hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.164
- Likes
- 14.533
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Μαρόκο.
Ένα ταξίδι που το ανέβαλα συνεχώς, θεωρώντας το υπερβολικά τουριστικό για τα γούστα μου κι εξαιρετικά... εύκολο. Απόδειξη ο ταξιδιωτικός οδηγός του LP για το Μαρόκο, έκδοσης…. 1998 που είχε αγοραστεί αλλά δεν είχε ποτέ χρησιμοποιηθεί.
Mετά από παραινέσεις της παρέας για κάτι οικονομικό και συνάμα “εξωτικό” τη περίοδο του Πάσχα, ο κύβος ερρίφθη!
Στο πειρασμό να γράψω ιστορία για το Μαρόκο δε μπήκα αρχικά, καθώς υπάρχουν ήδη αρκετές κι αξιόλογες στο φόρουμ. Τελικά το είδα περισσότερο σαν ημερολόγιο, (έτσι να ανασύρω στο απώτερο μέλλον εντυπώσεις, ονόματα, εικόνες, γεγονότα), αλλά και με κάποιες χρηστικές πληροφορίες για τον επίδοξο ταξιδευτή.
H χώρα
Είναι μια χώρα που συνδυάζει κάτι από αραβική, βερβέρικη, ανδαλουσιανή... και γαλλική κουλτούρα. Διαθέτει χρώμα και μοναδική αρχιτεκτονική, σε συνδυασμό με ποιοτικές παροχές όπως καταλύματα, εστιατόρια, μέσα μαζικής μεταφοράς κ.α.
Η φύση έχει εναλλαγές (κάποιες φορές σε εκπλήσσουν): θάλασσα, βουνό, έρημος, δάση(!), απέραντες καταπράσινες εκτάσεις με οπωροφόρα, αμπέλια, οπωροκηπευτικά ή χρυσοκίκτρινες με στάχυα.
Oι άνθρωποι
Πολλά γράφονται για τους μαροκινούς ότι είναι ενοχλητικοί και φορτικοί με τους τουρίστες. Επηρεασμένοι, φτάσαμε (αδίκως) στα όρια παράνοιας θεωρώντας ότι όποιος μας απευθύνει το λόγο το επιδιώκει με το αζημίωτο. Υπάρχουν όντως τα γνωστά λαμόγια, αλλά γενικά συνάντησα ένα κόσμο ήρεμο, ευγενικό και φιλόξενο.
Οι κοινωνικές ανισότητες είναι εμφανείς. Υπάρχει πλούτος αλλά και ένδεια.
Το Ισλάμ είναι κυρίαρχο, όμως χαλαρό. Η ζωή κι η εργασία κυλούσε έστω κι αν ο Ιμάμης καλούσε σε προσευχή. Οι γυναίκες αλλού φορούσαν αυστηρά niqab κουκουλωμένες μέχρι τ’ακροδάχτυλα, αλλού μόνο μαντήλα, αλλού ήταν ξέσκεπες. Πάντα όμως κοσμίως ενδεδειμένες, κοινώς όχι πολλά πολλά σε κοινή θέα.
Επικοινωνία
Αν σνομπάρατε τα γαλλικά, κακό του εαυτού σας (το προσάπτω και στον εαυτό μου). Τα μιλούν οι πάντες και υπάρχουν τρίγλωσσες πινακίδες παντού (αραβικά, γαλλικά ΚΑΙ βερβέρικα). Αγγλικά ομιλούνται λιγότερο, κατεξοχήν στους παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς. Στο βορρά (λόγω γειτνίασης) επικρατούν τα ισπανικά.
“Καμάκι”
Βαρεθήκαμε να ακούμε συνεχώς εικασίες για τη χώρα προέλευσής μας. Συνήθως μας θεωρούσαν Πορτογάλους, Ισπανούς ή Ιταλούς. Στο άκουσμα Yunnan, μετά από ένα μακρύ επιφώνημα αααααα, ακολουθούσε μονότονα το “La Grece. Beautiful country, nice people” διανθιζόμενο συχνότερα από αναφορές σε ποδοσφαιρικές περσόνες ή ομάδες (Samaras, Olympiakos).
Διαμονή
Κλείσαμε τα καταλύματα μέσω booking πιστεύοντας ότι λόγω του καθολικού Πάσχα θα γίνεται ο κακός χαμός. Ουδόλως. Υπάρχει υπερπροσφορά καταλυμάτων και δεν βρίσκω λόγο άγχους. Δεν προτιμήσαμε ξενοδοχεία αλλά τα παραδοσιακά riad που είναι ατμοσφαιρικότερα και προσφέρουν καλό πρωινό. Έχουν όμως κάποιους περιορισμούς: το μέγεθος των δωματίων ποικίλει, όλα τα δωμάτια βλέπουν σε εσωτερική αυλή χωρίς ιδιαίτερη ηχομόνωση (το ζήσαμε κι αυτό), σχεδόν πάντα είναι σε όροφο και πρέπει ν’ανεβαίνεις στενές σκάλες σέρνοντας τις βαλίτσες.
Όλα σχεδόν είναι στις παλιές συνοικίες των πόλεων (μεδίνες) χωμένα μέσα σε στενά που φαντάζει αρχικά αδύνατον να τα εντοπίσεις χωρίς να σε πάρουν από το χεράκι και να σου είξουν.
Χαθήκαμε στη μεδίνα; πες μου πώς το λύνεις!
Επειδή είμαι πεισματάρης, αξιοποίησα τη τεχνολογία εγκαθιστώντας στο κινητό την εφαρμογή maps.me με αρκετά ενημερωμένους δωρεάν χάρτες. Αποδείχθηκε πολύτιμο και αξιόπιστο. Μπορούσα ν’αναζητήσω και να εντοπίσω κατάλυμα, αλλά και σημεία ενδιαφέροντος (εστιατόρια, αξιοθέατα ως και ΑΤΜ) και να χαράξω διαδρομή χωρίς τη χρήση διαδικτύου. Ενδεικτικά στην Fes που έχει τη πιο δαιδαλώδη μεδίνα, περιηγηθήκαμε χωρίς βοήθεια. Eντελώς τεχνοφρικιό...
Φαγητό
Η μαροκινή κουζίνα δεν ήταν αποκάλυψη. Παρά την αφθονία προϊόντων την βρήκα περιορισμένη κι επαναλαμβανόμενη (πόσα tajine και κουσκούς να φας πια). Ευτυχώς την κατάσταση έσωσαν τα σουβλάκια και τα ολόφρεσκα ψάρια όπου αυτά ήταν διαθέσιμα. Θα βρείτε πάμπολλα εστιατόρια αλλά και αξιόλογο street food.
Όπως και σε άλλες αραβικές χώρες, το θέμα “τυρί” δεν το κατέχουν. Το τι “La Vache qui rit” κατανάλωσα δε λέγεται.
Χρήμα
Για συνάλλαγμα υπάρχουν ανταλλακτήρια και ΑΤΜ (με όριο ανάληψης ως 2000 dirham ημερησίως) για να κάνετε τις συναλλαγές σας. Σχεδόν παντού γίνονταν δεκτές πληρωμές και σε ευρώ.
Το θετικό είναι ότι το Μαρόκο, απευθύνεται σε όλα τα βαλάντια. Μπορείς να μείνεις, να μετακινηθείς, να φας αρκετά οικονομικά ή χλιδάτα αναλόγως επιλογών.
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Κινηθήκαμε με ΚΤΕΛ (CMT, Supratours) και με τραίνο. Έχω τα καλύτερα να πω, ειδικά για τα τραίνα που εξυπηρετούν επαρκώς τους βασικούς προορισμούς. Δεν χρειάστηκε να κάνουμε κράτηση, φροντίζαμε όμως να κλείνουμε εισιτήρια τουλάχιστον μια μέρα πριν. Τα ταξί ήταν μια άλλη ιστορία. Πάντα πιστεύω ότι μας υπερχρέωναν αν κι οι τιμές για τα ευρωπαϊκά δεδομένα δεν ήταν εξωφρενικές. Φτάνει να μην πέσεις στην ανάγκη τους. Υπάρχουν τα petit taxi για 3 επιβάτες και τα grand taxi που παίρνουν περισσότερους και κάνουν δρομολόγια εκτός πόλεων. Μπορείτε εύκολα μέσω του ξενώνα σας να ζητήσετε αμάξι με οδηγό αν το προτιμήσετε. Η ποιότητα των αυτοκινήτων ποικίλει: πανάρχαιες Mercedes ως ολοκαίνουργια απαστράπτοντα ευρύχωρα Dacia (πολλάκις ανετότερα)
Οδηγώντας στο Μαρόκο
Στο Μαρόκο νοικιάσαμε αυτοκίνητο (Herz) για να καλύψουμε με το ραχάτι μας την διαδρομή Marrakech - Fes μέσω των αμμόλοφων της Merzouga. Το συνιστώ μιας κι οι συγκοινωνίες στο κομμάτι αυτό δεν σου προσφέρουν ελευθερία να σταματάς και να βλέπεις πράγματα. H κατάσταση του οδοστρώματος ήταν καλή, η οδηγική συμπεριφορά πιο πολιτισμένη από την χώρα μας (πχ σταματούσαν στις διαβάσεις πεζών) και δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα πέρα από τα σποραδικά μπλόκα της αστυνομίας όπου απλώς έπρεπε να σταματάς μέχρι να σου κάνουν νόημα να συνεχίσεις. Μόνο σε 2 περιπτώσεις χρειάστηκε να δείξουμε τα χαρτιά του οχήματος κι οι αστυνομικοί ήταν τυπικοί κι ευγενέστατοι.
Επί χάρτου
17 μέρες αφιερώσαμε στο Μαρόκο, καλύπτοντας τα περισσότερα από τα περίοπτα αξιοθέατα της χώρας
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν την περιήγηση, διανθίζοντας το κείμενο με πολλές φωτογραφίες, καθώς μία εικόνα είναι χίλιες λέξεις. Κι ίσως πηγή έμπνευσης για όσους το σκέφτονται να πάνε κατά κει, αλλά δεν το έχουν αποτολμήσει ακόμα.
Στην αφήγησή μου δίνεται έμφαση στο κομμάτι από Marrakech ως Fes μέσω Μerzouga, καθώς είναι μια διαδρομή την οποία αρκετοί είτε παρακάμπτουν είτε την διατρέχουν με συνοπτικές διαδικασίες απλώς για να βρεθούν στους αμμόλοφους.
Ahlan wa sahlan!
Ένα ταξίδι που το ανέβαλα συνεχώς, θεωρώντας το υπερβολικά τουριστικό για τα γούστα μου κι εξαιρετικά... εύκολο. Απόδειξη ο ταξιδιωτικός οδηγός του LP για το Μαρόκο, έκδοσης…. 1998 που είχε αγοραστεί αλλά δεν είχε ποτέ χρησιμοποιηθεί.
Mετά από παραινέσεις της παρέας για κάτι οικονομικό και συνάμα “εξωτικό” τη περίοδο του Πάσχα, ο κύβος ερρίφθη!
Στο πειρασμό να γράψω ιστορία για το Μαρόκο δε μπήκα αρχικά, καθώς υπάρχουν ήδη αρκετές κι αξιόλογες στο φόρουμ. Τελικά το είδα περισσότερο σαν ημερολόγιο, (έτσι να ανασύρω στο απώτερο μέλλον εντυπώσεις, ονόματα, εικόνες, γεγονότα), αλλά και με κάποιες χρηστικές πληροφορίες για τον επίδοξο ταξιδευτή.
H χώρα
Είναι μια χώρα που συνδυάζει κάτι από αραβική, βερβέρικη, ανδαλουσιανή... και γαλλική κουλτούρα. Διαθέτει χρώμα και μοναδική αρχιτεκτονική, σε συνδυασμό με ποιοτικές παροχές όπως καταλύματα, εστιατόρια, μέσα μαζικής μεταφοράς κ.α.
Η φύση έχει εναλλαγές (κάποιες φορές σε εκπλήσσουν): θάλασσα, βουνό, έρημος, δάση(!), απέραντες καταπράσινες εκτάσεις με οπωροφόρα, αμπέλια, οπωροκηπευτικά ή χρυσοκίκτρινες με στάχυα.
Oι άνθρωποι
Πολλά γράφονται για τους μαροκινούς ότι είναι ενοχλητικοί και φορτικοί με τους τουρίστες. Επηρεασμένοι, φτάσαμε (αδίκως) στα όρια παράνοιας θεωρώντας ότι όποιος μας απευθύνει το λόγο το επιδιώκει με το αζημίωτο. Υπάρχουν όντως τα γνωστά λαμόγια, αλλά γενικά συνάντησα ένα κόσμο ήρεμο, ευγενικό και φιλόξενο.
Οι κοινωνικές ανισότητες είναι εμφανείς. Υπάρχει πλούτος αλλά και ένδεια.
Το Ισλάμ είναι κυρίαρχο, όμως χαλαρό. Η ζωή κι η εργασία κυλούσε έστω κι αν ο Ιμάμης καλούσε σε προσευχή. Οι γυναίκες αλλού φορούσαν αυστηρά niqab κουκουλωμένες μέχρι τ’ακροδάχτυλα, αλλού μόνο μαντήλα, αλλού ήταν ξέσκεπες. Πάντα όμως κοσμίως ενδεδειμένες, κοινώς όχι πολλά πολλά σε κοινή θέα.
Επικοινωνία
Αν σνομπάρατε τα γαλλικά, κακό του εαυτού σας (το προσάπτω και στον εαυτό μου). Τα μιλούν οι πάντες και υπάρχουν τρίγλωσσες πινακίδες παντού (αραβικά, γαλλικά ΚΑΙ βερβέρικα). Αγγλικά ομιλούνται λιγότερο, κατεξοχήν στους παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς. Στο βορρά (λόγω γειτνίασης) επικρατούν τα ισπανικά.
“Καμάκι”
Βαρεθήκαμε να ακούμε συνεχώς εικασίες για τη χώρα προέλευσής μας. Συνήθως μας θεωρούσαν Πορτογάλους, Ισπανούς ή Ιταλούς. Στο άκουσμα Yunnan, μετά από ένα μακρύ επιφώνημα αααααα, ακολουθούσε μονότονα το “La Grece. Beautiful country, nice people” διανθιζόμενο συχνότερα από αναφορές σε ποδοσφαιρικές περσόνες ή ομάδες (Samaras, Olympiakos).
Διαμονή
Κλείσαμε τα καταλύματα μέσω booking πιστεύοντας ότι λόγω του καθολικού Πάσχα θα γίνεται ο κακός χαμός. Ουδόλως. Υπάρχει υπερπροσφορά καταλυμάτων και δεν βρίσκω λόγο άγχους. Δεν προτιμήσαμε ξενοδοχεία αλλά τα παραδοσιακά riad που είναι ατμοσφαιρικότερα και προσφέρουν καλό πρωινό. Έχουν όμως κάποιους περιορισμούς: το μέγεθος των δωματίων ποικίλει, όλα τα δωμάτια βλέπουν σε εσωτερική αυλή χωρίς ιδιαίτερη ηχομόνωση (το ζήσαμε κι αυτό), σχεδόν πάντα είναι σε όροφο και πρέπει ν’ανεβαίνεις στενές σκάλες σέρνοντας τις βαλίτσες.
Όλα σχεδόν είναι στις παλιές συνοικίες των πόλεων (μεδίνες) χωμένα μέσα σε στενά που φαντάζει αρχικά αδύνατον να τα εντοπίσεις χωρίς να σε πάρουν από το χεράκι και να σου είξουν.
Χαθήκαμε στη μεδίνα; πες μου πώς το λύνεις!
Επειδή είμαι πεισματάρης, αξιοποίησα τη τεχνολογία εγκαθιστώντας στο κινητό την εφαρμογή maps.me με αρκετά ενημερωμένους δωρεάν χάρτες. Αποδείχθηκε πολύτιμο και αξιόπιστο. Μπορούσα ν’αναζητήσω και να εντοπίσω κατάλυμα, αλλά και σημεία ενδιαφέροντος (εστιατόρια, αξιοθέατα ως και ΑΤΜ) και να χαράξω διαδρομή χωρίς τη χρήση διαδικτύου. Ενδεικτικά στην Fes που έχει τη πιο δαιδαλώδη μεδίνα, περιηγηθήκαμε χωρίς βοήθεια. Eντελώς τεχνοφρικιό...
Φαγητό
Η μαροκινή κουζίνα δεν ήταν αποκάλυψη. Παρά την αφθονία προϊόντων την βρήκα περιορισμένη κι επαναλαμβανόμενη (πόσα tajine και κουσκούς να φας πια). Ευτυχώς την κατάσταση έσωσαν τα σουβλάκια και τα ολόφρεσκα ψάρια όπου αυτά ήταν διαθέσιμα. Θα βρείτε πάμπολλα εστιατόρια αλλά και αξιόλογο street food.
Όπως και σε άλλες αραβικές χώρες, το θέμα “τυρί” δεν το κατέχουν. Το τι “La Vache qui rit” κατανάλωσα δε λέγεται.
Χρήμα
Για συνάλλαγμα υπάρχουν ανταλλακτήρια και ΑΤΜ (με όριο ανάληψης ως 2000 dirham ημερησίως) για να κάνετε τις συναλλαγές σας. Σχεδόν παντού γίνονταν δεκτές πληρωμές και σε ευρώ.
Το θετικό είναι ότι το Μαρόκο, απευθύνεται σε όλα τα βαλάντια. Μπορείς να μείνεις, να μετακινηθείς, να φας αρκετά οικονομικά ή χλιδάτα αναλόγως επιλογών.
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Κινηθήκαμε με ΚΤΕΛ (CMT, Supratours) και με τραίνο. Έχω τα καλύτερα να πω, ειδικά για τα τραίνα που εξυπηρετούν επαρκώς τους βασικούς προορισμούς. Δεν χρειάστηκε να κάνουμε κράτηση, φροντίζαμε όμως να κλείνουμε εισιτήρια τουλάχιστον μια μέρα πριν. Τα ταξί ήταν μια άλλη ιστορία. Πάντα πιστεύω ότι μας υπερχρέωναν αν κι οι τιμές για τα ευρωπαϊκά δεδομένα δεν ήταν εξωφρενικές. Φτάνει να μην πέσεις στην ανάγκη τους. Υπάρχουν τα petit taxi για 3 επιβάτες και τα grand taxi που παίρνουν περισσότερους και κάνουν δρομολόγια εκτός πόλεων. Μπορείτε εύκολα μέσω του ξενώνα σας να ζητήσετε αμάξι με οδηγό αν το προτιμήσετε. Η ποιότητα των αυτοκινήτων ποικίλει: πανάρχαιες Mercedes ως ολοκαίνουργια απαστράπτοντα ευρύχωρα Dacia (πολλάκις ανετότερα)
Οδηγώντας στο Μαρόκο
Στο Μαρόκο νοικιάσαμε αυτοκίνητο (Herz) για να καλύψουμε με το ραχάτι μας την διαδρομή Marrakech - Fes μέσω των αμμόλοφων της Merzouga. Το συνιστώ μιας κι οι συγκοινωνίες στο κομμάτι αυτό δεν σου προσφέρουν ελευθερία να σταματάς και να βλέπεις πράγματα. H κατάσταση του οδοστρώματος ήταν καλή, η οδηγική συμπεριφορά πιο πολιτισμένη από την χώρα μας (πχ σταματούσαν στις διαβάσεις πεζών) και δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα πέρα από τα σποραδικά μπλόκα της αστυνομίας όπου απλώς έπρεπε να σταματάς μέχρι να σου κάνουν νόημα να συνεχίσεις. Μόνο σε 2 περιπτώσεις χρειάστηκε να δείξουμε τα χαρτιά του οχήματος κι οι αστυνομικοί ήταν τυπικοί κι ευγενέστατοι.
Επί χάρτου
17 μέρες αφιερώσαμε στο Μαρόκο, καλύπτοντας τα περισσότερα από τα περίοπτα αξιοθέατα της χώρας
Στην αφήγησή μου δίνεται έμφαση στο κομμάτι από Marrakech ως Fes μέσω Μerzouga, καθώς είναι μια διαδρομή την οποία αρκετοί είτε παρακάμπτουν είτε την διατρέχουν με συνοπτικές διαδικασίες απλώς για να βρεθούν στους αμμόλοφους.
Ahlan wa sahlan!
Last edited by a moderator: