themischar
Member
- Μηνύματα
- 503
- Likes
- 4.765
Το Trojmiasto (Tricity) είναι μια αστική περιοχή που αποτελείται από τρεις μεγάλες πόλεις στην Πομερανία (Pomorze) στη βόρεια Πολωνία.
Οι πόλεις, Gdansk, Sopot & Gdynia
βρίσκονται η μία δίπλα στην άλλη, στη σειρά, στις ακτές της Βαλτικής Θάλασσας, έχουν συνολικό πληθυσμό πάνω από 1 εκ. ανθρώπους και συνδέονται μεταξύ τους με ένα πυκνό δἰκτυο προαστικού σιδηροδρόμου με τακτικά δρομολόγια.
Η ονομασία «Trojmiasto» δεν ήταν επίσημη. Καθιερώθηκε στις 28 Μαρτίου 2007, όταν υπογράφηκε η συνεργασία των τριών πόλεων με την «Karta Trójmiasta» (στ᾽ αγγλικά- Tricity Charter).
Το συμβολο του TROJMIASTO (TRICITY) με τις τρεις ψαρούκλες,
δεσπόζει σε κεντρικό σημείο της παραλίας της Gdynia, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο ιδιαίτερη έμφαση στη γύρω περιοχή.
https://drive.google.com/open?id=1oFTskn-2L7-fh-7KuNoUHw5eSp2THwjt&usp=sharing
Η 4ήμερη βολτίτσα μας, προέκυψε με περισσή ευκολία δηλ. στα καλά καθούμενα.
Κάτι, οι διαφημίσεις γραπτἐς & τηλεοπτικἐς, κάτι οι προσφορές των ξενοδοχειακών ιστοσελίδων, κάτι τα ¨εδώ τα φθηνότερα εισητήρια¨ και έφυγε και ο τελευταίος ενδοιασμός μας.
Δεν περιμέναμε βεβαίως και πολύ για να σχεδιάσουμε αυτό το χαλαρό καθ᾽όλα ταξίδι αφού, γι᾽ αυτές τις πόλεις είχαμε αποφανθεί παλαιότερα πως δοθείσης ευκαιρίας θα επανακάμψουμε δριμύτεροι.
Έτσι, να᾽μαστε -τα δυό μας- στο El. Venizelos ένα μεσημέρι στο τέλος της Άνοιξης, έτομοι να ¨πετάξουμε¨.
Με την σχεδόν 3ώρη διάρκεια πτήσης και όλα να συνάδουν με την ουσία του ρήματος απολαμβάνω, προσγειωθήκαμε στην ώρα μας νωρίς το απόγευμα στο υπερσύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο Lech Walesa του Gdansk (έτσι μετονομάστηκε στις10 Μαϊου2004, προς τιμή του συνιδρυτή του ιστορικού συνδικάτου «Αλληλεγγύη» (Solidarnosc) μαλιστα με την υπογραφή του ενσωματωμένη στο λογότυπο του αεροδρομίου).
Μετά την εύκολη (λόγω EUένωσης) είσοδὀ μας στο χώρο αφίξεων, ψάχνουμε δεξιά-αριστερά για ένα ATM. Το εντοπίσαμε και ¨τραβήξαμε¨ λίγα PLN ή Zloty (zl) -που είναι το εθνικό νόμισμα της χώρας- και με την τότε ισοτιμία 1€ προς 4,31zl.
Στην συνέχεια βγάζουμε εισητήρια MMM και χρησιμοποιώντας δύο από αυτά (ηλεκτρικό τραίνο και τραμ) φθάσαμε στο προεπιλεγμένο, καιρό πριν, Β&Β κατάλυμἀ μας,
Οι κλιματολογικές συνθήκες της Αθήνας καμιἀ σχέση βέβαια μ᾽αυτές που βρήκαμε φτάνοντας εκεί, αλλά εν τέλει ήταν εξαιρετικές για τα δεδομένα της περιοχής εκείνη την περίοδο (δεν υπήρξαν σημαντικές βροχοπτώσεις, είχε γενικώς ηλιοφάνεια και το θερμόμετρο ακούραστο να ¨παίζει¨ μεταξύ 9c & 25c ! ).
Σ᾽ αυτόν τον, ομολογουμένως, απρόσμενα καλό καιρό προστέθηκε και το, διόλου εuκαταφρόνητο:
Day length - 16 hours & 54 minutes (Sunrise at 04:16 & Sunset at 21:10).
Από την άλλη, ήμασταν χαρούμενοι, που ξαναβρεθήκαμε στα ίδια μέρη που τόσο λατρέψαμε κατά την διάρκεια ενός προηγούμενοὐ μας Roadtrip, που ήταν το:
37 μέρες, Αθήνα - Tallin - Αθήνα
https://drive.google.com/open?id=1jndsD3B8iv8oTJZT_NGULGLC5kbfoJPu&usp=sharing
Επίσης, δεν παραλείψαμε και φροντίσαμε να λάβουμε υπόψην μας και τις πρόσφατες ενδεικτικές τιμές κόστους διαβίωσης στην Πολωνία, από το γνωστό :
https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Poland
Το Γκντάνσκ, βρίσκεται στο βόρειο τμήμα της Πολωνίας και είναι μέρος του αστικού συγκροτήματος Tricity (Trójmiasto).
Είναι μια αρχαία πόλη που δεσπόζει πάνω από τη Βαλτική θάλασσα και για αιώνες καλωσορίζει ναυτικούς, εμπόρους αλλά και τους ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο, όντας μια από τις πλουσιότερες πόλεις στην Ευρώπη, κυρίως λόγω του ακμάζοντος θαλάσσιου εμπορίου.
Το όνομα Danzig και το όνομα Γκντάνσκ δεν είναι ευρέως γνωστό ότι είναι ένα και το αυτό. Το όνομα Danzig δόθηκε σε χρήση κατά τη δεκαετία του 1300. Το Danzig τέθηκε υπό Γερμανικό έλεγχο το 1772, όταν η Πολωνία χωρίστηκε από την Πρωσία για πρώτη φορά και στη συνέχεια το 1871 ως τμήμα της Γερμανίας όπου θα παρέμενε μέχρι το τέλος του Α´ Παγκοσμίου Πολέμου.
Μετά τον πόλεμο η πλειοψηφία των κατοίκων παρέμεινε Γερμανική, αν και η πόλη ήταν υπό τη δικαιοδοσία της Κοινωνίας των Εθνών.
Αυτή η οιονεί κατάσταση επικρατούσε μέχρις ότου ο Χίτλερ αποφάσισε να την καταλάβει στο όνομα της πατρίδας, πυροδοτώντας έτσι το Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα επακόλουθα του πολέμου είδαν μεγάλο μέρος του Γερμανικού πληθυσμού να εξορίζεται προς τα δυτικά και στη συνέχεια η πόλη αναπαλαιώθηκε από Πολωνούς. Η πόλη μετονομάστηκε σε Γκντανσκ, και ένα πρόγραμμα βαριάς προπαγάνδας στη δεκαετίες του 1950 και του 1960, εξάλειψε ό, τι απέμεινε από τη Γερμανική κληρονομιά. Παρ´όλα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν σημάδια με Γερμανικά γράμματα σε περιοχές όπως το Biskupia Góra.
Στον 20ο αιώνα, το Γκντάνσκ έχει αποτελέσει αντικείμενο σημαντικών γεγονότων :
Σε μεγάλο βαθμό η παλαιά πόλη (Stare Miasto) ισοπεδώθηκε κατά τον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο, εντούτοις θαυμασμό προκαλούν η ποιότητα και η πιστότητα της αποκατάστασης πολλών κτηρίων στην αρχική τους μορφή, αντανακλώντας έτσι την αίγλη της Χανσεατικής Ένωσης της οποίας υπήρξε αξιόλογο μέρος.
Το Γκντανσκ, το έτος 2002, βραβεύτηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης με τη σημαία της τιμής για τον ζωτικής σημασίας ρόλο του στην εξάλειψη του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Πολωνία και στην υπόλοιπη ανατολική Ευρώπη και βαπτίσθηκε, Πόλη της ελευθερίας.
Εμείς, μετά τα απαραίτητα διαδικαστικά κατά την άφιξή μας στο Β&Β, δεν αφήσαμε λεπτό να περάσει και φύγαμε συντεταγμένα με στόχο το φαγητό, κάπου στην Παλιά πόλη (Stare Miasto).
Η μεθοδική προσέγγιση της Μάτας για το επιλεγμένο της εστιατόριο, δεν ευδοκίμησε (ήταν πλήρες) & έτσι καταλήξαμε χωρίς ίχνος δισταγμού -παραδίπλα- σε μια Ιταλική Τρατορία αλλά με περισσή περίσκεψη.
Είναι γνωστό πως το φαγητό αποτελεί ένα πολύ ξεχωριστό μέρος στη ζωή των ανθρώπων. Και αυτό ισχύει για όλους και φυσικά για τους Πολωνούς.
Από όσα δοκιμάσαμε από την Πολωνική κουζίνα και συγκρατήσαμε, μερικά από τα καλά σνακ και πιάτα (μια ιδέα δηλ.για το τι μπορείς -και θα έπρεπε- να προσπαθήσεις να γευτείς σε μια έστω και σύντομη επίσκεψη στην Πολωνία) είναι τα :
Αμέσως σχεδόν χωθήκαμε και χαθήκαμε στα στενά της παλιάς πόλης προσπαθώντας να αναβιώσουμε μέσα σ᾽αυτά, το δικό μας μικρό και πρόσφατο παρελθόν.
Η Μεγάλη πόλη, στα Πολωνικά “Główne Miasto”, είναι η παλιά πόλη του Γκντανσκ, με τον κεντρικό της δρόμο Ulica Długa, δηλ. “Μακρύς δρόμος” να δεσπόζει.
Έ, αυτόν θα περιδιαβούμε, για λίγο και στα γρήγορα λόγω προχωρημένης ώρας και χωρίς πολλά-πολλά.
Η πόλη, εκείνες τις μέρες, γιόρταζε τα 30 χρόνια από την κατάρρευση της Σοσιαλιστικής Σοβιετικής Δημοκρατίας και ολούθε επικρατούσαν συνθήκες εορτασμού και ένα γενικότερο πανηγυρικό πνεύμα.
Οι θεαματικές θεματικές Video-προβολές, πάνω στο καλαίσθητο αναπαλαιωμένο κτήριο που συνοδευόταν με ανάλογης αισθητικής ήχο, καθήλωναν για ώρα όλους τους περαστικούς ντόπιους και τουρίστες.
Το παλέψαμε για να απομακρυνθούμε από εκεί και συνεχίζοντας μες στην ρομαντική ατμόσφαιρα της νυκτόβιας πόλης του Γκντάνσκ χαλαρώσαμε μ᾽ ένα ποτάκι συνοδεία, τι άλλο, Hard Rock μουσικής.
Πολύ αργότερα, καιρός ήταν, πήραμε το δρόμο της επιστροφής μονολογόντας <<ες αύριον τα σπουδαία>>.
2η μέρα
Ξημέρωσε, γρήγορα για μας παρ᾽ ότι η υπάρχουσα συσκότιση στο δωμάτιο -αν και ήταν ικανοποιητική- δεν μας κάλυψε αρκετά (αχ, που᾽ναι τα ρολά μου, που᾽ναι ; ).
Άντε, μετά από αυτό, πότε να πάει η ώρα 08.00π.μ. Βλέπετε, ήμασταν ανυπόμονοι να απολαύσουμε το υποδειγματικό Πολωνέζικο πρωϊνό που γνωρίζαμε ότι προσφερόταν.
Και όντως δεν ήταν φήμες, ήταν πολύ προσεγμένο.
Αφού υποδειγματικά και μεθοδικά το απολαύσαμε μαζί και τον πρώτο διπλοκαφέ μας, ξεκινήσαμε την ταξιδιωτική μέρα μας,
Το πρόγραμμά μας, θα ήταν γεμάτο και περιελάμβανε αρκετά, αν και ο καιρός βέβαια μας συμπαραστεκόταν. Όμως, δεν φαινόταν κάτι τέτοιο, με τίποτα τούτο το πρωί.
Κατευθυνόμαστε προς τον κοντινότερο συνδυαστικό σταθμό (λεωφορείων & τραμ), όπου σκοπεύουμε να βγάλουμε και τα εισητήρια διάρκειας τριών ημερών τα οποία θα κάλυπταν την περιήγησή μας στο Gdansk - Sopot - Gdynia, που θέλαμε, για όλα τα ΜΜΜ με κόστος 46Zl/το καθένα.
Ένα αρκετά κατατοπιστικό video, για το πώς να αγοράσεις ένα εισιτήριο ΜΜΜ και που θα το βρείς.
Περιμένοντας ποιό μέσο ΜΜ θα σκάσει μύτη πρώτο, κοιτούσαμε τριγύρω και πέφτει η ματιά στην τοιχογραφία.
Οι ακούραστοι καλλιτέχνες του δρόμου, έχοντας τον δικό τους μοναδικό και χαρακτηριστικό κώδικα, δεν παύουν να δημιουργούν ανεξαρτήτως καιρού και τοποθεσἰας.
Δεν κωλυσιεργήσαμε, για την έκδοση των εισητηρίων και ανεβήκαμε στο τραμ, που ήλθε πρώτο και μετά από τέσσερεις στάσεις κατεβήκαμε κοντά στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό.
Ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός (Gdansk Gtowny) είναι ένας μεγάλος σιδηροδρομικός σταθμός χτισμένος με κόκκινα τούβλα και με ύφος που συνδυάζει την αναγέννηση, το μπαρόκ αλλά και το Art Nouveau.
Ο σταθμός πρωτοάνοιξε στις 30 Οκτωβρίου 1900 και στις εγκαταστάσεις του συστεγάζονται διάφορα καταστήματα, μπαρ και περίπτερα.
Μπήκαμε στον κόπο να γευτούμε κάτι εντελώς πρόχειρο από δαύτο, περιμένοντας να επιβιβαστούμε στο λεωφορείο που θα μας πήγαινε δυό αραιούτσικες στάσεις παραπέρα, στα ναυπηγεία Stocznia Gdanska im, Lennina, σήμερα Stocznia Gdanska.
Ναι, σ´αυτούς τους χώρους, που από την δεκαετία του 1970 ακόμη σμηλεύθηκε ο αντι-κομμουνισμὀς και το αυτονομιστικό κίνημα.
Στα ναυπηγεία ¨Ο Λένιν¨, όχι μόνο γεννήθηκε το ιστορικό συνδικάτο «Αλληλεγγύη» (Solidarnosc) αλλά και θέριεψε μέσα από τους αγώνες του με τα γνωστά αποτελέσματα,
Η ένωση αυτή των αυτόνομων εργαζομένων, υπό την ηγεσία του Λεχ Βαλέσα, με τους ακατάπαυστους κοινωνικούς τους αγώνες επέσπευσαν την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Πολωνία και σήμαναν σε ένα βαθμό και το τέλος της Σοβιετικής Ένωσης.
Στις 8 Νοεμβρίου 2007, ο Δήμος του Gdansk, το Υπουργείο Πολιτισμού & Εθνθκής Κληρονιμιλας της Πολωνίας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση του Pomorskie, η Εμπορική Ένωση Αλληλεγγύης και το Ίδρυμα Κέντρου Αλληλεγγύης ίδρυσαν το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αλληλεγγύης ως Πολιτιστικό Ίδρυμα.
Εξαιρετικής και σύγχρονης αρχιτεκτονικής το κτήριο του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Αλληλεγγύη (Europejskie Centrum SolidarnoSci) που αναγέρθηκε ύστερα από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχαν 58 ομάδες αρχιτεκτόνων από όλο τον κόσμο.
Το πρώτο βραβείο απέσπασε η ομάδα Fort Design Studio από το Gdansk.
Πρόκειται για ένα διαδραστικό Μουσείο και με εξαιρετική βιβλιοθήκη. Οι τοίχοι του είναι, επενδεδυμένοι από COR-TEN (weathering) χάλυβα που με το σκουριασμένο χρώμα, θυμίζει το σκάφος πλοίου και ταιριάζει απόλυτα με τα τούβλινα κτήρια της γύρω περιοχής.
Ο εσωτερικός διάκοσμος-σχεδιασμός του, είναι με γυάλινες επιφάνειες, που κάνουν διαθλάσεις με το φως.
Μεταξύ των χώρων, που έχουν δημιουργηθεί, βρίσκεται (σε δύο ορόφους) η έκθεση πολυμέσων και αντικειμένων που είναι αφιερωμένα στα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση της Αλληλεγγύης και την όλη εξέλιξή της. Η επίσκεψη γίνεται και με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (audioguide).
Επίσης, στην οροφή του κτηρίου, υπάρχει μια όμορφη πανοραμική βεράντα με θέα όταν ο καιρός το επιτρέπει.
Μπροστά από τις επιβλητικές κατασκευές των κτηρίων, βρίσκεται το Μνημείο για τους εργαζομένους που σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια των διαμαρτυριών στις δεκαετίες 1970 - 1980.
Στο εσωτερικό του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Αλληλεγγύη, έρχεσαι αντιμέτωπος με έντονα χαραγμένα κεφάλαια της πρόσφατης Ευρωπαϊκής ιστορίας και δύσκολα θα κρύψεις την συγκίνησή σου από τους άλλους επισκέπτες αφού αυτό που αποπνέει είναι κάτι τόσο διαφορετικό, κάτι τόσο πολιτικά σημαίνον και σου είναι δύσκολο να το μεταφέρεις.
Γιγανταφίσσα με την ιστορική στιγμή της περιβόητης υπογραφής.
Η καλαίσθητη βιβλιοθήκη που αναπτύσσεται σε επίπεδα φιλοξενεί στο πρώτο επίπεδό της και παιδικές δεξιότητες - δραστηριότητες.
Ο περιβάλλον χώρος που ενώνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Αλληλεγγύη με τις Ναυπηγικές εγκαταστάσεις.
Η πύλη Νο1 πάνω και η πύλη Νο2 κάτω, συμβολικά έργα του Πολωνού καλλιτέχνη Grzegorz Klaman, που τοποθετήθηκαν στο χώρο το 2000 κατά τους εορτασμούς της 20ης επετείου του κινήματος Αλληλεγγύης.
Συνεχίζοντας τη βόλτα μας, βρεθήκαμε σ᾽ένα κατάμεστο εμπορικό κέντρο στις παρυφές της παλιάς πόλης που προσπαθεί -όπως όλα δείχνουν- να κλέψει λίγη από την αίγλη της.
Σ´ αυτον τον ξεχωριστό χωρο μέσα στην εκκλησία, βρίσκεται η σωρός του δολοφονημένου Δημάρχου Πάβελ Μπόγκνταν Αντάμοβιτς (1965 - 2019) που αναμφίβολα, υπήρξε μια από τις λιγοστές προοδευτικές φωνές της χώρας.
Η Ulica Mariacka, ο δρόμος των κοσμημάτων, βρίσκεται ακριβώς πίσω από την εκκλησία της Σάντα Μαρία και είναι ένας από τους πιο γραφικούς δρόμους της παλιάς πόλης που εξακολουθεί να διατηρεί την αρχαία ατμόσφαιρα της πόλης (από την παλαι ποτέ ακμάζουσα αγορά του 17ου αιώνα).
Η έντονη και ζωηρή η ατμόσφαιρα που αποπνέει, ενισχύεται από πολυάριθμες αίθουσες τέχνης, καφέ και κοσμήματα από κεχριμπάρι.
Διασχίζοντας την παλιά πόλη, κατευθυνόμαστε στην Dluglie Pobrzeze, που είναι ένας πλακόστρωτος πεζόδρομος κατά μήκος του ποταμού Motlawa, με πολλά παλιά κτίρια, εστιατόρια, καφετέριες και καταστήματα τουριστικών ειδών!
Στο παρελθόν εκεί υπήρχε το λιμάνι της πόλης του Gdansk, ενώ τώρα από εκεί αναχωρούν τα τουριστικά καραβάκια.
Η βόλτα κατά μήκος του ποταμού φέρνει λίγο από τον φρέσκο αέρα ναυτοσύνης του ζωηρόχρωμου Nyhavn της Κοπεγχάγης, με τα παρόχθια κτίρια της δυτικής πλευράς να συνθέτουν ένα γοητευτικό μέτωπο, όπου ξεχωρίζει ο πλήρως αποκατεστημένος ξύλινος μεσαιωνικός γερανός (Ζuraw Gdański), που όταν λειτουργούσε, μπορούσε να ανελκύσει μέγιστο φορτίο 4 τόνων σε ύψος 11 μέτρων.
Ο Ζuraw Gdański, είναι ένας ξύλινος γερανός (ο μεγαλύτερος γερανός της μεσαιωνικής Ευρώπης) που κατασκευάστηκε το 1444. Η λειτουργία του ήταν η εκφόρτωση των εμπορευμάτων και η ανάλκυση ναυτικών σκαφών για συναρμολόγηση. Ο εσωτερικός μηχανισμός, έχει μείνει ανέπαφος μέχρι σήμερα & αποτελείται από ένα μεγάλο ξύλινο τροχό που δουλεύει με την δύναμη των ποδιών. Σήμερα, αποτελεί ένα από τα τα πιο διάσημα τουριστικά αξιοθέατα της πόλης του Gdansk.
Το Narodowe Muzeum Morskie ή Κεντρικό Ναυτικό Μουσείο, ¨ αφηγείται¨ την ιστορία του ανθρώπου μέσα από τα πλοία, από την αρχαία εποχή μέχρι σύγχρονη. Το Ναυτικό Μουσείο περιλαμβάνει εκθέματα, μοντέλα και ανακατασκευές που ανήκουν στην ναυτική ιστορία της πόλης.
Το εισιτήριο κοστίζει 18Zl (περίπου 4 €) και περιλαμβάνει επίσκεψη στο Κ.Ν. Μουσείο, το πολεμικό πλοίο (Soldek) που είναι αγκυροβολημένο δίπλα, τον γερανό του Gdansk και δύο διαδρομές με το πλοίο που συνδέει το Μουσείο με την απέναντι όχθη (που είναι δυνατή η πρόσβαση και με τα πόδια).
Μια σύγχρονη πεζογέφυρα ανυψώνεται ανά μισάωρο, προκειμένου να διευκολύνει τη διέλευση των πλεούμενων, είναι φρεσκοκατασκευασμένη και συνδέει τις δυό όχθες, ακριβώς στο σημείο όπου μεταφέρθηκε η ρόδα εκεί πρόσφατα (προυπήρχε, αλλά βρισκόταν σε διαφορετικό σημείο).
Οι πόλεις, Gdansk, Sopot & Gdynia
βρίσκονται η μία δίπλα στην άλλη, στη σειρά, στις ακτές της Βαλτικής Θάλασσας, έχουν συνολικό πληθυσμό πάνω από 1 εκ. ανθρώπους και συνδέονται μεταξύ τους με ένα πυκνό δἰκτυο προαστικού σιδηροδρόμου με τακτικά δρομολόγια.
Η ονομασία «Trojmiasto» δεν ήταν επίσημη. Καθιερώθηκε στις 28 Μαρτίου 2007, όταν υπογράφηκε η συνεργασία των τριών πόλεων με την «Karta Trójmiasta» (στ᾽ αγγλικά- Tricity Charter).
Το συμβολο του TROJMIASTO (TRICITY) με τις τρεις ψαρούκλες,
δεσπόζει σε κεντρικό σημείο της παραλίας της Gdynia, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο ιδιαίτερη έμφαση στη γύρω περιοχή.
https://drive.google.com/open?id=1oFTskn-2L7-fh-7KuNoUHw5eSp2THwjt&usp=sharing
Η 4ήμερη βολτίτσα μας, προέκυψε με περισσή ευκολία δηλ. στα καλά καθούμενα.
Κάτι, οι διαφημίσεις γραπτἐς & τηλεοπτικἐς, κάτι οι προσφορές των ξενοδοχειακών ιστοσελίδων, κάτι τα ¨εδώ τα φθηνότερα εισητήρια¨ και έφυγε και ο τελευταίος ενδοιασμός μας.
Δεν περιμέναμε βεβαίως και πολύ για να σχεδιάσουμε αυτό το χαλαρό καθ᾽όλα ταξίδι αφού, γι᾽ αυτές τις πόλεις είχαμε αποφανθεί παλαιότερα πως δοθείσης ευκαιρίας θα επανακάμψουμε δριμύτεροι.
Έτσι, να᾽μαστε -τα δυό μας- στο El. Venizelos ένα μεσημέρι στο τέλος της Άνοιξης, έτομοι να ¨πετάξουμε¨.
Με την σχεδόν 3ώρη διάρκεια πτήσης και όλα να συνάδουν με την ουσία του ρήματος απολαμβάνω, προσγειωθήκαμε στην ώρα μας νωρίς το απόγευμα στο υπερσύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο Lech Walesa του Gdansk (έτσι μετονομάστηκε στις10 Μαϊου2004, προς τιμή του συνιδρυτή του ιστορικού συνδικάτου «Αλληλεγγύη» (Solidarnosc) μαλιστα με την υπογραφή του ενσωματωμένη στο λογότυπο του αεροδρομίου).
Μετά την εύκολη (λόγω EUένωσης) είσοδὀ μας στο χώρο αφίξεων, ψάχνουμε δεξιά-αριστερά για ένα ATM. Το εντοπίσαμε και ¨τραβήξαμε¨ λίγα PLN ή Zloty (zl) -που είναι το εθνικό νόμισμα της χώρας- και με την τότε ισοτιμία 1€ προς 4,31zl.
Στην συνέχεια βγάζουμε εισητήρια MMM και χρησιμοποιώντας δύο από αυτά (ηλεκτρικό τραίνο και τραμ) φθάσαμε στο προεπιλεγμένο, καιρό πριν, Β&Β κατάλυμἀ μας,
Οι κλιματολογικές συνθήκες της Αθήνας καμιἀ σχέση βέβαια μ᾽αυτές που βρήκαμε φτάνοντας εκεί, αλλά εν τέλει ήταν εξαιρετικές για τα δεδομένα της περιοχής εκείνη την περίοδο (δεν υπήρξαν σημαντικές βροχοπτώσεις, είχε γενικώς ηλιοφάνεια και το θερμόμετρο ακούραστο να ¨παίζει¨ μεταξύ 9c & 25c ! ).
Σ᾽ αυτόν τον, ομολογουμένως, απρόσμενα καλό καιρό προστέθηκε και το, διόλου εuκαταφρόνητο:
Day length - 16 hours & 54 minutes (Sunrise at 04:16 & Sunset at 21:10).
Από την άλλη, ήμασταν χαρούμενοι, που ξαναβρεθήκαμε στα ίδια μέρη που τόσο λατρέψαμε κατά την διάρκεια ενός προηγούμενοὐ μας Roadtrip, που ήταν το:
37 μέρες, Αθήνα - Tallin - Αθήνα
https://drive.google.com/open?id=1jndsD3B8iv8oTJZT_NGULGLC5kbfoJPu&usp=sharing
Επίσης, δεν παραλείψαμε και φροντίσαμε να λάβουμε υπόψην μας και τις πρόσφατες ενδεικτικές τιμές κόστους διαβίωσης στην Πολωνία, από το γνωστό :
https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=Poland
Το Γκντάνσκ, βρίσκεται στο βόρειο τμήμα της Πολωνίας και είναι μέρος του αστικού συγκροτήματος Tricity (Trójmiasto).
Είναι μια αρχαία πόλη που δεσπόζει πάνω από τη Βαλτική θάλασσα και για αιώνες καλωσορίζει ναυτικούς, εμπόρους αλλά και τους ταξιδιώτες από όλο τον κόσμο, όντας μια από τις πλουσιότερες πόλεις στην Ευρώπη, κυρίως λόγω του ακμάζοντος θαλάσσιου εμπορίου.
Το όνομα Danzig και το όνομα Γκντάνσκ δεν είναι ευρέως γνωστό ότι είναι ένα και το αυτό. Το όνομα Danzig δόθηκε σε χρήση κατά τη δεκαετία του 1300. Το Danzig τέθηκε υπό Γερμανικό έλεγχο το 1772, όταν η Πολωνία χωρίστηκε από την Πρωσία για πρώτη φορά και στη συνέχεια το 1871 ως τμήμα της Γερμανίας όπου θα παρέμενε μέχρι το τέλος του Α´ Παγκοσμίου Πολέμου.
Μετά τον πόλεμο η πλειοψηφία των κατοίκων παρέμεινε Γερμανική, αν και η πόλη ήταν υπό τη δικαιοδοσία της Κοινωνίας των Εθνών.
Αυτή η οιονεί κατάσταση επικρατούσε μέχρις ότου ο Χίτλερ αποφάσισε να την καταλάβει στο όνομα της πατρίδας, πυροδοτώντας έτσι το Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα επακόλουθα του πολέμου είδαν μεγάλο μέρος του Γερμανικού πληθυσμού να εξορίζεται προς τα δυτικά και στη συνέχεια η πόλη αναπαλαιώθηκε από Πολωνούς. Η πόλη μετονομάστηκε σε Γκντανσκ, και ένα πρόγραμμα βαριάς προπαγάνδας στη δεκαετίες του 1950 και του 1960, εξάλειψε ό, τι απέμεινε από τη Γερμανική κληρονομιά. Παρ´όλα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν σημάδια με Γερμανικά γράμματα σε περιοχές όπως το Biskupia Góra.
Στον 20ο αιώνα, το Γκντάνσκ έχει αποτελέσει αντικείμενο σημαντικών γεγονότων :
- Εδώ, την 1η Σεπτεμβρίου 1939, ξέσπασε ο Β´ Παγκόσμιος Πόλεμος (λαμπρός ο εορτασμός της επετείου των 80 χρόνων τις προάλλες).
- Επίσης, εδώ αποφασίσθηκε η διχοτόμηση μεταξύ της Δυτικής και της Ανατολικής Ευρώπης, μετά το τέλος του Β ' Παγκοσμίου Πολέμου και
- Αργότερα, στη δεκαετία του 1980, στα ανταριασμένα ναυπηγεία ¨Ο Λένιν¨ ανδρώθηκε το κοινωνικό κίνημα “Αλληλεγγύη (Solidarność)”, το οποίο οδήγησε στην κατάρρευση της Σοσιαλιστικής Σοβιετικής Δημοκρατίας της Πολωνίας το 1989.
Σε μεγάλο βαθμό η παλαιά πόλη (Stare Miasto) ισοπεδώθηκε κατά τον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο, εντούτοις θαυμασμό προκαλούν η ποιότητα και η πιστότητα της αποκατάστασης πολλών κτηρίων στην αρχική τους μορφή, αντανακλώντας έτσι την αίγλη της Χανσεατικής Ένωσης της οποίας υπήρξε αξιόλογο μέρος.
Το Γκντανσκ, το έτος 2002, βραβεύτηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης με τη σημαία της τιμής για τον ζωτικής σημασίας ρόλο του στην εξάλειψη του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Πολωνία και στην υπόλοιπη ανατολική Ευρώπη και βαπτίσθηκε, Πόλη της ελευθερίας.
Εμείς, μετά τα απαραίτητα διαδικαστικά κατά την άφιξή μας στο Β&Β, δεν αφήσαμε λεπτό να περάσει και φύγαμε συντεταγμένα με στόχο το φαγητό, κάπου στην Παλιά πόλη (Stare Miasto).
Η μεθοδική προσέγγιση της Μάτας για το επιλεγμένο της εστιατόριο, δεν ευδοκίμησε (ήταν πλήρες) & έτσι καταλήξαμε χωρίς ίχνος δισταγμού -παραδίπλα- σε μια Ιταλική Τρατορία αλλά με περισσή περίσκεψη.
Είναι γνωστό πως το φαγητό αποτελεί ένα πολύ ξεχωριστό μέρος στη ζωή των ανθρώπων. Και αυτό ισχύει για όλους και φυσικά για τους Πολωνούς.
Από όσα δοκιμάσαμε από την Πολωνική κουζίνα και συγκρατήσαμε, μερικά από τα καλά σνακ και πιάτα (μια ιδέα δηλ.για το τι μπορείς -και θα έπρεπε- να προσπαθήσεις να γευτείς σε μια έστω και σύντομη επίσκεψη στην Πολωνία) είναι τα :
- PIEROGI : Ένα από τα πιο διάσημα Πολωνικά πιάτα είναι τα pierogi, που είναι γεμιστά ζυμαρικά. Σερβίρονται σε ποικίλες γεύσεις, χάρη στα διάφορα είδη πλήρωσης μέσα στη ζύμη. Τα πιο συνηθισμένα είδη πλήρωσης είναι τα λάχανα και το άγριο μανιτάρι, το κρέας, η πατάτα και το τυρί. Δεν λείπουν οι παραλλαγές που υπάρχουν σε διάφορες πόλεις, με φρούτα όπως φράουλες ή κεράσια που σερβίρονται με κρέμα γάλακτος και ζάχαρη.
- POLISH SOUPS : Παραδοσιακἐς σούπες που σερβίρονται ως ένα πρώτο πιάτο πριν από το κύριο. Οι πολωνικές σούπες είναι πολύ γεμάτες και ουσιαστικές (ας όψονται οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες). Μια πρόταση με λεπτεπίλεπτη γεύση είναι η σούπα żurek (μια ξινή σούπα με κομμάτια λουκάνικου, πατατών και αυγών που σερβίρονται σε ένα μπολ με ψωμί). Και μια άλλη επίσης ενδιαφέρουσα σούπα είναι η Varka, μια σούπα που αποτελείται κυρίως από παντζάρια με λαχανικά, πατάτες και φασόλια.
- POLISH MAIN DISHES : Ένα από τα πιο εκπληκτικά κυρίως πιάτα, τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους ξένους, είναι το Bigos (ένα είδος στιφάδου). Είναι φτιαγμένο από λάχανο και διάφορα κρέατα, και εμπλουτίζεται με οτιδήποτε άλλο μπορεί να υπάρχει στο ψυγείο π.χ. λουκάνικο, ζαμπόν κά. Ανάλογα κι´εδώ με την περιοχή προστίθενται και διάφορα λαχανικά και μερικές φορές κρασί. Το μαγείρευμά του κρατάει για ώρες και τρώγεται ακόμα καλύτερα την επόμενη μέρα.
- OGORKI KWASZONE : Οι Πολωνοί ισχυρίζονται, και καλά κάνουν, πως είναι η επανάσταση της γεύσης εκείνα τα μικρά μαγειρευτά αγγούρια που είναι γεμάτα με σάλτσες και έχουν γεύση αρκετά ισχυρή και ιδιαίτερη. Όπως επίσης η σούπα αγγουριού (zupa ogórkowa) η οποία αποτελείται από αγγουράκια τουρσί.
- TWAROG ZE SZCZYPIORKIEM : Είναι μια σπεσιαλιτέ με νωπά κρεμμύδια και κρεμώδες λευκό τυρί, για ένα ιδιαίτερο πρωινό, με φρέσκο Πολωνικό ψωμί.
- SMALEC : Ένα σνακ (εκκινητής) πριν φτάσει το κύριο φαγητό είναι το ψωμί με λίγο λαρδί (χοιρινό λίπος με τραγανά κομμάτια χοιρινού κρέατος και καρυκεύματα) πἀνω σε αυτό
- OSCYPEK : Είναι ένα παραδοσιακό καπνιστό τυρί από πρόβειο γάλα που ζεσταίνεται στη σχάρα με κάποια μαρμελάδα φραγκοστάφυλου.
Αμέσως σχεδόν χωθήκαμε και χαθήκαμε στα στενά της παλιάς πόλης προσπαθώντας να αναβιώσουμε μέσα σ᾽αυτά, το δικό μας μικρό και πρόσφατο παρελθόν.
Η Μεγάλη πόλη, στα Πολωνικά “Główne Miasto”, είναι η παλιά πόλη του Γκντανσκ, με τον κεντρικό της δρόμο Ulica Długa, δηλ. “Μακρύς δρόμος” να δεσπόζει.
Έ, αυτόν θα περιδιαβούμε, για λίγο και στα γρήγορα λόγω προχωρημένης ώρας και χωρίς πολλά-πολλά.
Η πόλη, εκείνες τις μέρες, γιόρταζε τα 30 χρόνια από την κατάρρευση της Σοσιαλιστικής Σοβιετικής Δημοκρατίας και ολούθε επικρατούσαν συνθήκες εορτασμού και ένα γενικότερο πανηγυρικό πνεύμα.
Οι θεαματικές θεματικές Video-προβολές, πάνω στο καλαίσθητο αναπαλαιωμένο κτήριο που συνοδευόταν με ανάλογης αισθητικής ήχο, καθήλωναν για ώρα όλους τους περαστικούς ντόπιους και τουρίστες.
Το παλέψαμε για να απομακρυνθούμε από εκεί και συνεχίζοντας μες στην ρομαντική ατμόσφαιρα της νυκτόβιας πόλης του Γκντάνσκ χαλαρώσαμε μ᾽ ένα ποτάκι συνοδεία, τι άλλο, Hard Rock μουσικής.
Πολύ αργότερα, καιρός ήταν, πήραμε το δρόμο της επιστροφής μονολογόντας <<ες αύριον τα σπουδαία>>.
2η μέρα
Ξημέρωσε, γρήγορα για μας παρ᾽ ότι η υπάρχουσα συσκότιση στο δωμάτιο -αν και ήταν ικανοποιητική- δεν μας κάλυψε αρκετά (αχ, που᾽ναι τα ρολά μου, που᾽ναι ; ).
Άντε, μετά από αυτό, πότε να πάει η ώρα 08.00π.μ. Βλέπετε, ήμασταν ανυπόμονοι να απολαύσουμε το υποδειγματικό Πολωνέζικο πρωϊνό που γνωρίζαμε ότι προσφερόταν.
Και όντως δεν ήταν φήμες, ήταν πολύ προσεγμένο.
Αφού υποδειγματικά και μεθοδικά το απολαύσαμε μαζί και τον πρώτο διπλοκαφέ μας, ξεκινήσαμε την ταξιδιωτική μέρα μας,
Το πρόγραμμά μας, θα ήταν γεμάτο και περιελάμβανε αρκετά, αν και ο καιρός βέβαια μας συμπαραστεκόταν. Όμως, δεν φαινόταν κάτι τέτοιο, με τίποτα τούτο το πρωί.
Κατευθυνόμαστε προς τον κοντινότερο συνδυαστικό σταθμό (λεωφορείων & τραμ), όπου σκοπεύουμε να βγάλουμε και τα εισητήρια διάρκειας τριών ημερών τα οποία θα κάλυπταν την περιήγησή μας στο Gdansk - Sopot - Gdynia, που θέλαμε, για όλα τα ΜΜΜ με κόστος 46Zl/το καθένα.
Περιμένοντας ποιό μέσο ΜΜ θα σκάσει μύτη πρώτο, κοιτούσαμε τριγύρω και πέφτει η ματιά στην τοιχογραφία.
Οι ακούραστοι καλλιτέχνες του δρόμου, έχοντας τον δικό τους μοναδικό και χαρακτηριστικό κώδικα, δεν παύουν να δημιουργούν ανεξαρτήτως καιρού και τοποθεσἰας.
Δεν κωλυσιεργήσαμε, για την έκδοση των εισητηρίων και ανεβήκαμε στο τραμ, που ήλθε πρώτο και μετά από τέσσερεις στάσεις κατεβήκαμε κοντά στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό.
Ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός (Gdansk Gtowny) είναι ένας μεγάλος σιδηροδρομικός σταθμός χτισμένος με κόκκινα τούβλα και με ύφος που συνδυάζει την αναγέννηση, το μπαρόκ αλλά και το Art Nouveau.
Ο σταθμός πρωτοάνοιξε στις 30 Οκτωβρίου 1900 και στις εγκαταστάσεις του συστεγάζονται διάφορα καταστήματα, μπαρ και περίπτερα.
Μπήκαμε στον κόπο να γευτούμε κάτι εντελώς πρόχειρο από δαύτο, περιμένοντας να επιβιβαστούμε στο λεωφορείο που θα μας πήγαινε δυό αραιούτσικες στάσεις παραπέρα, στα ναυπηγεία Stocznia Gdanska im, Lennina, σήμερα Stocznia Gdanska.
Ναι, σ´αυτούς τους χώρους, που από την δεκαετία του 1970 ακόμη σμηλεύθηκε ο αντι-κομμουνισμὀς και το αυτονομιστικό κίνημα.
Στα ναυπηγεία ¨Ο Λένιν¨, όχι μόνο γεννήθηκε το ιστορικό συνδικάτο «Αλληλεγγύη» (Solidarnosc) αλλά και θέριεψε μέσα από τους αγώνες του με τα γνωστά αποτελέσματα,
Η ένωση αυτή των αυτόνομων εργαζομένων, υπό την ηγεσία του Λεχ Βαλέσα, με τους ακατάπαυστους κοινωνικούς τους αγώνες επέσπευσαν την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος στην Πολωνία και σήμαναν σε ένα βαθμό και το τέλος της Σοβιετικής Ένωσης.
Στις 8 Νοεμβρίου 2007, ο Δήμος του Gdansk, το Υπουργείο Πολιτισμού & Εθνθκής Κληρονιμιλας της Πολωνίας, η Τοπική Αυτοδιοίκηση του Pomorskie, η Εμπορική Ένωση Αλληλεγγύης και το Ίδρυμα Κέντρου Αλληλεγγύης ίδρυσαν το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αλληλεγγύης ως Πολιτιστικό Ίδρυμα.
Εξαιρετικής και σύγχρονης αρχιτεκτονικής το κτήριο του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Αλληλεγγύη (Europejskie Centrum SolidarnoSci) που αναγέρθηκε ύστερα από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχαν 58 ομάδες αρχιτεκτόνων από όλο τον κόσμο.
Το πρώτο βραβείο απέσπασε η ομάδα Fort Design Studio από το Gdansk.
Πρόκειται για ένα διαδραστικό Μουσείο και με εξαιρετική βιβλιοθήκη. Οι τοίχοι του είναι, επενδεδυμένοι από COR-TEN (weathering) χάλυβα που με το σκουριασμένο χρώμα, θυμίζει το σκάφος πλοίου και ταιριάζει απόλυτα με τα τούβλινα κτήρια της γύρω περιοχής.
Ο εσωτερικός διάκοσμος-σχεδιασμός του, είναι με γυάλινες επιφάνειες, που κάνουν διαθλάσεις με το φως.
Μεταξύ των χώρων, που έχουν δημιουργηθεί, βρίσκεται (σε δύο ορόφους) η έκθεση πολυμέσων και αντικειμένων που είναι αφιερωμένα στα γεγονότα που οδήγησαν στη γέννηση της Αλληλεγγύης και την όλη εξέλιξή της. Η επίσκεψη γίνεται και με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων (audioguide).
Επίσης, στην οροφή του κτηρίου, υπάρχει μια όμορφη πανοραμική βεράντα με θέα όταν ο καιρός το επιτρέπει.
Μπροστά από τις επιβλητικές κατασκευές των κτηρίων, βρίσκεται το Μνημείο για τους εργαζομένους που σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια των διαμαρτυριών στις δεκαετίες 1970 - 1980.
Στο εσωτερικό του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Αλληλεγγύη, έρχεσαι αντιμέτωπος με έντονα χαραγμένα κεφάλαια της πρόσφατης Ευρωπαϊκής ιστορίας και δύσκολα θα κρύψεις την συγκίνησή σου από τους άλλους επισκέπτες αφού αυτό που αποπνέει είναι κάτι τόσο διαφορετικό, κάτι τόσο πολιτικά σημαίνον και σου είναι δύσκολο να το μεταφέρεις.
Γιγανταφίσσα με την ιστορική στιγμή της περιβόητης υπογραφής.
Η καλαίσθητη βιβλιοθήκη που αναπτύσσεται σε επίπεδα φιλοξενεί στο πρώτο επίπεδό της και παιδικές δεξιότητες - δραστηριότητες.
Ο περιβάλλον χώρος που ενώνει το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Αλληλεγγύη με τις Ναυπηγικές εγκαταστάσεις.
Η πύλη Νο1 πάνω και η πύλη Νο2 κάτω, συμβολικά έργα του Πολωνού καλλιτέχνη Grzegorz Klaman, που τοποθετήθηκαν στο χώρο το 2000 κατά τους εορτασμούς της 20ης επετείου του κινήματος Αλληλεγγύης.
Συνεχίζοντας τη βόλτα μας, βρεθήκαμε σ᾽ένα κατάμεστο εμπορικό κέντρο στις παρυφές της παλιάς πόλης που προσπαθεί -όπως όλα δείχνουν- να κλέψει λίγη από την αίγλη της.
Σ´ αυτον τον ξεχωριστό χωρο μέσα στην εκκλησία, βρίσκεται η σωρός του δολοφονημένου Δημάρχου Πάβελ Μπόγκνταν Αντάμοβιτς (1965 - 2019) που αναμφίβολα, υπήρξε μια από τις λιγοστές προοδευτικές φωνές της χώρας.
Η Ulica Mariacka, ο δρόμος των κοσμημάτων, βρίσκεται ακριβώς πίσω από την εκκλησία της Σάντα Μαρία και είναι ένας από τους πιο γραφικούς δρόμους της παλιάς πόλης που εξακολουθεί να διατηρεί την αρχαία ατμόσφαιρα της πόλης (από την παλαι ποτέ ακμάζουσα αγορά του 17ου αιώνα).
Η έντονη και ζωηρή η ατμόσφαιρα που αποπνέει, ενισχύεται από πολυάριθμες αίθουσες τέχνης, καφέ και κοσμήματα από κεχριμπάρι.
Διασχίζοντας την παλιά πόλη, κατευθυνόμαστε στην Dluglie Pobrzeze, που είναι ένας πλακόστρωτος πεζόδρομος κατά μήκος του ποταμού Motlawa, με πολλά παλιά κτίρια, εστιατόρια, καφετέριες και καταστήματα τουριστικών ειδών!
Στο παρελθόν εκεί υπήρχε το λιμάνι της πόλης του Gdansk, ενώ τώρα από εκεί αναχωρούν τα τουριστικά καραβάκια.
Η βόλτα κατά μήκος του ποταμού φέρνει λίγο από τον φρέσκο αέρα ναυτοσύνης του ζωηρόχρωμου Nyhavn της Κοπεγχάγης, με τα παρόχθια κτίρια της δυτικής πλευράς να συνθέτουν ένα γοητευτικό μέτωπο, όπου ξεχωρίζει ο πλήρως αποκατεστημένος ξύλινος μεσαιωνικός γερανός (Ζuraw Gdański), που όταν λειτουργούσε, μπορούσε να ανελκύσει μέγιστο φορτίο 4 τόνων σε ύψος 11 μέτρων.
Ο Ζuraw Gdański, είναι ένας ξύλινος γερανός (ο μεγαλύτερος γερανός της μεσαιωνικής Ευρώπης) που κατασκευάστηκε το 1444. Η λειτουργία του ήταν η εκφόρτωση των εμπορευμάτων και η ανάλκυση ναυτικών σκαφών για συναρμολόγηση. Ο εσωτερικός μηχανισμός, έχει μείνει ανέπαφος μέχρι σήμερα & αποτελείται από ένα μεγάλο ξύλινο τροχό που δουλεύει με την δύναμη των ποδιών. Σήμερα, αποτελεί ένα από τα τα πιο διάσημα τουριστικά αξιοθέατα της πόλης του Gdansk.
Το Narodowe Muzeum Morskie ή Κεντρικό Ναυτικό Μουσείο, ¨ αφηγείται¨ την ιστορία του ανθρώπου μέσα από τα πλοία, από την αρχαία εποχή μέχρι σύγχρονη. Το Ναυτικό Μουσείο περιλαμβάνει εκθέματα, μοντέλα και ανακατασκευές που ανήκουν στην ναυτική ιστορία της πόλης.
Το εισιτήριο κοστίζει 18Zl (περίπου 4 €) και περιλαμβάνει επίσκεψη στο Κ.Ν. Μουσείο, το πολεμικό πλοίο (Soldek) που είναι αγκυροβολημένο δίπλα, τον γερανό του Gdansk και δύο διαδρομές με το πλοίο που συνδέει το Μουσείο με την απέναντι όχθη (που είναι δυνατή η πρόσβαση και με τα πόδια).
Μια σύγχρονη πεζογέφυρα ανυψώνεται ανά μισάωρο, προκειμένου να διευκολύνει τη διέλευση των πλεούμενων, είναι φρεσκοκατασκευασμένη και συνδέει τις δυό όχθες, ακριβώς στο σημείο όπου μεταφέρθηκε η ρόδα εκεί πρόσφατα (προυπήρχε, αλλά βρισκόταν σε διαφορετικό σημείο).
Last edited: