Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι για Manchester (& η πρώτη εντύπωση)
- Liverpool (St. George Quarter & Cavern Club)
- Liverpool (Λιμάνι, Royal Albert Dock & Empire Theatre)
- Ημέρα εξοχής (με ένα χωριό «εποχής» και μια γέφυρα Unesco)
- Λίγο από Manchester
- Blackpool
- Manchester & Mancunians!
- Βιβλιοθήκες και … English nightlife
- Επίλογος
Manchester & Mancunians!
Η ημέρα σήμερα θα ήταν αφιερωμένη εξ’ ολοκλήρου στο Manchester.
Δεν το κρύβω ότι την φοβόμουν τη σημερινή ημέρα. Πίστευα ότι ότι είχα να δω από Manchester θα το είχα ήδη δει και είχα ψάξει σαν εναλλακτική μήπως έκανα κάποια ημερήσια με κάποιο πρακτορείο στα πέριξ. Τελικά η πόλη ήταν μια … έκπληξη. Είχε πολλά να δείξει και δεν χρειάστηκε να χρησιμοποιήσω το Plan B μου.
Τα σχέδια της Zana άλλαξαν. Αντί να φύγει κατά το μεσημεράκι για το σπίτι της (δεδομένου ότι θα είχε δουλειά το πρωί της επομένης) αποφάσισε να μη φύγει και αντ’ αυτού να ξυπνήσει και εκείνη μαζί μας το πρωί από τα 7 ξημερώματα, να μας πάει στο αεροδρόμιο και από εκεί να συνεχίσει για το Bermigham.
Αυτό και μόνο ήταν αρκετό ώστε να μην κάνω τα “δικά μου” σήμερα και θα χαιρόμουν την πόλη του Manchester μαζί με τις φίλες μου. Ακόμα και μέχρι τον … Καθεδρικό ήμουν διατεθημένη να πάω.
Λίγο πολύ είχαμε δει πολλά από τα αξιοθέατα του Manchester. Την Chinatown, την Gay γειτονιά, τα κανάλια του Castlefield (εγώ μόνο ) , είχαμε περπατήσει στους κεντρικούς δρόμους Deansgate και Oxford str., την πλατεία St. Peter’s αλλά και τις Cross St. και St. Ann Str. με τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τους.
Το Manchester έχει επίσης 4 βιβλιοθήκες (2 μουσειακές και 2 δανειστικές), οι οποίες όλες άξιζαν μια επίσκεψη. Τη μία από αυτές (τη Chetham’s) είχαμε αποφασίσει σύσσωμες να πάμε και είχαμε φροντίσει ήδη να κάνουμε την αναγκαία κράτηση για την ξενάγηση στις 2:00 το μεσημέρι. Η “John Rylands” που επίσης ήθελα να δω ήταν κλειστή Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη (!!!) δηλαδή ακριβώς τις ημέρες που είμαστε στην πόλη. Αν είναι δυνατόν, ούτε σημάδι να είχαμε βάλει.
Μέχρι τις 2:00 η ώρα είπαμε να πάμε στο “free walking tour” της πόλης. Δεν ξανά έχω συμμετάσχει ποτέ σε walking tour. Και η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα πολλά από αυτό το tour. Πιο πολύ για την εμπειρία και ίσως και για να «γεμίσει» το πρωινό και ίσως να μαθαίναμε και κάτι που να μας είχε ξεφύγει.
Το ραντεβού μας ήταν στις 11:00 στο Sackville Park του Manchester ακριβώς στο παγκάκι του Alan Turing.
Εκεί λοιπόν συναντήσαμε τον Mike. Σκωτζέζος ήταν; Άγγλος ήταν; Από το Manchester ήταν; Δεν ξέρω. Σημασία είχε ότι απ’ όπου και αν ήταν ότι ζοριζόμουν αρκετά να τον καταλάβω με την ιδιότυπη προφορά του. Το “but” το άκουγα “bottle”! Χα, χα Μιλούσε και γρήγορα …
Η εισαγωγή του Mike στα της πόλης ήταν ένας ... ύμνος στο Manchester και στους κατοίκους του.
Μεταξύ άλλων μας μετέδωσε πολλές απαραίτητες πληροφορίες για να καταλάβουμε εις βάθος το … Manchester:
Αναφέρω μερικές από αυτές …
-- Οι κάτοικοι του Manchester δεν λέγονται Manchester-ιανοί ούτε Manchester-ers αλλά λέγονται
Mancunians. Το όνομα Mancunian προέρχεται από το μεσαιωνικό λατινικό όνομα Mancunium, που είναι το όνομα του ρωμαϊκού οχυρού απ’ όπου ξεκίνησε η δημιουργία της πόλης. Mancunian είναι όποιος γεννήθηκε ή μεγάλωσε ή έζησε ή μετακόμισε ή φοίτησε στο Manchester.
-- Mancunian είναι και ο Alan Turing, όχι γέννημα-θρέμμα, αλλά έγινε όταν μετακόμισε στην πόλη
για να ενταχθεί στο κορυφαίο τμήμα πληροφορικής του Πανεπιστημίου του Μάντζεστερ το 1948. Η μαθηματική ιδιοφυία και ο πρωτοπόρος της επιστήμης των υπολογιστών ήταν ο άνθρωπος που αποκωδικοποίησε την γερμανική κρυπτογραφική συσκευή «enigma». Η επιστημονική συνεισφορά του υπέρ της λήξης του πολέμου δεν αναγνωρίστηκε ποτέ δημόσια κατά τη διάρκεια της ζωής του επειδή η εργασία του ήταν απόρρητη. Διώχθηκε για την ομοφυλοφιλία του το 1952 και αποδέχθηκε τον χημικό ευνουχισμό ως εναλλακτική της φυλακής.
Καθόλου τυχαίο το σημείο που επιλέχθηκε για να τοποθετηθεί το άγαλμα του. Έχει στα αριστερά του το Πανεπιστήμιο και δεξιά του την Canal street, δηλ. την Gay γειτονιά της πόλης. Στα χέρια του κρατάει ένα …μήλο και στα πόδια του υπάρχει μια πλάκα που τον μνημονεύει.
-- Το Μάντσεστερ, έγινε γνωστό ως το κέντρο της βιομηχανικής επανάστασης.
Στη δεκαετία του 1800, το Μάντσεστερ ήταν γεμάτο από κλωστοϋφαντουργεία. Με την ανάπτυξη των μεταφορών, τη ροή πρώτων υλών, τις εξαγωγές παραγόμενων προϊόντων, την είσοδο νέων επιχειρήσεων, το Μάντζεστερ εξελίχθηκε σε μια εκτεταμένη βιομηχανική πόλη πρότυπο.
Η εργατικότητα των Μανκουνιανών συγκρίθηκε με την «εργάτρια μέλισσα» και τα εργοστάσιά τους παρομοιάστηκαν ως κυψέλες. Η συμβολική αναφορά έγινε τόσο δημοφιλής, που η εργάτρια μέλισσα ενσωματώθηκε στο οικόσημο του Μάντσεστερ το 1842.
Η μέλισσα του Μάντσεστερ είναι μια εργάτρια μέλισσα, που αντικατοπτρίζει μια πόλη που φτιάχτηκε από τους εργάτες, με σκληρή δουλειά και όχι μια πόλη που έχει αναπτυχθεί από τους τυχόν εύκολους φυσικούς πόρους. Οι Mancunians έχουν εργαστεί σκληρά για να κάνουν αυτό το μέρος να ευδοκιμήσει και νιώθουν πολύ περήφανοι γι’ αυτό.
-- "Chester" θα πει «οχυρό». Όσες πόλεις στην Αγγλία έχουν ρίζα/πρόθεμα/κατάληξη τη λέξη "chester" είναι συνήθως ένδειξη ότι η πόλη αυτή ήταν κάποτε ρωμαϊκό κάστρο ή στρατόπεδο ή οχυρό.
-- Μεγάλη ήταν και η αναφορά του Mike επίσης στους διάσημους Mancunians μουσικούς, που
«παρήγαγε» η πόλη. Με μεγάλη υπερηφάνεια ανέφερε καμιά 20αριά ονόματα τραγουδιστών (που από αυτούς μόνο τους Bee Gees ήξερα) της pop κυρίως σκηνής συγκρίνοντάς τους με το πενιχρό αριθμό του γειτονικού Λίβερπουλ, που έβγαλε μόνο 4. Κάποιους … Beatles. Αλλά ποιός τους ξέρει αυτούς;
Νομίζω ότι αυτός ο Mike είναι πιο φανατικός Mancunian από οποιοδήποτε άλλον κάτοικο της πόλης.
Αναφέρθηκε στο πόσο εργατικοί είναι, πόσο άντεξαν τις κρίσεις, τους πολέμους, την ύφεση, που στη θέση τους με τόσα δεινά άλλες πόλεις θα είχαν εξαφανιστεί αλλά όχι το Manchester. Πολύ πετυχημένος άλλωστε είναι ο παραλληλισμός της πόλης με τη … μέλισσα, που συμβολίζει την εργατικότητα και μαχητικότητα των Mancunians. Μόνο οι Mancunians και η μέλισσα ρίχνουν τόση δουλειά!
Μετά την τρομοκρατική επίθεση του Μαΐου 2017 στο Manchester Arena, η μέλισσα ενισχύθηκε ως σύμβολο αντιπροσωπεύοντας επιπλέον την αίσθηση της ενότητας. Τότε ήταν που γέμισε μέλισσες το Manchester, πολλοί πρόσθεσαν το σύμβολο στα προφίλ τους και επίσης πολλοί έκαναν τατουάζ μια μέλισσα! Ως και η Ariana Grande (fun της οποίας υπήρξαν θύματα της επίθεσης στη συναυλία της) έκανε tatoo μια μέλισσα.
Τη μέλισσα την συναντήσαμε στην πόλη … παντού σε διάφορες μορφές. Υπάρχουν μέλισσες σε όλο το Μάντσεστερ. Στολίζουν κολωνάκια, πάρκα, παγκάκια, κτίρια, κάδους και φυσικά τοίχους... γλάστρες, πινακίδες κ.α. Είναι τόσες πολλές που θα μπορούσαμε κάλλιστα να παίξουμε το παιχνίδι εύρεσης μελισσών, όπως κάτι ανάλογο έκανα με την κόρη μου στο Wroclau ψάχνοντας … νάνους!
Πρώτη μας στάση μας ήταν στο μνημείο του Vimto??? Πολλά τα ερωτηματικά μου. Ένα ποτό είναι το Vimto και μάλιστα χωρίς … αλκοόλ, που δεν κατάλαβα γιατί να πρέπει να έχει και μνημείο. Αν αξίζει ένα αναψυκτικό μνημείο τότε εμείς με το ούζο/τσικουδιά/ρακή θα έπρεπε να έχουμε μνημεία και μνημεία. Το μνημείο είναι ένα γιγάντιο μπουκάλι με επίσης τεράστια φρούτα που απαρτίζουν το αναψυκτικό. Δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο ως αξιοθέατο κατά τη γνώμη μου.
Σε αντίθεση με τη θέα που είχαμε από έναν παράδρομο της Princess str. …
… που δείχνει με μια ματιά τον χαρακτήρα της πόλης.
Μια ποικιλία αρχιτεκτονικών μορφών βρισκόταν μπροστά μας σε παράταξη με κτίρια του Μάντσεστερ. Βικτωριανή εποχή, Βιομηχανική Επανάσταση αλλά και σύγχρονη αρχιτεκτονική μέσα σε μια … εικόνα.
Μεγάλο ποσοστό αυτής της «εικόνας» του Manchester καταλαμβάνουν οι ... αποθήκες του.
Στο τελευταίο μισό του 19ου αιώνα, η φήμη του Μάντσεστερ ως χρηματοοικονομικού και εμπορικού κέντρου ενισχύθηκε από τον άνευ προηγουμένου αριθμό αποθηκών που αναγέρθηκαν στο κέντρο της πόλης. Ένα από τα Nicknames του Μάντσεστερ είναι άλλωστε το: «πόλη της αποθήκης».
Οι αποθήκες συσκευασίας της βιομηχανίας βαμβακιού ήταν μεγαλοπρεπή κτίρια, επιβλητικά, που (πολλά από αυτά) έμοιαζαν με αρχοντικά και παρείχαν όχι μόνο τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης αλλά παρουσίαζαν και τα τελικά προϊόντα. Μία από αυτές είναι το “Asia House” της Princess street. Είναι μία πρώην αποθήκη, διατηρητέο κτίριο και από τα ψηλότερα κτίρια της εποχής.
Στη Gay village ήταν η επόμενη στάση, περιοχή που εμείς ήδη την είχαμε επισκεφτεί τα δύο προηγούμενα βράδια.
Η γειτονιά του gay village εκτείνεται πάνω στο κανάλι Rochdale κατά μήκος της Canal street και των γύρω δρόμων και είναι σχεδόν ταυτόσημες έννοιες. Gay village και Canal street θεωρούνται το ίδιο πράγμα.
Το κανάλι Rochdale κατασκευάστηκε το 1804 ως εμπορική αρτηρία για να εξυπηρετεί τη μεταφορά προϊόντων των γύρω εργοστασίων βαμβακιού. Γύρω από αυτό το μικρό «λιμάνι» μέσα στην πόλη εμφανίστηκαν πολλά μαγαζιά και Pub. Με την κατάρρευση της βιομηχανίας βαμβακιού, η περιοχή ερήμωσε και έτσι έγινε ιδανικός τόπος κρυφών συναντήσεων των ομοφυλοφίλων. Έτσι γεννήθηκε η Gay Village, που σήμερα είναι γεμάτη με gay bars, clubs, εστιατόρια και άλλους νυχτερινούς χώρους για gay (αλλά και straight), με μοναδική ατμόσφαιρα και αποτελεί το κέντρο των εκδηλώσεων που διοργανώνονται στη διάρκεια του διάσημου Manchester Pride Festival.
Η συνέχεια είχε την Chinatown με την περίφημη Chinese Arch, που εμείς είχαμε δει το πρώτο μας βράδυ. Τότε την Κινέζικη αψίδα της είχα βρει εντυπωσιακή αλλά τώρα με το φως της ημέρας τη βρήκα μεγαλοπρεπή! Βαμμένη σε κόκκινο και χρυσό, στολισμένη με δράκους και φοίνικες, μαζί με κεραμικά και φύλλα χρυσού.
Δεν είναι τυχαία αψίδα άλλωστε. Θεωρείται η μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη. Αποκαλείται «αυτοκρατορική» και αποτελεί δώρο από τον Κινέζικο λαό στο Manchester. Σχεδιασμένη και κατασκευασμένη από μία ομάδα μηχανικών από την Κίνα. Μεταφέρθηκε και τοποθετήθηκε από ειδικούς τεχνίτες από το Πεκίνο το 1987. Μέσα στα χρόνια χρειάστηκε ανακαίνιση δεδομένου ότι δεν «συμπεριφέρθηκε» πολύ καλά λόγω του υγρού κλίματος του Manchester.
Η πόλη έχει στενές σχέσεις με την Κίνα. Τόσο στενές που το Manchester αδελφοποιήθηκε με ποια πόλη νομίζετε; Με τη γνωστή μας … Γουχάν! Που να το φανταζόμουν το 2020 ότι τρία χρόνια μετά θα βρισκόμουν στην καρδιά μιας Chinatown και τόσο κοντά στη … Γουχάν!
Η επόμενη στάση ήταν σε ένα κρυμμένο μυστικό της πόλης.
Το “Guardian Telephone Exchange” ήταν ένα υπόγειο τηλεφωνικό κέντρο που κατασκευάστηκε στο Manchester το 1954. Ήταν ένα άκρως απόρρητο καταφύγιο με τηλεφωνικό κέντρο και με ένα σύστημα σηράγγων άνω των 4 μιλίων (που περνούσαν κάτω από το κέντρο της Μάντσεστερ) και που μπορούσαν να παρέχουν ασφαλείς επικοινωνίες σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου. Το κτίριο της George Street είναι το πιο ορατό μέρος του "Exchange". Βρίσκεται σε έναν ήσυχο δρόμο της πόλης και περιστοιχίζεται από έναν ψηλό τοίχο και συρματοπλέγμα.
Χρηματοδοτήθηκε από το ΝΑΤΟ και κατασκευάστηκε από Πολωνούς εργάτες, που δεν ήξεραν Αγγλικά. Η ύπαρξή του αποκαλύφθηκε το 1967.
Φτάσαμε και στην χιλιοπερπατημένη από εμάς κεντρική πλατεία του Αγίου Πέτρου. Εδώ που είναι το Δημαρχείο, η Κεντρική Βιβλιοθήκη, το Ξενοδοχείο Midland, η Πινακοθήκη. Χριστουγεννιάτικα στολισμένη η πλατεία με τους Άγιους Βασίληδες και τις απανταχού μελισσούλες της.
Μια στάση κάναμε στο άγαλμα της σουφραζέτας, που μπορεί και να μην πρόσεχα αν ήμουν μόνη και εκτός του group.
Στο Μάντσεστερ γεννήθηκε το κίνημα της ψήφου των γυναικών. Από εδώ ξεκίνησαν οι πρώτες σουφραζέτες με πρωτοστάτισσα την Emmeline Pankhurst, γνήσια Mancunian γεννημένη σε προάστιο του Μάντζεστερ. Ίδρυσε την Κοινωνική και Πολιτική ένωση γυναικών το 1903, φυλακίστηκε αμέτρητες φορές και έκανε άλλες τόσες απεργίες πείνας και τέλος πέθανε το 1928 χρονιά που ψηφίστηκε ο νόμος που παραχωρήθηκαν στις γυναίκες ίσα δικαιώματα ψήφου με τους άνδρες.
Σε περίοπτη θέση της κεντρικής πλατείας του Αγίου Πέτρου του Manchester στέκεται το άγαλμα-μνημείο της διάσημη Mancunian γυναίκας.
Απέναντι από την Pankhurst βρίσκεται το ξενοδοχείο Midland.
Μα είναι άξιο λόγου ένα ξενοδοχείο; Δεν είναι ένα οποιοδήποτε 5άστερο. Είναι το ξενοδοχείο (που χρονολογείται από το 1903), που στο lobby του γεννήθηκε μια … συνεργασία. Το ξενοδοχείο Midland ήταν το μέρος όπου ο Charles Rolls συνάντησε τον Henry Royce. Υπάρχει μια πλάκα που βρίσκεται στην είσοδο του ξενοδοχείου για να τιμήσει αυτή τη διάσημη συνάντηση. Ούτε αυτήν θα την είχα προσέξει αν δεν μας το έλεγε ο Mike.
Η Rolls-Royce ήταν ένα βρετανικό πολυτελές αυτοκίνητο και αργότερα μια επιχείρηση κατασκευής αεροκινητήρων που ιδρύθηκε το 1904 στο Μάντζεστερ από τη συνεργασία του Charles Rolls και του Henry Royce. Mancunian είναι δηλαδή και η Rolls-Royce. Αυτό κι αν δεν το ήξερα.
Έφτασε η ώρα που το tour θα έκανε διάλειμμα για καφέ και εμείς θα …αποχωρούσαμε. Δεν θα συνεχίζαμε μετά το διάλειμμα αφού θα πηγαίναμε στη Chetham’s Library. Χαιρετίσαμε το συμπαθέστατο Mike, τον ευχαριστήσαμε και του είπαμε ότι τον εγκαταλείπουμε λόγω ... Βιβλιοθήκης.
Τελικά ναι μεν είχα δει πολλά από το Manchester αλλά μετά από αυτό το tour κατάλαβα ότι τώρα έμαθα πολλά για το Manchester. Καλό ήταν το walking tour!
Θέλαμε και εμείς το καφεδάκι μας. Θα μπορούσαμε να πάμε και στο "Midland hotel" αλλά τελικά προτιμήσαμε το γωνιακό “Haunt MCR”. Ένα γρήγορο καφεδάκι θα πίναμε άλλωστε, αφού είχαμε να διανύσουμε και 0,7 ολόκληρα μίλια έως τη Βιβλιοθήκη.
Ωραίο ήταν και το Haunt αλλά πόσο να αντέξω στη θέα που έβλεπα απέναντι μέσα από τις τζαμαρίες του;
Η “κεντρική βιβλιοθήκη” ήταν απέναντι, την οποία την προηγούμενη μέρα που περάσαμε απ’ έξω δεν με άφησαν οι φίλες μου να τη δω γιατί θα τις καθυστερούσα με τις φωτογραφίες! Άκουσον, άκουσον. Εγώ θα καθυστερούσα; Εγώ “σφαίρα” τα κάνω όλα!
Τώρα όμως ήταν μοναδική ευκαιρία. Ήπια μονορούφι τον καφέ μου και …
«Κορίτσια στις 1:30 ακριβώς δίνουμε ραντεβού στην απέναντι γωνία. Πετάγομαι να ρίξω μια ματιά στην Βιβλιοθήκη απέναντι»
Η ημέρα σήμερα θα ήταν αφιερωμένη εξ’ ολοκλήρου στο Manchester.
Δεν το κρύβω ότι την φοβόμουν τη σημερινή ημέρα. Πίστευα ότι ότι είχα να δω από Manchester θα το είχα ήδη δει και είχα ψάξει σαν εναλλακτική μήπως έκανα κάποια ημερήσια με κάποιο πρακτορείο στα πέριξ. Τελικά η πόλη ήταν μια … έκπληξη. Είχε πολλά να δείξει και δεν χρειάστηκε να χρησιμοποιήσω το Plan B μου.
Τα σχέδια της Zana άλλαξαν. Αντί να φύγει κατά το μεσημεράκι για το σπίτι της (δεδομένου ότι θα είχε δουλειά το πρωί της επομένης) αποφάσισε να μη φύγει και αντ’ αυτού να ξυπνήσει και εκείνη μαζί μας το πρωί από τα 7 ξημερώματα, να μας πάει στο αεροδρόμιο και από εκεί να συνεχίσει για το Bermigham.
Αυτό και μόνο ήταν αρκετό ώστε να μην κάνω τα “δικά μου” σήμερα και θα χαιρόμουν την πόλη του Manchester μαζί με τις φίλες μου. Ακόμα και μέχρι τον … Καθεδρικό ήμουν διατεθημένη να πάω.
Λίγο πολύ είχαμε δει πολλά από τα αξιοθέατα του Manchester. Την Chinatown, την Gay γειτονιά, τα κανάλια του Castlefield (εγώ μόνο ) , είχαμε περπατήσει στους κεντρικούς δρόμους Deansgate και Oxford str., την πλατεία St. Peter’s αλλά και τις Cross St. και St. Ann Str. με τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τους.
Το Manchester έχει επίσης 4 βιβλιοθήκες (2 μουσειακές και 2 δανειστικές), οι οποίες όλες άξιζαν μια επίσκεψη. Τη μία από αυτές (τη Chetham’s) είχαμε αποφασίσει σύσσωμες να πάμε και είχαμε φροντίσει ήδη να κάνουμε την αναγκαία κράτηση για την ξενάγηση στις 2:00 το μεσημέρι. Η “John Rylands” που επίσης ήθελα να δω ήταν κλειστή Κυριακή, Δευτέρα και Τρίτη (!!!) δηλαδή ακριβώς τις ημέρες που είμαστε στην πόλη. Αν είναι δυνατόν, ούτε σημάδι να είχαμε βάλει.
Μέχρι τις 2:00 η ώρα είπαμε να πάμε στο “free walking tour” της πόλης. Δεν ξανά έχω συμμετάσχει ποτέ σε walking tour. Και η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα πολλά από αυτό το tour. Πιο πολύ για την εμπειρία και ίσως και για να «γεμίσει» το πρωινό και ίσως να μαθαίναμε και κάτι που να μας είχε ξεφύγει.
Το ραντεβού μας ήταν στις 11:00 στο Sackville Park του Manchester ακριβώς στο παγκάκι του Alan Turing.
Εκεί λοιπόν συναντήσαμε τον Mike. Σκωτζέζος ήταν; Άγγλος ήταν; Από το Manchester ήταν; Δεν ξέρω. Σημασία είχε ότι απ’ όπου και αν ήταν ότι ζοριζόμουν αρκετά να τον καταλάβω με την ιδιότυπη προφορά του. Το “but” το άκουγα “bottle”! Χα, χα Μιλούσε και γρήγορα …
Η εισαγωγή του Mike στα της πόλης ήταν ένας ... ύμνος στο Manchester και στους κατοίκους του.
Μεταξύ άλλων μας μετέδωσε πολλές απαραίτητες πληροφορίες για να καταλάβουμε εις βάθος το … Manchester:
Αναφέρω μερικές από αυτές …
-- Οι κάτοικοι του Manchester δεν λέγονται Manchester-ιανοί ούτε Manchester-ers αλλά λέγονται
Mancunians. Το όνομα Mancunian προέρχεται από το μεσαιωνικό λατινικό όνομα Mancunium, που είναι το όνομα του ρωμαϊκού οχυρού απ’ όπου ξεκίνησε η δημιουργία της πόλης. Mancunian είναι όποιος γεννήθηκε ή μεγάλωσε ή έζησε ή μετακόμισε ή φοίτησε στο Manchester.
-- Mancunian είναι και ο Alan Turing, όχι γέννημα-θρέμμα, αλλά έγινε όταν μετακόμισε στην πόλη
για να ενταχθεί στο κορυφαίο τμήμα πληροφορικής του Πανεπιστημίου του Μάντζεστερ το 1948. Η μαθηματική ιδιοφυία και ο πρωτοπόρος της επιστήμης των υπολογιστών ήταν ο άνθρωπος που αποκωδικοποίησε την γερμανική κρυπτογραφική συσκευή «enigma». Η επιστημονική συνεισφορά του υπέρ της λήξης του πολέμου δεν αναγνωρίστηκε ποτέ δημόσια κατά τη διάρκεια της ζωής του επειδή η εργασία του ήταν απόρρητη. Διώχθηκε για την ομοφυλοφιλία του το 1952 και αποδέχθηκε τον χημικό ευνουχισμό ως εναλλακτική της φυλακής.
Καθόλου τυχαίο το σημείο που επιλέχθηκε για να τοποθετηθεί το άγαλμα του. Έχει στα αριστερά του το Πανεπιστήμιο και δεξιά του την Canal street, δηλ. την Gay γειτονιά της πόλης. Στα χέρια του κρατάει ένα …μήλο και στα πόδια του υπάρχει μια πλάκα που τον μνημονεύει.
-- Το Μάντσεστερ, έγινε γνωστό ως το κέντρο της βιομηχανικής επανάστασης.
Στη δεκαετία του 1800, το Μάντσεστερ ήταν γεμάτο από κλωστοϋφαντουργεία. Με την ανάπτυξη των μεταφορών, τη ροή πρώτων υλών, τις εξαγωγές παραγόμενων προϊόντων, την είσοδο νέων επιχειρήσεων, το Μάντζεστερ εξελίχθηκε σε μια εκτεταμένη βιομηχανική πόλη πρότυπο.
Η εργατικότητα των Μανκουνιανών συγκρίθηκε με την «εργάτρια μέλισσα» και τα εργοστάσιά τους παρομοιάστηκαν ως κυψέλες. Η συμβολική αναφορά έγινε τόσο δημοφιλής, που η εργάτρια μέλισσα ενσωματώθηκε στο οικόσημο του Μάντσεστερ το 1842.
Η μέλισσα του Μάντσεστερ είναι μια εργάτρια μέλισσα, που αντικατοπτρίζει μια πόλη που φτιάχτηκε από τους εργάτες, με σκληρή δουλειά και όχι μια πόλη που έχει αναπτυχθεί από τους τυχόν εύκολους φυσικούς πόρους. Οι Mancunians έχουν εργαστεί σκληρά για να κάνουν αυτό το μέρος να ευδοκιμήσει και νιώθουν πολύ περήφανοι γι’ αυτό.
-- "Chester" θα πει «οχυρό». Όσες πόλεις στην Αγγλία έχουν ρίζα/πρόθεμα/κατάληξη τη λέξη "chester" είναι συνήθως ένδειξη ότι η πόλη αυτή ήταν κάποτε ρωμαϊκό κάστρο ή στρατόπεδο ή οχυρό.
-- Μεγάλη ήταν και η αναφορά του Mike επίσης στους διάσημους Mancunians μουσικούς, που
«παρήγαγε» η πόλη. Με μεγάλη υπερηφάνεια ανέφερε καμιά 20αριά ονόματα τραγουδιστών (που από αυτούς μόνο τους Bee Gees ήξερα) της pop κυρίως σκηνής συγκρίνοντάς τους με το πενιχρό αριθμό του γειτονικού Λίβερπουλ, που έβγαλε μόνο 4. Κάποιους … Beatles. Αλλά ποιός τους ξέρει αυτούς;
Νομίζω ότι αυτός ο Mike είναι πιο φανατικός Mancunian από οποιοδήποτε άλλον κάτοικο της πόλης.
Αναφέρθηκε στο πόσο εργατικοί είναι, πόσο άντεξαν τις κρίσεις, τους πολέμους, την ύφεση, που στη θέση τους με τόσα δεινά άλλες πόλεις θα είχαν εξαφανιστεί αλλά όχι το Manchester. Πολύ πετυχημένος άλλωστε είναι ο παραλληλισμός της πόλης με τη … μέλισσα, που συμβολίζει την εργατικότητα και μαχητικότητα των Mancunians. Μόνο οι Mancunians και η μέλισσα ρίχνουν τόση δουλειά!
Μετά την τρομοκρατική επίθεση του Μαΐου 2017 στο Manchester Arena, η μέλισσα ενισχύθηκε ως σύμβολο αντιπροσωπεύοντας επιπλέον την αίσθηση της ενότητας. Τότε ήταν που γέμισε μέλισσες το Manchester, πολλοί πρόσθεσαν το σύμβολο στα προφίλ τους και επίσης πολλοί έκαναν τατουάζ μια μέλισσα! Ως και η Ariana Grande (fun της οποίας υπήρξαν θύματα της επίθεσης στη συναυλία της) έκανε tatoo μια μέλισσα.
Τη μέλισσα την συναντήσαμε στην πόλη … παντού σε διάφορες μορφές. Υπάρχουν μέλισσες σε όλο το Μάντσεστερ. Στολίζουν κολωνάκια, πάρκα, παγκάκια, κτίρια, κάδους και φυσικά τοίχους... γλάστρες, πινακίδες κ.α. Είναι τόσες πολλές που θα μπορούσαμε κάλλιστα να παίξουμε το παιχνίδι εύρεσης μελισσών, όπως κάτι ανάλογο έκανα με την κόρη μου στο Wroclau ψάχνοντας … νάνους!
Πρώτη μας στάση μας ήταν στο μνημείο του Vimto??? Πολλά τα ερωτηματικά μου. Ένα ποτό είναι το Vimto και μάλιστα χωρίς … αλκοόλ, που δεν κατάλαβα γιατί να πρέπει να έχει και μνημείο. Αν αξίζει ένα αναψυκτικό μνημείο τότε εμείς με το ούζο/τσικουδιά/ρακή θα έπρεπε να έχουμε μνημεία και μνημεία. Το μνημείο είναι ένα γιγάντιο μπουκάλι με επίσης τεράστια φρούτα που απαρτίζουν το αναψυκτικό. Δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο ως αξιοθέατο κατά τη γνώμη μου.
Σε αντίθεση με τη θέα που είχαμε από έναν παράδρομο της Princess str. …
… που δείχνει με μια ματιά τον χαρακτήρα της πόλης.
Μια ποικιλία αρχιτεκτονικών μορφών βρισκόταν μπροστά μας σε παράταξη με κτίρια του Μάντσεστερ. Βικτωριανή εποχή, Βιομηχανική Επανάσταση αλλά και σύγχρονη αρχιτεκτονική μέσα σε μια … εικόνα.
Μεγάλο ποσοστό αυτής της «εικόνας» του Manchester καταλαμβάνουν οι ... αποθήκες του.
Στο τελευταίο μισό του 19ου αιώνα, η φήμη του Μάντσεστερ ως χρηματοοικονομικού και εμπορικού κέντρου ενισχύθηκε από τον άνευ προηγουμένου αριθμό αποθηκών που αναγέρθηκαν στο κέντρο της πόλης. Ένα από τα Nicknames του Μάντσεστερ είναι άλλωστε το: «πόλη της αποθήκης».
Οι αποθήκες συσκευασίας της βιομηχανίας βαμβακιού ήταν μεγαλοπρεπή κτίρια, επιβλητικά, που (πολλά από αυτά) έμοιαζαν με αρχοντικά και παρείχαν όχι μόνο τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης αλλά παρουσίαζαν και τα τελικά προϊόντα. Μία από αυτές είναι το “Asia House” της Princess street. Είναι μία πρώην αποθήκη, διατηρητέο κτίριο και από τα ψηλότερα κτίρια της εποχής.
Στη Gay village ήταν η επόμενη στάση, περιοχή που εμείς ήδη την είχαμε επισκεφτεί τα δύο προηγούμενα βράδια.
Η γειτονιά του gay village εκτείνεται πάνω στο κανάλι Rochdale κατά μήκος της Canal street και των γύρω δρόμων και είναι σχεδόν ταυτόσημες έννοιες. Gay village και Canal street θεωρούνται το ίδιο πράγμα.
Το κανάλι Rochdale κατασκευάστηκε το 1804 ως εμπορική αρτηρία για να εξυπηρετεί τη μεταφορά προϊόντων των γύρω εργοστασίων βαμβακιού. Γύρω από αυτό το μικρό «λιμάνι» μέσα στην πόλη εμφανίστηκαν πολλά μαγαζιά και Pub. Με την κατάρρευση της βιομηχανίας βαμβακιού, η περιοχή ερήμωσε και έτσι έγινε ιδανικός τόπος κρυφών συναντήσεων των ομοφυλοφίλων. Έτσι γεννήθηκε η Gay Village, που σήμερα είναι γεμάτη με gay bars, clubs, εστιατόρια και άλλους νυχτερινούς χώρους για gay (αλλά και straight), με μοναδική ατμόσφαιρα και αποτελεί το κέντρο των εκδηλώσεων που διοργανώνονται στη διάρκεια του διάσημου Manchester Pride Festival.
Η συνέχεια είχε την Chinatown με την περίφημη Chinese Arch, που εμείς είχαμε δει το πρώτο μας βράδυ. Τότε την Κινέζικη αψίδα της είχα βρει εντυπωσιακή αλλά τώρα με το φως της ημέρας τη βρήκα μεγαλοπρεπή! Βαμμένη σε κόκκινο και χρυσό, στολισμένη με δράκους και φοίνικες, μαζί με κεραμικά και φύλλα χρυσού.
Δεν είναι τυχαία αψίδα άλλωστε. Θεωρείται η μοναδική στο είδος της στην Ευρώπη. Αποκαλείται «αυτοκρατορική» και αποτελεί δώρο από τον Κινέζικο λαό στο Manchester. Σχεδιασμένη και κατασκευασμένη από μία ομάδα μηχανικών από την Κίνα. Μεταφέρθηκε και τοποθετήθηκε από ειδικούς τεχνίτες από το Πεκίνο το 1987. Μέσα στα χρόνια χρειάστηκε ανακαίνιση δεδομένου ότι δεν «συμπεριφέρθηκε» πολύ καλά λόγω του υγρού κλίματος του Manchester.
Η πόλη έχει στενές σχέσεις με την Κίνα. Τόσο στενές που το Manchester αδελφοποιήθηκε με ποια πόλη νομίζετε; Με τη γνωστή μας … Γουχάν! Που να το φανταζόμουν το 2020 ότι τρία χρόνια μετά θα βρισκόμουν στην καρδιά μιας Chinatown και τόσο κοντά στη … Γουχάν!
Η επόμενη στάση ήταν σε ένα κρυμμένο μυστικό της πόλης.
Το “Guardian Telephone Exchange” ήταν ένα υπόγειο τηλεφωνικό κέντρο που κατασκευάστηκε στο Manchester το 1954. Ήταν ένα άκρως απόρρητο καταφύγιο με τηλεφωνικό κέντρο και με ένα σύστημα σηράγγων άνω των 4 μιλίων (που περνούσαν κάτω από το κέντρο της Μάντσεστερ) και που μπορούσαν να παρέχουν ασφαλείς επικοινωνίες σε περίπτωση πυρηνικού πολέμου. Το κτίριο της George Street είναι το πιο ορατό μέρος του "Exchange". Βρίσκεται σε έναν ήσυχο δρόμο της πόλης και περιστοιχίζεται από έναν ψηλό τοίχο και συρματοπλέγμα.
Χρηματοδοτήθηκε από το ΝΑΤΟ και κατασκευάστηκε από Πολωνούς εργάτες, που δεν ήξεραν Αγγλικά. Η ύπαρξή του αποκαλύφθηκε το 1967.
Φτάσαμε και στην χιλιοπερπατημένη από εμάς κεντρική πλατεία του Αγίου Πέτρου. Εδώ που είναι το Δημαρχείο, η Κεντρική Βιβλιοθήκη, το Ξενοδοχείο Midland, η Πινακοθήκη. Χριστουγεννιάτικα στολισμένη η πλατεία με τους Άγιους Βασίληδες και τις απανταχού μελισσούλες της.
Μια στάση κάναμε στο άγαλμα της σουφραζέτας, που μπορεί και να μην πρόσεχα αν ήμουν μόνη και εκτός του group.
Στο Μάντσεστερ γεννήθηκε το κίνημα της ψήφου των γυναικών. Από εδώ ξεκίνησαν οι πρώτες σουφραζέτες με πρωτοστάτισσα την Emmeline Pankhurst, γνήσια Mancunian γεννημένη σε προάστιο του Μάντζεστερ. Ίδρυσε την Κοινωνική και Πολιτική ένωση γυναικών το 1903, φυλακίστηκε αμέτρητες φορές και έκανε άλλες τόσες απεργίες πείνας και τέλος πέθανε το 1928 χρονιά που ψηφίστηκε ο νόμος που παραχωρήθηκαν στις γυναίκες ίσα δικαιώματα ψήφου με τους άνδρες.
Σε περίοπτη θέση της κεντρικής πλατείας του Αγίου Πέτρου του Manchester στέκεται το άγαλμα-μνημείο της διάσημη Mancunian γυναίκας.
Απέναντι από την Pankhurst βρίσκεται το ξενοδοχείο Midland.
Μα είναι άξιο λόγου ένα ξενοδοχείο; Δεν είναι ένα οποιοδήποτε 5άστερο. Είναι το ξενοδοχείο (που χρονολογείται από το 1903), που στο lobby του γεννήθηκε μια … συνεργασία. Το ξενοδοχείο Midland ήταν το μέρος όπου ο Charles Rolls συνάντησε τον Henry Royce. Υπάρχει μια πλάκα που βρίσκεται στην είσοδο του ξενοδοχείου για να τιμήσει αυτή τη διάσημη συνάντηση. Ούτε αυτήν θα την είχα προσέξει αν δεν μας το έλεγε ο Mike.
Η Rolls-Royce ήταν ένα βρετανικό πολυτελές αυτοκίνητο και αργότερα μια επιχείρηση κατασκευής αεροκινητήρων που ιδρύθηκε το 1904 στο Μάντζεστερ από τη συνεργασία του Charles Rolls και του Henry Royce. Mancunian είναι δηλαδή και η Rolls-Royce. Αυτό κι αν δεν το ήξερα.
Έφτασε η ώρα που το tour θα έκανε διάλειμμα για καφέ και εμείς θα …αποχωρούσαμε. Δεν θα συνεχίζαμε μετά το διάλειμμα αφού θα πηγαίναμε στη Chetham’s Library. Χαιρετίσαμε το συμπαθέστατο Mike, τον ευχαριστήσαμε και του είπαμε ότι τον εγκαταλείπουμε λόγω ... Βιβλιοθήκης.
Τελικά ναι μεν είχα δει πολλά από το Manchester αλλά μετά από αυτό το tour κατάλαβα ότι τώρα έμαθα πολλά για το Manchester. Καλό ήταν το walking tour!
Θέλαμε και εμείς το καφεδάκι μας. Θα μπορούσαμε να πάμε και στο "Midland hotel" αλλά τελικά προτιμήσαμε το γωνιακό “Haunt MCR”. Ένα γρήγορο καφεδάκι θα πίναμε άλλωστε, αφού είχαμε να διανύσουμε και 0,7 ολόκληρα μίλια έως τη Βιβλιοθήκη.
Ωραίο ήταν και το Haunt αλλά πόσο να αντέξω στη θέα που έβλεπα απέναντι μέσα από τις τζαμαρίες του;
Η “κεντρική βιβλιοθήκη” ήταν απέναντι, την οποία την προηγούμενη μέρα που περάσαμε απ’ έξω δεν με άφησαν οι φίλες μου να τη δω γιατί θα τις καθυστερούσα με τις φωτογραφίες! Άκουσον, άκουσον. Εγώ θα καθυστερούσα; Εγώ “σφαίρα” τα κάνω όλα!
Τώρα όμως ήταν μοναδική ευκαιρία. Ήπια μονορούφι τον καφέ μου και …
«Κορίτσια στις 1:30 ακριβώς δίνουμε ραντεβού στην απέναντι γωνία. Πετάγομαι να ρίξω μια ματιά στην Βιβλιοθήκη απέναντι»