην Τουρκία. Το χειμώνα όμως ορισμένες πιο απομεμακρυσμένες περιοχές μπορεί να σας δημιουργήσουν προβλήματα εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών.
Η πιο ιδανική περίοδος – λόγω μοτοσικλέτας – για ταξίδι από πλευράς κλίματος είναι το οκτάμηνο από τον Απρίλιο έως και το Νοέμβριο. Σίγουρα όμως το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου αντιλαμβάνεστε ότι θα είστε ένας ανάμεσα στα εκατομμύρια των επισκεπτών. Βέβαια εξαρτάται και σε πιο σημείο της χώρας θα πάτε π.χ. στο Μαρμαρά, Αιγαίο, Μεσογειακές ακτές οι θερμοκρασίες ξεπερνούν τους 30ο C με αρκετή υγρασία και απαραίτητο είναι το μαγιό σας και το αντηλιακό σας.
Το βραδάκι όμως θα χρειαστείτε ζακέτα ή μπουφάν γιατί δροσίζει. Όταν ταξιδέψετε προς Εύξεινο Πόντο, την κεντρική ή ανατολική Τουρκία καλό είναι να έχετε μαζί σας πιο χοντρά ρούχα ή αδιάβροχα μια και θεωρείται βέβαιο ότι θα βρεθείτε σε υψόμετρο.
Στην περίπτωση κατά την οποία θελήσετε να πάτε στην ανατολική Τουρκία μεταξύ Σεπτεμβρίου και Ιουνίου θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι συχνά πέφτει χιόνι και ίσως βρεθείτε αντιμέτωποι με κλειστούς δρόμους !!
o Καλό είναι να έχετε μέσα στις μπαγκαζιέρες σας μαλακά χαμηλά παπούτσια για τις επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και γενικά όπου χρειάζεται … περπάτημα.
o Οι γυναίκες που θα θελήσουν να επισκεφθούν ιερά τεμένη – τζαμιά θα πρέπει να έχουν σκεπασμένο το κεφάλι τους με ένα μαντήλι. Για λόγους υγιεινής καλό είναι να έχετε το δικό σας και να αποφύγετε να δανειστείτε από το τζαμί.
o Σε μουσουλμανικά τεμένη – τζαμιά οι στοιχειώδεις κανόνες καλής συμπεριφοράς επιτάσσουν σεβασμό στους ιερούς χώρους και όλοι ξέρουν ότι για να μπεις βγάζεις τα παπούτσια σου αλλά αυτό δεν είναι το μόνο. Αποφεύγετε να επισκεφτείτε τεμένη την ώρα της προσευχής ή την Παρασκευή – ιερή ημέρα των Μουσουλμάνων.
Οι ταξιδιώτες που έχουν Ελληνικά διαβατήρια δεν χρειάζονται βίζα για την είσοδό τους στην Τουρκία, αρκεί βέβαια το διαβατήριο σας να μην έχει λήξει.
Η βίζα ισχύει για τρεις (3) μήνες και σας επιτρέπει πολλές εισόδους και εξόδους από την χώρα κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου. Αν χρειαστεί να βγάλετε βίζα η τιμή ποικίλει και μπορεί να φτάσει τα 55,00 euro.
Κατά την είσοδο σας στην Τουρκία ίσως χρειαστεί να περάσετε έλεγχο όπως γίνεται σε όλα τα τελωνεία στον κόσμο.
Μπορεί να σας ζητηθεί να δηλώσετε κάποια «πολύτιμα» αντικείμενα ( κοσμήματα, βιντεοκάμερες, φωτογραφικές μηχανές …) αυτό βέβαια διασφαλίζει εσάς όταν επιστρέψετε πίσω στην Ελλάδα.
o Ενημερωτικά στην Τουρκία επιτρέπεται να έχετε μαζί σας δυο κούτες τσιγάρα (400), 5 λίτρα αλκοόλ και ένα κιλό καφέ. Βγαίνοντας από την χώρα βεβαιωθείτε ότι δεν έχετε «κατά λάθος» πάρει στις αποσκευές σας κάποιο αρχαίο αντικείμενο ή κάποιο είδος ναρκωτικού – άλλωστε και από τα δύο υπάρχει αφθονία στην χώρα – γιατί οι νόμοι είναι αρκετά αυστηροί – φαντάζομαι όλοι έχετε δει την ταινία «Το εξπρές του Μεσονυχτίου». Τυπικά το σύνολο των αγορών σας δεν πρέπει να ξεπερνά το ποσό των 1000,00 euro που πρέπει να αποδείξετε ότι έχετε δαπανήσει με νόμιμο τρόπο.
o Κατά την είσοδό σας στην Ελλάδα από τους Κήπους του Έβρου πιθανόν να σας ζητηθεί να περάσετε εσείς και η μοτοσικλέτα σας από … απολύμανση για την προστασία από τον αφθώδη πυρετό.Ερχόμενοι με την μοτοσικλέτα σας στην Τουρκία κατά την είσοδό σας θα σας ζητηθούν:
1) Διαβατήριο,
2) Διεθνές δίπλωμα οδήγησης – αν και σπανίως οι Τούρκοι δημιουργούν προβλήματα με δίπλωμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης -.
3) Άδεια κυκλοφορίας – αν ο ιδιοκτήτης δεν οδηγεί το όχημα και δεν επιβαίνει σε αυτό θα πρέπει να υπάρχει υπεύθυνη δήλωση του για παραχώρηση στον οδηγό.
4) Πράσινη Κάρτα (ασφάλισης οχήματος),
5) Βιβλίο διαμετακόμισης (Carnet de Passage) για τα οχήματα που περνούν από την Τουρκική επικράτεια κατευθυνόμενοι προς άλλες χώρες.
Το όχημα μπορεί να μείνει στην Τουρκία για περίοδο 6 μηνών. Αν χρειαστεί να παραταθεί αυτό το διάστημα απαιτείται αίτηση στην Τουρκική Λέσχη Περιήγησης και Αυτοκινήτου (Turkiye Turing ve Otomobil Kurumu) δηλ. η αντίστοιχη ΕΛΠΑ. Δ/νση: OtoSanayilSitesiYeniLevent αριθμός 1 στην Κων/πολη και στο τηλέφωνο 0212-212 81 40.
o Η οδήγηση είναι μια γεύση από Αθήνα Χ 2 το ίδιο μπάχαλο κυρίως στις μεγάλες πόλεις. Στην επαρχία τα πράγματα είναι πιο απλά αλλά οι δρόμοι δεν είναι ότι καλλίτερο, πολλές φορές οι ταμπέλες λείπουν και συνήθως οδηγούν μέσα στην μέση και λίγο από το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.
o Η Τουρκία μάλιστα έχει ένα από τα ψηλότερα ποσοστά σε αυτοκινητικά ατυχήματα και δυστυχήματα. Έχετε το νου σας στα περιπολικά της τροχαίας (Trafik Polisi) τα οποία είναι ασπρόμαυρα και τους άνδρες και τις γυναίκες που φορούν μπλε στολή. Αν σας κάνουν σήμα να σταματήσετε οπωσδήποτε και πιθανόν να σας κάνουν έλεγχο αν λειτουργούν τα Φώτα σας – φλας – κόρνα κλπ.
Η αστυνομία λέγετε POLIS η ασφάλεια Emniyet, η δημοτική αστυνομία Belediye Zabitasi και η Στρατοχωροφυλακή JANDARMA τηλ. 156 και φορούν κόκκινο περιβραχιόνιο. Αν παρατηρήσετε στρατιώτες με λευκά κράνη, περίστροφο στη ζώνη και διακριτικά ASIZ αυτοί ανήκουν στην στρατιωτική αστυνομία.
Υπάρχει πιθανότητα να σας δώσουν κλήση επειδή μπήκατε σε λεωφορειόδρομο ο οποίος όλως τυχαίως δεν έχει σήμανση !! ο τροχονόμος δεν είναι απίθανο να θελήσει να διαπραγματευτεί μαζί σας το ποσό της κλήσης που θα πληρώσετε, κανονική τιμή αν πάρετε το χαρτί στα χέρια σας και μισή τιμή αν τα πάρει «μαύρα».
Η οδήγηση είναι στα δεξιά όπως και στην Ελλάδα. Η οδική σήμανση είναι ίδια με τα διεθνώς ισχύοντα με εξαίρεση το STOP που είναι γραμμένο στα τουρκικά ως DUR.
o Αν η σήμανση δεν υποδεικνύει όριο ταχύτητας να ξέρετε ότι μέσα στις πόλεις είναι 50 χλμ., στους αυτοκινητόδρομους 90 χλμ., την ώρα και στους κεντρικούς εθνικούς οδικούς άξονες (otoyol) 130 χλμ., η μέγιστη. Η ελάχιστη ταχύτητα είναι 40 χλμ.
o Προσοχή θέλει στους ανηφορικούς δρόμους να έχουν τις δυο λωρίδες όσοι «ανεβαίνουν» και μια όσοι κατεβαίνουν. Επίσης στους εθνικούς δρόμους υπάρχουν πολλά ραντάρ και ακροβολισμένα περιπολικά.
o Πρατήρια βενζίνης θα βρείτε πολλά και παντού με εξαίρεση ίσως σε κάποιες απομακρυσμένες περιοχές κυρίως στα ΒΑ και ΝΑ της χώρας. Όλα τα πρατήρια διαθέτουν βενζίνη σούπερ (super) και αμόλυβδη (kyrsunsuz). Η πρώτη κοστίζει γύρω στο 1,00 euro και η αμόλυβδη 1,20 euro το λίτρο. – τιμές 2001.
o Αν αντιμετωπίσετε μηχανικό πρόβλημα και χρειαστείτε συνεργείο θα βρείτε κυρίως στις μεγάλες πόλεις και στις βιομηχανικές ζώνες. Ρωτήστε από πριν πόσο θα σας κοστίσει η δουλειά – Tamirat kac para? (ταμιράτ κάτς παρά?). Αν ψάχνετε για βουλκανιζατέρ ψάξτε για την πινακίδα που γράφει Oto Lastikci – (Οτο λαστικτσί).
o Σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, χαμάμ, στο κουρείο και στα κομμωτήρια συνηθίζεται να δίνεται φιλοδώρημα της τάξεως του 10 – 15 %. Αντίθετα δεν συνηθίζεται κάτι τέτοιο στα ταξί και στα «ντολμούς» - dolmuş = είναι τα οχήματα που κάνουν προκαθορισμένα δρομολόγια και μπορείτε να ταξιδέψετε πιο άνετα από ότι με το λεωφορείο. Η τιμή είναι χαμηλότερη από τα ταξί και λίγο ακριβότερη από τα λεωφορεία.
o Η σύνεση απαιτεί να προσέχετε με την κατανάλωση νερού και φαγητού και εδώ όμως ισχύει ο χρυσός κανόνας. Αν πίνετε εμφιαλωμένο νερό και αποφεύγετε τα εκτεθειμένα σε κοινή θέα φαγητά στους δρόμους σίγουρα θα επιστρέψετε ασφαλείς.
o Ακόμα και στις μεγάλες πόλεις σας συνιστώ να πίνετε εμφιαλωμένο νερό για σιγουριά. Θα το βρείτε σε δυο τύπους: φυσικό νερό (maden), φυσικό ανθρακούχο (maden suyu) και σόδας (maden sodasi). Αν είστε στην ύπαιθρο βεβαιωθείτε ότι το νερό είναι πόσιμο.
Αν η επιγραφή γράφει İcilmez σημαίνει ότι ΔΕΝ είναι πόσιμο.
Κάτι σαν ... Editorial
Οι εικόνες και οι εμπειρίες που αποκομίζω από αυτά τα ταξίδια μέσα από το φυσικό περιβάλλον (ποταμούς, λίμνες, πεδιάδες, βουνά) η γνωριμία νέων τόπων, κουλτούρας και ανθρώπων, είναι κάτι που με συναρπάζει απεριόριστα.
Η γειτονική Τουρκία, και η ιδέα για το ταξίδι στην Ανατολία μέχρι το Αραράτ και την Περσία αλλά και η αγάπη μας για την φύση με κινητήρια δύναμη την μοτοσικλέτα και παρέα με τους δικούς μας δίτροχους «βουκεφάλες» εδώ και πολλά χρόνια ήταν για τον Κώστα και για μένα – όπως και για πολλούς άλλωστε – ένα κοντινό αλλά και μακρινό όνειρο.
Η χερσόνησος της Μικράς Ασίας στην οποία υπάρχει σήμερα η «Τουρκική Δημοκρατία» !! αποτελούσε από τη μυθολογία και την απαρχή της ιστορίας πεδίο συνάντησης, σύγκρουσης και «σύντηξης» λαών, θρησκειών, πολιτισμών και αυτοκρατοριών, στοιχείο που δίκαια θα μπορούσε να τη χαρακτηρίσει σα «σταυροδρόμι των πολιτισμών».
Έτσι, όταν ο φίλος μου Κώστας Δρακάτος μου πρότεινε να κάνουμε μια εξερεύνηση στην Τουρκία και να συνεχίσουμε προς Ανατολάς, προς το «μυθικό» βουνό του Αραράτ και στην συνέχεια στην πλούσια ιστορική περιοχή της Περσίας, η αλήθεια είναι ότι μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Φυσικά ο Κώστας είναι ένας καλός φίλος και η «χημεία» μας στα ταξίδια είναι πολύ καλή..
Τo πρόβλημα ήταν οτι εκείνη την περίοδο ο υπογράφων έκανε ακόμη φυσικοθεραπείες απο την ανάρρωση πρόσφατου τροχαίου ατυχήματος - κάταγμα δεξιού βραχιονίου και ωμοπλάτης ( Ιούνιος 2000 ). Όταν όμως υπάρχει θέληση όλα τα προβλήματα λύνονται ακόμη και μέσα σε 24 ώρες !!.
Παραμονή του ταξιδιού (13 Σεπτέμβρη 2000) μαζί με τον ανιψιό μου πήρα το βραδινό τρένο της γραμμής για Θεσσαλονίκη. Το πρωί της 14ης Σεπτεμβρίου 2000 ώρα 06.00 π.μ. φτάσαμε στην συμπρωτεύουσα. Τακτοποίησα διάφορες εκκρεμότητες από το Ιπποκράτειο Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης και μετά πήγα στο σπίτι του φίλου Παναγιώτη Μοσχούλη. Μετά τα σχετικά καλωσορίσματα και την ξαφνική επίσκεψη πήγαμε στο γκαράζ όπου είχε φιλοξενηθεί η μοτοσικλέτα μου BMWF 650 R (η «Νταίζη» όπως την αποκαλώ) από τότε που είχα το ατύχημα (06 Ιουνίου 2000).
Η μοτοσικλέτα ήταν σε καλή κατάσταση – όταν έπαθα το ατύχημα βρισκόμουν στην 3η ημέρα των διακοπών - και έτσι εκτός της μπαταρίας που είχε καταστραφεί η μοτοσικλέτα ήταν ετοιμοπόλεμη.
Αλλάχτηκε η μπαταρία με καινούργια και μετά από λίγο η «Νταίζη» βρισκόταν στην Νέα Εθνική οδό έξω από την Κατερίνη με προορισμό την Αθήνα με οδηγό τον ανιψιό μου και έμενα …. συνεπιβάτη.. Στα μισά της διαδρομής δοκίμασα τις δυνάμεις μου αν τελικά μπορούσα να την οδηγήσω. Έτσι από την Λαμία μέχρι την Αθήνα οδήγησα μετά από 3 μήνες ξανά την αγαπημένη μου.
Το ίδιο απόγευμα (14 Σεπτέμβρη 2000) βρισκόμουν προς μεγάλη έκπληξη του φίλου μου και συνοδοιπόρου Κώστα Δρακάτου με την μοτοσικλέτα του BMWGS 1150, στο λιμάνι του Πειραιά. – ούτε ο ίδιος δεν πίστευα ότι θα προλάβω – Ώρα 20.00 επιβιβαστήκαμε στο πλοίο της ΝΕΛ «Θεόφιλος» με προορισμό το λιμάνι της Χίου που θα ήταν ο τελικός προορισμός του ταξιδιού της πρώτης ημέρας.
Και η περιπέτεια … αρχίζει.
Στις 14 Σεπτέμβρη 2000, λοιπόν βρισκόμασταν μέσα στο πλοίο της NELLines και το πλοίο της γραμμής «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» για Χίο και Μυτιλήνη.
Γύρω στις 04.00 π.μ. (15 Σεπτέμβρη 2000) άφιξη στο λιμάνι της Χίου, θερμοκρασία 23ο C, υγρασία 86% !.
Κατά τις 07.30 π.μ. άνοιξε ο έλεγχος των διαβατηρίων και το τοπικό τελωνείο.
Μετά από τις απαραίτητες γραφειοκρατικές διατυπώσεις (βίζα κλπ), ώρα 08.00 π.μ. επιβιβαστήκαμε στο μικρό ferryboat «ΧΙΟΣ» της εταιρείας Miniotis Lines και μετά από λίγο το μικρό σκάφος απέπλευσε με προορισμό το τουρκικό λιμάνι Ceşme (τσεσμέ=Πηγή).
Μιάμιση ώρα αργότερα αποβιβαστήκαμε στο παραπάνω λιμάνι και άρχισε το … βάσανο της γραφειοκρατίας.
Μαζί με εμάς ταξίδευε και ένα γκρουπ με Έλληνες τουρίστες που ήρθαν μέχρι εδώ για μονοήμερη εκδρομή και αγορές (δερμάτινα ρούχα, χαλιά, ασημένια είδη …)
Όλη αυτή η διαδικασία είχε σαν αποτέλεσμα να καθυστερήσουμε για 2 ώρες περίπου.
Το πρώτο παζάρι επί Τουρκικού εδάφους, έγινε από εμένα και τον Τούρκο τελωνοφύλακα που επέμενε να … ανταλλάξουμε το μπρελόκ από τα κλειδιά της μοτοσικλέτας μας μου με ένα δικό του.
Όπως καταλαβαίνετε μάλλον δεν υπήρχαν πιθανότητες να αρνηθώ. Αργότερα διαπιστώσαμε ότι … μας κοροϊδέψανε, διότι μας πήραν γύρω στις 3.000 δρχ (8,70 ευρώ) το άτομο – και καλά για visa – αλλά στο τέλος τσακωθήκανε μεταξύ τους στην … μοιρασιά.
Μόλις ξεμπλέξαμε από το τελωνείο, η πρώτη μας μέριμνα ήταν να πάμε στην τοπική τράπεζα Ceşme Ziraat Bankaas για συνάλλαγμα από δολάρια Αμερικής σε λίρες Τουρκίας (ε !! ρε εκατομμύρια).
Μια γρήγορη ματιά της πόλης του Τσεσμέ, είναι το κάστρο του λιμανιού, πολλά αυτοκίνητα – κυρίως νέα μοντέλα δυτικού τύπου – και φυσικά η φιγούρα του Kemal Ataturkσυνοδευόμενη από πολλές τουρκικές σημαίες.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ … ΣΜΥΡΝΗ
Αφήνοντας πίσω το Ceşme, ακολουθούμε τον επαρχιακό δρόμο (DelvetYollari – D 300) προς ανατολάς με κατεύθυνση το Izmir (Σμύρνη).
Φτάνοντας στην χιλιοτραγουδισμένη Σμύρνη, φυσικά τα μάτια μας δεν αντίκρισαν την εικόνα της πόλης που είχαμε πλάσει στο μυαλό μας όλα αυτά τα χρόνια από φωτογραφίες και βίντεο.
Μια άχρωμη τυπική μεγαλούπολη με «πολλές ομοιόμορφες» εργατικές πολυκατοικίες και πανύψηλους ουρανοξύστες. Αρκετή κίνηση και μποτιλιάρισμα, το τοπίο και το κλίμα μεσογειακό – όπως περίπου και στα δικά μας παραθαλάσσια μέρη.
Στα τουρκικά η Σμύρνη λέγεται Ιζμίρ. Είναι μια μεγαλούπολη αλλά και το πιο σημαντικό λιμάνι της Τουρκίας στα παράλια του Αιγαίου, με 1.757.000 κατ. (1996).
Ανήκει στην περιοχή της Μικράς Ασίας. Η Σμύρνη είναι χτισμένη στο μυχό του μεγάλου ομώνυμου κόλπου. Η ομώνυμη επαρχία, της οποίας αποτελεί πρωτεύουσα, έχει έκταση 11.073 τ.χλμ. και 2.350.000 κατ.
Το λιμάνι της Σμύρνης είναι το μεγαλύτερο εισαγωγικό και εξαγωγικό κέντρο της Τουρκίας στο Αιγαίο. Έχει άρτιο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο εξυπηρετεί τις μεταφορές και τη συγκοινωνία προς το εσωτερικό της χώρας.
Αναπτυγμένη είναι η υφαντουργία και η σχετική βιομηχανία. Εμφανίζει ωραία όψη, με φαρδείς δρόμους, όμορφα πάρκα, μεγάλα ιδιωτικά και δημόσια κτίρια και μέγαρα.
Είναι η τρίτη σε μέγεθος τουρκική πόλη, βρίσκεται στο νότιο άκρο γόνιμης προσχωματικής πεδιάδας, που σχημάτισε ο ποταμός Γεντίζ νεχρί (Έρμος).
Τα προϊόντα της περιοχής είναι καπνός, φρούτα (κυρίως σύκα), βαμβάκι και μεταλλεύματα.
ΙΣΤΟΡΙΑ:Υπολογίζεται ότι η πόλη ιδρύθηκε γύρω στα 1340 π.Χ. Σπουδαιότητα αποκτά από το 1000 π.Χ., τότε που οι Αιολείς της Κύμης έδιωξαν τους κατοίκους της και την ενσωμάτωσαν στις αιολικές πόλεις για τρεις σχεδόν αιώνες.
Τελικά, το 688 π.Χ., οι Ίωνες (πρώτοι κάτοικοί της) την ξαναπήραν και από τότε ανήκε στην Ιωνική Δωδεκάπολη. Στη συνέχεια την κυρίευσαν διαδοχικά οι Λυδοί και οι Πέρσες. Αυτή ήταν η προϊστορική πόλη.
Ο Μέγας Αλέξανδρος έχτισε στα νότιά της, σε απόσταση 5 χλμ., κοντά στο όρος Πάγος, τη νέα Σμύρνη. Οι διάδοχοι του Μ. Αλέξανδρου Αντίγονος και Λυσίμαχος τη στόλισαν με ωραία οικοδομήματα και τη βοήθησαν να αναπτυχθεί και να εξελιχτεί σε αξιόλογη πόλη. Τη μεγαλύτερη ακμή της γνώρισε κατά τη ρωμαϊκή εποχή. Αργότερα δέχτηκε το χριστιανισμό. Εκεί μαρτύρησε ο άγιος Πολύκαρπος, επίσκοπος Σμύρνης.
Το 178 μ.Χ. ισχυρός σεισμός κατέστρεψε την πόλη, που ανοικοδομήθηκε από το Μάρκο Αυρήλιο. Δεν κατόρθωσε όμως να αποκτήσει πάλι την παλιά της ακμή.
Στη βυζαντινή περίοδο έγινε αξιόλογο εμπορικό κέντρο και ακμάζουσα πόλη.
Οι Τούρκοι την κατέκτησαν το 13ο αι., αλλά το 1344 περιήλθε στα χέρια των ιπποτών της Ρόδου. Λίγα χρόνια αργότερα (1402) καταλήφθηκε από τις ορδές των Μογγόλων του Ταμερλάνου, που λεηλάτησαν και κατέστρεψαν τα σπουδαιότερα κτίριά της.
Το 1424 περιήλθε οριστικά στους Τούρκους, οι οποίοι την ονόμασαν "Γκιαούρ Ιζμίρ" (Σμύρνη των απίστων), επειδή είχε πάρα πολλούς Έλληνες. Κατά το 18ο αι. έγινε σημαντικό πνευματικό και εμπορικό ελληνικό κέντρο.
Κάθε φορά που ο ελληνισμός, οπουδήποτε αλλού, επαναστατούσε, ο τουρκικός όχλος εκδήλωνε τα εκδικητικά του ένστικτα πάνω στους Έλληνες της Σμύρνης. Αυτό μαρτυρούν οι φοβερές σφαγές του 1770, του 1797 και του 1821.
Το 1919 η πόλη με εκδηλώσεις χαράς υποδέχτηκε τον ελευθερωτή ελληνικό στρατό και έγινε πρωτεύουσα της Μικράς Ασίας. Λίγο, όμως, κράτησε η χαρά των Ελλήνων. Ύστερα από τη Μικρασιατική καταστροφή παραδόθηκε στις φλόγες. Χιλιάδες Έλληνες σφάχτηκαν.
Ο μητροπολίτης Χρυσόστομος κατακρεουργήθηκε και οι ναοί, τα ιδρύματα, οι σχολές της πυρπολήθηκαν. Απερίγραπτες είναι οι φρικιαστικές σκηνές των ημερών εκείνων.
Οι Τούρκοι κατέβαλαν τεράστιες προσπάθειες για να την ανασυγκροτήσουν, αλλά ακόμα δεν έχει κατορθώσει να φτάσει στην παλιά της αίγλη.
Δυο χαρακτηριστικά θυμάμαι από την Σμύρνη. Τις πολλές ομοιόμορφες πολυκατοικίες (μπλοκ) παντού – μάλλον ο εργολάβος που τα χτίζει είναι ο ίδιος – και ο δρόμος της πόλης πριν τον αυτοκινητόδρομο για την Έφεσο που ήταν σχεδόν «γυάλινος». Ε ρε κάτι γλίστρες !!!
Η απόσταση από Ceşme έως İzmir είναι 89 χλμ ακολουθώντας τον επαρχιακό αυτοκινητόδρομο D 300 (Otoyollar) με τσουχτερά διόδια αλλά 4 λωρίδες σε κάθε πλευρά του δρόμου.
Αφήνοντας πίσω την «τερατούπολη» της Σμύρνης και επειδή ο χρόνος πίεζε αρκετά – χάσαμε πολύτιμο χρόνο στο Τσεσμέ με τελωνεία κλπ – κατευθυνθήκαμε νότια προς τις πόλεις Anadolu, Lisesi, Belevi, Selcuk …
Εδώ έγινε προληπτικός ανεφοδιασμός από καύσιμα και τελικά φτάσαμε στην Έφεσο σε 50 λεπτά – περίπου – απόσταση 85 χλμ.
ΕΦΕΣΟΣ – EPHESUS
Μία από τις σημαντικότερες ιωνικές πόλεις, στα μικρασιατικά παράλια. Στα ΒΑ της Σάμου σώζονται τα ερείπιά της, κοντά στις εκβολές του ποταμού Καΐστρου. Την έχτισαν Έλληνες άποικοι κατά τη μυκηναϊκή εποχή. Στους ιστορικούς χρόνους ήταν χτισμένη πάνω στις χαμηλές πλαγιές των λόφων Κορησός και Πρίονας.
Στην πεδιάδα, σε απόσταση δύο χιλιομέτρων, βρισκόταν ο περίφημος ναός της Άρτεμης. Η γόνιμη γη και η εξαιρετική περιοχή της πόλης βοήθησαν στην τεράστια ακμή της, που κράτησε αιώνες ολόκληρους.
Στην αρχαιότητα ήταν παραθαλάσσια πόλη. Όμως οι προσχώσεις την απομάκρυναν 8 χιλιόμετρα από την παραλία. Την ονομασία της οφείλει σε μία από τις ηρωικές Αμαζόνες της προϊστορικής εποχής. Αρχαιότερες ονομασίες ήταν: Αιμόνιο, Ορτυγία, Αλόπη, Πτελέα, Τρηχεία.
Η θεά Άρτεμη θεωρούνταν προστάτρια της πόλης. Ήταν η παρθένα - μητέρα κάθε ζωής και προσωποποίηση της γονιμότητας της γης. Ο ναός της θεάς ήταν ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.
Πέντε φορές οικοδομήθηκε και ισάριθμες καταστράφηκε. Το 356 π.Χ., ο Ηρόστρατος, για να δοξαστεί το όνομά του, έκαψε το ναό. Προς τιμή της θεάς τελούνταν οι γιορτές Αρτεμίσια και Εφέσια.
Το πολίτευμα της Εφέσου ήταν στην αρχή βασιλεία.
Έγινε κατόπιν αριστοκρατικό, ύστερα δημοκρατικό, για να επακολουθήσει διακυβέρνηση από τυράννους και τέλος πάλι από δημοκρατικούς.
Τον καιρό του Μεγάλου Αλεξάνδρου η πόλη γνώρισε μεγάλη ακμή, που συνεχίστηκε και στα χρόνια των διαδόχων του. Στους ελληνιστικούς χρόνους γνώρισε την εξουσία των Σελευκιδών και των Πτολεμαίων της Αιγύπτου. Υπολογίζεται ότι τον 3ο αι. π.Χ. είχε 230.000 κατοίκους.
Ο Λυσίμαχος, βασιλιάς της Θράκης, τη μετονόμασε "Αρσινόη", προς τιμή της γυναίκας του, αλλά οι Εφέσιοι μετά το θάνατό του ξανάδωσαν στην πόλη το παλιό της όνομα.
Αργότερα η πόλη περιήλθε στο κράτος της Περγάμου και τελικά (190 π.Χ.) στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.
Το 84 π.Χ. ο Σύλλας επιβάλλει βαριά φορολογία στους κατοίκους της. Τον καιρό του Αυγούστου η οικονομική της ακμή έφτασε στο αποκορύφωμα. Το 29 μ.Χ. ισχυρός σεισμός κατέστρεψε πολλές οικοδομές και μνημεία της.
Μεταχριστιανική περίοδος.
Από τη στιγμή που ο απόστολος Παύλος ίδρυσε την πρώτη χριστιανική κοινότητα της Εφέσου, η πόλη απέκτησε μεγάλη σημασία. Η τρίχρονη παραμονή του Παύλου εκεί έβαλε τα θεμέλια της χριστιανικής της παράδοσης. Την εγκατέλειψε μόνο όταν ο Δημήτριος, πωλητής ειδωλίων της Άρτεμης, προκάλεσε εξέγερση εναντίον του. Προς "Εφεσίους" απευθύνει μία από τις επιστολές του ο Παύλος.
Στην αποκάλυψη του Ιωάννη γίνεται λόγος και για τον επίσκοπο της Εφέσου. Κατά μία παράδοση, στην Έφεσο, πήγε να μείνει, μαζί με τον ευαγγελιστή Ιωάννη, η Παναγία. Εκεί έγινε η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος και από τον καιρό του αυτοκράτορα Ζήνωνα ο μητροπολίτης της απέκτησε πατριαρχικά δικαιώματα.
Κατά τη βυζαντινή περίοδο η Έφεσος λεγόταν και Άγιος Θεολόγος. Στο μεσαίωνα σχεδόν ερημώθηκε. Τελευταία της μνεία κάνει ο Άραβας γεωγράφος Ελ Ντρίσι, που την ονομάζει "Εφεσίν" και περιγράφει τα ερείπιά της (1082 μ.Χ.).
Αρχαιολογία.
Οι ανασκαφές έφεραν στο φως το ναό της Άρτεμης (Αρτεμίσιο), που προσελκύει κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες. Τα ερείπιά του είναι μεγαλόπρεπα και δείχνουν το παλιό μεγαλείο του.
Υπάρχουν ακόμα τα ερείπια του θεάτρου, της βιβλιοθήκης, της αγοράς, του ωδείου (βλέπε περισσότερες πληροφορίες πιο κάτω).
Σώζεται επίσης ο χριστιανικός ναός του Αγίου Θεολόγου, από τον οποίο πήρε τη σημερινή ονομασία του το τουρκικό χωριό "Αγιασολούκ", που είναι χτισμένο εκεί. Αυτός ο ναός καταστράφηκε από τους Σελτζούκους, που με τα υλικά του έχτισαν το τζαμί του Ισά (1375). Αργότερα ο Ταμερλάνος μαζί με το ναό έκαψε και όλη την πόλη.
Στην Έφεσο υπάρχουν ακόμα τα ερείπια χριστιανικών ναών, το σπήλαιο "των επτά παιδιών", οι "φυλακές του Απ. Παύλου" και το χριστιανικό νεκροταφείο.
Λέγεται ότι στην Έφεσο έγραψε το Ευαγγέλιό του ο Ιωάννης. Εκεί έστειλε ως επίσκοπο ο Παύλος τον Τιμόθεο, προς τον οποίο απευθύνει και δύο επιστολές.
Το κυριότερο αξιοθέατο στην περιοχή είναι ο αρχαιολογικός χώρος της Εφέσου και το μουσείο της.
Η Έφεσος γεωγραφικά βρίσκεται στην περιοχή της δυτικής Ανατολίας – η παλιά ονομασία της Μικράς Ασίας – από την Fotsa (Φώκαια) μέχρι το Bodrum (Αλικαρνασσός) ήταν η περιοχή της ξακουστής Ιωνίας.
INFO: τα πιο παλιά ευρήματα στην Έφεσο χρονολογούνται από την 5η προχριστιανική χιλιετία. Η πρώτη ονομασία της Εφέσου ήταν Άπασα. Αυτό δέχονται και οι γλωσσολόγοι. Η λέξης «Άπασα» υπάρχει και στα χεττικά κείμενα. Η Άπασα ήταν η πρωτεύουσα του βασιλείου της Άρζαβα που ίδρυσε ο Αχιγιάβας (Achiyava).
Τα ευρήματα των ανασκαφών (1400-1300 π.Χ.) που εκτίθενται στο αρχαιολογικό μουσείο της Εφέσου μαρτυρούν μια μυκηναϊκή εγκατάσταση κατοίκων για μικρό χρονικό διάστημα ή μια εμπορική αποικία στην Έφεσο.
Πάντως σύμφωνα με τον ιστορικό Ηρόδοτο, η Έφεσος ιδρύθηκε γύρω στα 1.000 π.Χ. οι πρώτες ανασκαφές στην Έφεσο, άρχισαν από τον Άγγλο μηχανικό J.T. Wood κατά την σειρά εργασιών του σιδηροδρόμου Izmir – Aydin το 1863.
Η αρχαία πόλης της Εφέσου έπαθε μεγάλες ζημιές από τους καταστροφικούς σεισμούς των 354, 358 & 365 π.Χ. Πολύ κοντά είναι και η αρχαία πόλη της Μαγνησίας – 25 χλμ – ανατολικά της Εφέσου.
Τα κυριότερα αξιοθέατα στην Έφεσο είναι:
u. η βιβλιοθήκη του Κέλσου, v. το μεγάλο θέατρο, w. ο δρόμος του λιμανιού και x. η Ιερά Οδός.
Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ ΚΕΛΣΟΥ:
Είναι το μνημειώδες κτίσμα που βλέπει προς την πλατεία και την οδό των Κουρητών (CurettesWay). Σύμφωνα με την επιγραφή της βιβλιοθήκης, είναι το νεκρικό σημείο του Τιβερίου Ιουλίου Κέλσου Πολεμαϊνού.
Ο Κέλσος μεταξύ 105-107 π.Χ. ήταν ύπατος (τοπικός κυβερνήτης) της Ασιατικής επαρχίας.
Την ανέγερση της βιβλιοθήκης άρχισε ο γιος του, Τιβέριος Ιούλιος Ακύλας, αλλά λόγω του αιφνίδιου θανάτου του, δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει και έτσι η βιβλιοθήκη αποπερατώθηκε από τους κληρονόμους του Ακύλα. Ο Ακύλα για να εξασφαλίσει τα πολλά βιβλία (ρολά & πάπυροι) άφησε κληρονομιά 25.000 δηνάρια (πολύ μεγάλο ποσό για την εποχή).
Η ανέγερση νεκρικού τάφου ενός διοικητή στο κέντρο της πόλης θα μπορούσε να τραβήξει την οργή του λαού. Έτσι με την σκέψη αυτή το 135 μ.Χ. το μνημείο χτίστηκε σαν βιβλιοθήκη, ένα όμορφο κτίσμα με εμφανή επιρροή λατινοελληνικών στοιχείων (2° μ.Χ. αιώνας).
Σήμερα σε καλή κατάσταση σώζεται ένα μεγάλο μέρος της βιβλιοθήκης του Κέλσου. Δεξιά και αριστερά της βιβλιοθήκης δεσπόζουν δύο μεγάλα αγάλματα, της Επιστήμης (αριστερά) και της Αρετής (δεξιά).
Βέβαια τα σημερινά αγάλματα που βλέπουμε είναι ... αντίγραφα και συμβολίζουν τις ανώτερες ιδιότητες του Κέλσου δηλαδή: την ΣΟΦΙΑ, την ΑΡΕΤΗ, την ΕΠΙΣΤΗΜΗ και την ΕΥΝΟΙΑ (Αντίληψη).
Τα αυθεντικά αγάλματα εκτίθενται στο τμήμα του μουσείου της Εφέσου στην Βιέννη - στήν Αυστρία.
Ακριβώς δεξιά βρίσκεται η πύλη του Μιθιδράτη ή πύλη του Αυγούστου όπου και ο ναός του Ανδριαννού (βλ. Φωτο). ευθεία στα 110 μ., βρίσκεται η πλατεία και το εμπορικό κέντρο της εποχής.
Η δομή της κατασκευής των υλικών (πέτρα - μάρμαρο) είναι σε χιαστή διάταξη (βλ. Φώτο), το τέμπλο του Ανδριαννού - με τον ομώνυμο ναό - με το κεφάλι της Μέδουσας (για να κρατάει μακριά τα κακά … πνεύματα.)
ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΘΕΑΤΡΟ
Το μεγάλο θέατρο της Εφέσου βρίσκεται σχεδόν ακουμπισμένο στο Παναγίρ Ντάγ (Πίον Όρος) και έχει χωρητικότητα 30.000 θεατές και είναι το μεγαλύτερο θέατρο που διατηρείται σήμερα σε όλο τον κόσμο.
Βλέπει προς το λιμάνι της πόλης (Harbor street) και αυτοί που έρχονταν από το λιμάνι για το θέατρο εντυπωσιάζονταν από το μεγαλείο του κτίσματος.
Το θέατρο κτίστηκε πρώτη φορά επί ελληνιστικής περιόδου αλλά τον 10 μ.Χ. αιώνα διαπλατύνθηκε από τους Ρωμαίους.
Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ
Ο δρόμος που περνάει μπροστά από το θέατρο και συνεχίζει προς το στάδιο είναι η συνέχεια της Μαρμάρινης οδού.
Αρχίζει μπροστά από το θέατρο και φτάνει μέχρι το Λιμάνι – όπου κοντά είναι το Kuşadası και απέναντι η Ελληνική Σάμος -
Ο δρόμος και από τις δύο άκρες είχε από μια μεγαλόπρεπη πύλη σε σχήμα αψίδας θριάμβου με 3 εισόδους. Κοντά στις πύλες υπήρχαν και από μια πηγή. Η οδός είχε μήκος 500 μ. και τις νύχτες φωτιζόταν με 50 καντήλια. (ΗΈφεσος, η Ρώμη και η Αντιόχεια ήταν από τις σπάνιες πόλεις που φωτιζόταν την νύχτα) όλη η οδός είναι μαρμαροστρωμένη.
CURETTES WAY (Η ΟΔΟΣ ΤΩΝ ΚΟΥΡΗΤΩΝ)
Είναι ο δρόμος με τις κολώνες που φτάνει μέχρι την πλατεία μπροστά στην βιβλιοθήκη του Κέλσου.
Μέσα στα αγάλματα βλέπουμε μια βάση με αποτύπωμα πατημασιάς που συμβόλιζε την είσοδο σε ένα «σπίτι» που οι κοπέλες εντός ασκούσαν το …... αρχαιότερο επάγγελμα.
ΥΓ. στην έξοδο της κωμόπολης Σελτσούκ προς Κουσάντασι βρίσκεται ο περίφημος ναός της Αρτέμιδος που ήταν ένα από τα 7 θαύματα του αρχαίου κόσμου. Από αμέλεια το προσπεράσαμε – την άλλη φορά ίσως. (βλ. φωτο αριστερά).
Αφήνοντας πίσω με ανάμικτα συναισθήματα την αρχαία πολιτεία της Εφέσου, ακολουθούμε τον επαρχιακό δρόμο (OTOYOLAR D515) με κατεύθυνση προς την επαρχία της Aydin με την ομώνυμη πόλη, στην συνέχεια στο Sultanhisar, και μετά από 45 χλμ φτάνουμε στο Nazilli,και από εκεί διαμέσου της D320 ( Ε87 ) μπαίνουμε στην επαρχία Denizli και διαμέσου των χωριών Adakoy & Akkoy στο τέλος κατευθυνόμαστε προς ανατολάς με τελικό προορισμό το Pamukkale και την Hierapolis.
Αργά το απόγευμα της ίδιας ημέρας φτάσαμε στο ΑΚΚΟΥ ( πολύ κοντά στο Παμουκκαλέ ) όπου έγινε η πρώτη διανυκτέρευση στην τοπική πανσιόν του TURKU HASAN με εσωτερικό γκαράζ (με λίγα $ μαζί με φαγητό και πρωινό) .
Περίπου 350 χλμ συνολική απόσταση.
16 Σεπτέμβρη 2000. Επόμενη ημέρα.
Μετά τυπικό τουρκικό πρωινό (τσάι – ελιές – αγγούρι – ψωμί …) αναχωρήσαμε από το ΑΚΚΟΥ για επίσκεψη στον «ΛΕΥΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ» = Pamukkale περίπου 3 χλμ.
Η πινακίδα που μας καλωσορίζει μπαίνοντας στην πόλη λέει:
Welcome to white paradise / beyaz cennete hoşgediniz pamuk kale.
PAMUKKALE = κάστρα από βαμβάκι (αρχαία HIERAPOLIS)
H πρώτη εντύπωση που σου δίνει η περιοχή είναι σαν να έχει … χιονίσει και σταλακτίτες από πάγο έχουν σχηματίσει υπέροχα σχέδια μέσα στις φυσικά διαμορφωμένες λίμνες.
Η υφή του εδάφους είναι από αλατογενή ιζήματα που με την πάροδο του χρόνου το ασβέστιο δημιούργησε φυσικές βάθρες (λίμνες) σταλακτίτες και σταλαγμίτες.
Το νερό είναι πάντοτε ζεστό με σταθερή θερμοκρασία. Το βράδυ κλέινουν την ροή του νερού και τομ χρησιμοποιούν για οικιακή ή τουριστική χρήση. !
Στον ίδιο χώρο που βρίσκεται το Pamukalle, υπάρχει και ο ξακουστός αρχαιολογικός χώρος της Ιεράπολης (Hierapolis). Το 190 π.Χ. η πόλη φτιάχτηκε από τον Βασιλιά της Περγάμου Ευμένιο.
Οι τότε κάτοικοι – όπως και οι σημερινοί – χρησιμοποιούσαν τα τρεχούμενα ζεστά νερά της περιοχής για την … καθημερινή χρήση. Ενας άλλος λόγος ήταν η γεωγραφική θέση (υψηλός λόφος) και οι κάτοικοι είχαν την ευχέρεια να επιτηρούν την ευρύτερη περιοχή απο πιθανούς εισβολείς / εχθρούς.
Γύρω στο μεσημέρι και μετά την σχετική ξενάγηση – φωτογράφηση – αφήνουμε πίσω .μας την περιοχή και κατευθυνόμαστε ανατολικά δια μέσου της επαρχιακής οδού D 320 προς Denizli.
Εδώ κοντά βρίσκεται και η πόλη της Laodicaes (Λαοδίκεια).
Συνεχίζουμε πιο ανατολικά πάνω στον επαρχιακό δρόμο (D 320), περνάμε από την λίμνη Άτζί Γκιόλ (Aci Gol)= Πικρή λίμνη, ή Sorsofu Golu (Σορσοβού Γκιολού) που βρίσκεται στην Επαρχία Afyon.
Τα νερά της λίμνης είναι θειούχα και αναβλύζουν από θερμές πηγές στα Βόρειο Ανατολικά της.
Στη συνέχεια μπαίνουμε στην επαρχία Isparta όπου βρίσκεται και η λίμνη Burdur.
İSPARTA (ΣΠΑΡΤΗ)
Η İSPARTA (ΣΠΑΡΤΗ),είναι μια πόλη στην ΝΔ Τουρκία και πρωτεύουσα της ομώνυμης επαρχίας. Η πόλη απέχει περίπου 100 χλμ Β από την Antalya και βρίσκεται σε μια περιοχή όπου κυριαρχούν πολλές λίμνες – κυρίως στην επαρχία του Ικονίου -.
Η Ιsparta είναι φημισμένη για τα πολλά εργοστάσια κατασκευής χαλιών, καθώς και για την παραγωγή μιας ειδικής ποικιλίας τριαντάφυλλου (rose), αλλά και για το λάδι αυτού που μετά από την επεξεργασία του από τα σχετικά εργοστάσια ( από τις αρχές του 19ου αι.) εξάγεται στην Βουλγαρία αλλά κυρίως στην Γαλλία για την βάση και παρασκευή αρωμάτων (perfumes).
Η πόλη έπαιξε σημαντικό ρόλο στο εμπόριο από την εποχή των Βυζαντινών με την ονομασία Baris, και στη συνέχεια καταλήφθηκε από τους SeljukTurks στις αρχές του 13ου αι. και επανήλθε στην κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στο τέλος του 14ου αιώνα.
Στην Σπάρτη υπάρχουν πολλά τζαμιά (mosques) όπως το Firdevs PauCamii δημιουργία του αρχιτέκτονα της Τουρκικής αυλής Sinan τον 16ο αιώνα. Ο πληθυσμός ανέρχεται σε 113.700 κατ., (1990).
Φεύγοντας από την İSPARTA (ΣΠΑΡΤΗ), ακολουθούμε ΝΑ τον επαρχιακό δρόμο D 330 και στην συνέχεια έχοντας στα αριστερά μας την λίμνη Eğridir ακολουθούμε τον επαρχιακό δρόμο D 695 με προορισμό το AKŞEHİR.
Κοντά στην λίμνη Elcidir μια στάση στο ομώνυμο χωριό και στο τοπικό Mini Market για να αγοράσουμε νερό και τρόφιμα και συνεχίζουμε. Η γη αυτή ήταν γνωστή από τα αρχαία χρόνια και στο Catalhoyuk (Τσατάλχογιούκ) υπάρχουν ίχνη από τις αρχαιότερες πόλεις του κόσμου. Η πρώτη μεγάλη πόλη που συναντάμε είναι το Akşehir (Ακσεχίρ= Λευκήπόλη – Ελλην. Ονομασία Φιλομήλιο).
AKSEHIR – ΑΚΣΕΧΙΡ (αρχ. Φιλομήλιο)
Το Ακσεχίρ είναι μια σύγχρονη πόλη με αρκετά μνημεία αντιπροσωπευτικά της ιστορίας της κεντρικής Ανατολίας. Σε αυτήν έζησε τον 15ο αιώνα ο περίφημος Νασρεντίν Χότζας, του οποίου τα ανέκδοτα και οι εύθυμες ιστορίες γνωρίζουμε από τους παππούδες μας.
Το Ακσεχίρ είναι η πρωτεύουσα της ομώνυμης επαρχίας του νομού του Ικονίου και αριθμεί 60.000 κατ. Στα νότια περίχωρα του Ακσεχίρ συναντούμε τους Τουρκομάνους ενώ ανατολικά και νότια της πόλης Ιλγκίν βρίσκονται πολλές ομάδες Κιρκασίων.
Βρίσκεται νότια της ομώνυμης λίμνης και τους πρόποδες της «οροσειράς του Σουλτάνου» Sultan Dağları ενώ προς τα ΒΑ του απλώνεται μια μεγάλη κοιλάδα.
Το Ακσεχίρ βρίσκεται στο σταυροδρόμι των οδικών αρτηριών 695 και 300 που συνδέουν την Άγκυρα με το Μπέησεχίρ και το Ικόνιο με το Αφιόν Καράχισάρ, αντίστοιχα.
Λίγο βορειότερα βρίσκεται και ο σιδηροδρομικός σταθμός της γραμμής AfyonKarahisar – Konya.
LAKE BEYSEHIR –Λίμνη Μπέησεχίρ (αρχ. Κάραλις)
Το Beyşehir (Μπέησεχίρ) είναι το κέντρο της ομώνυμης επαρχίας του Ικονίου με 45.000 κατοίκους.
Είναι μια γραφικότατη πόλη στις όχθες της λίμνης Μπέησεχίρ (αρχαίας Κάραλις), της τρίτης μεγαλύτερης σε όλη την Τουρκία. Το τέμενος της πόλης το Esrefoglu Camii (Εσρέφογλου Τζαμί) παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την αρχιτεκτονική του τεχνοτροπία και σίγουρα αξίζει να το επισκεφτείτε, αν περάσετε από εδώ. Επίσης στην πόλη συναντούμε αρκετά παραδοσιακά σπίτια.
Μια ξαφνική δυνατή νεροποντή μας καθυστέρησε αρκετά στην πορεία μας για την περιοχή του Ικονίου.
Αυτό μας ανάγκασε να σταματήσουμε στο χωριό Yesilanda δίπλα στην λίμνη Beyşehir – όπου υπάρχει ένα μικρό νησάκι – με μια Ελληνική εκκλησία υπό ανακατασκευή πάνω σʼ αυτό.
Μετά την νεροποντή ο ήλιος μας υποδέχτηκε ξανά και έτσι κάναμε μια στάση για τουρκικό καφεδάκι σε κάποιο μικρό τουριστικό παραλίμνιο καφέ - μπαρ / πανσιόν το “SAHIL”. Εδώ είχαμε την ευκαιρία να μελετήσουμε τους χάρτες μας και να προγραμματίσουμε το υπόλοιπο ταξίδι μας.
Αφήνοντας πίσω μας το AKŞEHİR και την λίμνη Beyşehirσυνεχίζουμε την πορεία μας πιο Ανατολικά και μπαίνουμε στον Νομό του Ικονίου (Konya) που είναι και ο πιο αραιοκατοικημένος της Κεντρικής Ανατολίας, αφού στο μεγαλύτερο μέρος του απλώνεται μια τεράστια στέπα.
συνεχίζεται .....
Last edited by a moderator: