Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.371
- Likes
- 18.669
- Επόμενο Ταξίδι
- Bordeaux
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Το ταξίδι για Manchester (& η πρώτη εντύπωση)
- Liverpool (St. George Quarter & Cavern Club)
- Liverpool (Λιμάνι, Royal Albert Dock & Empire Theatre)
- Ημέρα εξοχής (με ένα χωριό «εποχής» και μια γέφυρα Unesco)
- Λίγο από Manchester
- Blackpool
- Manchester & Mancunians!
- Βιβλιοθήκες και … English nightlife
- Επίλογος
Ημέρα εξοχής (με ένα χωριό «εποχής» και μια γέφυρα Unesco)
Δεν ξημερώσαμε πολύ καλά. Η Lily αρρώστησε. Μια λοίμωξη που νόμιζε ότι της πέρασε … αναζωπυρώθηκε ξανά. Ψαχτήκαμε για ώρα σκεπτόμενες τι να κάνουμε. Ύστερα από τηλεφώνημα στο γιατρό μάθαμε ότι η λύση είναι μία και μόνη: αντιβίωση. Η αντιβίωση όμως αποτελεί … ανέκδοτο για την Αγγλία. Δεν ξέρω τι θα κάναμε αν η Diana δεν είχε μία αντιβίωση (έτσι .. προληπτικά) στην τσάντα της. Χαλάλι της η όπερα!
Καθυστερημένα αλλά αρκετά ανακουφισμένες ξεκίνησε η σημερινή εξόρμηση. Μια βόλτα στην εξοχή έλεγε το πρόγραμμα, η οποία όμως θα συνδυαζόταν με βόλτα σε ένα χωριό πολύ Αγγλικό και παράλληλα πολύ … Βικτωριανό.
“Victorian Blist Hills Old town” λέγεται το χωριό που θέλαμε να επισκεφτούμε ή μάλλον εγώ ήθελα διακαώς για πάρα πολλούς λόγους. Ο ένας ήταν ότι θεωρούσα ότι ήταν το πλέον χαρακτηριστικό Αγγλικό χωριό “εποχής”. Ένας άλλος ήταν ότι είναι Unesco. Ένας τρίτος ήταν ότι το χωριό αυτό ήταν … μεταλλευτικό. Δεδομένου ότι έχω μεγάλη αδυναμία στο βιομηχανικό τουρισμό…ένα μεταλλευτικό χωριό “εποχής” στην Αγγλική επαρχία (και Unesco) αποτελούσε σχεδόν το καλύτερό μου.
Σκάρτες δυο ώρες και 85 μίλια είχαμε να κάνουμε έως το Blist Hills. Εμείς το κάναμε λίγο παραπάνω γιατί κάναμε και μια στάση για καφέ. Φύγαμε αργά, νύχτωνε και νωρίς οπότε ένα άγχος για το αν θα προλαβαίναμε να δούμε το χωριό το είχα.
Η οδήγηση με Ι.Χ. στην Αγγλική επαρχία ήταν μια εμπειρία για μένα. Όμορφη καταπράσινη η εξοχή αλλά οι επαρχιακοί δρόμοι μου φάνηκαν στενοί και είχα την αίσθηση ότι όλα τα αυτοκίνητα έρχονταν καταπάνω μας.
Δεν φτάνει η «αναποδιά» του δρόμου αλλά είχαμε και άλλες καθυστερήσεις. Συναντήσαμε ένα άλογο! Ναι, και σύμφωνα με τον Αγγλικό κοκ (μας είπε η Zana), όταν συναντάς άλογο στο δρόμο δεν το προσπερνάς γιατί θα τρομάξει, αλλά απλά το ακολουθείς. Δηλαδή ... πόσο συχνά συναντάς άλογο στο δρόμο; (ώστε να αναφέρεται και στον κοκ
Μ’ αυτά και μ’ αυτά στην είσοδο του χωριού φτάσαμε 2:35!!!
Μπήκα μέσα τρέχοντας φοβούμενη ότι παραείχαμε έρθει αργά και πιθανά να μην προλάβουμε ακόμα και το last entry!
«4 εισιτήρια παρακαλώ»
Η κοπέλα που ήταν στην είσοδο έκανε πολλές προσπάθειες για να μην ... εισέλθουμε.
Ακολούθησαν στιχομυθίες του τύπου:
«Μέχρι τις 4 είμαστε ανοιχτά»
-Οκ. 4 εισιτήρια παρακαλώ
«Τα μαγαζιά να ξέρετε κλείνουν στις 3:30»
-Οκ. 4 εισιτήρια παρακαλώ
«Το τρενάκι είναι κλειστό τέτοια ώρα»
-Οκ. 4 εισιτήρια παρακαλώ.
Είδε πόσο αποφασισμένη ήμουν και τελικά πείστηκε να μου κόψει αυτά τα ρημαδοτέσσερα εισιτήρια.
Και η συνέχεια …
Προχωρήσαμε, ανεβήκαμε μια σκάλα, στο τέλος της οποίας υπήρχε μια πόρτα, την οποία ανοίξαμε και …. Σαν πόρτα χρονομηχανής μου φάνηκε, αφού με το που την άνοιξα βρέθηκα σε άλλη εποχή και σε άλλο τόπο.
Βρέθηκα στον κεντρικό δρόμο του χωριού Blists Hill.
Το “Blists Hill Victorian town” χαρακτηρίζεται σαν ένα υπαίθριο μουσείο χτισμένο πάνω σε ένα πρώην Βιομηχανικό συγκρότημα. Εγώ αυτό που είδα ήταν ένα ζωντανό Βικτωριανό χωριό του 19ου αι.
Είχε τα πάντα από καταστήματα. Τράπεζα, αρτοποιείο, ζαχαροπλαστείο, κατάστημα ποδηλάτων, ταχυδρομείο, τυπογραφείο. Η Τράπεζα την ώρα που φτάσαμε δεν λειτουργούσε. Το ζαχαροπλαστείο έκλεινε. Τα υπόλοιπα όμως ήταν ανοιχτά κανονικά με προσωπικό και πελάτες. Βέβαια την ώρα που εμείς μπήκαμε μέσα, που ήταν ήδη αρκετά αργά, πιο πολύ ήταν το προσωπικό παρά οι πελάτες. Μέσα σε αυτή τη μιάμιση ώρα που περιδιαβαίναμε στο χωριό συναντήσαμε ελάχιστους επισκέπτες.
Το χωριό έχει τρεις συνοικίες. Μια περιοχή με σπίτια και καταστήματα βικτωριανής εποχής, μια βιομηχανική συνοικία που παρείχε θέσεις εργασίας στους κατοίκους (σε υψικάμινο και σε εργοστάσιο παραγωγής προϊόντων σιδήρου) και μια εξοχική συνοικία με αγροτόσπιτα και την εκκλησία του χωριού.
Αρχικά ο λόφος Blists ήταν μια βιομηχανική περιοχή αποτελούμενη από υψικάμινους και ορυχεία άνθρακα, σιδήρου και πυροπηλού. Κάποια από τα κτίρια ήταν ήδη μέρος του βιομηχανικού χώρου κάποια άλλα είναι πρωτότυπα κτίρια, που έχουν μεταφερθεί από αλλού στο χώρο.
Ίσως αυτός είναι ο λόγος που δεν βλέπεις ένα μουσείο με τα εκθέματά του όπως συμβαίνει συνήθως στα διάφορα υπαίθρια λαογραφικά μουσεία της Ευρώπης, αλλά βλέπεις ένα "ζωντανό" και λειτουργικό χωριό και νιώθεις λίγο σαν "big brother" που έχεις εισχωρήσει στη ζωή αυτών των ανθρώπων που έζησαν σε ένα τέτοιου τύπου χωριό, στη «Βιομηχανική Αγγλία» στις αρχές του αιώνα.
Περπατάς στο δρόμο και βλέπεις μια γυναίκα να φροντίζει το άλογό της, να ταίζει τα ζώα της, βλέπεις το σιδερά εν ώρα εργασίας, τη δασκάλα του σχολείου στο σχόλασμά της, τον τυπογράφο να δουλεύει.
Ανοίγαμε την πόρτα ενός καταστήματος και ω! Τι έκπληξη! Δεν ήταν απλώς μια ρέπλικα τύπου έκθεμα. Ήταν ένα «ζωντανό» κατάστημα, που λειτουργούσε σαν κατάστημα, με τον ιδιοκτήτη παρόντα, ο οποίος σε καλημέριζε και σε ρωτούσε «Πως μπορώ να εξυπηρετήσω;»
Συναντήσαμε και επαγγελματίες εποχής αλλά και ... επαγγέλματα μιας άλλης εποχής.
Οικοδομικές εργασίες, σιδηρουργεία, χυτήρια, «τροχοποιοί», κηροποιοί, "Άλογα και άμαξες" προς ενοικίαση, “γιακάδες και λουριά”-makers , είδη κυνηγιού.
Σε πολλά από αυτά συναντήσαμε τον τεχνίτη εν ώρα εργασίας. Έτσι πετύχαμε τον σιδερά να δουλεύει...
Και ο τυπογράφος είχε κόσμο την ώρα που το επισκεφτήκαμε...
Εκτός από τα καταστήματα που λειτουργούσαν σαν καταστήματα υπήρχαν και πολλά σπίτια που λειτουργούσαν σαν ... σπίτια. Πολλά έδειχναν να ... κατοικούνται. Έτσι και εμείς ανοίξαμε μια πόρτα που βρήκαμε στο δρόμο μας και ήταν αυτή του αρχιμηχανικού του βιομηχανικού συγκροτήματος του χωριού.
Όπου μας υποδέχτηκε και μας ξενάγησε ο ίδιος ο αρχιμηχανικός και η ... γυναίκα του!
Σε λίγο μπήκαμε στη «βιομηχανική συνοικία» του χωριού.
Εκεί βρισκόταν όλη η γραμμή παραγωγής. Υψικάμινοι, εργοστάσιο, μεταποίηση.
Το συγκεκριμένο χωριό/αξιοθέατο σε συνδυασμό με τη γειτονική γέφυρα που θα βλέπαμε αργότερα ήταν η δική μου επιθυμία. Το θέατρο ήταν της Diana, το Blackpool (μια παραθαλάσσια πόλη) που θα πηγαίναμε αύριο ήταν της Zana και της Lilly ήταν απλά το … reunion. Αυτό το αναφέρω γιατί στο χωριό ένιωθα ότι τις … έσερνα λίγο τις φιλενάδες μου. Έλπιζα ότι θα είναι κάτι που θα τις εντυπωσιάσει. Εμένα με είχε εντυπωσιάσει. Εκείνες όμως; Δεν έβλεπα να “χοροπηδάνε” απ΄τη χαρά τους σαν και μένα. Με τεχνικά επαγγέλματα και ενασχολήσεις στο backround μας (η Diana πιο πολύ), Πολυτεχνίτισσες γαρ, περίμενα και εγώ μια … ευαισθησία με το site. Δεν ήταν τυχαία η επιλογή του χωριού έχοντας τη συγκεκριμένη παρέα.
Ώσπου κάποια στιγμή είδα τη συγκίνηση στα μάτια της Diana! Επιτέλους! Η αρχαία υψικάμινος την είχε “αγγίξει”. Μάλλον όλες μας αφού εδώ ήταν το σημείο που βγάλαμε μια ομαδική selfie.
Προχωρήσαμε προς τα περίχωρα του χωριού. Εδώ τα σπίτια ήταν πιο αραιά χτισμένα. Εδώ ήταν και το σχολείο, εδώ και η εκκλησία.
Είχαμε πια βρεθεί να περπατάμε μέσα στη φύση, όταν μπροστά μας βρέθηκε ένα σπίτι...
Παρόλο που δεν φαινόταν απ’ έξω να έχει σημεία ζωής η Diana επιχείρησε να ανοίξει την πόρτα και ωωωω! Πίσω από την πόρτα βρισκόταν η ιδιοκτήτρια του σπιτιού, η οποία μας καλωσόρισε και μας ξενάγησε σε ένα καθ’ όλα ζεστό και λειτουργικό σπιτάκι. Ως και τζάκι αναμμένο είχε.
Αυτό ήταν το σπίτι ενός μέσου εισοδήματος (απ’ ότι μας είπε η χαμογελαστή Αγγλίδα).
Στη συνέχεια πέσαμε πάνω στο σπίτι του χαμηλού εισοδήματος …
Με τη νοικοκυρά του, να μας υποδέχεται στην αυλόπορτα …
Του πλουσίου το σπίτι δεν το είδαμε. Ήταν κάπου στην κορυφή του λόφου και ήταν δύσκολο τέτοια ώρα κιόλας να ψάχνουμε να το βρούμε.
Περπατήσαμε ως άκρη το χωριό και τα περίχωρά του. Στο γυρισμό η Diana και εγώ ακολουθήσαμε άλλο δρόμο περπατώντας και καλύπτοντας και την τελευταία σπιθαμή του.
Στο τέλος η Diana ακολούθησε τα άλλα κορίτσια και εγώ έμεινα μόνη μου βγαίνοντας έξω μαζί με τον τελευταίο κάτοικο του χωριού.
Συνάντησα τα κορίτσια στο gift Shop. Πρόλαβα και εγώ να ρίξω ένα βλέφαρο και ψώνισα κιόλας κάτι μικροδωράκια φτιαγμένα από τι άλλο; από σίδηρο.
Ήταν αργά και σε μισή ώρα νύχτωνε. Στις 4:00 το μεσημέρι δύει ο ήλιος στην Αγγλία τέλος Νοεμβρίου και στις 4:30 έχει σκοτεινιάσει τελείως. Πίκρα μεγάλη. Προλαβαίναμε δεν προλαβαίναμε να δούμε τη (προαναγγελθείσα) γέφυρα πριν σκοτεινιάσει.
Στη γέφυρα "Iron Bridge" φτάσαμε στις 4:30 και όπως βλέπετε … ήταν ήδη φωταγωγημένη...
Έχει ένα κεραμιδί χρώμα που με τους κίτρινους προβολείς που τη φωτίζουν δείχνει έντονο πορτοκαλί!
Εκπληκτικό σκηνικό!
Μπορεί τελικά να ήταν πιο δύσκολο να την πετύχω … νύχτα και ίσως τελικά να ήταν και πιο ωραία!
Τα της γέφυρας αυτής είχα μάθει στο παρελθόν, όταν έψαχνα τα Unesco της Αγγλίας. Για το ταξίδι τα φρέσκαρα λίγο.
Έτσι, λίγα λόγια για τη γέφυρα…
Πρόκειται για την πρώτη σιδερένια γέφυρα στον κόσμο. Ανεγέρθηκε το 1779 (όπως με σαφήνεια αναγράφεται) πάνω από τον ποταμό Severn, στο Shropshire της Αγγλίας.
Ο σιδηρομάστορας Abraham Darby πρωτοστάτησε στην τήξη του σιδήρου (σε υψικάμινο την οποία τροφοδότησε με οπτάνθρακα), μια διαδικασία που αποτέλεσε πολύ σημαντικό βήμα στην παραγωγή χυτοσιδήρου ως πρώτη ύλη και κατ’ επέκταση και για τη Βιομηχανική επανάσταση.
Αρχιτέκτονας του έργου ήταν ένας ξυλουργός, ο Thomas Pritchard, ο οποίος συναρμολόγησε την κατασκευή με δοκιμασμένες τεχνικές αρμολόγησης … ξυλείας. Χρησιμοποίησε δηλαδή “χελιδονοουρές”, σφήνες, καβύλιες και “δόντια” από χυτοσίδηρο προσδίδοντας έτσι αντοχή και ποιότητα στην κατασκευή.
Η γέφυρα του Darby ήταν η πρώτη στον κόσμο, στην οποία χρησιμοποιήθηκε δομικά ο χυτοσίδηρος και καλλιτέχνες, συγγραφείς, κατάσκοποι και μηχανικοί ήρθαν από όλον τον κόσμο για να θαυμάσουν αυτό το ασύγκριτο κομμάτι αρχιτεκτονικής.
Μετά την κατασκευή της ο χυτοσίδηρος άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στην κατασκευή γεφυρών, υδραγωγείων και κτιρίων.
Η πρωτοποριακή αυτή γέφυρα ήταν τόσο επιτυχημένη που έδωσε το όνομά της σε ολόκληρη τη δασώδη κοιλάδα που την περιβάλλει, "Iron Bridge Gorge", που σήμερα αναγνωρίζεται ως Μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Ωραία όλα αυτά αλλά … πεινούσαμε.
Σε κομβικό σημείο είναι η γέφυρα και ολόκληρη πόλη είναι χτισμένη δεξιά και αριστερά της. Πολλά είναι και τα μαγαζάκια της και όμορφα και γραφικά αλλά είχαμε δρόμο και μάλιστα μέσα στη νύχτα να κάνουμε και … ανάποδα.
Μπήκαμε στο “Eley's Pork Pies” και το … αδειάσαμε. Μια πίτα για τώρα για την καθεμιά και το υπόλοιπο μαγαζί για αργότερα. Δώσαμε συνολικά 35 λίρες για πίτες! Δεν ήταν και φθηνές. Όσες μπορέσαμε τις φάγαμε στο δρόμο.
Κάναμε ένα δυωράκι για να φτάσουμε στο Manchester. Κατά τις 8:00 παρκάραμε.
Μέχρι να ανεβούμε λίγο στο σπίτι, να κάνουμε ένα service, να περπατήσουμε ως το κέντρο, να διαφωνήσουμε εεεε!! να συζητήσουμε εννοούσα, για το που θα πάμε η ώρα είχε φτάσει 9:30.
Τι να μας κάνουν οι Pies; Μας “έπιασαν” για ένα δυωράκι, όσο και το ταξίδι μας για πίσω. Τώρα θέλαμε μια Pub, ένα εστιατόριο, ένα … γυράδικο, κάτι για να φάμε τέλος πάντων.
Βγήκαμε ψάχνοντας λίγο στην τύχη.
Μία λύση ήταν βέβαια να πάμε πάλι στην Chinatown αλλά να μη δούμε και κάτι άλλο;
Η πιο κοντινή γειτονιά ήταν η gay γειτονιά.
Το κεντρικός δρόμος που βρίσκεται πλάι σε κανάλι δεν είχε φαγάδικα. Μόνο bars χορευτικά και μη είχε και πολλούς … κράχτες, στους οποίους δεν υποκύψαμε γιατί εμείς πεινούσαμε, δεν διψούσαμε.
Το πρόβλημα ήταν ότι ήταν λίγο αργά για φαγητό για τα Αγγλικά δεδομένα. Σχεδόν 10:00 το βράδυ και στη γειτονιά που γυρνοβολάγαμε ένα κινέζικο φαστφουντάδικο της κακιάς ώρας ήταν ανοιχτό και μόνο και οι πρώτες … γκρίνιες στην παρέα εμφανίστηκαν.
«Πάμε όπου να ’ναι. Και στο κινέζικο στην ανάγκη»
«Εγώ δεν μπαίνω εκεί μέσα. Να βρούμε κάπου καλύτερα»
«Σε λίγο δεν θα υπάρχει τίποτα. Κλείνουν όλα»
Ο από μηχανής θεός εμφανίστηκε ξαφνικά μπροστά μας και δεν ήταν άλλο από ένα … ινδικό εστιατόριο. Ούτε ο Σούνακ να ήταν! Παραλίγο να μη το δούμε και αυτό γιατί ήταν άδειο από κόσμο. Μόνο μια … Ινδή καθόταν μόνη της και έτρωγε. Καλό σημάδι βέβαια αλλά δεν υπήρχε χρόνος για ψάξουμε στο trip advisor. Είπαμε ήταν 10:00 η ώρα.
«Σερβίρετε;» ρωτήσαμε.
«Μόνο αν παραγγείλετε αμέσως, γιατί ο σεφ σχολάει»
Εντάξει είπαμε και μπήκαμε και καθίσαμε.
Ούτε κατάλογο μας έδωσε, ούτε τίποτα. "Τι έχετε;" ρωτήσαμε.
«Πολλά έχουμε αλλά εσείς “αυτό” θα πάρετε γιατί ΦΕΥΓΕΙ ο σεφ!»
Οκ. "Αυτό" θα πάρουμε τότε.
Το “αυτό” ήταν κοτόπουλο με κάρυ και ρύζι φυσικά. Πήραμε και 2 μπουκάλια κρασί.
Ωραιότατο μου φάνηκε. Ή πεινούσα πολύ ή το Ινδικό της Αγγλίας είναι πιο νόστιμο από της Ελλάδας.
Κλασικά πράγματα. Κοτόπουλο με ρύζι και κάρυ, αλλά δεν νομίζω ότι έχω φάει νοστιμότερο. “Arnero Restaurant” λέγεται το εστιατόριο, το οποίο στην αρχή δεν μας γέμισε το μάτι. Ευτυχώς θα πω, γιατί ήταν προϊόν … τύχης αλλά και λίγης … γκρίνιας και χωρίς αυτές θα τρώγαμε τώρα χάμπουγκερ στο Κινέζικο της γωνίας. Πάντως έτσι για την ιστορία θα πω ότι ήταν λίγο τσιμπημένο, αλλά … χαλάλι του!
Γυρίσαμε σπίτι και αράξαμε στο σαλόνι μας. Καθίσαμε ως αργά τιμώντας το reunion! Πρωταγωνιστής της συζήτησης ήταν το ... ιατρικό σύστημα στην Αγγλίας. Τι θα κάναμε χωρίς την αντιβίωση;
Έτσι έκλεισε η «ημέρα εξοχής»
Δεν ξημερώσαμε πολύ καλά. Η Lily αρρώστησε. Μια λοίμωξη που νόμιζε ότι της πέρασε … αναζωπυρώθηκε ξανά. Ψαχτήκαμε για ώρα σκεπτόμενες τι να κάνουμε. Ύστερα από τηλεφώνημα στο γιατρό μάθαμε ότι η λύση είναι μία και μόνη: αντιβίωση. Η αντιβίωση όμως αποτελεί … ανέκδοτο για την Αγγλία. Δεν ξέρω τι θα κάναμε αν η Diana δεν είχε μία αντιβίωση (έτσι .. προληπτικά) στην τσάντα της. Χαλάλι της η όπερα!
Καθυστερημένα αλλά αρκετά ανακουφισμένες ξεκίνησε η σημερινή εξόρμηση. Μια βόλτα στην εξοχή έλεγε το πρόγραμμα, η οποία όμως θα συνδυαζόταν με βόλτα σε ένα χωριό πολύ Αγγλικό και παράλληλα πολύ … Βικτωριανό.
“Victorian Blist Hills Old town” λέγεται το χωριό που θέλαμε να επισκεφτούμε ή μάλλον εγώ ήθελα διακαώς για πάρα πολλούς λόγους. Ο ένας ήταν ότι θεωρούσα ότι ήταν το πλέον χαρακτηριστικό Αγγλικό χωριό “εποχής”. Ένας άλλος ήταν ότι είναι Unesco. Ένας τρίτος ήταν ότι το χωριό αυτό ήταν … μεταλλευτικό. Δεδομένου ότι έχω μεγάλη αδυναμία στο βιομηχανικό τουρισμό…ένα μεταλλευτικό χωριό “εποχής” στην Αγγλική επαρχία (και Unesco) αποτελούσε σχεδόν το καλύτερό μου.
Σκάρτες δυο ώρες και 85 μίλια είχαμε να κάνουμε έως το Blist Hills. Εμείς το κάναμε λίγο παραπάνω γιατί κάναμε και μια στάση για καφέ. Φύγαμε αργά, νύχτωνε και νωρίς οπότε ένα άγχος για το αν θα προλαβαίναμε να δούμε το χωριό το είχα.
Η οδήγηση με Ι.Χ. στην Αγγλική επαρχία ήταν μια εμπειρία για μένα. Όμορφη καταπράσινη η εξοχή αλλά οι επαρχιακοί δρόμοι μου φάνηκαν στενοί και είχα την αίσθηση ότι όλα τα αυτοκίνητα έρχονταν καταπάνω μας.
Δεν φτάνει η «αναποδιά» του δρόμου αλλά είχαμε και άλλες καθυστερήσεις. Συναντήσαμε ένα άλογο! Ναι, και σύμφωνα με τον Αγγλικό κοκ (μας είπε η Zana), όταν συναντάς άλογο στο δρόμο δεν το προσπερνάς γιατί θα τρομάξει, αλλά απλά το ακολουθείς. Δηλαδή ... πόσο συχνά συναντάς άλογο στο δρόμο; (ώστε να αναφέρεται και στον κοκ
Μ’ αυτά και μ’ αυτά στην είσοδο του χωριού φτάσαμε 2:35!!!
Μπήκα μέσα τρέχοντας φοβούμενη ότι παραείχαμε έρθει αργά και πιθανά να μην προλάβουμε ακόμα και το last entry!
«4 εισιτήρια παρακαλώ»
Η κοπέλα που ήταν στην είσοδο έκανε πολλές προσπάθειες για να μην ... εισέλθουμε.
Ακολούθησαν στιχομυθίες του τύπου:
«Μέχρι τις 4 είμαστε ανοιχτά»
-Οκ. 4 εισιτήρια παρακαλώ
«Τα μαγαζιά να ξέρετε κλείνουν στις 3:30»
-Οκ. 4 εισιτήρια παρακαλώ
«Το τρενάκι είναι κλειστό τέτοια ώρα»
-Οκ. 4 εισιτήρια παρακαλώ.
Είδε πόσο αποφασισμένη ήμουν και τελικά πείστηκε να μου κόψει αυτά τα ρημαδοτέσσερα εισιτήρια.
Και η συνέχεια …
Προχωρήσαμε, ανεβήκαμε μια σκάλα, στο τέλος της οποίας υπήρχε μια πόρτα, την οποία ανοίξαμε και …. Σαν πόρτα χρονομηχανής μου φάνηκε, αφού με το που την άνοιξα βρέθηκα σε άλλη εποχή και σε άλλο τόπο.
Βρέθηκα στον κεντρικό δρόμο του χωριού Blists Hill.
Το “Blists Hill Victorian town” χαρακτηρίζεται σαν ένα υπαίθριο μουσείο χτισμένο πάνω σε ένα πρώην Βιομηχανικό συγκρότημα. Εγώ αυτό που είδα ήταν ένα ζωντανό Βικτωριανό χωριό του 19ου αι.
Είχε τα πάντα από καταστήματα. Τράπεζα, αρτοποιείο, ζαχαροπλαστείο, κατάστημα ποδηλάτων, ταχυδρομείο, τυπογραφείο. Η Τράπεζα την ώρα που φτάσαμε δεν λειτουργούσε. Το ζαχαροπλαστείο έκλεινε. Τα υπόλοιπα όμως ήταν ανοιχτά κανονικά με προσωπικό και πελάτες. Βέβαια την ώρα που εμείς μπήκαμε μέσα, που ήταν ήδη αρκετά αργά, πιο πολύ ήταν το προσωπικό παρά οι πελάτες. Μέσα σε αυτή τη μιάμιση ώρα που περιδιαβαίναμε στο χωριό συναντήσαμε ελάχιστους επισκέπτες.
Το χωριό έχει τρεις συνοικίες. Μια περιοχή με σπίτια και καταστήματα βικτωριανής εποχής, μια βιομηχανική συνοικία που παρείχε θέσεις εργασίας στους κατοίκους (σε υψικάμινο και σε εργοστάσιο παραγωγής προϊόντων σιδήρου) και μια εξοχική συνοικία με αγροτόσπιτα και την εκκλησία του χωριού.
Αρχικά ο λόφος Blists ήταν μια βιομηχανική περιοχή αποτελούμενη από υψικάμινους και ορυχεία άνθρακα, σιδήρου και πυροπηλού. Κάποια από τα κτίρια ήταν ήδη μέρος του βιομηχανικού χώρου κάποια άλλα είναι πρωτότυπα κτίρια, που έχουν μεταφερθεί από αλλού στο χώρο.
Ίσως αυτός είναι ο λόγος που δεν βλέπεις ένα μουσείο με τα εκθέματά του όπως συμβαίνει συνήθως στα διάφορα υπαίθρια λαογραφικά μουσεία της Ευρώπης, αλλά βλέπεις ένα "ζωντανό" και λειτουργικό χωριό και νιώθεις λίγο σαν "big brother" που έχεις εισχωρήσει στη ζωή αυτών των ανθρώπων που έζησαν σε ένα τέτοιου τύπου χωριό, στη «Βιομηχανική Αγγλία» στις αρχές του αιώνα.
Περπατάς στο δρόμο και βλέπεις μια γυναίκα να φροντίζει το άλογό της, να ταίζει τα ζώα της, βλέπεις το σιδερά εν ώρα εργασίας, τη δασκάλα του σχολείου στο σχόλασμά της, τον τυπογράφο να δουλεύει.
Ανοίγαμε την πόρτα ενός καταστήματος και ω! Τι έκπληξη! Δεν ήταν απλώς μια ρέπλικα τύπου έκθεμα. Ήταν ένα «ζωντανό» κατάστημα, που λειτουργούσε σαν κατάστημα, με τον ιδιοκτήτη παρόντα, ο οποίος σε καλημέριζε και σε ρωτούσε «Πως μπορώ να εξυπηρετήσω;»
Συναντήσαμε και επαγγελματίες εποχής αλλά και ... επαγγέλματα μιας άλλης εποχής.
Οικοδομικές εργασίες, σιδηρουργεία, χυτήρια, «τροχοποιοί», κηροποιοί, "Άλογα και άμαξες" προς ενοικίαση, “γιακάδες και λουριά”-makers , είδη κυνηγιού.
Σε πολλά από αυτά συναντήσαμε τον τεχνίτη εν ώρα εργασίας. Έτσι πετύχαμε τον σιδερά να δουλεύει...
Και ο τυπογράφος είχε κόσμο την ώρα που το επισκεφτήκαμε...
Εκτός από τα καταστήματα που λειτουργούσαν σαν καταστήματα υπήρχαν και πολλά σπίτια που λειτουργούσαν σαν ... σπίτια. Πολλά έδειχναν να ... κατοικούνται. Έτσι και εμείς ανοίξαμε μια πόρτα που βρήκαμε στο δρόμο μας και ήταν αυτή του αρχιμηχανικού του βιομηχανικού συγκροτήματος του χωριού.
Όπου μας υποδέχτηκε και μας ξενάγησε ο ίδιος ο αρχιμηχανικός και η ... γυναίκα του!
Σε λίγο μπήκαμε στη «βιομηχανική συνοικία» του χωριού.
Εκεί βρισκόταν όλη η γραμμή παραγωγής. Υψικάμινοι, εργοστάσιο, μεταποίηση.
Το συγκεκριμένο χωριό/αξιοθέατο σε συνδυασμό με τη γειτονική γέφυρα που θα βλέπαμε αργότερα ήταν η δική μου επιθυμία. Το θέατρο ήταν της Diana, το Blackpool (μια παραθαλάσσια πόλη) που θα πηγαίναμε αύριο ήταν της Zana και της Lilly ήταν απλά το … reunion. Αυτό το αναφέρω γιατί στο χωριό ένιωθα ότι τις … έσερνα λίγο τις φιλενάδες μου. Έλπιζα ότι θα είναι κάτι που θα τις εντυπωσιάσει. Εμένα με είχε εντυπωσιάσει. Εκείνες όμως; Δεν έβλεπα να “χοροπηδάνε” απ΄τη χαρά τους σαν και μένα. Με τεχνικά επαγγέλματα και ενασχολήσεις στο backround μας (η Diana πιο πολύ), Πολυτεχνίτισσες γαρ, περίμενα και εγώ μια … ευαισθησία με το site. Δεν ήταν τυχαία η επιλογή του χωριού έχοντας τη συγκεκριμένη παρέα.
Ώσπου κάποια στιγμή είδα τη συγκίνηση στα μάτια της Diana! Επιτέλους! Η αρχαία υψικάμινος την είχε “αγγίξει”. Μάλλον όλες μας αφού εδώ ήταν το σημείο που βγάλαμε μια ομαδική selfie.
Προχωρήσαμε προς τα περίχωρα του χωριού. Εδώ τα σπίτια ήταν πιο αραιά χτισμένα. Εδώ ήταν και το σχολείο, εδώ και η εκκλησία.
Είχαμε πια βρεθεί να περπατάμε μέσα στη φύση, όταν μπροστά μας βρέθηκε ένα σπίτι...
Παρόλο που δεν φαινόταν απ’ έξω να έχει σημεία ζωής η Diana επιχείρησε να ανοίξει την πόρτα και ωωωω! Πίσω από την πόρτα βρισκόταν η ιδιοκτήτρια του σπιτιού, η οποία μας καλωσόρισε και μας ξενάγησε σε ένα καθ’ όλα ζεστό και λειτουργικό σπιτάκι. Ως και τζάκι αναμμένο είχε.
Αυτό ήταν το σπίτι ενός μέσου εισοδήματος (απ’ ότι μας είπε η χαμογελαστή Αγγλίδα).
Στη συνέχεια πέσαμε πάνω στο σπίτι του χαμηλού εισοδήματος …
Με τη νοικοκυρά του, να μας υποδέχεται στην αυλόπορτα …
Του πλουσίου το σπίτι δεν το είδαμε. Ήταν κάπου στην κορυφή του λόφου και ήταν δύσκολο τέτοια ώρα κιόλας να ψάχνουμε να το βρούμε.
Περπατήσαμε ως άκρη το χωριό και τα περίχωρά του. Στο γυρισμό η Diana και εγώ ακολουθήσαμε άλλο δρόμο περπατώντας και καλύπτοντας και την τελευταία σπιθαμή του.
Στο τέλος η Diana ακολούθησε τα άλλα κορίτσια και εγώ έμεινα μόνη μου βγαίνοντας έξω μαζί με τον τελευταίο κάτοικο του χωριού.
Συνάντησα τα κορίτσια στο gift Shop. Πρόλαβα και εγώ να ρίξω ένα βλέφαρο και ψώνισα κιόλας κάτι μικροδωράκια φτιαγμένα από τι άλλο; από σίδηρο.
Ήταν αργά και σε μισή ώρα νύχτωνε. Στις 4:00 το μεσημέρι δύει ο ήλιος στην Αγγλία τέλος Νοεμβρίου και στις 4:30 έχει σκοτεινιάσει τελείως. Πίκρα μεγάλη. Προλαβαίναμε δεν προλαβαίναμε να δούμε τη (προαναγγελθείσα) γέφυρα πριν σκοτεινιάσει.
Στη γέφυρα "Iron Bridge" φτάσαμε στις 4:30 και όπως βλέπετε … ήταν ήδη φωταγωγημένη...
Έχει ένα κεραμιδί χρώμα που με τους κίτρινους προβολείς που τη φωτίζουν δείχνει έντονο πορτοκαλί!
Εκπληκτικό σκηνικό!
Μπορεί τελικά να ήταν πιο δύσκολο να την πετύχω … νύχτα και ίσως τελικά να ήταν και πιο ωραία!
Τα της γέφυρας αυτής είχα μάθει στο παρελθόν, όταν έψαχνα τα Unesco της Αγγλίας. Για το ταξίδι τα φρέσκαρα λίγο.
Έτσι, λίγα λόγια για τη γέφυρα…
Πρόκειται για την πρώτη σιδερένια γέφυρα στον κόσμο. Ανεγέρθηκε το 1779 (όπως με σαφήνεια αναγράφεται) πάνω από τον ποταμό Severn, στο Shropshire της Αγγλίας.
Ο σιδηρομάστορας Abraham Darby πρωτοστάτησε στην τήξη του σιδήρου (σε υψικάμινο την οποία τροφοδότησε με οπτάνθρακα), μια διαδικασία που αποτέλεσε πολύ σημαντικό βήμα στην παραγωγή χυτοσιδήρου ως πρώτη ύλη και κατ’ επέκταση και για τη Βιομηχανική επανάσταση.
Αρχιτέκτονας του έργου ήταν ένας ξυλουργός, ο Thomas Pritchard, ο οποίος συναρμολόγησε την κατασκευή με δοκιμασμένες τεχνικές αρμολόγησης … ξυλείας. Χρησιμοποίησε δηλαδή “χελιδονοουρές”, σφήνες, καβύλιες και “δόντια” από χυτοσίδηρο προσδίδοντας έτσι αντοχή και ποιότητα στην κατασκευή.
Η γέφυρα του Darby ήταν η πρώτη στον κόσμο, στην οποία χρησιμοποιήθηκε δομικά ο χυτοσίδηρος και καλλιτέχνες, συγγραφείς, κατάσκοποι και μηχανικοί ήρθαν από όλον τον κόσμο για να θαυμάσουν αυτό το ασύγκριτο κομμάτι αρχιτεκτονικής.
Μετά την κατασκευή της ο χυτοσίδηρος άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στην κατασκευή γεφυρών, υδραγωγείων και κτιρίων.
Η πρωτοποριακή αυτή γέφυρα ήταν τόσο επιτυχημένη που έδωσε το όνομά της σε ολόκληρη τη δασώδη κοιλάδα που την περιβάλλει, "Iron Bridge Gorge", που σήμερα αναγνωρίζεται ως Μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Ωραία όλα αυτά αλλά … πεινούσαμε.
Σε κομβικό σημείο είναι η γέφυρα και ολόκληρη πόλη είναι χτισμένη δεξιά και αριστερά της. Πολλά είναι και τα μαγαζάκια της και όμορφα και γραφικά αλλά είχαμε δρόμο και μάλιστα μέσα στη νύχτα να κάνουμε και … ανάποδα.
Μπήκαμε στο “Eley's Pork Pies” και το … αδειάσαμε. Μια πίτα για τώρα για την καθεμιά και το υπόλοιπο μαγαζί για αργότερα. Δώσαμε συνολικά 35 λίρες για πίτες! Δεν ήταν και φθηνές. Όσες μπορέσαμε τις φάγαμε στο δρόμο.
Κάναμε ένα δυωράκι για να φτάσουμε στο Manchester. Κατά τις 8:00 παρκάραμε.
Μέχρι να ανεβούμε λίγο στο σπίτι, να κάνουμε ένα service, να περπατήσουμε ως το κέντρο, να διαφωνήσουμε εεεε!! να συζητήσουμε εννοούσα, για το που θα πάμε η ώρα είχε φτάσει 9:30.
Τι να μας κάνουν οι Pies; Μας “έπιασαν” για ένα δυωράκι, όσο και το ταξίδι μας για πίσω. Τώρα θέλαμε μια Pub, ένα εστιατόριο, ένα … γυράδικο, κάτι για να φάμε τέλος πάντων.
Βγήκαμε ψάχνοντας λίγο στην τύχη.
Μία λύση ήταν βέβαια να πάμε πάλι στην Chinatown αλλά να μη δούμε και κάτι άλλο;
Η πιο κοντινή γειτονιά ήταν η gay γειτονιά.
Το κεντρικός δρόμος που βρίσκεται πλάι σε κανάλι δεν είχε φαγάδικα. Μόνο bars χορευτικά και μη είχε και πολλούς … κράχτες, στους οποίους δεν υποκύψαμε γιατί εμείς πεινούσαμε, δεν διψούσαμε.
Το πρόβλημα ήταν ότι ήταν λίγο αργά για φαγητό για τα Αγγλικά δεδομένα. Σχεδόν 10:00 το βράδυ και στη γειτονιά που γυρνοβολάγαμε ένα κινέζικο φαστφουντάδικο της κακιάς ώρας ήταν ανοιχτό και μόνο και οι πρώτες … γκρίνιες στην παρέα εμφανίστηκαν.
«Πάμε όπου να ’ναι. Και στο κινέζικο στην ανάγκη»
«Εγώ δεν μπαίνω εκεί μέσα. Να βρούμε κάπου καλύτερα»
«Σε λίγο δεν θα υπάρχει τίποτα. Κλείνουν όλα»
Ο από μηχανής θεός εμφανίστηκε ξαφνικά μπροστά μας και δεν ήταν άλλο από ένα … ινδικό εστιατόριο. Ούτε ο Σούνακ να ήταν! Παραλίγο να μη το δούμε και αυτό γιατί ήταν άδειο από κόσμο. Μόνο μια … Ινδή καθόταν μόνη της και έτρωγε. Καλό σημάδι βέβαια αλλά δεν υπήρχε χρόνος για ψάξουμε στο trip advisor. Είπαμε ήταν 10:00 η ώρα.
«Σερβίρετε;» ρωτήσαμε.
«Μόνο αν παραγγείλετε αμέσως, γιατί ο σεφ σχολάει»
Εντάξει είπαμε και μπήκαμε και καθίσαμε.
Ούτε κατάλογο μας έδωσε, ούτε τίποτα. "Τι έχετε;" ρωτήσαμε.
«Πολλά έχουμε αλλά εσείς “αυτό” θα πάρετε γιατί ΦΕΥΓΕΙ ο σεφ!»
Οκ. "Αυτό" θα πάρουμε τότε.
Το “αυτό” ήταν κοτόπουλο με κάρυ και ρύζι φυσικά. Πήραμε και 2 μπουκάλια κρασί.
Ωραιότατο μου φάνηκε. Ή πεινούσα πολύ ή το Ινδικό της Αγγλίας είναι πιο νόστιμο από της Ελλάδας.
Κλασικά πράγματα. Κοτόπουλο με ρύζι και κάρυ, αλλά δεν νομίζω ότι έχω φάει νοστιμότερο. “Arnero Restaurant” λέγεται το εστιατόριο, το οποίο στην αρχή δεν μας γέμισε το μάτι. Ευτυχώς θα πω, γιατί ήταν προϊόν … τύχης αλλά και λίγης … γκρίνιας και χωρίς αυτές θα τρώγαμε τώρα χάμπουγκερ στο Κινέζικο της γωνίας. Πάντως έτσι για την ιστορία θα πω ότι ήταν λίγο τσιμπημένο, αλλά … χαλάλι του!
Γυρίσαμε σπίτι και αράξαμε στο σαλόνι μας. Καθίσαμε ως αργά τιμώντας το reunion! Πρωταγωνιστής της συζήτησης ήταν το ... ιατρικό σύστημα στην Αγγλίας. Τι θα κάναμε χωρίς την αντιβίωση;
Έτσι έκλεισε η «ημέρα εξοχής»