konstantile
Member
- Μηνύματα
- 48
- Likes
- 386
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
Πάμε για διαπραγματευση λοιπον στη γείτονα....Μουντό απόγευμα σήμερα στη βορεια Ελλαδα και βροχουλα ανα διαστηματα....18:25 και το λεωφορειο φεύγει από το σιδ.σταθμό της Θεσσαλονίκης για τη Γευγελη, απ' όπου ξεκινάει το τρένο με τελικό προορισμό το Βελιγράδι....Η αφεντιά μας θα κατεβει στα Σκόπια, που κατά διαβολική σύμπτωση βρίσκεται για διαπραγματεύσεις του ονοματολογικου ζητήματος ο Υπουργός των Εξωτερικών μας κος Κοτζιάς....Λετε να φάμε κανα ξεγυρισμενο λιντσάρισμα???? Ειδωμεν....μετα την Ειδομενη φυσικά.....
Το εισιτήριο κοστίζει 12,20 Ευρω και βγαίνει χειρόγραφα...να το έχετε υποψη σας αυτο και να πάτε νωρίτερα στο γκισέ του σταθμού, και όχι τελευταία στιγμη σαν μερικους μερικους που πανε ενα τέταρτο πριν φύγει το δρομολόγιο...γιατι ο υπάλληλος θυμώνει που θα τον βάλετε να γράψει πέντε λέξεις και θα του φάτε ένα ολόκληρο δίλεπτο απ' τον πολύτιμο χρονο του....να στε καλα παιδια λοιπόν... και να ζητατε και ταπεινα συγγνώμη για την ταλαιπωρια που τον βάλατε....
Η διαδρομη απο Θεσσαλονίκη μέχρι τα σύνορα των Ευζώνων διαρκεί 1 ωρα περίπου....τυπικό τσεκαρισμα στα δυο τελωνεία, γυρνάμε τα Ρολόγια μια ωρα πίσω και γυρω στις 19:00 (ωρα Σκοπιων πλεον) φθασαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Гевгелиjа.
Με μικρή καθυστέρηση το τραίνο ξεκινησε στις 20:00, και με μεγαλύτερη έφτασε στα Σκοπια στις 23:00 (αντι για 22:00). Το ταξίδι βαρετό θα ελεγα, ενω και η κατάσταση των βαγονιών ήταν με το ζόρι, απλως ανεκτή....Ο καιρός κρυος και βροχερος αρχικα, ομως οσο προχωρούσαμε στην ενδοχώρα, η βροχή μετατράπηκε σε χιόνι. Τα Σκοπια ντυμενα στα λευκά λοιπόν, και οι απροετοιμαστοι με βρεγμενα παπούτσια...Απ' το σταθμό στο ξενοδοχείο και ξεκούραση....
Μια πρωτη αποψη της πόλης και του Βαρδάρη (Αξιου) ποταμού....
Σημερα το πρωί η χιονοπτωση είχε σταματήσει και ήταν μια καλη ευκαιρία για περιπλάνηση στους δρόμους της πόλης, που αν και τέλη Μαρτίου, θυμίζει περισσότερο με μέσα Ιανουαρίου. Το ξενοδοχείο που επέλεξα να μείνω βρίσκεται στην καρδιά της παλιάς αγοράς, δηλαδή στη μουσουλμανική μεριά των Σκοπίων. Όπως σε όλη τη χώρα, ετσι και στη πρωτεύουσα συνυπάρχουν (αρμονικά αραγε?) Σλαβομακεδόνες, Οθωμανοί και Αλβανοί. Πολυ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός οτι σε μια μικρη ακτίνα περιξ του κέντρου μπορεί κάποιος να διακρίνει ευκολα αυτην την μίξη των εθνικών στοιχειων, οπτικά και ακουστικά....απ τη μία τα τζαμιά και οι εκκλησίες που βλέπεις, και απ την άλλη οι γλώσσες που ακους....Τουρκικά, Αλβανικά και Σλαβικά...
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Σκόπια
Επι της οδου bitpazarska (κεντρική της Παλιας αγοράς) βρίσκεται το κεντρο πληροφορησης τουριστών της πολης των Σκοπιων. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες οπως και δωρεαν τουριστικο χάρτη για καλυτερο προσανατολισμο.
Δυο βήματα απο εκεί, στο υψωματακι που δεσπόζει στην περιοχή του κέντρου της πόλης, βρίσκεται μέρος των τειχών του καστρου Kale fortress. Πρώτη στάση λοιπόν εκεί, για να πάρω μια γενική εικόνα της πόλης απο ψηλότερα. Η εισοδος ειναι ελεύθερη φυσικά...
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Φρούριο_των_Σκοπίων
Κατεβαίνοντας προς το κέντρο συναντάμε το τζαμί Μουσταφα Πασά...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mustafa_Pasha_Mosque
Λίγα βήματα πιο κάτω βρίσκεται η ορθόδοξη Εκκλησία της Αναληψεως του Κυρίου. Η εισοδος στον αυλόγυρο είναι ελεύθερη, ο κυρίως χώρος της εκκλησίας ομως λειτουργεί πλέον ως Μουσείο, με είσοδο 120 din (2 €)...
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Εκκλησία_της_Αγίας_Αναλήψεως_του_Σωτήρος,_Σκόπια
Χωρίς να εχω δει πολλά απ την πόλη, μου έχει δημιουργηθεί ήδη η εντύπωση οτι το πιο γραφικό και ενδιαφέρον κομμάτι είναι αυτό της Παλιάς Αγοράς. Πλακόστρωτα δρομάκια με μικρά μαγαζιά συνθέτουν ένα όμορφο περιβάλλον με εικόνες ίσως μιας άλλης εποχής.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Old_Bazaar,_Skopje
Ενδιαφέροντα σημεία στάσης μεσα στην Παλιά Αγορά, εκτός από τα προαναφερθέντα, είναι επίσης το Kapan Han (με τα τριγυρω κεμπαπτζιδικα), το Suli Han, το Kurshumli Han, το Bezisten, το Bit Pazar (υπαίθρια αγορά με πλανοδιους και μη πωλητές), καθως και τα Παλιά χαμάμ (Cifte και Daut pasha)
Βγαίνοντας απ τα όρια της γραφικής παλιάς αγοράς, περνάμε παράλληλα στην σύγχρονη πλέον όψη της πρωτεύουσας. Κάπου εδώ το περιβάλλον αλλάζει....αλλάζει ομως με τρόπο fake θα έλεγα...εναν τροπο ξένο προς την ιστορία του ίδιου του τόπου....ειναι σίγουρο πως τα μικρά και νεα κράτη, με μπερδεμένη εθνικη ταυτότητα, χαλαρή εθνική συνείδηση και φτωχό πολιτιστικό παρελθόν, πασχιζουν με το στανιο ν αποκτήσουν εθνικη ταυτότητα, και ιστορια....ομως οσον αφορά τα Σκόπια η τάση αυτή κυριως τα προηγούμενα χρόνια αφήσε στάμπες με άσχημο αποτύπωμα...μια βολτα λοιπον στο συγχρονο κεντρο της πολης θα σας πείσει....
Το άγαλμα του Φιλίππου ΙΙ κάνει την αρχή στην παρέλαση των δεκάδων αγαλμάτων που ακολουθούν στη συνέχεια....
Η art bridge μπροστά από το αρχαιολογικό Μουσείο δίνει ρέστα...
Η πλατεία του Φιλιππου ΙΙ ενώνεται μεσω της Kamen Most (πετρινης γεφυρας) με την πλατεία Ματσεντονιγια που βρίσκεται στην απέναντι οχθη του ποταμου Βαρδαρη.
Η παλια πετρινη γεφυρα είναι σίγουρα ενα αξιοθέατο, ισως και το πραγματικά πιο ιστορικό κτίσμα της περιοχής, αν οχι ολόκληρης της πόλης.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stone_Bridge_(Skopje)
Στην κεντρικη πλατεία Ματσεντονιγια, βρίσκεται το πιο τρανο δείγμα ανασφαλειας και παραχάραξης της πραγματικής Ιστορίας απο τους Σκοπιανούς...το μνημείο ''Warrior on the horse'' επίσημα....''Αλέξανδρος ο Μέγας'' ανεπίσημα...Δεν ήξερα αν έπρεπε να θυμώσω η να γελάσω...πάντως ομολογουμένως είναι από τις πιο αμηχανες στιγμές που έχω αισθανθεί σε ταξίδι εως σήμερα...Γενικά όμως η αίσθηση που αποκόμισα είναι το ποσο ξεκάθαρα ξένα και αταιριαστα είναι όλα αυτά σε σχέση με το περιβαλλον που βρίσκονται...
Ισως τα μόνα αγάλματα που μπορούν πραγματικα να βρίσκονται εδω και να δικαιολογειται η ύπαρξή τους, να ειναι αυτα των διαφωτιστων των Σλαβων, Κυρίλλου και Μεθοδίου...
Και του Σκεντερμπεη, Εθνικού ήρωα των Αλβανών...
Αφήνοντας πίσω την κεντρική πλατεία, περιπλανήθηκα για κάμποση ώρα στους γυρω δρόμους ωστε να πιάσω τον σύγχρονο παλμό της πόλης. Δεν το λεω με προκατάληψη, ομως η περιοχη του κέντρου δεν μου γέμισε το ματι ιδιαίτερα....θεωρώ πως εχει γενικα μια ατημελητη εικόνα για κέντρο πρωτεύουσας. Υπάρχουν παντως και μερικά μαγαζιά, κυρίως καφε-μπαρ με ευρωπαικη αυρα και καλες υπηρεσίες...
Κεντρικός πεζόδρομος είναι ο ulica Macedonija. Υπάρχουν σαφώς εμπορικά μαγαζιά για ψώνια οπως επίσης και τρία μεγάλα εμπορικά κεντρα με πιο νεο και μεγαλύτερο το Skopje City Mall, μόλις λίγα χιλιόμετρα εξω απο το κέντρο.
Καθεδρικός ορθόδοξος ναος είναι αυτός του Sveti Kliment Ohridski.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_of_St._Clement_of_Ohrid
Μια απ' τις σημαντικές προσωπικότητες του περασμένου αιώνα που σχετίζεται με την πόλη των Σκοπίων, είναι η Αλβανικής καταγωγής Σκοπιανή Agnesë Gonxhe Bojaxhiu, γνωστή παγκοσμίως ως Μητέρα Τερέζα. Απο το 2009 έχει ανοίξει ένα μικρό Μουσείο σε ανάμνηση της ζωής και του έργου της Καθολικής μοναχής, που πλέον έχει Αγιοποιηθει επισήμως. Το Memorial house of Mother Teresa βρίσκεται επι της οδου Macedonija με ωρες λειτουργιας 09:00-20:00 ( τα σκ 09:00-14:00) και ελεύθερη είσοδο.
Αν και δεν πήρα με τη σειρά ολα τα μουσεία, θεωρώ πως το πιο αξιόπρεπες και αξιόλογο για επίσκεψη είναι το αρχαιολογικό μουσειο. Η είσοδος κοστίζει 300 din (5 €) και είναι ανοιχτό απο τις 10:00 εως τις 18:00. Τα εκθέματα είναι σαφώς περιορισμένα, όμως παρ' όλα αυτά αποδεικνύουν ξεκάθαρα και χωρίς αμφιβολία το πόσο πλαστή ιστορία ειναι αυτή που έχει δημιουργήσει και προσπαθει να διαδώσει το νέο αυτο κράτος. Ενα 60 - 70% των εκθεμάτων είναι ξεκάθαρα αρχαιολογικά ευρήματα που μαρτυρούν το Ελληνικό στοιχείο της Αρχαίας Μακεδονίας. Το υπολοιπο ποσοστό αφορα ευρήματα της Ρωμαϊκής και εν συνεχεία Οθωμανικής αυτοκρατοριας που κατά σειρά σημαδεψαν τα εδάφη της χώρας.
Αποφάσισα να κάνω μια ανάπαυλα στη περιπλάνησή μου και γυρίζοντας στο δωμάτιο για ξεκούραση, έκανα στάση για φαγητό σ' ένα απ' τα πολλά κεμπαπτζιδικα που βρίσκονται στα σοκάκια της Παλιάς αγοράς.
Η τοπική κουζίνα, είναι γενικά συγγενική με όλες τις Βαλκανικές, έχοντας επιπλέον επιρροές απο την Τουρκική εξαιτίας των πολλών Μουσουλμάνων κατοίκων. Νωρίτερα σαν πρωινό δοκίμασα το Zelnik, παραδοσιακό είδος πίτας με γέμιση τυριού το οποίο παντρευουν εδώ με γιαούρτι αραιωμένο (αριανι) σαν συνοδευτικό. Το μεσημέρι παρήγγειλα μια μεριδα Tavche Gravche (φασολια πλακι σε πήλινο) και μια μερίδα Kebapi (κλασσικά κεμπάπ με μοσχαρίσιο κιμα μόνο). Μπορώ να πω πως όλα ηταν γευστικά.
Στο παρακάτω λινκ υπάρχουν συγκεντρωμένα ενδεικτικά φαγητά της τοπικής κουζίνας.
http://www.macedoniancuisine.com/2016/03/top-35-most-popular-macedonian-food.html?m=1
Μετα την μικρή ξεκούραση, ξεκίνησα μια Ckopjie by night περιπλάνηση. Καφεδάκι ήπια στο The loft rooftop cafe-bar, που προσφέρει όμορφη θέα του κέντρου της πόλης. Ο καφές εκεί δεν λέει και πολλά, αλλά η θέα αξίζει.
Ο κόσμος νωρίς το βραδάκι βολτάρει γενικά παρ' όλο το κρύο και τις σποραδικές νιφάδες χιονιού που κάνουν ανά διαστήματα την εμφάνισή τους.
Νυχτερινή αποψη του Kale Fortress....
Και του Αρχαιολογικού Μουσείου...
Αν και Παρασκευή βράδυ, η κίνηση περνώντας η ώρα έχει πτωτική τάση...Γενικά παρατήρησα ότι η νυχτερινή ζωή της πόλης κινείται σε σχετικά χαλαρούς ρυθμούς, με τα καταστήματα εστίασης που γεμίζουν να βρίσκονται περιξ της κεντρικής πλατείας και των γυρω δρόμων.
Η камен мост φωταγωγημενη...
Όπως και στη Σερβία ετσι κι εδώ, υπάρχουν οι γνωστές Kafanas που προτιμουν συνήθως οι ντόπιοι σαν τρόπο διασκέδασης. Προσωπικά προτίμησα την πιο ήρεμη ατμόσφαιρα του Mekicite od Strazha, που είχε live jazz μουσική. Δοκίμασα κρασάκι ντόπιας ερυθρης ποικιλίας Vranec και είπα να πάω έπειτα για ύπνο....αμ δε...γυρνώντας στο ξενοδοχείο, και κάνοντας μια βόλτα στα έρημα απο κόσμο σοκάκια της Παλιάς αγοράς...σκαλωσα στην Μπυραρία Pivnica Star Grad, οπού επικρατούσε ένας ψιλοχαμος. Ζεστή ατμόσφαιρα, και μπύρα δικής τους παραγωγής όπως μου είπαν. Ηταν μια ανέλπιστα ξεσηκωτικη εμπειρία εαν συγκρίνω το πως κυλούσε η βραδιά μεχρι εκείνη την στιγμη.
Μετά το σβήσιμο της μπύρας, εσβησα και τα φώτα του δωματίου μου...
Αν και δυσκολεύτηκα, κατάφερα να ξυπνήσω νωρις σημερα. Ειναι η μέρα επιστροφής και θελω να εκμεταλλευτώ τον χρόνο που εχω εως τις 17:00 που φεύγει το λεωφορείο για Θεσσαλονίκη. Ο κεντρικος σταθμός των λεωφορείων βρίσκεται ακριβως κατω απ τον σιδηροδρομικό σταθμό των Σκοπίων, σε κοντινή σχετικά αποσταση απο το κέντρο. Τα δρομολόγια για Θεσσαλονίκη καθημερινά ειναι δυο (06:00 - 17:00) και κοστίζουν 20 €.
Ενας πρωινός καφες είναι απαραίτητος, βασικά μετα το χθεσινό ξενύχτι επιβάλλεται.
Όσον αφορά τον καφέ στη πόλη γενικά δεν τρελάθηκα κιόλας (εχουμε καλομαθει στην Ελλάδα, άσχετα που τον χρυσοπληρώνουμε)...
Ο καιρός έχει αλλάξει προς το καλύτερο, και ενας Ήλιος, αδυναμος μεν, δηλωνει παρών...ευκαιρία για κάποιες φωτογραφίες το λοιπόν...
Χιόνι, νερό και λάσπη και οι λουστροι κάνουν χρυσές δουλειές...
Σκεφτηκα να βιαστώ λιγάκι με την αγορα σουβενίρ κτλ ετσι ώστε εαν μου μείνει χρόνος να πεταχτώ μέχρι τον Millennium Cross (Σταυρό της Χιλιετίας).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Millennium_Cross
Ο Σταυρός βρίσκεται στην κορυφή του βουνού Vodvo σε υψόμετρο 1066 μ. Κατασκευάστηκε το 2002 και εχει υψος 66 μετρα. Η πρόσβαση μέχρι εκει γίνεται με το λεωφορειο Νο25 (το παιρνει κανεις απο τη σταση κοντα στη πλατεια Ματσεντονιγια). Το εισιτήριο μ επιστροφή κοστιζει 150 din, και σε πάει μέχρι την αφετηρία του τελεφερίκ. Το τελεφερίκ (λειτουργει ολες τις μέρες, πλην της Δευτέρας) με εισιτήριο 100 din, κανει γυρω στα δεκα λεπτά για να σε ανεβασει με ασφάλεια (κλειστή καμπίνα) στην κορυφή. Η θέα τριγύρω και κατω είναι ολα τα λεφτά.
Γενικά το βουνό Vodvo αξιζει μια επίσκεψη, καθώς είναι ένα όμορφο μέρος για δραστηριότητες στη φυση, και βρίσκεται μια ανασα απο την πόλη.
Πανοραμική θέα των Σκοπιων απ την καμπίνα του τελεφερίκ (Σορυ αλλά δεν καθάριζε το άτιμο το τζάμι).
Ο χρόνος ηταν με το μέρος μου και
τελικά όλα χώρεσαν σ' αυτό το μίνι ταξιδάκι...Πέρασα καλά και είμαι ευχαριστημένος γι αυτό...
Τα Σκόπια σαν πόλη νομίζω δημιουργεί ανάμικτα συναισθήματα κυριως λογω των πολιτικοιστορικων διαφορών μας, αν καποιος φροντισει να μην εστιάσει τόσο εκεί, ειμαι σίγουρος οτι θα βρει τρόπο να περάσει καλά.
Στα ψιλά ψιλά:
Γενικά δεν αντιμετώπισα κάποιο πρόβλημα στη συναναστροφή μου με τους γείτονες (παρ' ολο που το θέμα των διαφορών είναι επίκαιρο).
Συνάλλαγμα έκανα στο ανταλλακτήριο της Intercoop που βρίσκεται στη κεντρική πλατεία (αρκετά συμφέρουσες τιμές).
Συγκοινωνίες δεν χρησιμοποίησα καθόλου (εξαίρεση μόνο για τον Millennium Cross). Το κέντρο της πόλης είναι σχετικά μικρό, και τα ενδιαφέροντα σημεία προσεγγίζονται πανεύκολα με τα πόδια.
Απ' την πόλη θεωρώ πιο ενδιαφέρον σημείο την Παλιά Αγορά. Έχει γραφικότητα και ατμόσφαιρα που αξίζει.
Ήδη τα φωτα της Θεσσαλονίκης σημαινουν και το τέλος αυτου του ταξιδιού....Εις άλλα με υγεία και καλο Πάσχα σε όλους....
Το εισιτήριο κοστίζει 12,20 Ευρω και βγαίνει χειρόγραφα...να το έχετε υποψη σας αυτο και να πάτε νωρίτερα στο γκισέ του σταθμού, και όχι τελευταία στιγμη σαν μερικους μερικους που πανε ενα τέταρτο πριν φύγει το δρομολόγιο...γιατι ο υπάλληλος θυμώνει που θα τον βάλετε να γράψει πέντε λέξεις και θα του φάτε ένα ολόκληρο δίλεπτο απ' τον πολύτιμο χρονο του....να στε καλα παιδια λοιπόν... και να ζητατε και ταπεινα συγγνώμη για την ταλαιπωρια που τον βάλατε....
Η διαδρομη απο Θεσσαλονίκη μέχρι τα σύνορα των Ευζώνων διαρκεί 1 ωρα περίπου....τυπικό τσεκαρισμα στα δυο τελωνεία, γυρνάμε τα Ρολόγια μια ωρα πίσω και γυρω στις 19:00 (ωρα Σκοπιων πλεον) φθασαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Гевгелиjа.
Με μικρή καθυστέρηση το τραίνο ξεκινησε στις 20:00, και με μεγαλύτερη έφτασε στα Σκοπια στις 23:00 (αντι για 22:00). Το ταξίδι βαρετό θα ελεγα, ενω και η κατάσταση των βαγονιών ήταν με το ζόρι, απλως ανεκτή....Ο καιρός κρυος και βροχερος αρχικα, ομως οσο προχωρούσαμε στην ενδοχώρα, η βροχή μετατράπηκε σε χιόνι. Τα Σκοπια ντυμενα στα λευκά λοιπόν, και οι απροετοιμαστοι με βρεγμενα παπούτσια...Απ' το σταθμό στο ξενοδοχείο και ξεκούραση....
Μια πρωτη αποψη της πόλης και του Βαρδάρη (Αξιου) ποταμού....
Σημερα το πρωί η χιονοπτωση είχε σταματήσει και ήταν μια καλη ευκαιρία για περιπλάνηση στους δρόμους της πόλης, που αν και τέλη Μαρτίου, θυμίζει περισσότερο με μέσα Ιανουαρίου. Το ξενοδοχείο που επέλεξα να μείνω βρίσκεται στην καρδιά της παλιάς αγοράς, δηλαδή στη μουσουλμανική μεριά των Σκοπίων. Όπως σε όλη τη χώρα, ετσι και στη πρωτεύουσα συνυπάρχουν (αρμονικά αραγε?) Σλαβομακεδόνες, Οθωμανοί και Αλβανοί. Πολυ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός οτι σε μια μικρη ακτίνα περιξ του κέντρου μπορεί κάποιος να διακρίνει ευκολα αυτην την μίξη των εθνικών στοιχειων, οπτικά και ακουστικά....απ τη μία τα τζαμιά και οι εκκλησίες που βλέπεις, και απ την άλλη οι γλώσσες που ακους....Τουρκικά, Αλβανικά και Σλαβικά...
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Σκόπια
Επι της οδου bitpazarska (κεντρική της Παλιας αγοράς) βρίσκεται το κεντρο πληροφορησης τουριστών της πολης των Σκοπιων. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες οπως και δωρεαν τουριστικο χάρτη για καλυτερο προσανατολισμο.
Δυο βήματα απο εκεί, στο υψωματακι που δεσπόζει στην περιοχή του κέντρου της πόλης, βρίσκεται μέρος των τειχών του καστρου Kale fortress. Πρώτη στάση λοιπόν εκεί, για να πάρω μια γενική εικόνα της πόλης απο ψηλότερα. Η εισοδος ειναι ελεύθερη φυσικά...
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Φρούριο_των_Σκοπίων
Κατεβαίνοντας προς το κέντρο συναντάμε το τζαμί Μουσταφα Πασά...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mustafa_Pasha_Mosque
Λίγα βήματα πιο κάτω βρίσκεται η ορθόδοξη Εκκλησία της Αναληψεως του Κυρίου. Η εισοδος στον αυλόγυρο είναι ελεύθερη, ο κυρίως χώρος της εκκλησίας ομως λειτουργεί πλέον ως Μουσείο, με είσοδο 120 din (2 €)...
https://el.m.wikipedia.org/wiki/Εκκλησία_της_Αγίας_Αναλήψεως_του_Σωτήρος,_Σκόπια
Χωρίς να εχω δει πολλά απ την πόλη, μου έχει δημιουργηθεί ήδη η εντύπωση οτι το πιο γραφικό και ενδιαφέρον κομμάτι είναι αυτό της Παλιάς Αγοράς. Πλακόστρωτα δρομάκια με μικρά μαγαζιά συνθέτουν ένα όμορφο περιβάλλον με εικόνες ίσως μιας άλλης εποχής.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Old_Bazaar,_Skopje
Ενδιαφέροντα σημεία στάσης μεσα στην Παλιά Αγορά, εκτός από τα προαναφερθέντα, είναι επίσης το Kapan Han (με τα τριγυρω κεμπαπτζιδικα), το Suli Han, το Kurshumli Han, το Bezisten, το Bit Pazar (υπαίθρια αγορά με πλανοδιους και μη πωλητές), καθως και τα Παλιά χαμάμ (Cifte και Daut pasha)
Βγαίνοντας απ τα όρια της γραφικής παλιάς αγοράς, περνάμε παράλληλα στην σύγχρονη πλέον όψη της πρωτεύουσας. Κάπου εδώ το περιβάλλον αλλάζει....αλλάζει ομως με τρόπο fake θα έλεγα...εναν τροπο ξένο προς την ιστορία του ίδιου του τόπου....ειναι σίγουρο πως τα μικρά και νεα κράτη, με μπερδεμένη εθνικη ταυτότητα, χαλαρή εθνική συνείδηση και φτωχό πολιτιστικό παρελθόν, πασχιζουν με το στανιο ν αποκτήσουν εθνικη ταυτότητα, και ιστορια....ομως οσον αφορά τα Σκόπια η τάση αυτή κυριως τα προηγούμενα χρόνια αφήσε στάμπες με άσχημο αποτύπωμα...μια βολτα λοιπον στο συγχρονο κεντρο της πολης θα σας πείσει....
Το άγαλμα του Φιλίππου ΙΙ κάνει την αρχή στην παρέλαση των δεκάδων αγαλμάτων που ακολουθούν στη συνέχεια....
Η art bridge μπροστά από το αρχαιολογικό Μουσείο δίνει ρέστα...
Η πλατεία του Φιλιππου ΙΙ ενώνεται μεσω της Kamen Most (πετρινης γεφυρας) με την πλατεία Ματσεντονιγια που βρίσκεται στην απέναντι οχθη του ποταμου Βαρδαρη.
Η παλια πετρινη γεφυρα είναι σίγουρα ενα αξιοθέατο, ισως και το πραγματικά πιο ιστορικό κτίσμα της περιοχής, αν οχι ολόκληρης της πόλης.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stone_Bridge_(Skopje)
Στην κεντρικη πλατεία Ματσεντονιγια, βρίσκεται το πιο τρανο δείγμα ανασφαλειας και παραχάραξης της πραγματικής Ιστορίας απο τους Σκοπιανούς...το μνημείο ''Warrior on the horse'' επίσημα....''Αλέξανδρος ο Μέγας'' ανεπίσημα...Δεν ήξερα αν έπρεπε να θυμώσω η να γελάσω...πάντως ομολογουμένως είναι από τις πιο αμηχανες στιγμές που έχω αισθανθεί σε ταξίδι εως σήμερα...Γενικά όμως η αίσθηση που αποκόμισα είναι το ποσο ξεκάθαρα ξένα και αταιριαστα είναι όλα αυτά σε σχέση με το περιβαλλον που βρίσκονται...
Ισως τα μόνα αγάλματα που μπορούν πραγματικα να βρίσκονται εδω και να δικαιολογειται η ύπαρξή τους, να ειναι αυτα των διαφωτιστων των Σλαβων, Κυρίλλου και Μεθοδίου...
Και του Σκεντερμπεη, Εθνικού ήρωα των Αλβανών...
Αφήνοντας πίσω την κεντρική πλατεία, περιπλανήθηκα για κάμποση ώρα στους γυρω δρόμους ωστε να πιάσω τον σύγχρονο παλμό της πόλης. Δεν το λεω με προκατάληψη, ομως η περιοχη του κέντρου δεν μου γέμισε το ματι ιδιαίτερα....θεωρώ πως εχει γενικα μια ατημελητη εικόνα για κέντρο πρωτεύουσας. Υπάρχουν παντως και μερικά μαγαζιά, κυρίως καφε-μπαρ με ευρωπαικη αυρα και καλες υπηρεσίες...
Κεντρικός πεζόδρομος είναι ο ulica Macedonija. Υπάρχουν σαφώς εμπορικά μαγαζιά για ψώνια οπως επίσης και τρία μεγάλα εμπορικά κεντρα με πιο νεο και μεγαλύτερο το Skopje City Mall, μόλις λίγα χιλιόμετρα εξω απο το κέντρο.
Καθεδρικός ορθόδοξος ναος είναι αυτός του Sveti Kliment Ohridski.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_of_St._Clement_of_Ohrid
Μια απ' τις σημαντικές προσωπικότητες του περασμένου αιώνα που σχετίζεται με την πόλη των Σκοπίων, είναι η Αλβανικής καταγωγής Σκοπιανή Agnesë Gonxhe Bojaxhiu, γνωστή παγκοσμίως ως Μητέρα Τερέζα. Απο το 2009 έχει ανοίξει ένα μικρό Μουσείο σε ανάμνηση της ζωής και του έργου της Καθολικής μοναχής, που πλέον έχει Αγιοποιηθει επισήμως. Το Memorial house of Mother Teresa βρίσκεται επι της οδου Macedonija με ωρες λειτουργιας 09:00-20:00 ( τα σκ 09:00-14:00) και ελεύθερη είσοδο.
Αν και δεν πήρα με τη σειρά ολα τα μουσεία, θεωρώ πως το πιο αξιόπρεπες και αξιόλογο για επίσκεψη είναι το αρχαιολογικό μουσειο. Η είσοδος κοστίζει 300 din (5 €) και είναι ανοιχτό απο τις 10:00 εως τις 18:00. Τα εκθέματα είναι σαφώς περιορισμένα, όμως παρ' όλα αυτά αποδεικνύουν ξεκάθαρα και χωρίς αμφιβολία το πόσο πλαστή ιστορία ειναι αυτή που έχει δημιουργήσει και προσπαθει να διαδώσει το νέο αυτο κράτος. Ενα 60 - 70% των εκθεμάτων είναι ξεκάθαρα αρχαιολογικά ευρήματα που μαρτυρούν το Ελληνικό στοιχείο της Αρχαίας Μακεδονίας. Το υπολοιπο ποσοστό αφορα ευρήματα της Ρωμαϊκής και εν συνεχεία Οθωμανικής αυτοκρατοριας που κατά σειρά σημαδεψαν τα εδάφη της χώρας.
Αποφάσισα να κάνω μια ανάπαυλα στη περιπλάνησή μου και γυρίζοντας στο δωμάτιο για ξεκούραση, έκανα στάση για φαγητό σ' ένα απ' τα πολλά κεμπαπτζιδικα που βρίσκονται στα σοκάκια της Παλιάς αγοράς.
Η τοπική κουζίνα, είναι γενικά συγγενική με όλες τις Βαλκανικές, έχοντας επιπλέον επιρροές απο την Τουρκική εξαιτίας των πολλών Μουσουλμάνων κατοίκων. Νωρίτερα σαν πρωινό δοκίμασα το Zelnik, παραδοσιακό είδος πίτας με γέμιση τυριού το οποίο παντρευουν εδώ με γιαούρτι αραιωμένο (αριανι) σαν συνοδευτικό. Το μεσημέρι παρήγγειλα μια μεριδα Tavche Gravche (φασολια πλακι σε πήλινο) και μια μερίδα Kebapi (κλασσικά κεμπάπ με μοσχαρίσιο κιμα μόνο). Μπορώ να πω πως όλα ηταν γευστικά.
Στο παρακάτω λινκ υπάρχουν συγκεντρωμένα ενδεικτικά φαγητά της τοπικής κουζίνας.
http://www.macedoniancuisine.com/2016/03/top-35-most-popular-macedonian-food.html?m=1
Μετα την μικρή ξεκούραση, ξεκίνησα μια Ckopjie by night περιπλάνηση. Καφεδάκι ήπια στο The loft rooftop cafe-bar, που προσφέρει όμορφη θέα του κέντρου της πόλης. Ο καφές εκεί δεν λέει και πολλά, αλλά η θέα αξίζει.
Ο κόσμος νωρίς το βραδάκι βολτάρει γενικά παρ' όλο το κρύο και τις σποραδικές νιφάδες χιονιού που κάνουν ανά διαστήματα την εμφάνισή τους.
Νυχτερινή αποψη του Kale Fortress....
Και του Αρχαιολογικού Μουσείου...
Αν και Παρασκευή βράδυ, η κίνηση περνώντας η ώρα έχει πτωτική τάση...Γενικά παρατήρησα ότι η νυχτερινή ζωή της πόλης κινείται σε σχετικά χαλαρούς ρυθμούς, με τα καταστήματα εστίασης που γεμίζουν να βρίσκονται περιξ της κεντρικής πλατείας και των γυρω δρόμων.
Η камен мост φωταγωγημενη...
Όπως και στη Σερβία ετσι κι εδώ, υπάρχουν οι γνωστές Kafanas που προτιμουν συνήθως οι ντόπιοι σαν τρόπο διασκέδασης. Προσωπικά προτίμησα την πιο ήρεμη ατμόσφαιρα του Mekicite od Strazha, που είχε live jazz μουσική. Δοκίμασα κρασάκι ντόπιας ερυθρης ποικιλίας Vranec και είπα να πάω έπειτα για ύπνο....αμ δε...γυρνώντας στο ξενοδοχείο, και κάνοντας μια βόλτα στα έρημα απο κόσμο σοκάκια της Παλιάς αγοράς...σκαλωσα στην Μπυραρία Pivnica Star Grad, οπού επικρατούσε ένας ψιλοχαμος. Ζεστή ατμόσφαιρα, και μπύρα δικής τους παραγωγής όπως μου είπαν. Ηταν μια ανέλπιστα ξεσηκωτικη εμπειρία εαν συγκρίνω το πως κυλούσε η βραδιά μεχρι εκείνη την στιγμη.
Μετά το σβήσιμο της μπύρας, εσβησα και τα φώτα του δωματίου μου...
Αν και δυσκολεύτηκα, κατάφερα να ξυπνήσω νωρις σημερα. Ειναι η μέρα επιστροφής και θελω να εκμεταλλευτώ τον χρόνο που εχω εως τις 17:00 που φεύγει το λεωφορείο για Θεσσαλονίκη. Ο κεντρικος σταθμός των λεωφορείων βρίσκεται ακριβως κατω απ τον σιδηροδρομικό σταθμό των Σκοπίων, σε κοντινή σχετικά αποσταση απο το κέντρο. Τα δρομολόγια για Θεσσαλονίκη καθημερινά ειναι δυο (06:00 - 17:00) και κοστίζουν 20 €.
Ενας πρωινός καφες είναι απαραίτητος, βασικά μετα το χθεσινό ξενύχτι επιβάλλεται.
Όσον αφορά τον καφέ στη πόλη γενικά δεν τρελάθηκα κιόλας (εχουμε καλομαθει στην Ελλάδα, άσχετα που τον χρυσοπληρώνουμε)...
Ο καιρός έχει αλλάξει προς το καλύτερο, και ενας Ήλιος, αδυναμος μεν, δηλωνει παρών...ευκαιρία για κάποιες φωτογραφίες το λοιπόν...
Χιόνι, νερό και λάσπη και οι λουστροι κάνουν χρυσές δουλειές...
Σκεφτηκα να βιαστώ λιγάκι με την αγορα σουβενίρ κτλ ετσι ώστε εαν μου μείνει χρόνος να πεταχτώ μέχρι τον Millennium Cross (Σταυρό της Χιλιετίας).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Millennium_Cross
Ο Σταυρός βρίσκεται στην κορυφή του βουνού Vodvo σε υψόμετρο 1066 μ. Κατασκευάστηκε το 2002 και εχει υψος 66 μετρα. Η πρόσβαση μέχρι εκει γίνεται με το λεωφορειο Νο25 (το παιρνει κανεις απο τη σταση κοντα στη πλατεια Ματσεντονιγια). Το εισιτήριο μ επιστροφή κοστιζει 150 din, και σε πάει μέχρι την αφετηρία του τελεφερίκ. Το τελεφερίκ (λειτουργει ολες τις μέρες, πλην της Δευτέρας) με εισιτήριο 100 din, κανει γυρω στα δεκα λεπτά για να σε ανεβασει με ασφάλεια (κλειστή καμπίνα) στην κορυφή. Η θέα τριγύρω και κατω είναι ολα τα λεφτά.
Γενικά το βουνό Vodvo αξιζει μια επίσκεψη, καθώς είναι ένα όμορφο μέρος για δραστηριότητες στη φυση, και βρίσκεται μια ανασα απο την πόλη.
Πανοραμική θέα των Σκοπιων απ την καμπίνα του τελεφερίκ (Σορυ αλλά δεν καθάριζε το άτιμο το τζάμι).
Ο χρόνος ηταν με το μέρος μου και
τελικά όλα χώρεσαν σ' αυτό το μίνι ταξιδάκι...Πέρασα καλά και είμαι ευχαριστημένος γι αυτό...
Τα Σκόπια σαν πόλη νομίζω δημιουργεί ανάμικτα συναισθήματα κυριως λογω των πολιτικοιστορικων διαφορών μας, αν καποιος φροντισει να μην εστιάσει τόσο εκεί, ειμαι σίγουρος οτι θα βρει τρόπο να περάσει καλά.
Στα ψιλά ψιλά:
Γενικά δεν αντιμετώπισα κάποιο πρόβλημα στη συναναστροφή μου με τους γείτονες (παρ' ολο που το θέμα των διαφορών είναι επίκαιρο).
Συνάλλαγμα έκανα στο ανταλλακτήριο της Intercoop που βρίσκεται στη κεντρική πλατεία (αρκετά συμφέρουσες τιμές).
Συγκοινωνίες δεν χρησιμοποίησα καθόλου (εξαίρεση μόνο για τον Millennium Cross). Το κέντρο της πόλης είναι σχετικά μικρό, και τα ενδιαφέροντα σημεία προσεγγίζονται πανεύκολα με τα πόδια.
Απ' την πόλη θεωρώ πιο ενδιαφέρον σημείο την Παλιά Αγορά. Έχει γραφικότητα και ατμόσφαιρα που αξίζει.
Ήδη τα φωτα της Θεσσαλονίκης σημαινουν και το τέλος αυτου του ταξιδιού....Εις άλλα με υγεία και καλο Πάσχα σε όλους....
Last edited: