soudianos
Member
- Μηνύματα
- 3.755
- Likes
- 6.505
- Ταξίδι-Όνειρο
- Βερακρούζ
Περιοχή Μαριδάκη (Αστερούσια)
Mέρος Α΄ : Άγιος Νικήτας-Φοινικόδασος
Tα Αστερούσια όρη είναι ατέλειωτα. Σας έχω περιγράψει τις εμπειρίες των ταξιδιών μου για το Μάρτσαλο, το Αγιοφάραγγο, τη Μονή Κουδουμά, αγιασμένα χώματα, τον Τσούτσουρα, τον Κερατόκαμπο, τη Σιδωνία (Ψαρή Φοράδα) και τις Τρεις Εκκλησιές με τον καταρράχτη του Αμπά. Κι ενώ νόμιζα πως είχα ξεμπλέξει με αυτή την οροσειρά, να σου ξαφνικά και παρουσιάζεται το Μαριδάκι.
Είναι παραθαλάσσιος οικισμός και παραλία που βρίσκεται
στη νότια πλευρά των Αστερουσίων στο Λυβικό. Η πρόσβαση εκεί γίνεται με περπάτημα 40 λεπτά από το χωριό Τσούτσουρα, το καλοκαίρι με τα συμπράκαλα της παραλίας στον ώμο, ή από ένα άσχημο (μέχρι πριν λίγα χρόνια) χωματόδρομο 15 χιλιομέτρων. Το έβαλα τελικά στο πρόγραμμα όταν έμαθα πως έχει διορθωθεί αρκετά ο χωματόδρομος τώρα. Περισσότερο όμως με ξεσήκωσαν οι εκδηλώσεις που έγιναν εκεί κοντά στις 15 του περασμένου Σεπτέμβρη, δηλαδή ακριβώς 15 μέρες πριν, για τα εγκαίνια ενός νέου μνημείου που αναφερόταν στην ιστορία του τόπου. Σχετική ενημέρωση είχε δημοσιευτεί και στον τύπο του Ηρακλείου. Αφού λοιπόν μπόρεσαν και πήγαν λαός και επίσημοι, που δε θα είχαν όλοι τους αυτοκίνητα 4x4 ή αγροτικά, σκέφτηκα πως θα μπορούσα να κάνω κι εγώ την προσπάθεια
Αναχωρήσαμε από Ηράκλειο, περάσαμε από τα χωριά Αρχάνες, Βαθυπέτρου, και έξω από το Ροτάσι πήραμε δυτική πορεία για το Μεσοχώρι. Συνεχίσαμε για 2-3 χιλιόμετρα σε άσφαλτο, και κατόπιν αρχίσαμε την ανάβαση σε χωματόδρομο στις βόρειες πλαγιές των Αστερουσίων ορέων. Τους ελαιώνες, τα αμπέλια και τα μποστάνια, τα διαδέχθηκαν απότομα το ξερό τοπίο με αγκαθωτούς θάμνους και θυμάρια. Παντού ερημιά. Χρώμα κίτρινο. Ερημιά πλην των γιδιών, που περήφανα πάνω στα βράχια κοίταζαν προς τη μεριά του θορύβου του αυτοκινήτου απτόητα. Άλλα πάλι ξαπλωμένα αμέριμνα καταμεσής του δρόμου, σηκώνονταν την τελευταία στιγμή τεμπέλικα κάνοντας τόπο να περάσει ο ταραξίας της γαλήνης τους. Στάνες, πολλές στάνες βλέπαμε στις πλαγιές περιφραγμένες πρόχειρα και απ’ έξω ένα παροπλισμένα αγροτικό ή κλούβα, που χρησίμευε για αποθήκη ή προσωρινή κατοικία του βοσκού. Σκόρπιες κυψέλες σε ευήλιες πλαγιές σήμαιναν περιοχές με μπόλικο θυμάρι. Λόφοι τριγύρω μας που τους φώτιζε ο ήλιος, χαραγμένοι πάνω τους κι άλλοι χωματόδρομοι για τους βοσκούς. Λόφοι, που καρφωμένα στις κορυφές τους ξωκλήσια ή εκκλησάκια, κάποια μεγαλύτερα περιφραγμένα με τοιχίο και με δεντροφύτευση στο χώρο τους, τιμούσαν τους αγίους των βουνών, όπως τον άγιο Μάμα προστάτη των βοσκών, τον άγιο Αντώνιο τον Καθηγητή της ερήμου, τον προφήτη Ηλία κάτοικο των βουνοκορφών, λόφοι στεφανωμένοι από τα άσπρα σύννεφα του μικρού ορίζοντα, μας εξύψωναν πνευματικά δίνοντας μας την αίσθηση πορείας ανάμεσα από τους αγίους με προορισμό το θεό…
Οι μεγάλες ανηφόρες τέλειωσαν, ήμασταν στην κορυφή της οροσειράς. Να η διακλάδωση που μας είπαν: - Προσοχή, μη στρίψετε αριστερά γιατί θα βρεθείτε στον Τσούτσουρα αντί για το Μαριδάκι. Η διακλάδωση σχημάτιζε ένα Vίδιου πλάτους πράγμα που μας προβλημάτισε. Πήραμε το δεξιό μιας και είχαμε τις εντολές αλλά σε λίγα λεπτά αντικρίσαμε μπροστά μας πανύψηλα βουνά που δεν φαινόταν να οδηγούν στη θάλασσα. Ευτυχώς, στην δεξιά μας πλαγιά σε ύψος εκατό μέτρων φάνηκε μια στάνη με ένα εν ενεργεία…αγροτικό αυτοκίνητο απ’ έξω, Με το κορνάρισμα που έκανα στην ησυχία του τοπίου, βγήκε από τη στάνη ο βοσκός ξαφνιασμένος. -Ο δρόμος αυτός θα σας πάει στο χωριό Αχεντριά. Γυρίστε πίσω και πάρετε τον άλλο. Επιστρέψαμε και αφού μπήκαμε στον αριστερό δρόμο μόλις που ξεχώριζε χαραγμένη πάνω σε βράχο με κόκκινη μπογιά η φράση «προς Μαριδάκι».
Άρχισε ο κατήφορος. Μερικές κλειστές στροφές κι απότομες είχαν το οδόστρωμα τσιμεντοστρωμένο. Σε πολλά σημεία ο φαρδύς χωματόδρομος σχημάτιζε παράλληλες εγκάρσιες λακκούβες, αβαθείς μεν αλλά ικανές να τραντάζουν το αυτοκίνητο αν πήγαινε πάνω από 40 χλμ. Σ΄ ένα κομμάτι της διαδρομής κλεισμένο από τα βουνά, είδαμε δίπλα μας μια γέρικη ελιά. Στάση για ξεκούραση στη σκιά της. Ξεκούραση δικιά μας και της μηχανής του αυτοκινήτου. Ευχή… να μη μας συμβεί κάτι εδώ στα βουνά. Όπως, κάποιο λάστιχο φορτωμένοι όπως ήμασταν, ή κάποια ζημιά από τα τραντάγματα. Η κίνηση σε όλη τη διαδρομή ήταν μονάχα ένα αγροτικό που άφηνε μπόλικη σκόνη πίσω του.
Συνεχίσαμε και σύντομα βρεθήκαμε στις νότιες πλαγιές των Αστερουσίων. Το Λυβικό φάνηκε αρυτίδωτο χαμηλά μας. Μετά από μια ώρα οδήγηση σε χωματόδρομο και άλλη μια ώρα σε άσφαλτο, από το Ηράκλειο, φτάσαμε στην πινακίδα που έδειχνε αριστερά προς Μαριδάκι και δεξιά προς Αγ. Νικήτα. Ακολουθήσαμε πρώτα την πινακίδα προς Αγ. Νικήτα. Το ιστορικό μνημείο που έφτιαξε πριν τρεις μήνες ο πολιτιστικός σύλλογος του πιο κοντινού χωριού Αχεντριά φαινόταν από μακριά. Τα εγκαίνια του έγιναν στις 15 του περασμένου Σεπτεμβρίου παρουσία των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών και αρκετών κατοίκων από τα γύρω χωριά. Προηγήθηκε ενημέρωση στον τοπικό τύπο του Ηρακλείου. Το μνημείο βρίσκεται σε ύψος 100 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, και πάνω από το μοναστήρι του Αγ. Νικήτα. Εδώ και στις δαιδαλώδεις σπηλιές που βρίσκονται στην παραλία, κρύβονταν οι Έλληνες και οι σύμμαχοι αγωνιστές κατά τη διάρκεια της κατοχής μέχρι να φυγαδευτούν στην Αφρική.
Από το μνημείο που βρισκόμασταν κοιτάζοντας προς τα δυτικά, φαινόταν στη πλαγιά κάτω μας το μοναστήρι του Αγ. Νικήτα με τις εγκαταστάσεις και τους κήπους του και στα δεξιά μας στα 500 μέτρα πάνω σε μια ανοιχτή χαράδρα, βλέπαμε μια πραγματική όαση, δυο μεγάλες συστάδες τεράστιων φοινικόδεντρων. Κάπως έτσι θα ξεχωρίζουν από μακριά και οι οάσεις στις ερήμους
Ας πάμε πρώτα στο μοναστήρι. Το αυτοκίνητο που μας έβγαλε έξω από τις εγκαταστάσεις του. Παρόλο που δεν έχει μοναχούς τώρα πλέον, είναι αρκετά περιποιημένο με καλλιέργειες δένδρων, κηπευτικών και πολλών λουλουδιών. Ένας γέροντας καλοσυνάτος, λεπτός, ξερακιανός και γενειοφόρος, που στην αρχή τον νομίσαμε για καλόγερο, έχει αφιερώσει τον εαυτό του στην περιποίηση και γενικά στη λειτουργία του μοναστηριού το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει τους κουρασμένους προσκυνητές στα κελιά του. Οι επισκέπτες βέβαια θα πρέπει να έχουν δικά τους τρόφιμα και κλινοσκεπάσματα, μπορούν όμως να μαγειρέψουν στην κουζίνα ή στις ψηστιέρες του μοναστηριού. Αρκετά περιποιημένος ήταν ο χώρος με παγκάκια, τραπέζια για πικ-νικ και με άφθονο νερό. Βρήκαμε 5-6 επισκέπτες μας κάλεσαν στην παρέα τους μαζί και ο γέροντας, και κάτω στη σκιά πήραμε πληροφορίες για την περιοχή και για το Μαριδάκι που ήταν ο προορισμός μας. Εν συνεχεία κατεβήκαμε μέσα από το χώρο του μοναστηριού τα 250 σκαλάκια και φτάσαμε σε μια μικρή βοτσαλωτή παραλία με κρυστάλλινα νερά. Έτσι, ο επισκέπτης που θα μείνει εδώ εκτός από τη γαλήνη του τόπου απολαμβάνει και το μπάνιο στα πεντακάθαρα νερά. Ο Αγ. Νικήτας που σύμφωνα με το θρύλο της περιοχής έδιωξε τους Άραβες από την περιοχή, εικονίζεται πάνω στο άλογο του με σπαθί στο χέρι. Εντός του ιερού της εκκλησίας ξεκινά μια χαμηλή σπηλιά με αρκετό βάθος που χρησίμευε για κρυψώνας.
Μετά από πολύ ξεκούραση συνεχίσαμε για το φοινικόδασος. Επιστρέψαμε με το αυτοκίνητο από τον ίδιο χωματόδρομο που ήρθαμε και παρκάραμε δίπλα στο σημείο που τελειώνει η χαράδρα όπου ψηλά της βρίσκονται τα δένδρα. Ξεκινήσαμε την ανάβαση. Τα δένδρα είναι φυτεμένα το ένα δίπλα στο άλλο, οι κορμοί τους είναι τεράστιοι, κι ανάμεσα τους το έδαφος καλύπτεται με σπασμένα κλαδιά από τους φοίνικες. Το έδαφος δεν το βλέπει ποτέ ο ήλιος και σ΄ αυτό οφείλεται η υγρασία που υπάρχει αυτή την εποχή. Μια πηγή βρίσκεται στην κορυφή της ρεματιάς αλλά την αφήσαμε για μια επόμενη επίσκεψη. Θεωρείται το δεύτερο σπουδαιότερο φοινικόδασος στη Κρήτη μετά απ΄ αυτό του Βάι. Το είδος των φοινίκων είναι του Θεόφραστου. Έτσι όπως ξεχωρίζει εύκολα από μακριά πάνω στην ανύπαρκτη βλάστηση των βουνών, το είχαν σημάδι τα πλοία των στόλων των Ενετών, των Τούρκων αλλά και των πειρατών, και στον επόμενο κόλπο του Μαριδακίου, ξεκουράζονταν και προμηθεύονταν νερό. Κοντά βρίσκεται και το εκκλησάκι του Αγ. Αντωνίου αλλά κάπως τα μπερδέψαμε και δεν μπορέσαμε να ανεβούμε. [1] Το αφήσαμε κι΄ αυτό για μια επόμενη φορά προσευχόμενοι στη χάρη του νοερά να μας έρθουν τα πράματα βολικά σ αυτές τις ερημιές που βραθήκαμε Η ώρα είχε πάει 2 το απόγευμα κι ακόμα δεν είχαμε φτάσει στον κύριο προορισμό μας όπου δεν ξέραμε τι μας περιμένει.
[1] http://el.wikipedia.org/wiki/Κρητικός_φοίνικας
Mέρος Α΄ : Άγιος Νικήτας-Φοινικόδασος
Tα Αστερούσια όρη είναι ατέλειωτα. Σας έχω περιγράψει τις εμπειρίες των ταξιδιών μου για το Μάρτσαλο, το Αγιοφάραγγο, τη Μονή Κουδουμά, αγιασμένα χώματα, τον Τσούτσουρα, τον Κερατόκαμπο, τη Σιδωνία (Ψαρή Φοράδα) και τις Τρεις Εκκλησιές με τον καταρράχτη του Αμπά. Κι ενώ νόμιζα πως είχα ξεμπλέξει με αυτή την οροσειρά, να σου ξαφνικά και παρουσιάζεται το Μαριδάκι.
Είναι παραθαλάσσιος οικισμός και παραλία που βρίσκεται
στη νότια πλευρά των Αστερουσίων στο Λυβικό. Η πρόσβαση εκεί γίνεται με περπάτημα 40 λεπτά από το χωριό Τσούτσουρα, το καλοκαίρι με τα συμπράκαλα της παραλίας στον ώμο, ή από ένα άσχημο (μέχρι πριν λίγα χρόνια) χωματόδρομο 15 χιλιομέτρων. Το έβαλα τελικά στο πρόγραμμα όταν έμαθα πως έχει διορθωθεί αρκετά ο χωματόδρομος τώρα. Περισσότερο όμως με ξεσήκωσαν οι εκδηλώσεις που έγιναν εκεί κοντά στις 15 του περασμένου Σεπτέμβρη, δηλαδή ακριβώς 15 μέρες πριν, για τα εγκαίνια ενός νέου μνημείου που αναφερόταν στην ιστορία του τόπου. Σχετική ενημέρωση είχε δημοσιευτεί και στον τύπο του Ηρακλείου. Αφού λοιπόν μπόρεσαν και πήγαν λαός και επίσημοι, που δε θα είχαν όλοι τους αυτοκίνητα 4x4 ή αγροτικά, σκέφτηκα πως θα μπορούσα να κάνω κι εγώ την προσπάθεια
Αναχωρήσαμε από Ηράκλειο, περάσαμε από τα χωριά Αρχάνες, Βαθυπέτρου, και έξω από το Ροτάσι πήραμε δυτική πορεία για το Μεσοχώρι. Συνεχίσαμε για 2-3 χιλιόμετρα σε άσφαλτο, και κατόπιν αρχίσαμε την ανάβαση σε χωματόδρομο στις βόρειες πλαγιές των Αστερουσίων ορέων. Τους ελαιώνες, τα αμπέλια και τα μποστάνια, τα διαδέχθηκαν απότομα το ξερό τοπίο με αγκαθωτούς θάμνους και θυμάρια. Παντού ερημιά. Χρώμα κίτρινο. Ερημιά πλην των γιδιών, που περήφανα πάνω στα βράχια κοίταζαν προς τη μεριά του θορύβου του αυτοκινήτου απτόητα. Άλλα πάλι ξαπλωμένα αμέριμνα καταμεσής του δρόμου, σηκώνονταν την τελευταία στιγμή τεμπέλικα κάνοντας τόπο να περάσει ο ταραξίας της γαλήνης τους. Στάνες, πολλές στάνες βλέπαμε στις πλαγιές περιφραγμένες πρόχειρα και απ’ έξω ένα παροπλισμένα αγροτικό ή κλούβα, που χρησίμευε για αποθήκη ή προσωρινή κατοικία του βοσκού. Σκόρπιες κυψέλες σε ευήλιες πλαγιές σήμαιναν περιοχές με μπόλικο θυμάρι. Λόφοι τριγύρω μας που τους φώτιζε ο ήλιος, χαραγμένοι πάνω τους κι άλλοι χωματόδρομοι για τους βοσκούς. Λόφοι, που καρφωμένα στις κορυφές τους ξωκλήσια ή εκκλησάκια, κάποια μεγαλύτερα περιφραγμένα με τοιχίο και με δεντροφύτευση στο χώρο τους, τιμούσαν τους αγίους των βουνών, όπως τον άγιο Μάμα προστάτη των βοσκών, τον άγιο Αντώνιο τον Καθηγητή της ερήμου, τον προφήτη Ηλία κάτοικο των βουνοκορφών, λόφοι στεφανωμένοι από τα άσπρα σύννεφα του μικρού ορίζοντα, μας εξύψωναν πνευματικά δίνοντας μας την αίσθηση πορείας ανάμεσα από τους αγίους με προορισμό το θεό…
Οι μεγάλες ανηφόρες τέλειωσαν, ήμασταν στην κορυφή της οροσειράς. Να η διακλάδωση που μας είπαν: - Προσοχή, μη στρίψετε αριστερά γιατί θα βρεθείτε στον Τσούτσουρα αντί για το Μαριδάκι. Η διακλάδωση σχημάτιζε ένα Vίδιου πλάτους πράγμα που μας προβλημάτισε. Πήραμε το δεξιό μιας και είχαμε τις εντολές αλλά σε λίγα λεπτά αντικρίσαμε μπροστά μας πανύψηλα βουνά που δεν φαινόταν να οδηγούν στη θάλασσα. Ευτυχώς, στην δεξιά μας πλαγιά σε ύψος εκατό μέτρων φάνηκε μια στάνη με ένα εν ενεργεία…αγροτικό αυτοκίνητο απ’ έξω, Με το κορνάρισμα που έκανα στην ησυχία του τοπίου, βγήκε από τη στάνη ο βοσκός ξαφνιασμένος. -Ο δρόμος αυτός θα σας πάει στο χωριό Αχεντριά. Γυρίστε πίσω και πάρετε τον άλλο. Επιστρέψαμε και αφού μπήκαμε στον αριστερό δρόμο μόλις που ξεχώριζε χαραγμένη πάνω σε βράχο με κόκκινη μπογιά η φράση «προς Μαριδάκι».
Άρχισε ο κατήφορος. Μερικές κλειστές στροφές κι απότομες είχαν το οδόστρωμα τσιμεντοστρωμένο. Σε πολλά σημεία ο φαρδύς χωματόδρομος σχημάτιζε παράλληλες εγκάρσιες λακκούβες, αβαθείς μεν αλλά ικανές να τραντάζουν το αυτοκίνητο αν πήγαινε πάνω από 40 χλμ. Σ΄ ένα κομμάτι της διαδρομής κλεισμένο από τα βουνά, είδαμε δίπλα μας μια γέρικη ελιά. Στάση για ξεκούραση στη σκιά της. Ξεκούραση δικιά μας και της μηχανής του αυτοκινήτου. Ευχή… να μη μας συμβεί κάτι εδώ στα βουνά. Όπως, κάποιο λάστιχο φορτωμένοι όπως ήμασταν, ή κάποια ζημιά από τα τραντάγματα. Η κίνηση σε όλη τη διαδρομή ήταν μονάχα ένα αγροτικό που άφηνε μπόλικη σκόνη πίσω του.
Συνεχίσαμε και σύντομα βρεθήκαμε στις νότιες πλαγιές των Αστερουσίων. Το Λυβικό φάνηκε αρυτίδωτο χαμηλά μας. Μετά από μια ώρα οδήγηση σε χωματόδρομο και άλλη μια ώρα σε άσφαλτο, από το Ηράκλειο, φτάσαμε στην πινακίδα που έδειχνε αριστερά προς Μαριδάκι και δεξιά προς Αγ. Νικήτα. Ακολουθήσαμε πρώτα την πινακίδα προς Αγ. Νικήτα. Το ιστορικό μνημείο που έφτιαξε πριν τρεις μήνες ο πολιτιστικός σύλλογος του πιο κοντινού χωριού Αχεντριά φαινόταν από μακριά. Τα εγκαίνια του έγιναν στις 15 του περασμένου Σεπτεμβρίου παρουσία των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών και αρκετών κατοίκων από τα γύρω χωριά. Προηγήθηκε ενημέρωση στον τοπικό τύπο του Ηρακλείου. Το μνημείο βρίσκεται σε ύψος 100 μέτρων πάνω από τη θάλασσα, και πάνω από το μοναστήρι του Αγ. Νικήτα. Εδώ και στις δαιδαλώδεις σπηλιές που βρίσκονται στην παραλία, κρύβονταν οι Έλληνες και οι σύμμαχοι αγωνιστές κατά τη διάρκεια της κατοχής μέχρι να φυγαδευτούν στην Αφρική.
Από το μνημείο που βρισκόμασταν κοιτάζοντας προς τα δυτικά, φαινόταν στη πλαγιά κάτω μας το μοναστήρι του Αγ. Νικήτα με τις εγκαταστάσεις και τους κήπους του και στα δεξιά μας στα 500 μέτρα πάνω σε μια ανοιχτή χαράδρα, βλέπαμε μια πραγματική όαση, δυο μεγάλες συστάδες τεράστιων φοινικόδεντρων. Κάπως έτσι θα ξεχωρίζουν από μακριά και οι οάσεις στις ερήμους
Ας πάμε πρώτα στο μοναστήρι. Το αυτοκίνητο που μας έβγαλε έξω από τις εγκαταστάσεις του. Παρόλο που δεν έχει μοναχούς τώρα πλέον, είναι αρκετά περιποιημένο με καλλιέργειες δένδρων, κηπευτικών και πολλών λουλουδιών. Ένας γέροντας καλοσυνάτος, λεπτός, ξερακιανός και γενειοφόρος, που στην αρχή τον νομίσαμε για καλόγερο, έχει αφιερώσει τον εαυτό του στην περιποίηση και γενικά στη λειτουργία του μοναστηριού το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει τους κουρασμένους προσκυνητές στα κελιά του. Οι επισκέπτες βέβαια θα πρέπει να έχουν δικά τους τρόφιμα και κλινοσκεπάσματα, μπορούν όμως να μαγειρέψουν στην κουζίνα ή στις ψηστιέρες του μοναστηριού. Αρκετά περιποιημένος ήταν ο χώρος με παγκάκια, τραπέζια για πικ-νικ και με άφθονο νερό. Βρήκαμε 5-6 επισκέπτες μας κάλεσαν στην παρέα τους μαζί και ο γέροντας, και κάτω στη σκιά πήραμε πληροφορίες για την περιοχή και για το Μαριδάκι που ήταν ο προορισμός μας. Εν συνεχεία κατεβήκαμε μέσα από το χώρο του μοναστηριού τα 250 σκαλάκια και φτάσαμε σε μια μικρή βοτσαλωτή παραλία με κρυστάλλινα νερά. Έτσι, ο επισκέπτης που θα μείνει εδώ εκτός από τη γαλήνη του τόπου απολαμβάνει και το μπάνιο στα πεντακάθαρα νερά. Ο Αγ. Νικήτας που σύμφωνα με το θρύλο της περιοχής έδιωξε τους Άραβες από την περιοχή, εικονίζεται πάνω στο άλογο του με σπαθί στο χέρι. Εντός του ιερού της εκκλησίας ξεκινά μια χαμηλή σπηλιά με αρκετό βάθος που χρησίμευε για κρυψώνας.
Μετά από πολύ ξεκούραση συνεχίσαμε για το φοινικόδασος. Επιστρέψαμε με το αυτοκίνητο από τον ίδιο χωματόδρομο που ήρθαμε και παρκάραμε δίπλα στο σημείο που τελειώνει η χαράδρα όπου ψηλά της βρίσκονται τα δένδρα. Ξεκινήσαμε την ανάβαση. Τα δένδρα είναι φυτεμένα το ένα δίπλα στο άλλο, οι κορμοί τους είναι τεράστιοι, κι ανάμεσα τους το έδαφος καλύπτεται με σπασμένα κλαδιά από τους φοίνικες. Το έδαφος δεν το βλέπει ποτέ ο ήλιος και σ΄ αυτό οφείλεται η υγρασία που υπάρχει αυτή την εποχή. Μια πηγή βρίσκεται στην κορυφή της ρεματιάς αλλά την αφήσαμε για μια επόμενη επίσκεψη. Θεωρείται το δεύτερο σπουδαιότερο φοινικόδασος στη Κρήτη μετά απ΄ αυτό του Βάι. Το είδος των φοινίκων είναι του Θεόφραστου. Έτσι όπως ξεχωρίζει εύκολα από μακριά πάνω στην ανύπαρκτη βλάστηση των βουνών, το είχαν σημάδι τα πλοία των στόλων των Ενετών, των Τούρκων αλλά και των πειρατών, και στον επόμενο κόλπο του Μαριδακίου, ξεκουράζονταν και προμηθεύονταν νερό. Κοντά βρίσκεται και το εκκλησάκι του Αγ. Αντωνίου αλλά κάπως τα μπερδέψαμε και δεν μπορέσαμε να ανεβούμε. [1] Το αφήσαμε κι΄ αυτό για μια επόμενη φορά προσευχόμενοι στη χάρη του νοερά να μας έρθουν τα πράματα βολικά σ αυτές τις ερημιές που βραθήκαμε Η ώρα είχε πάει 2 το απόγευμα κι ακόμα δεν είχαμε φτάσει στον κύριο προορισμό μας όπου δεν ξέραμε τι μας περιμένει.
[1] http://el.wikipedia.org/wiki/Κρητικός_φοίνικας
Attachments
-
310,6 KB Προβολές: 75