travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.858
- Likes
- 16.062
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Στην προ covid 19 εποχή, ένα ταξίδι στην Ουκρανία φαινόταν απλό και δε θα σπαταλούσε κανείς εύκολα 15 μέρες του ταξιδιωτικού του χρόνου γι αυτή την περιοχή. Όμως τώρα που το πραγματοποίησα θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό. Στο Κίεβο ένας νεαρός Ουκρανός όταν του είπα ότι είμαι από Ελλάδα, με ρώτησε για ποιο λόγο να κάνω ένα ταξίδι στη χώρα του. Ούτε εκείνος φαίνεται δεν την θεωρούσε τουριστικά αξιόλογη. Εγώ του απάντησα ότι η Ουκρανία είχε λίγες απαιτήσεις (λόγω covid 19) από τον επισκέπτη και αυτό ήταν καλό για μας που ταξιδεύουμε. Απέφυγα να του πω ότι ήταν από τις ελάχιστες χώρες που δεν είχα επισκεφτεί και ταυτόχρονα δεχόταν επισκέπτες. Και τα δυο ήταν αλήθεια.
Ήταν ένα ταξίδι κατά το ήμισυ δρόμου και κατά το άλλο μισό πόλεων. Με αυτοκίνητα που οδηγούσαμε εμείς κάναμε σχεδόν 3000 χλμ. Για 15 μέρες λίγα.
Ήταν οικονομικό, αφού δεν ξοδέψαμε παρά μόνο 1100 ευρώ το άτομο, συμπεριλαμβανομένων των πάντων. Ακόμα και το πάρκιν του αεροδρομίου.
Τα ξενοδοχεία σχετικά καλά, με τιμές που κυμαινόταν από 28 μέχρι 55 ευρώ το δίκλινο. Τα ακριβότερα ήταν κεντρικά και πολύ καλά. Τα φτηνά ήταν ανεκτά με κάθε δωμάτιο το δικό του μπάνιο, αλλά όχι μακριά από το κέντρο της πόλης.
Η ενοικίαση των αυτοκινήτων, με πλήρη ασφάλιση, κόστισε κάτι λιγότερο από 200 ευρώ το άτομο.
Ας δούμε τώρα πως καταλήξαμε να μαζευτούμε ως παρέα και πως εξελίχθηκαν οι διαδικασίες μέχρι να οργανωθεί πλήρως το ταξίδι.
Ήταν το καλοκαίρι του 2020 που ολόκληρος ο κόσμος ζούσε με το φόβο της covid 19. Αυτός ήταν και ο λόγος που άνθρωποι σαν κι εμάς, που έχουν τα ταξίδια ως τρόπο ζωής, ήμασταν μουδιασμένοι ως προς την απόφαση ενός ταξιδιού στο εξωτερικό. Εμάς δε μας είχε φύγει η ιδέα σε καμία περίπτωση. Ειδικά της συζύγου μου της Ντίνας. Από το Μάιο (του 2020 πάντα) ρωτούσε στα πρακτορεία για πιθανές εκδρομές, αλλά το τοπίο ήτανε θολό. Εκείνη την περίοδο κάναμε πολλή παρέα με δυο νέους (χρονικά) φίλους, που κι αυτοί θέλουν τα ταξίδια. Εγώ από το Φεβρουάριο (2020) ετοίμαζα ταξίδι στην Κεντρική Ασία, το οποίο όμως εγκατέλειψα με την εμφάνιση της πανδημίας. Αναγκαστικά «ξεπέσαμε» σε περιοχές της Ευρώπης που δέχονταν τουρίστες. Με τους δυο νέους φίλους σκεφτήκαμε την Ουκρανία.
Κάθε τόσο παίρναμε τηλέφωνο στην πρεσβεία, να δούμε με ποιους όρους θα δεχόταν τουρίστες η χώρα. Όσο πλησίαζε το καλοκαίρι (2020) καταλάβαμε ότι το ταξίδι θα ήταν από δύσκολο ως αδύνατο. Τελικά εγκαταλείψαμε την ιδέα. Προσαρμοστήκαμε στις καταστάσεις. Εμείς πήγαμε με πρακτορείο στις Βαλτικές χώρες για μια βδομάδα και τα παιδιά πήγαν στην Κρήτη.
Φτάσαμε στον Ιούνιο του 2021 και άρχισαν πάλι στα σοβαρά οι σκέψεις για καλοκαιρινό ταξίδι. Είχαμε φτάσει μάλιστα προς τις 10 Ιουνίου και δεν είχαμε πάρει απόφαση. Αρχίσαμε να ρωτάμε στην πρεσβεία, πάλι της Ουκρανίας, όπου είπαν ότι θα είναι εύκολο ένα ταξίδι εκεί. Οι διαδικασίες δηλαδή. Έτσι αποφασίσαμε να το κάνουμε μαζί.
Εν τω μεταξύ εγώ μιλούσα με τους άλλους πιο παλιούς συνταξιδιώτες μας, και όταν τους είπα για Ουκρανία συμφώνησαν. Όλοι είχαμε καταλάβει ότι ήταν δύσκολο κάποιο άλλο, και μάλιστα πιο μακρινό, ταξίδι. Έτσι φτιάχτηκε η παρέα, να πάμε δηλαδή τέσσερα ζευγάρια στην Ουκρανία. Εννοείται μόνοι μας, χωρίς πρακτορείο. Όμως επειδή ο χρόνος μας πίεζε, έπρεπε όλα να γίνουν πολύ βιαστικά και στα γρήγορα. Η πρεσβεία της Ουκρανίας ζητούσε να έχουμε πιστοποιητικό εμβολιασμού, αλλιώς θα έπρεπε να κάνουμε μοριακά τεστ λίγο πριν την είσοδο στη χώρα. Επίσης ζητούσε να έχουμε ιδιωτική ασφάλιση για υγεία, η οποία να αναφέρει ότι αφορά και στην covid 19, όπως φυσικά και σε άλλες ασθένειες. Ευτυχώς και τα τέσσερα ζευγάρια θα μπορούσαμε να έχουμε αυτό το πιστοποιητικό του εμβολιασμού, μέχρι να φύγουμε για το ταξίδι.
Τότε άρχισε και η διαδικασία για να κλείσουμε τα εισιτήρια. Προτιμήσαμε τις ουκρανικές αερογραμμές από μια άλλη εταιρία, που πετούσαν απ’ ευθείας στο Κίεβο, γιατί είχανε πιο καλή τιμή και τους είχαμε και περισσότερη εμπιστοσύνη, ως προς την συνέπεια στα δρομολόγια.
Το πρόβλημα ήταν ότι από τους οκτώ οι μισοί δεν είχαν βγάλει διαβατήρια μέχρι εκείνη την ώρα. Και ενώ η μια οικογένεια το κανόνισαν και θα τα είχαν στις αρχές Ιουλίου, δυο από τους άλλους, δεν είχαν κάνει καμία κίνηση. Δηλαδή νόμιζαν ότι θα πάνε μία μέρα στην αστυνομία και θα τους δώσουν τα διαβατήρια πολύ σύντομα. Εγώ μια μέρα πήρα τηλέφωνο στην αστυνομία της περιοχής τους και μου είπαν ότι είναι δύσκολο να βρουν ραντεβού για να μπορέσουν να καταθέσουν τα χαρτιά τους για να πάρουν τα διαβατήρια έγκαιρα. Όμως δεν το απέκλειαν κιόλας. Πήραν οι ίδιοι τηλέφωνο και ευτυχώς τους έβαλαν εμβόλιμους σε κάποια άλλα ραντεβού και θα είχαν τα διαβατήρια δυο-τρεις μέρες πριν ξεκινήσει το ταξίδι. Ουφ!!!
Τότε άρχισε και η διαδικασία για να εκδώσουμε τα εισιτήρια από τις Ουκρανικές αερογραμμές. Νομίζαμε ότι θα ήταν κάτι εύκολο αλλά αποδείχτηκε ότι δεν ήταν, διότι οι ουκρανικές γραμμές για να σου εκδώσουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο θέλουν και τον αριθμό του διαβατηρίου. Ευτυχώς μας είπαν ότι αν δεν έχει εκδοθεί ακόμα διαβατήριο, δηλώνουμε ένα ψεύτικο αριθμό και θα το διορθώσουμε λίγο πριν φύγουμε, όταν έχουν ετοιμαστεί τα νέα διαβατήρια.
Η διαδικασία για την αγορά των εισιτηρίων αποδείχτηκε πάρα πολύ δύσκολη και δεν μπορούσαν ουσιαστικά να μας βοηθήσουν ούτε τα γραφεία των αερογραμμών, ούτε φυσικά και η ιστοσελίδα τους. Από τις 8:00 το πρωί μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι δεν σηκώθηκα από τον υπολογιστή, γιατί ή με πέταγε έξω το σύστημα ή άλλαζε τις τιμές τελευταία στιγμή. Εμείς δεν θέλαμε να πληρώσουμε και αρκετά χρήματα για τις βαλίτσες. Έτσι κι αλλιώς δεν θα χωρούσαν στα αυτοκίνητα. Είχαμε αποφασίσει να νοικιάσουμε δυο μικρά αντί για ένα μεγάλο. Ο λόγος ήταν ότι το μεγάλο ίσως δε θα χωρούσε όλα τα πράγματά μας και θα ήμασταν στριμωγμένοι. Έτσι θα κρατούσε κάθε ζευγάρι μόνο μια μεγάλη αποσκευή και 2-3 μικρές.
Επίσης αυτό που θέλαμε ήτανε να πάμε από την Αθήνα στο Κίεβο και να επιστρέψουμε από το Κισινάου της Μολδαβίας στην Αθήνα. Δηλαδή θέλαμε να κάνουμε επίσκεψη και στη Μολδαβία για μερικές μέρες να δούμε πως είναι εκεί η χώρα. Αυτό όμως που κανονικά θα γινόταν με μία απλή διαδικασία σε μία άλλη αεροπορική εταιρεία, δεν μπορούσε να δουλέψει με τις Ουκρανικές αερογραμμές. Ήταν αδύνατον σε ένα εισιτήριο να βάλεις και την επιστροφή από αλλού (όχι δηλαδή από το Κίεβο) αλλά και τους μισούς να χρεωθούν μια μεγάλη αποσκευή. Έτσι αναγκαστήκαμε και τα βγάλαμε σχεδόν ένα ένα. Όλη αυτή η διαδικασία δεν είναι τόσο απλή γιατί εκεί που πήγαινα καμιά φορά να κλείσω τα εισιτήρια, η τιμή από 450 ευρώ ας πούμε εμφανιζόταν με 560 ευρώ. Τέλος πάντων περίπου στις 2:00 το μεσημέρι καταφέραμε να βγάλουμε τα εισιτήρια με συνολικό κόστος περίπου 480 ευρώ ανά ζευγάρι για τις δύο διαδρομές και με μία βαλίτσα (ο ένας στους δύο).
Το θέμα ήταν να κλείσουμε τα αυτοκίνητα στην Ουκρανία αλλά και τα ξενοδοχεία. Βέβαια πριν γίνει αυτό θα έπρεπε πρώτα να αποφασίσουμε για το που θα είναι η διαμονή μας, δηλαδή να καθορίσουμε τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε στο ταξίδι.
Η Ουκρανία είναι μια σχετικά μεγάλη χώρα, έκταση περίπου 600.000 τ.χλμ, δηλαδή σχεδόν πέντε φορές σαν την Ελλάδα και πληθυσμό λίγο πάνω από τα 40 εκατομμύρια. Ο πληθυσμός φθίνει λόγω μετανάστευσης. Η Μολδαβία πάλι είναι πολύ μικρότερη: έκταση κάπου 34.000 τ.χλμ και πληθυσμό στα 2,5 εκατομμύρια. Αν και μεγάλη η Ουκρανία, επειδή θέλαμε οπωσδήποτε να δούμε Κίεβο, Lviv και Οδησσό, ξέραμε που θα κατευθυνόμασταν. Είπαμε να αφιερώσουμε μόνο τρία βράδια στη Μολδαβία και καλά κάναμε. Οι λεπτομέρειες της διαδρομής μας προβλημάτισαν, αλλά το πήρα πάνω μου και το τέλειωσα γρήγορα.
Τελικά το πρόγραμμα ήταν ως εξής: να μείνουμε 4 βράδια στο Κίεβο και μετά να πάμε στα δυτικά στην πόλη Lviv, όπου όμως για να φτάσουμε θα μείνουμε σε ένα ενδιάμεσο σταθμό μία βραδιά (Lutsk). Στην Lviv θα μείνουμε δύο βραδιές. Μετά θα μετακινηθούμε στην Οδησσό, αλλά με 2 διανυκτερεύσεις ενδιάμεσα. Μία για να δούμε τα Καρπάθια όρη (διαμονή Kolomiya) και άλλη μία να δούμε κάποια φρούρια ενδιάμεσα (διαμονή Vinnytsyia). Στην Οδησσό θα μείνουμε άλλες δύο βραδιές, όπου στο τέλος θα αφήσουμε τα αυτοκίνητα της Ουκρανίας και με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή με ταξί θα πηγαίναμε στο Κισινάου, όπου θα μέναμε τρεις βραδιές. Εκεί θα νοικιάζαμε πάλι αυτοκίνητα για να δούμε την μικρή Μολδαβία. Οι Ουκρανοί δεν έδιναν αυτοκίνητο για να το πάμε στην Μολδαβία. Τη μετακίνηση μεταξύ των χωρών την κανονίσαμε τελικά στην Οδησσό.
Θα έπρεπε να νοικιάσουμε δύο αυτοκίνητα, έτσι ώστε οι 4 να είμαστε και σε κάθε ένα από αυτά. Δεν ήταν εύκολο να βρούμε μεγάλο αυτοκίνητο που να μας χωράει όλους, και θα ήταν το καλύτερο. Βασικά δεν είδα να έχει καμία εταιρεία ενοικίασης βαν για εννέα άτομα διαθέσιμο τις μέρες του ταξιδιού μας. Έτσι θα είχαμε δύο αυτοκίνητα που το ένα θα πηγαίνει πίσω από το άλλο. Δεν φανταζόμουν ακόμα ότι αυτό θα ήταν τεράστιο πρόβλημα.
Δυο μέρες πριν φύγουμε οριστικοποιήθηκε ότι θα πάμε οι οκτώ που αρχικά είχαμε πει ότι θα πάμε. Και αυτό γιατί στο τέλος υπήρξαν διάφορα προβλήματα. Πρώτα από εκείνους που άφησαν την τελευταία στιγμή για να βγάλουν τα διαβατήριά τους. Αρχικά σκόνταψε η έκδοση διαβατηρίου της μίας φίλης, διότι στο όνομα του πατέρα της, ο οποίος ονομάζεται ΒΑΪΟΣ, είχαν βάλει πάνω από το κεφαλαίο ιώτα διαλυτικά ακόμα και στα αγγλικά του ονόματος (VAΪOS). Έτσι υπήρχε ένα πρόβλημα ανάμεσα στην ταυτότητα και στο διαβατήριο. Ευτυχώς με πολύ τρέξιμο σε αστυνομίες και σε διάφορες διευθύνσεις τακτοποιήθηκε η βλακεία του αστυνομικού που έβαλε ένα ελληνικό γράμμα με διαλυτικά στους λατινικούς χαρακτήρες. Ευτυχώς κατάφερε και τελείωσε όλη αυτή τη διαδικασία έγκαιρα.
Άλλο πρόβλημα υπήρξε με μια άλλη φίλη της παρέας, που λίγες μέρες πριν την αναχώρηση, είπε ότι αποφάσισε ότι δεν θα έρθει στο ταξίδι γιατί είναι άρρωστη η μητέρα της στην Κύπρο. Ευτυχώς δεν είχε κάτι πολύ σοβαρό και έτσι αποφάσισε να έρθει τελικά. Αλλά και η μητέρα και εκείνης με τον VAΪOS αρρώστησε τρεις μέρες πριν φύγουμε και μπήκε νοσοκομείο. Τελικά αποφάσισε κι εκείνη να έρθει όμως.
Νομίζω ότι οι μεγάλες παρέες, εκτός από τα προβλήματα στη μετακίνηση, έχουν και διαδικαστικά. Να προσθέσω και τις λιγότερες επιλογές που έχουν στα ξενοδοχεία, αφού πιο δύσκολα βρίσκεις μαζεμένα δωμάτια. Αν δε, θέλεις και αρκετές μέρες στο ίδιο κατάλυμα, είναι ακόμα πιο λίγες οι επιλογές.
Τους αριθμούς των διαβατηρίων δεν τους θέλαμε μόνο για τα αεροπορικά εισιτήρια, αλλά και για να κλείσουμε την ημερήσια εκδρομή στο Τσερνομπίλ, καθώς και για το πιστοποιητικό ασφάλισης. Για μερικούς αυτά έγιναν τελευταία μέρα.
Εν τω μεταξύ κάθε μέρα τα κρούσματα στην Ελλάδα αυξάνονταν και φοβόμασταν μήπως αλλάξουν οι συνθήκες για την είσοδο στην Ουκρανία. Δηλαδή μπορεί να μην αρκούν τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, που εμείς όλοι ευτυχώς είχαμε, αλλά να ζητάνε και άλλα πράγματα. Ακόμα και να απαγορεύσουν την είσοδο από την Ελλάδα στην χώρα τους. Τα κρούσματα στην Ελλάδα από κει που μία εβδομάδα πριν την αναχώρηση ήταν συνήθως κάτω από 1.000 κάθε μέρα, πλέον είχαν ανέβει σε πάνω από 2.000 καθημερινά. Και πάρα πολλά αφορούσαν την καινούργια μετάλλαξη, την λεγόμενη δέλτα.
Κάποια στιγμή έκλεισα στο Κίεβο δυο αυτοκίνητα με την Avis. Έκλεισα αντιστοίχως και άλλα δύο αυτοκίνητα στην Μολδαβία όπου θα βρισκόμασταν τις τρεις τελευταίες ημέρες. Αυτά τα έκλεισα με τη Sixt. Έτσι από τα αυτοκίνητα ήμουν ήσυχος.
Δεν ήξερα τι ακριβώς γίνεται με συνάλλαγμα. Γι αυτό κρατούσα αρκετά δολάρια και ευρώ για να κινηθούμε και να αλλάζουμε σε ανταλλακτήρια. Το να πληρώνουμε με κάρτα σημαίνει ότι μας κάνουν μία κράτηση για προμήθεια περίπου 2,5%. Το διαπίστωσα πριν πάμε εκεί, πληρώνοντας την ημερήσια εκδρομή στο Τσερνομπίλ, όπου έλεγε ότι αν πλήρωνα με κάρτα θα έπρεπε να πληρώσω και αυτό το 2,5%. Τελικά ευτυχώς έχω PayPal και έτσι μπόρεσα και πλήρωσα πολύ εύκολα, αν και δεν ξέρω τι χρεώνει και αυτό το PayPal. Κάναμε ένα πρόγραμμα, βάσει του οποίου κλείσαμε τα ξενοδοχεία και τα αυτοκίνητα.
Ήταν ένα ταξίδι κατά το ήμισυ δρόμου και κατά το άλλο μισό πόλεων. Με αυτοκίνητα που οδηγούσαμε εμείς κάναμε σχεδόν 3000 χλμ. Για 15 μέρες λίγα.
Ήταν οικονομικό, αφού δεν ξοδέψαμε παρά μόνο 1100 ευρώ το άτομο, συμπεριλαμβανομένων των πάντων. Ακόμα και το πάρκιν του αεροδρομίου.
Τα ξενοδοχεία σχετικά καλά, με τιμές που κυμαινόταν από 28 μέχρι 55 ευρώ το δίκλινο. Τα ακριβότερα ήταν κεντρικά και πολύ καλά. Τα φτηνά ήταν ανεκτά με κάθε δωμάτιο το δικό του μπάνιο, αλλά όχι μακριά από το κέντρο της πόλης.
Η ενοικίαση των αυτοκινήτων, με πλήρη ασφάλιση, κόστισε κάτι λιγότερο από 200 ευρώ το άτομο.
Ας δούμε τώρα πως καταλήξαμε να μαζευτούμε ως παρέα και πως εξελίχθηκαν οι διαδικασίες μέχρι να οργανωθεί πλήρως το ταξίδι.
Ήταν το καλοκαίρι του 2020 που ολόκληρος ο κόσμος ζούσε με το φόβο της covid 19. Αυτός ήταν και ο λόγος που άνθρωποι σαν κι εμάς, που έχουν τα ταξίδια ως τρόπο ζωής, ήμασταν μουδιασμένοι ως προς την απόφαση ενός ταξιδιού στο εξωτερικό. Εμάς δε μας είχε φύγει η ιδέα σε καμία περίπτωση. Ειδικά της συζύγου μου της Ντίνας. Από το Μάιο (του 2020 πάντα) ρωτούσε στα πρακτορεία για πιθανές εκδρομές, αλλά το τοπίο ήτανε θολό. Εκείνη την περίοδο κάναμε πολλή παρέα με δυο νέους (χρονικά) φίλους, που κι αυτοί θέλουν τα ταξίδια. Εγώ από το Φεβρουάριο (2020) ετοίμαζα ταξίδι στην Κεντρική Ασία, το οποίο όμως εγκατέλειψα με την εμφάνιση της πανδημίας. Αναγκαστικά «ξεπέσαμε» σε περιοχές της Ευρώπης που δέχονταν τουρίστες. Με τους δυο νέους φίλους σκεφτήκαμε την Ουκρανία.
Κάθε τόσο παίρναμε τηλέφωνο στην πρεσβεία, να δούμε με ποιους όρους θα δεχόταν τουρίστες η χώρα. Όσο πλησίαζε το καλοκαίρι (2020) καταλάβαμε ότι το ταξίδι θα ήταν από δύσκολο ως αδύνατο. Τελικά εγκαταλείψαμε την ιδέα. Προσαρμοστήκαμε στις καταστάσεις. Εμείς πήγαμε με πρακτορείο στις Βαλτικές χώρες για μια βδομάδα και τα παιδιά πήγαν στην Κρήτη.
Φτάσαμε στον Ιούνιο του 2021 και άρχισαν πάλι στα σοβαρά οι σκέψεις για καλοκαιρινό ταξίδι. Είχαμε φτάσει μάλιστα προς τις 10 Ιουνίου και δεν είχαμε πάρει απόφαση. Αρχίσαμε να ρωτάμε στην πρεσβεία, πάλι της Ουκρανίας, όπου είπαν ότι θα είναι εύκολο ένα ταξίδι εκεί. Οι διαδικασίες δηλαδή. Έτσι αποφασίσαμε να το κάνουμε μαζί.
Εν τω μεταξύ εγώ μιλούσα με τους άλλους πιο παλιούς συνταξιδιώτες μας, και όταν τους είπα για Ουκρανία συμφώνησαν. Όλοι είχαμε καταλάβει ότι ήταν δύσκολο κάποιο άλλο, και μάλιστα πιο μακρινό, ταξίδι. Έτσι φτιάχτηκε η παρέα, να πάμε δηλαδή τέσσερα ζευγάρια στην Ουκρανία. Εννοείται μόνοι μας, χωρίς πρακτορείο. Όμως επειδή ο χρόνος μας πίεζε, έπρεπε όλα να γίνουν πολύ βιαστικά και στα γρήγορα. Η πρεσβεία της Ουκρανίας ζητούσε να έχουμε πιστοποιητικό εμβολιασμού, αλλιώς θα έπρεπε να κάνουμε μοριακά τεστ λίγο πριν την είσοδο στη χώρα. Επίσης ζητούσε να έχουμε ιδιωτική ασφάλιση για υγεία, η οποία να αναφέρει ότι αφορά και στην covid 19, όπως φυσικά και σε άλλες ασθένειες. Ευτυχώς και τα τέσσερα ζευγάρια θα μπορούσαμε να έχουμε αυτό το πιστοποιητικό του εμβολιασμού, μέχρι να φύγουμε για το ταξίδι.
Τότε άρχισε και η διαδικασία για να κλείσουμε τα εισιτήρια. Προτιμήσαμε τις ουκρανικές αερογραμμές από μια άλλη εταιρία, που πετούσαν απ’ ευθείας στο Κίεβο, γιατί είχανε πιο καλή τιμή και τους είχαμε και περισσότερη εμπιστοσύνη, ως προς την συνέπεια στα δρομολόγια.
Το πρόβλημα ήταν ότι από τους οκτώ οι μισοί δεν είχαν βγάλει διαβατήρια μέχρι εκείνη την ώρα. Και ενώ η μια οικογένεια το κανόνισαν και θα τα είχαν στις αρχές Ιουλίου, δυο από τους άλλους, δεν είχαν κάνει καμία κίνηση. Δηλαδή νόμιζαν ότι θα πάνε μία μέρα στην αστυνομία και θα τους δώσουν τα διαβατήρια πολύ σύντομα. Εγώ μια μέρα πήρα τηλέφωνο στην αστυνομία της περιοχής τους και μου είπαν ότι είναι δύσκολο να βρουν ραντεβού για να μπορέσουν να καταθέσουν τα χαρτιά τους για να πάρουν τα διαβατήρια έγκαιρα. Όμως δεν το απέκλειαν κιόλας. Πήραν οι ίδιοι τηλέφωνο και ευτυχώς τους έβαλαν εμβόλιμους σε κάποια άλλα ραντεβού και θα είχαν τα διαβατήρια δυο-τρεις μέρες πριν ξεκινήσει το ταξίδι. Ουφ!!!
Τότε άρχισε και η διαδικασία για να εκδώσουμε τα εισιτήρια από τις Ουκρανικές αερογραμμές. Νομίζαμε ότι θα ήταν κάτι εύκολο αλλά αποδείχτηκε ότι δεν ήταν, διότι οι ουκρανικές γραμμές για να σου εκδώσουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο θέλουν και τον αριθμό του διαβατηρίου. Ευτυχώς μας είπαν ότι αν δεν έχει εκδοθεί ακόμα διαβατήριο, δηλώνουμε ένα ψεύτικο αριθμό και θα το διορθώσουμε λίγο πριν φύγουμε, όταν έχουν ετοιμαστεί τα νέα διαβατήρια.
Η διαδικασία για την αγορά των εισιτηρίων αποδείχτηκε πάρα πολύ δύσκολη και δεν μπορούσαν ουσιαστικά να μας βοηθήσουν ούτε τα γραφεία των αερογραμμών, ούτε φυσικά και η ιστοσελίδα τους. Από τις 8:00 το πρωί μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι δεν σηκώθηκα από τον υπολογιστή, γιατί ή με πέταγε έξω το σύστημα ή άλλαζε τις τιμές τελευταία στιγμή. Εμείς δεν θέλαμε να πληρώσουμε και αρκετά χρήματα για τις βαλίτσες. Έτσι κι αλλιώς δεν θα χωρούσαν στα αυτοκίνητα. Είχαμε αποφασίσει να νοικιάσουμε δυο μικρά αντί για ένα μεγάλο. Ο λόγος ήταν ότι το μεγάλο ίσως δε θα χωρούσε όλα τα πράγματά μας και θα ήμασταν στριμωγμένοι. Έτσι θα κρατούσε κάθε ζευγάρι μόνο μια μεγάλη αποσκευή και 2-3 μικρές.
Επίσης αυτό που θέλαμε ήτανε να πάμε από την Αθήνα στο Κίεβο και να επιστρέψουμε από το Κισινάου της Μολδαβίας στην Αθήνα. Δηλαδή θέλαμε να κάνουμε επίσκεψη και στη Μολδαβία για μερικές μέρες να δούμε πως είναι εκεί η χώρα. Αυτό όμως που κανονικά θα γινόταν με μία απλή διαδικασία σε μία άλλη αεροπορική εταιρεία, δεν μπορούσε να δουλέψει με τις Ουκρανικές αερογραμμές. Ήταν αδύνατον σε ένα εισιτήριο να βάλεις και την επιστροφή από αλλού (όχι δηλαδή από το Κίεβο) αλλά και τους μισούς να χρεωθούν μια μεγάλη αποσκευή. Έτσι αναγκαστήκαμε και τα βγάλαμε σχεδόν ένα ένα. Όλη αυτή η διαδικασία δεν είναι τόσο απλή γιατί εκεί που πήγαινα καμιά φορά να κλείσω τα εισιτήρια, η τιμή από 450 ευρώ ας πούμε εμφανιζόταν με 560 ευρώ. Τέλος πάντων περίπου στις 2:00 το μεσημέρι καταφέραμε να βγάλουμε τα εισιτήρια με συνολικό κόστος περίπου 480 ευρώ ανά ζευγάρι για τις δύο διαδρομές και με μία βαλίτσα (ο ένας στους δύο).
Το θέμα ήταν να κλείσουμε τα αυτοκίνητα στην Ουκρανία αλλά και τα ξενοδοχεία. Βέβαια πριν γίνει αυτό θα έπρεπε πρώτα να αποφασίσουμε για το που θα είναι η διαμονή μας, δηλαδή να καθορίσουμε τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε στο ταξίδι.
Η Ουκρανία είναι μια σχετικά μεγάλη χώρα, έκταση περίπου 600.000 τ.χλμ, δηλαδή σχεδόν πέντε φορές σαν την Ελλάδα και πληθυσμό λίγο πάνω από τα 40 εκατομμύρια. Ο πληθυσμός φθίνει λόγω μετανάστευσης. Η Μολδαβία πάλι είναι πολύ μικρότερη: έκταση κάπου 34.000 τ.χλμ και πληθυσμό στα 2,5 εκατομμύρια. Αν και μεγάλη η Ουκρανία, επειδή θέλαμε οπωσδήποτε να δούμε Κίεβο, Lviv και Οδησσό, ξέραμε που θα κατευθυνόμασταν. Είπαμε να αφιερώσουμε μόνο τρία βράδια στη Μολδαβία και καλά κάναμε. Οι λεπτομέρειες της διαδρομής μας προβλημάτισαν, αλλά το πήρα πάνω μου και το τέλειωσα γρήγορα.
Τελικά το πρόγραμμα ήταν ως εξής: να μείνουμε 4 βράδια στο Κίεβο και μετά να πάμε στα δυτικά στην πόλη Lviv, όπου όμως για να φτάσουμε θα μείνουμε σε ένα ενδιάμεσο σταθμό μία βραδιά (Lutsk). Στην Lviv θα μείνουμε δύο βραδιές. Μετά θα μετακινηθούμε στην Οδησσό, αλλά με 2 διανυκτερεύσεις ενδιάμεσα. Μία για να δούμε τα Καρπάθια όρη (διαμονή Kolomiya) και άλλη μία να δούμε κάποια φρούρια ενδιάμεσα (διαμονή Vinnytsyia). Στην Οδησσό θα μείνουμε άλλες δύο βραδιές, όπου στο τέλος θα αφήσουμε τα αυτοκίνητα της Ουκρανίας και με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ή με ταξί θα πηγαίναμε στο Κισινάου, όπου θα μέναμε τρεις βραδιές. Εκεί θα νοικιάζαμε πάλι αυτοκίνητα για να δούμε την μικρή Μολδαβία. Οι Ουκρανοί δεν έδιναν αυτοκίνητο για να το πάμε στην Μολδαβία. Τη μετακίνηση μεταξύ των χωρών την κανονίσαμε τελικά στην Οδησσό.
Θα έπρεπε να νοικιάσουμε δύο αυτοκίνητα, έτσι ώστε οι 4 να είμαστε και σε κάθε ένα από αυτά. Δεν ήταν εύκολο να βρούμε μεγάλο αυτοκίνητο που να μας χωράει όλους, και θα ήταν το καλύτερο. Βασικά δεν είδα να έχει καμία εταιρεία ενοικίασης βαν για εννέα άτομα διαθέσιμο τις μέρες του ταξιδιού μας. Έτσι θα είχαμε δύο αυτοκίνητα που το ένα θα πηγαίνει πίσω από το άλλο. Δεν φανταζόμουν ακόμα ότι αυτό θα ήταν τεράστιο πρόβλημα.
Δυο μέρες πριν φύγουμε οριστικοποιήθηκε ότι θα πάμε οι οκτώ που αρχικά είχαμε πει ότι θα πάμε. Και αυτό γιατί στο τέλος υπήρξαν διάφορα προβλήματα. Πρώτα από εκείνους που άφησαν την τελευταία στιγμή για να βγάλουν τα διαβατήριά τους. Αρχικά σκόνταψε η έκδοση διαβατηρίου της μίας φίλης, διότι στο όνομα του πατέρα της, ο οποίος ονομάζεται ΒΑΪΟΣ, είχαν βάλει πάνω από το κεφαλαίο ιώτα διαλυτικά ακόμα και στα αγγλικά του ονόματος (VAΪOS). Έτσι υπήρχε ένα πρόβλημα ανάμεσα στην ταυτότητα και στο διαβατήριο. Ευτυχώς με πολύ τρέξιμο σε αστυνομίες και σε διάφορες διευθύνσεις τακτοποιήθηκε η βλακεία του αστυνομικού που έβαλε ένα ελληνικό γράμμα με διαλυτικά στους λατινικούς χαρακτήρες. Ευτυχώς κατάφερε και τελείωσε όλη αυτή τη διαδικασία έγκαιρα.
Άλλο πρόβλημα υπήρξε με μια άλλη φίλη της παρέας, που λίγες μέρες πριν την αναχώρηση, είπε ότι αποφάσισε ότι δεν θα έρθει στο ταξίδι γιατί είναι άρρωστη η μητέρα της στην Κύπρο. Ευτυχώς δεν είχε κάτι πολύ σοβαρό και έτσι αποφάσισε να έρθει τελικά. Αλλά και η μητέρα και εκείνης με τον VAΪOS αρρώστησε τρεις μέρες πριν φύγουμε και μπήκε νοσοκομείο. Τελικά αποφάσισε κι εκείνη να έρθει όμως.
Νομίζω ότι οι μεγάλες παρέες, εκτός από τα προβλήματα στη μετακίνηση, έχουν και διαδικαστικά. Να προσθέσω και τις λιγότερες επιλογές που έχουν στα ξενοδοχεία, αφού πιο δύσκολα βρίσκεις μαζεμένα δωμάτια. Αν δε, θέλεις και αρκετές μέρες στο ίδιο κατάλυμα, είναι ακόμα πιο λίγες οι επιλογές.
Τους αριθμούς των διαβατηρίων δεν τους θέλαμε μόνο για τα αεροπορικά εισιτήρια, αλλά και για να κλείσουμε την ημερήσια εκδρομή στο Τσερνομπίλ, καθώς και για το πιστοποιητικό ασφάλισης. Για μερικούς αυτά έγιναν τελευταία μέρα.
Εν τω μεταξύ κάθε μέρα τα κρούσματα στην Ελλάδα αυξάνονταν και φοβόμασταν μήπως αλλάξουν οι συνθήκες για την είσοδο στην Ουκρανία. Δηλαδή μπορεί να μην αρκούν τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, που εμείς όλοι ευτυχώς είχαμε, αλλά να ζητάνε και άλλα πράγματα. Ακόμα και να απαγορεύσουν την είσοδο από την Ελλάδα στην χώρα τους. Τα κρούσματα στην Ελλάδα από κει που μία εβδομάδα πριν την αναχώρηση ήταν συνήθως κάτω από 1.000 κάθε μέρα, πλέον είχαν ανέβει σε πάνω από 2.000 καθημερινά. Και πάρα πολλά αφορούσαν την καινούργια μετάλλαξη, την λεγόμενη δέλτα.
Κάποια στιγμή έκλεισα στο Κίεβο δυο αυτοκίνητα με την Avis. Έκλεισα αντιστοίχως και άλλα δύο αυτοκίνητα στην Μολδαβία όπου θα βρισκόμασταν τις τρεις τελευταίες ημέρες. Αυτά τα έκλεισα με τη Sixt. Έτσι από τα αυτοκίνητα ήμουν ήσυχος.
Δεν ήξερα τι ακριβώς γίνεται με συνάλλαγμα. Γι αυτό κρατούσα αρκετά δολάρια και ευρώ για να κινηθούμε και να αλλάζουμε σε ανταλλακτήρια. Το να πληρώνουμε με κάρτα σημαίνει ότι μας κάνουν μία κράτηση για προμήθεια περίπου 2,5%. Το διαπίστωσα πριν πάμε εκεί, πληρώνοντας την ημερήσια εκδρομή στο Τσερνομπίλ, όπου έλεγε ότι αν πλήρωνα με κάρτα θα έπρεπε να πληρώσω και αυτό το 2,5%. Τελικά ευτυχώς έχω PayPal και έτσι μπόρεσα και πλήρωσα πολύ εύκολα, αν και δεν ξέρω τι χρεώνει και αυτό το PayPal. Κάναμε ένα πρόγραμμα, βάσει του οποίου κλείσαμε τα ξενοδοχεία και τα αυτοκίνητα.