σας παραθέτω το κείμενο όπως το βρήκα στην ιστοσελίδα της forthnet
Κάμποι χρυσωμένοι από ώριμα στάχυα, πλούσια σε εικόνες φυσικά τοπία, "γεύση" από 19ο αιώνα με βαγόνια ειδικά σχεδιασμένα και διακοσμημένα με "συστατικά" της σερβικής παράδοσης, κυρίες με ρούχα εκείνης της εποχής και κύριοι με απαραίτητο savoir vivre συνθέτουν το πολύχρωμο, ειδυλλιακό και βεβαίως... ρομαντικό "παζλ" των διαδρομών του μουσειακού τρένου "Romantika" στη Σερβία
Το τουριστικό, μουσειακό, τρένο, δύο ημέρες την εβδομάδα, Σάββατο και Κυριακή, από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο κάθε έτους, ταξιδεύει τους επισκέπτες τους με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο σε προορισμούς εντός της Σερβίας, δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η επικεφαλής της γραφείου ειδικών υπηρεσιών του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Σερβίας, Ντιάνα Ματίεβιτς.
’Ανθρωποι από διάφορα μέρη της Σερβίας, αλλά και ξένοι επισκέπτες "μοιράζονται" για ώρες τη διαδρομή που επιλέγουν, με ατέλειωτες συζητήσεις. Ορισμένοι από αυτούς είναι γνώριμοι με το τρένο, άλλοι θέλουν να πουν κάτι για το μέρος που πηγαίνουν και άλλοι ανυπομονούν να ζήσουν τη μοναδικότητα της διαδρομής.
«Μόνο την περασμένη εβδομάδα οι επισκέπτες του "Romantika" ξεπέρασαν τους 2.000 με προορισμό την πόλη Σρέμσκι Κάρλοβτσι, ενώ το Πάλιτς συγκέντρωσε την προτίμηση τουλάχιστον 500 επισκεπτών», είπε η κ. Ματίεβιτς.
Στα βαγόνια του "Romantika"- είπε η κ. Ματίεβιτς- ο 19ος αιώνας "ζωντανεύει" και οι μνήμες που έχουν χαραχθεί στις ταπετσαρίες των βαγονιών αναδύουν ένα άρωμα νοσταλγίας. Μάλιστα, οι επιβάτες του "Romantika", το οποίο κατασκευάστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και είναι ατμήλατο, έχουν τη δυνατότητα- μέσω συγκεκριμένων πακέτων προσφορών- να νοικιάσουν, έπειτα από συνεννόηση με το αρμόδιο τμήμα του Οργανισμού Σιδηροδρόμων, συγκεκριμένο βαγόνι, επιλέγοντας τη διαδρομή που επιθυμούν.
Με ημερομηνία "γέννησης" το 1917, 1922 και 1944 τα βαγόνια του μουσειακού τρένου παραμένουν - έπειτα από τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης και ανακαίνισής τους -«αξιόμαχα» και μεταφέρουν το επιβατικό κοινό στις πόλεις Σρέμσκι Κάρλοβτσι, στο Βρσατς, στη Μπέλα Τσκβα, στο Πάλιτς, στο Λιουμπίσεβο, περνώντας μέσα από πλούσια, καταπράσινα, τοπία, δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες τους να «αποδράσουν» από το παρόν και να κάνουν μια αναδρομή στο παρελθόν.
Ιδιαίτερα δε το βαγόνι που έχει διαμορφωθεί ειδικά για τις ανάγκες της εστίασης, μοιάζει με καρτ - ποστάλ του 19ου αιώνα: Χειροποίητα, παραδοσιακά, τραπεζομάντιλα και έπιπλα από ξύλο (καρέκλες και τραπέζια) που μαγνητίζουν τις αισθήσεις δίνουν το "έναυσμα" για την απόλαυση των γαστριμαργικών "αριστουργημάτων", με βασική πηγή προέλευσης τη σερβική κουζίνα, που έχουν την ευκαιρία να γευθούν οι επιβάτες.
Το κάθε ένα βαγόνι έχει τα δικά του «χαρακτηριστικά» και έτσι το συνολικό αποτέλεσμα του Romantika κάθε άλλο παρά κοινότυπο είναι. Άλλωστε και οι πόλεις - προορισμοί του μουσειακού τρένου που επελέγησαν από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων αποτελούν ορισμένα από τα σημεία - "κλειδιά" της πολιτιστικής κληρονομιάς της Σερβίας, με απέραντους αμπελώνες, ιστορικά μνημεία, αλλά και την περίφημη σπηλιά Kristalna Dvorana ή Crystal Hall, όπου αστραφτεροί "συνδυασμοί" κόκκινων, κίτρινων και άσπρων σταλαγμιτών δημιουργούν ένα μοναδικό τοπίο.
Για όσους είναι λάτρεις της ποδηλασίας, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων προβλέπει τη δυνατότητα μεταφοράς των ποδηλάτων των επιβατών χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.
Οι τιμές ποικίλουν ανάλογα με τον προορισμό και το βαγόνι που επιλέγουν οι επιβάτες (α’ β’ ή γ’ κλάσης). Έτσι, για τη διαδρομή Βελιγράδι - Σρέμσκι Κάρλοβτσι, η τιμή για το βαγόνι α’ κλάσης διαμορφώνεται σε 666 δηνάρια, για το β’ κλάσης σε 555 και για το γ’ σε 462 δηνάρια, ενώ η τιμή για τους συνταξιούχους διαμορφώνεται στο ποσό των 467 δηναρίων. Ειδικές τιμές προσφέρει ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων για τα παιδιά. Για την ίδια διαδρομή η τιμή του εισιτηρίου είναι 333 δηνάρια. Η αναχώρηση του ιστορικού τρένου από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Βελιγραδίου γίνεται βάσει συγκεκριμένου προγράμματος.
Στον σταθμό της κάθε πόλης - προορισμού εκεί όπου «δένει» το μουσειακό τρένο, σταματά το "νανούρισμα" του. Εκεί, όπου ο αέρας σταματά να σφυρίζει «κινηματογραφικά», μια αίσθηση γλυκιά καταλαμβάνει τους επιβάτες, σαν νοσταλγία για τα τοπία που πέρασαν στις διαδρομές και "άραξαν" στις καρδιές τους, εκείνα που μοιάζουν σαν να ξεπήδησαν από πίνακες ζωγραφικής.
Κάμποι χρυσωμένοι από ώριμα στάχυα, πλούσια σε εικόνες φυσικά τοπία, "γεύση" από 19ο αιώνα με βαγόνια ειδικά σχεδιασμένα και διακοσμημένα με "συστατικά" της σερβικής παράδοσης, κυρίες με ρούχα εκείνης της εποχής και κύριοι με απαραίτητο savoir vivre συνθέτουν το πολύχρωμο, ειδυλλιακό και βεβαίως... ρομαντικό "παζλ" των διαδρομών του μουσειακού τρένου "Romantika" στη Σερβία
Το τουριστικό, μουσειακό, τρένο, δύο ημέρες την εβδομάδα, Σάββατο και Κυριακή, από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο κάθε έτους, ταξιδεύει τους επισκέπτες τους με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο σε προορισμούς εντός της Σερβίας, δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η επικεφαλής της γραφείου ειδικών υπηρεσιών του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Σερβίας, Ντιάνα Ματίεβιτς.
’Ανθρωποι από διάφορα μέρη της Σερβίας, αλλά και ξένοι επισκέπτες "μοιράζονται" για ώρες τη διαδρομή που επιλέγουν, με ατέλειωτες συζητήσεις. Ορισμένοι από αυτούς είναι γνώριμοι με το τρένο, άλλοι θέλουν να πουν κάτι για το μέρος που πηγαίνουν και άλλοι ανυπομονούν να ζήσουν τη μοναδικότητα της διαδρομής.
«Μόνο την περασμένη εβδομάδα οι επισκέπτες του "Romantika" ξεπέρασαν τους 2.000 με προορισμό την πόλη Σρέμσκι Κάρλοβτσι, ενώ το Πάλιτς συγκέντρωσε την προτίμηση τουλάχιστον 500 επισκεπτών», είπε η κ. Ματίεβιτς.
Στα βαγόνια του "Romantika"- είπε η κ. Ματίεβιτς- ο 19ος αιώνας "ζωντανεύει" και οι μνήμες που έχουν χαραχθεί στις ταπετσαρίες των βαγονιών αναδύουν ένα άρωμα νοσταλγίας. Μάλιστα, οι επιβάτες του "Romantika", το οποίο κατασκευάστηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και είναι ατμήλατο, έχουν τη δυνατότητα- μέσω συγκεκριμένων πακέτων προσφορών- να νοικιάσουν, έπειτα από συνεννόηση με το αρμόδιο τμήμα του Οργανισμού Σιδηροδρόμων, συγκεκριμένο βαγόνι, επιλέγοντας τη διαδρομή που επιθυμούν.
Με ημερομηνία "γέννησης" το 1917, 1922 και 1944 τα βαγόνια του μουσειακού τρένου παραμένουν - έπειτα από τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης και ανακαίνισής τους -«αξιόμαχα» και μεταφέρουν το επιβατικό κοινό στις πόλεις Σρέμσκι Κάρλοβτσι, στο Βρσατς, στη Μπέλα Τσκβα, στο Πάλιτς, στο Λιουμπίσεβο, περνώντας μέσα από πλούσια, καταπράσινα, τοπία, δίνοντας την ευκαιρία στους επισκέπτες τους να «αποδράσουν» από το παρόν και να κάνουν μια αναδρομή στο παρελθόν.
Ιδιαίτερα δε το βαγόνι που έχει διαμορφωθεί ειδικά για τις ανάγκες της εστίασης, μοιάζει με καρτ - ποστάλ του 19ου αιώνα: Χειροποίητα, παραδοσιακά, τραπεζομάντιλα και έπιπλα από ξύλο (καρέκλες και τραπέζια) που μαγνητίζουν τις αισθήσεις δίνουν το "έναυσμα" για την απόλαυση των γαστριμαργικών "αριστουργημάτων", με βασική πηγή προέλευσης τη σερβική κουζίνα, που έχουν την ευκαιρία να γευθούν οι επιβάτες.
Το κάθε ένα βαγόνι έχει τα δικά του «χαρακτηριστικά» και έτσι το συνολικό αποτέλεσμα του Romantika κάθε άλλο παρά κοινότυπο είναι. Άλλωστε και οι πόλεις - προορισμοί του μουσειακού τρένου που επελέγησαν από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων αποτελούν ορισμένα από τα σημεία - "κλειδιά" της πολιτιστικής κληρονομιάς της Σερβίας, με απέραντους αμπελώνες, ιστορικά μνημεία, αλλά και την περίφημη σπηλιά Kristalna Dvorana ή Crystal Hall, όπου αστραφτεροί "συνδυασμοί" κόκκινων, κίτρινων και άσπρων σταλαγμιτών δημιουργούν ένα μοναδικό τοπίο.
Για όσους είναι λάτρεις της ποδηλασίας, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων προβλέπει τη δυνατότητα μεταφοράς των ποδηλάτων των επιβατών χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.
Οι τιμές ποικίλουν ανάλογα με τον προορισμό και το βαγόνι που επιλέγουν οι επιβάτες (α’ β’ ή γ’ κλάσης). Έτσι, για τη διαδρομή Βελιγράδι - Σρέμσκι Κάρλοβτσι, η τιμή για το βαγόνι α’ κλάσης διαμορφώνεται σε 666 δηνάρια, για το β’ κλάσης σε 555 και για το γ’ σε 462 δηνάρια, ενώ η τιμή για τους συνταξιούχους διαμορφώνεται στο ποσό των 467 δηναρίων. Ειδικές τιμές προσφέρει ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων για τα παιδιά. Για την ίδια διαδρομή η τιμή του εισιτηρίου είναι 333 δηνάρια. Η αναχώρηση του ιστορικού τρένου από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Βελιγραδίου γίνεται βάσει συγκεκριμένου προγράμματος.
Στον σταθμό της κάθε πόλης - προορισμού εκεί όπου «δένει» το μουσειακό τρένο, σταματά το "νανούρισμα" του. Εκεί, όπου ο αέρας σταματά να σφυρίζει «κινηματογραφικά», μια αίσθηση γλυκιά καταλαμβάνει τους επιβάτες, σαν νοσταλγία για τα τοπία που πέρασαν στις διαδρομές και "άραξαν" στις καρδιές τους, εκείνα που μοιάζουν σαν να ξεπήδησαν από πίνακες ζωγραφικής.