Ivana
Member
- Μηνύματα
- 910
- Likes
- 1.492
- Ταξίδι-Όνειρο
- οχ.....όλος ο κόσμος
Δυστυχώς, δεν έχω αξιωθεί να τελειώσω μια ιστορία εδώ, οπότε και αυτό ας μην το πούμε ιστορία
Από τώρα επιτρέπω στους mods να τη μεταφέρουν στις ολοκληρωμένες ιστορίες με το πέρας του ενός μήνα, σε όποια φάση και να βρίσκεται.
Εξαιτίας των από πάνω, θα ξεκινήσω με τις πρακτικές και τις πιο πρόσφατες πληροφορίες, καθώς οι υπάρχουσες έχουν παλιώσει λίγο.
Βέβαια και οι παλιές ήταν και είναι πάρα πολύ χρήσιμες στην αναζήτηση πληροφοριών και ιδεών, οπότε ευχαριστώ όλους όσοι γράψανε για το Ιράν μέχρι τώρα και μου βοήθησαν πολύ.
Δυστυχώς, δεν ζήσαμε τις περιπέτειες του Γιώργου, ούτε είχαμε χρόνο, αλλά προλάβαμε έστω και λίγο από το παλιό Ιράν όπως το ζήσατε όσοι πήγατε, καθώς λογικά αλλάζει ολοταχώς. 'Ήδη με τη Φένια καταλάβαμε τις διαφορές σε πολλά πράγματα, κυρίως ως προς το χιτζάμπ και τσιγάρο.
Για τα άλλα θα μας πείτε εσείς.
Πέρα από τις πληροφορίες που υπάρχουν εδώ και στο LP, με τη σύσταση του @soudianos μπήκα στην ομάδα "See you in Iran" στο facebook και πράγματι βρήκα πολλές χρήσιμες πληροφορίες, ιδέες, ξεναγούς, οδηγούς, μέχρι και την έγκυρη ενημέρωση για τις πλημμύρες που ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες της εξέλιξης του ταξιδιού μας, καθώς έτυχε εκείνη την περίοδο να είμαστε στο επίκεντρο.
Δεν είχα ολοκληρώσει το σχέδιο προγράμματος μέχρι και τις 5 μέρες πριν φύγουμε και το γενικό πλάνο έλεγε να συμπεριλάβουμε σε αυτό τα κλασικά - Σιράζ, Γιάζντ, Ισφαχάν, πιθανόν και Τεχεράνη για μια νύχτα στην άφιξη ή την αναχώρηση και να παίξουμε ανάμεσα στο νησί Κέσουμ ή περιοχή γύρω από την Κασπία. Ζήλευα και τα μέρη του Κουρδιστάν, και γενικά νοτιοδυτικά αλλά έλεγα να το αφήναμε για κάποια άλλη φορά αν μας άρεζε γενικά η χώρα.
Αυτά συνεχώς άλλαζαν αναλόγως τις καινούργιες πληροφορίες που έβρισκα στο εν λόγω γκρουπ από πάνω, στο οποίο μπήκα μόλις μια εβδομάδα πριν ταξιδέψουμε.
Κλασσικά, όταν θέτεις ερώτηση εκεί, πέφτουν από πάνω σου όλοι γνώμονες του τουρισμού, από επίσημους ξεναγούς, ντόπιους, λάτρεις της χώρας, ανεπίσημους ξεναγούς βιοπαλαιστές, ταξιτζήδες, κ.ο.κ.
Έτσι μου προτάθηκε το Κερμάν και η έρημος Λουτ με κάτι ενδιαφέρον χωριά, οάσεις, περίεργους γεωλογικούς σχηματισμούς από την άμμο κλπ.
Την έρημο τη ζήσαμε στο Μαρόκο και στην Ιορδανία, οπότε ο άνδρας μου δεν ξετρελάθηκε. Εγώ πάλι το θελα πολύ επειδή μια από τους ξεναγούς που προσέφερε τις υπηρεσίες της δηλώνει αστρονόμος και κουβαλάει (όπως είπε) μαζί της το τηλεσκόπιο και επειδή ήταν το πρώτο πράγμα που ήθελα να γίνω ως μικρή έλεγα ρομαντικά - να, εδώ είναι η ευκαιρία μου .
Στο καπάκι μια άλλη ξεναγός που προσφέρθηκε επίσης, μου είπε ότι μπορεί να μας ξεναγήσει μόνο μέχρι τις 25/3 καθώς παντρευόταν στις 27/3 και μετά από ολονύχτια συζήτηση, ευχές κλπ.με προσκάλεσε να παραβρεθώ στο γάμο της!!
Τρελάθηκα.... ο άνδρας μου πάλι καθόλου .
Με λίγα και πολλά, η απόφαση πάρθηκε και το σχέδιο έλεγε να πάμε πρώτες 2 μέρες Σιράζ, την τρίτη να φύγουμε το πρωί για την Περσέπολη και μετά να συνεχίσουμε άλλα 500 χμ με οδηγό μέχρι το Κέρμαν όπου το βράδυ θα ήμασταν (η θα μουν ) στο γάμο και την επομένη θα πηγαίναμε στην έρημο, και μετά τα κλασσικά. Τέλεια!!
Εμ...τίποτα, ή σχεδόν τίποτα από αυτά δεν έγιναν .
Στο Ιράν μας υποδέχτηκαν πλημμύρες, που τέτοιες έχουν να γίνουν μισό αιώνα στη χώρα και μια από τις πιο κρίσιμες πόλεις ήταν και το Σιράζ. Αυτό άλλαξε πολύ όλη την πορεία του ταξιδιού μας.
Οπότε εκείνο είχε ως εξής:
24/03/19 & 25/03/19 SKG--> ATH --> SAW --> IKA (άφιξη +1 χαράματα - 4.30) --> SYZ
Με ενδιάμεσες στάσεις στην Αθήνα (3 ώρες) και στην Κωνσταντινούπολη (6 ώρες, συναντήσαμε φίλους και πέρασε ευχάριστα η ώρα εκτός αεροδρομίου) φτάσαμε τα χαράματα της επομένης στην Τεχεράνη.
Κουραστικό πολύ.
Καθώς η επιστροφή μας για τη Θεσσαλονίκη ήταν από την Κων/πολη με λεωφορείο, λυπάμαι που εκ των προτέρων δεν πήγαμε με αμάξι εκεί, είχαμε που να το αφήσουμε, και μετά θα το παίρναμε όμορφα και ωραία στο τέλος. Περασμένα/ξεχασμένα.
Τα κόστη των εισιτηρίων ήταν στα 220 το άτομο (Pegasus κλεισμένα 1,5 μήνα πριν) + επιπλέον πτήση από Θεσ/νίκη για Αθήνα που χάσαμε το πρωί της αναχώρησης στα 65 το άτομο, συν 36 λεωφορείο από τη Πόλη για Θεσσαλονίκη, συνολικά 300 ευρώ.
Θα πετούσαμε αμέσως από την Τεχεράνη για Σιράζ στις 9.50 με την τοπική εταιρεία Aseman με εισιτήριο στα 40 ευρώ κλεισμένο 3 μέρες πριν την πτήση.
Όσον αφορά της διαμονές, το CS έστω και για μια μέρα ή 2 ήταν κάτι που έλεγαν όλοι ότι πρέπει να κάνουμε και το ήθελα πολύ για ευνόητους λόγους. Ο κακούργος ο άλλος, πάλι γιοκ .
Η αλήθεια είναι ότι μάλλον δεν θα το έκανα ξανά, όχι επειδή δεν περάσαμε καλά με τα παιδιά, που περάσαμε, ή επειδή η εμπειρία να "ζήσεις" ένα σπίτι σε τόσο πολιτισμικά διαφορετικό κράτος δεν ήταν ίση των προσδοκιών μου σχετικα με αυτά που αποκόμισα, αλλά επειδη ως φιλοξενούμενος δεν νιώθεις άνετα, δεν είσαι ελεύθερος και δεν θες να προσβάλλεις τον οικοδεσπότη σου, που τουλάχιστον στην περίπτωση μας ήθελε να είναι συνέχεια μαζί μας. Δύσκολο πράγμα γενικά (εμείς χωριζόμαστε ένας από τον άλλον στα ταξίδια μας όταν θέλουμε) το και πολύ παραπάνω όταν έχει προηγηθεί ένα κουραστικό ταξίδι.
Το ταξίδι δεν ήταν κουραστικό μόνο επειδή ξεκίνησε την προηγούμενη μέρα, αλλά επειδή και το αεροπλάνο των ιρανικών γραμμών καθυστέρησε 5 ώρες λόγω κακοκαιρίας (μια ώρα μέσα στο αεροπλάνο πριν πετάξουμε) και ήταν φρικτή η πτήση του, συνεχώς στα σύννεφα. Τα εισιτήρια για την πτήση αυτήν μας έκλεισε η οικοδέσποινα μας του CS, χωρίς να της έχουμε στείλει λεφτά, με απλή εμπιστοσύνη (που δεν ξέρω για ακόμα πόσο καιρό θα την έχουν οι Ιρανοί). Δεν θα επεκταθώ παραπάνω σε αυτό, ευελπιστώ να γράψω περισσότερες λεπτομέρειες για εκείνη σε κάποιο επόμενο ποστ.
Η μέρα αυτή (25/3) ήταν χαμένη ήδη, όπως και η επόμενη, καθώς η βροχή έπεφτε ανελέητα και είχε πάρει 23 ζωές σύμφωνα με τα τοπικά μέσα. Βεβαίως ακούστηκε και στην Ελλάδα και στη Σερβία. Λίγο/πολύ ήμασταν κλεισμένοι μέσα, σε μια από τις καλές περιοχές του Σιραζ το οποίο, αφού δεν μπορούσαμε να εξερευνήσουμε, δεν μπορούσαμε επίσης και να το αφήσουμε στις 27/3. Έτσι, εγώ με βαριά καρδιά, ο άλλος κάπως πιο όμορφα αποφασίσαμε να μείνουμε στο Σιράζ άλλες 2 μέρες τουλάχιστον.
27/03/19
Εκ των προτέρων είχαμε νοικιάσει αμάξι για την προηγούμενη μέρα με το οποίο θα μας πήγαινε ο σπιτονοικοκύρης στην Περσέπολη και Πασαργάδες, αλλά αυτό ματαιώθηκε λόγω καιρού. Η τιμή ήταν 35 ευρώ με τη βενζίνη (που κυριολεκτικά είναι free of charge --> μόλις τα 7 λεπτά του ευρώ για 1 λίτρο), αλλά ο άλλος δεν έλεγε να το ακυρώσει, εμείς νιώθαμε άβολα να του το πούμε λόγω φιλοξενίας. Πάντως, δεν το προχωρήσαμε για περαιτέρω εκδρομές που πρότεινε στα νότια του Σιράζ (γενικά το CS στο Ιράν λειτουργεί ως το μέσο για να κερδίσει κάποιος κάποιο εισόδημα, πάντα προσφέροντας τις υπηρεσίες του ως ξεναγός ή παρόμοια. Δεν ξέρω πως ήταν πριν, αλλά πλέον απ΄οτι κατάλαβα από πολλά σχόλια έτσι είναι). Βεβαίως με την συναίνεση μας έγιναν όλα. Μαζέψαμε τα πραγματάκια μας και πήγαμε σε ξενοδοχείο.
Το συνιστώ ανεπιφύλακτα. --> https://www.zandiyehhotel.com/en
Τιμή στα 48 ευρώ την ημέρα με πρωινό. Παραδοσιακό Ιρανικό χαμάμ 880 000 ρίαλς = 6 ευρώ.
28/03/19
Αυτές τις 2 μέρες εξερευνούσαμε το Σιράζ με πιο χαλαρούς ρυθμούς ή μάλλον ο καθένας με το δικό του, καθώς εγώ έπρεπε να δουλέψω λίγες ώρες. Ειδικά τη δεύτερη, 28/3 πήγαμε σε περισσότερα αξιοθέατα της πόλης στα οποία τα εισιτήρια είναι σχεδόν παντού 200 000 ρίαλς, δηλαδή λίγο λιγότερο από 1,5 ευρώ. Εξαίρεση ένα παλιό αρχοντικό που στο υπόγειο έχει κέρινα ομοιώματα των σημαντικών προσώπων Ιρανικής ιστορίας που έχει 1 ευρώ. Είχαμε ήδη κανονίσει τη μεταφορά για την άλλη μέρα προς τη Γίαζντ και με αυτόν τον κύριο κάναμε και τις μετακινήσεις μας ανάμεσα στα αξιοθέατα του Σιράζ. Τα περισσότερα βέβαια είναι στο κέντρο και πηγαίνεις με τα πόδια, αλλά για κάποιους κήπους, τους τάφους των ποιητών και την ροζ λίμνη θέλει μεταφορικό μέσο. Μαζί με τις στάσεις που κάναμε για φαγητό και καφέ όπου μας ακολουθούσ, αλλά και τις επισκέψεις που περίμενε, κάναμε συνολικά 9 ώρες. Η αμοιβή του ήταν 6 ευρώ. Για την ακρίβεια 900 000 ρίαλς καθώς την ώρα την χρέωνε 100 000. Ίδια αυτή ή τιμή ισχύει και για όποια απόσταση παίρνεις στο Σιράζ (ακόμα και από το αεροδρόμιο). Οι Ιρανοί έχουν μια εφαρμογή snap λέγεται αν θυμάμαι καλά που είναι το αντίστοιχο uber τους. Βέβαια, για έναν τουρίστα δεν είναι χρήσιμο καθώς είναι στα φαρσί.
29/03/19
Αναχώρηση από το Σιράζ, στάσεις στην Περσέπολη, Νεκρόπολη και τους Πασαργάδες (ομολογώ ψηλοαπογοητευμένη με τα 2 τελευταία) με κατεύθυνση την Γιάζντ.
Το εισιτήριο στην Περσέπολη 200 000 ρίαλς (λίγο λιγότερο από 1,5 ευρώ.)!!!! Μεγάλη έκπληξη δεδομένου ότι είναι ο σημαντικότερος αρχαιολογικός τους χώρος. Οι Ιρανοί πληρώνουν νομίζω 30 000 ρίαλς = 20 λεπτά. Η ξενάγηση στον χώρο (επίσημη) 6,5 ευρώ την ώρα. Μας πήρε περίπου 2 ώρες. Πολύς κόσμος!
Η απόσταση που διανύσαμε ήταν λίγο λιγότερο των 500 χμ, τιμή με παραμονή 3 ώρες στα αξιοθέατα + χρόνος για φαγητό 6 000 000 ή 40 ευρώ. Για μελλοντικούς ταξιδιώτες, υπολόγιζε 10 000 ρίαλς (6 λεπτά του ευρώ) το χμ. + την αναμονή. Οι οδηγοί ήταν 2 καθώς γύριζαν πίσω.
30/03/2019
Γιάζντ. Βρεθήκαμε με τον ξεναγό που μας κανόνισε και τον αριθμό για τις βίζες και κάναμε ολοήμερη ξενάγηση στην πόλη. Κατόπιν συνεννόησης μου είπε ότι οι ξεναγήσεις διαρκούν 6 με 8 ώρες και στοιχίζουν 25 ευρώ (και για τους 2), αλλά τελικά μείναμε με τα παιδιά από τις 12 ως 12 περνώντας πολύ χρόνο στις συζητήσεις, φαγητό και καφέ. Ήταν αυτός και η γυναίκα του εν τέλη. Οι τιμές στα αξιοθέατα πάλι στα 200 000 ρίαλς.
Με το ξενοδοχείο η φάση ήταν πιο περίπλοκη και θα σας την πω αναλυτικά όταν θα επεκταθώ αργότερα σε αυτήν την πόλη. Εν τέλη μείναμε 40 χμ μακριά της Γιάζντ σε ένα ωραίο, καινούργιο ξενοδοχείο που είναι σε ένα παμπάλαιο κάστρο, αλλά μακριά. Τιμή 30 ευρώ την ημέρα με παραδοσιακό πρωινό.
Vazir Castel Hotel -https://www.google.com/travel/hotels/Meybod/entity/CgsIu6TU5di9n9-AARAB?g2lb=4207876,4208993,4223281,4240602,4242898,4248641,4251623,4250436,4251612&hl=el&gl=gr&un=0&q=meybod hotel&rp=OAJAAEgC&ictx=1&ved=0CIoBEKjgAigFahcKEwiAvZP8m8ThAhUAAAAAHQAAAAAQAQ&tcfs=Ei4KCi9tLzAyNjZkOHMSBk1leWJvZBoYCgoyMDE5LTA0LTEyEgoyMDE5LTA0LTEzUgA&hrf=KhYKBwjjDxAEGAwSBwjjDxAEGA0YASgAsAEBmgEIEgZNZXlib2SiARQKCi9tLzAyNjZkOHMSBk1leWJvZJIBAiAB
31/03/2019
Αναχώρηση για το Ισφαχάν το πρωί. Την μεταφορά μας την έκαναν τα παιδιά που μας ξενάγησαν την προηγούμενη μέρα σε τιμή των 30 ευρώ για τα λίγο παραπάνω από 300 χμ. Υπήρχανε οδηγοί που εκτελούν την ίδια διαδρομή με 20 ευρώ, αλλά επειδή συμπαθήσαμε τα παιδιά και επειδή κάναμε στάσεις στο Μεγιμποντ και Ναϊν όπου μας έδειξαν παγοποιεία, pidgeon house και κάποια τζαμιά, δεν το σκεφτόμασταν. Ο ίδιος ξεναγός πέρυσι ξεναγούσε τρεις Έλληνες εκ των οποίων ένας παντρευόταν εκείνες τις μέρες και του έστειλε δώρο με μας!! Το υπόλοιπο τις ημέρας εξερευνήσαμε με πρώτη ματιά το Ισφαχάν.
01/04/19
Ισφαχάν. Έντονη βροχή όλη την μέρα. Και πάλι άτυχοι πολύ. Βγήκαμε αργά το μεσημέρι. Το καλό της υπόθεσης ήταν ότι ξεκουραστήκαμε (ο Σπύρος είχε αρρωστήσει με πυρετό και γαστρεντερίτιδα) , το κακό ότι δεν ξέραμε ότι την άλλη μέρα όλα τα αξιοθέατα θα είναι κλειστά. Προλάβαμε και ανεβήκαμε στο Qeysarieh International Museum& cafe Gallery για απέραντη θέα στην πλατεία του Ιμάμη με εισιτήριο
400 000 ρίαλς = 2,7 ευρώ και στο Μπαζάρ. Μείναμε στο ξενοδοχείο Abbasi που από μόνο του είναι ένα αξιοθέατο. Τιμή 7 000 000 = γύρω στα 46 ευρώ την ημέρα.
02/04/19
Ημέρα φύσης και του πικνίκ, κλειστά τα πάντα όλα έκτος από τα τζαμιά και το Qapu Palace με τιμή 200 000 ρίαλς (λίγο λιγότερο από 1,5 ευρώ.) Η αίθουσα μουσικής ήταν κλειστή (όχι λόγω ημέρας, γενικά). Πολύ απότομες σκάλες. Η θέα πολύ ωραία, αλλά θεωρώ την καλύτερη στο Κεϊσαριε μουσείο. Κλειστό και το Μπαζάρ ...και είχα αφήσει ένα φοβερό παλιό τηλεσκόπιο με ξύλινο τρίποδο που ήθελα να παζαρέψω καλύτερα την τιμή του . Πάρκα γεμάτα, όλοι κάνουν πικνικ. Ανοιχτό το Flower Garden με τιμή 300 000 ρίαλς = 2 ευρώ, η εκκλησία Βάνκ 150 000 ρίαλς = 1 ευρώ. Τα ταξί είναι πιο ακριβά, γύρω στις 200 000 με 300 000 ρίλας. Προσλάβαμε έναν οδηγό ταξί να μας κάνει βόλτα μια ώρα στην πόλη να δούμε και κατοικημένες περιοχές, ήθελε μόνο 300 000. Ήταν τέλειος, σαφώς και πήρε παραπάνω. Γενικά το 500άρι το χεις εύκολο στο Ιράν επειδή αυτά στα δίνουν όταν αλλάζεις χρήματα.
03/04/19
Μετά το πρωινό πήραμε ταξί για Κασάν με παράκαμψη στο γραφικό χωριό Αμπιανέ. Απόσταση 260 χμ, τιμή 15 ευρώ. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο Negin guest house, τιμή 4 500 000= 30 ευρώ https://www.persiantouring.com/hotels/negin-traditional-hotel-kashan/ και 20 ευρώ για την επόμενη μέρα με ώρα αναχώρησης 23.30 το βράδυ. Το Κασαν είναι πολύ πιο συντηρητικό μέρος από τα άλλα, αλλά με το πιο όμορφο μπαζάρ. Τα κυρία αξιοθέατα του είναι τα παλιά αρχοντικά, το καθένα με είσοδο 200 000 ρίαλς = 1,3 ευρώ. Υπάρχει και συγχωνευμένο εισιτήριο για 3 σπίτι ( Abbasi, Tabatabai και Sultan Bats) στα 480 000 ρίαλς = 3,2 ευρώ. Ταξί για όλες τις διαδρομές από 50 000 έως 100 000 ρίαλς. Αν και εδώ δεν είναι απαραίτητο, το κέντρο του είναι μικρό με μεγαλύτερη απόσταση 2 χμ.
04/04/19
Το σχέδιο ήταν να αναχωρήσουμε νωρίς για την Τεχεράνη και από εκεί να φύγουμε το βράδυ στο αεροδρόμιο. Η πτήση ήταν στις 4.40 το πρωί την άλλη μέρα. Λίγο η κούραση, λίγο πολλά τα μπαγκάζια, λίγο το ότι μας άρεσε το Κασάν και οι ρυθμοί του, ακυρώνουμε το ξενοδοχείο στην Τεχεράνη που θα παίρναμε για να ξεκουραστούμε, διαπραγματευόμαστε με το ξενοδοχείο μας να μείνουμε μέχρι το βράδυ και το κάνουμε κιόλας. Οι ξεναγοί από τη Γιάζντ μας κανονίζουν το ταξί μέχρι το αεροδρόμιο με αντίκτυπο των 15 ευρώ για την απόσταση των 210 χμ.
Μείναμε στην Κωνσταντινούπολη άλλες 2 μέρες εξερευνώντας την Ασιατική πλευρά αυτήν τη φορά και φύγαμε.
Διαδικαστικά για τη βίζα και μεταφορά στο άλλο αεροδρόμιο της Τεχεράνης
Πήραμε Visa on arrival έχοντας ήδη το reference number που μας έχει κανονίσει ένας τοπικός ξεναγός μέσα σε 2 μέρες. Θα κάναμε μόνοι μας την αίτηση, αλλά με κάποια μικρά ταξιδάκια πιο μπροστά και με γεμάτο σπίτι φιλοξενουμένους μέχρι και μια εβδομάδα πριν, δεν έκανα την αίτηση και δεν ήθελα να ρισκάρω, ειδικά που είχα διαβάσει στο γκρουπ ότι τις έχουν αρνηθεί σε κάποιους. Και έτσι, με αντίκτυπο των 10 ευρώ το άτομο (που και σε αυτόν θα το πληρώναμε στη Γιάζντ) το αποκομίσαμε. Η διαδικασία πήρε 2 μέρες και χρειάστηκε να συμπληρώσουμε την αίτηση και να του στείλουμε αντιγραφή του διαβατηρίου και την πρόσφατη φωτογραφία.
Φτάνοντας στο αεροδρόμιο πήγαμε στο χώρο που εκδίδονται οι θεωρήσεις όπου πρώτα αγοράσαμε όπως και οι άλλοι την ασφάλεια (14 ευρώ) και μετά με το χαρτί που μας έδωσε μια γκόμενα σαν ζόμπι πήγαμε στην τράπεζα (δίπλα) να πληρώσουμε το τέλος. Στο χαρτί μας έγραψε 75 ευρώ για την βίζα με ελληνικό διαβατήριο (υπάρχει διαφορετικός τιμοκατάλογος αναλόγως της προέλευσης του διαβατηρίου) και 85 ευρώ για σερβικό διαβατήριο που τελικά προέκυψε 100 ευρώ . Μετά έμαθα ότι βάση συμφωνίας δεν υπήρχανε βίζες ανάμεσα στη Σερβία και το Ιράν, αλλά επειδή πριν από 6 μήνες σημειώθηκαν 30 000 άτομα πρόσφυγες Ιρανοί εκεί πάνω, αυτό ακυρώθηκε, και έτσι την πληρώνουμε πιο ακριβά και εμείς . Επιπλέον αυτού του ποσού πληρώνεται και τέλος στην τράπεζα για τη συναλλαγή που αντιστοιχεί στα 3 ευρώ στα ρίαλς. Απλά του δίνεις τα λεφτά (ευρώ) και σου δίνει ρέστα χωρίς να καταλάβεις το θεό εκείνη τη στιγμή. Με ένα μικρο γραφειοκρατικό προβληματάκι, πλέον ασήμαντο, τελειώσαμε την διαδικασία σε περίπου μισή ώρα . Ζητήσαμε να μην μπει αυτοκόλλητο, οπότε οι θεωρήσεις μας ήταν ηλεκτρονικές και ζητήθηκε να περιμένουμε 10 άλλα λεπτά μέχρι να μπει στο σύστημα. Ο άνδρας μου πέρασε με το που πήγε για έλεγχο, εμένα με κράτησε λίγο παραπάνω, για άγνωστο λόγο. Σε περίπτωση ηλεκτρονικής βίζας δεν μπαίνει ούτε σφραγίδα. Υπήρχανε 2 Δανοί που διαμαρτύρονταν που δεν τους εγκρίθηκε η Visa on arrival, ενώ διάβασα στο γκρουπ αυτές τις μέρες και άλλες τρεις-τέσσερις περιπτώσεις Ευρωπαίων ταξιδιωτών οι οποίοι όλοι πήγαν για δεύτερη ή τρίτη φορά στο Ιράν.
Το αεροδρόμιο ΙΚΑ είναι μικρό δεδομένου ότι είναι διεθνές και αρκετά ως πολύ μοντέρνο. Βρήκαμε τον οδηγό που είχαμε κλείσει ο οποίος θα μας έκανε τράνσφερ από ένα στο άλλο αεροδρόμιο και ο οποίος είχε πλάκα πολύ. Όταν κανονίζαμε την τιμή μου είπε " οι άλλοι χρεώνουν 7 ευρώ, εγώ μιλάω αγγλικά και χρεώνω 10" . Τελικά έβγαλε 13,5 καθώς του έδωσα τίπ για όλα τα "tips" που μας έδωσε. Ο τύπος είναι πραγματικό "starter kit" για το Ιράν! Φρόντιζε καθ'ολη τη διάρκεια του δρόμου να μας δώσει χρήσιμες συμβουλές που τις έλεγε απ'εξω λες και ήταν ρομπότ. Μας πήγε στον όροφο (αναχωρήσεων) στο ανταλλακτήριο που έχει ήδη αναφερθεί στο φόρουμ όπου γίναμε εκατομμυριούχοι! Αν και δεν έχει πολλή σημασία, το επίκαιρο συνάλλαγμα αντιστοιχεί σε 1 ευρώ=148 000 ρίαλς. Την ίδια ισοτιμία βρίσκαμε και σε άλλα μέρη. Αγοράσαμε τις κάρτες σιμ στο Irancell 5 Gb = 5 ευρώ, έχει και το αντίστοιχο 3 Gb = 3 ευρώ και ήθελα να βάλω και κάποιες επιπλέον μονάδες λόγω ενδεχομένων τηλεφωνημάτων που θα έκανα για λόγους δουλειάς. Έχοντας κατά νου τα αραβικά κράτη ή την Τουρκία αποφάσισα να πάρω μονάδες για 20 ευρώ 'η 3000000. Αντέδρασε κάπως περίεργα η κοπέλα αλλά της είπα τα χρειάζομαι. Έχουμε κάνει πολλές κλήσεις προς την Ελλάδα, Σερβία, και Ιράν, τα "μύρια" δεν τα ξοδέψαμε όλα . Συγκριτικά, τα 5 λεπτά ομιλίας προς την Ελλάδα κοστίζουν 30 λεπτά του ευρώ. Αργότερα μάθαμε ότι τα 20 ευρώ είναι ετήσιος λογαριασμός τους.
Τα υπόλοιπα, σκόρπια:
Οι τιμές στα φαγητά κυμαίνονται από τα 2 ή 3 ευρώ το άτομο σε πιο πρόχειρες λύσεις μέχρι και 10 εύρω στα πολύ καλά εστιατόρια. Θα αναρτήσω φωτογραφίες και λεπτομέρειες.
Το φαγητό τους είναι υπέροχο, χωρίς πολλά μπαχαρικά (που δεν το περίμενα) και με καλή ποικιλία.
Σε αντίθεση με παλιές εμπειρίες που διάβασα τώρα υπάρχουν αρκετά μαγαζιά να καθίσεις να φας.
Σε όλα τα μέρη που πήγαμε ήταν έτσι. Ένα απ τα προβλήματα που υπάρχει είναι που στα μαγαζιά δεν έχουν παντού τουαλέτες.
Εκεί που τις έχουν, αν το μαγαζί δεν είναι λίγο μοντέρνο, η τουαλέτες είναι Οθωμανικές.
Βρήκαμε κανά δύο τρία ωραία στέκια με ωραίο κόσμο, πιο προοδευτικό.
Ο μαύρος καφές τους δεν μου άρεσε. Οι άλλοι καφέδες κοστίζουν από μισό έως 2 ευρώ σε κάποια μέρη.
Το νερό είναι σχεδόν τζάμπα νομίζω, δεν θυμάμαι καν.
Τα ψιλικατζίδικα με σοκολάτες και παρόμοια είναι δυσανάλογα, των υπολοίπων τιμών, "ακριβά", όπου μια σακούλα με σοκολατίτσες, χυμούς και λοιπά κόστιζε και μέχρι 10 ευρώ (αν και έδω μπορεί να οφείλεται σε περιοχές που ψωνίζαμε, που συνήθως ήταν δίπλα στα ξενοδοχεία μας).
Απρόσμενα ήταν ακριβά και τα φιστίκια Αιγίνης τα οποία είναι ένα από τα εθνικά ποϊόντα τους.
Την δεύτερη μέρα πήγα στο σουπερμάρκετ και ψώνισα να κάνω παστίτσιο στους οικοδεσπότες μας.
Σχεδόν 20 ευρώ βγήκε ο λογαριασμός. Για τα δικά τους δεδομένα αρκετά.
Τα τσιγάρα κοστίζουν 70 λεπτά.
Το αλκοόλ μπορείς να βρεις στη μαύρη αγορά αν γνωρίζεις τους ντόπιους. Το μπουκάλι κοστίζει από 20 μέχρι και τα 100 ευρώ απ'ότι μας είπαν. Δεν έχουμε την προσωπική εμπειρία καθώς δεν είμαστε και του ποτού πολύ.
Συνολικά με ότι ανέφερα (πλην της Κωνσταντινούπολης), με κάποια λογικά ψώνια ενθυμίων και σουβενίρ και με δώρα που αγόρασα από εδώ γιa τους οικοδεσπότες του CS ξοδέψαμε συνολικά 2000 ευρώ τα δύο άτομα.
Θα μπορούσαμε να είχαμε ξοδέψει και λιγότερα, αλλά επιλέξαμε λίγο περισσότερη άνεση η οποία όμως έκανε το ταξίδι πιο εύκολο.
Τα χαρτονομίσματα είναι ψηλομπέρδεμα, τουλάχιστον στην αρχή. Π.χ. οι 500 000 ήτοι 3,5 ευρώ περίπου, έχουν 3 διαφορετικά χαρτονομίσματα. Το μεγαλύτερο είναι του 1 000 000 ή του 100 τόμαν.
Τι είναι αυτά τα τόμαν;
Το τόμαν αντιστοιχεί σε 10 ρίαλς, άρα το πιο πολυχρησιμοποιημένο χαρτονόμισμα των 100 000 ρίαλς είναι 10 000 τόμανς. Ή απλά 10 τόμανς
Δηλαδή θα αφαιρέσετε ένα μηδενικό να φτάσετε στα τόμανς και μετά θα αφαιρέσετε και τις χιλιάδες (τα 3 μηδενικά) για την πιο εύκολη συνεννόηση. Γιατί; Επειδή οι Ιρανοί θέλουν να απλοποιήσουν όλο το πράγμα. Οι περισσότερες τιμές (αν μάθετε τους αριθμούς) είναι σε τόμανς. Για καλό και κακό, ρωτήστε πάντα σε τι είναι η τιμή; Στα επώνυμα και επίσημα μαγαζιά, όπως και στα μουσεία οι τιμές είναι στα ρίαλς.
Οι κάρτες ακόμα δεν περνάνε πουθενά εκτός στα μαγαζιά με χαλιά και όχι σε όλα.
Η πληροφορία ποθ είχαμε ότι κάποια πεντάστερα δέχονται κάρτες δεν αληθεύουν καθώς μείναμε στα 2 από αυτά και είχαμε κράτηση στην Τεχεράνη στο Esteglal, το οποίο πάλι δεν δεχόταν.
Δεν απαγορεύεται το κάπνισμα στις γυναίκες εδώ και 4 χρόνια, αλλά όλο και όλο είδα 8 γυναίκες να καπνίζουν. Γενικά, δεν καπνίζουν πολύ σαν λαός.
Είναι πεντακάθαρα παντού!! Αλλά παντού!
Οι υποδομές τους είναι υπέροχες. Από τους αυτοκινητόδρομους, μέχρι και δρόμους στις πόλεις. Βέβαια αναφέρομαι στις πιο πολυσύχναστες περιοχές που πήγαμε. Το κάθε πάρκο, κάθε κυκλικός κόμβος είναι κοσμημένοι με διάφορα έργα τέχνης, μνημεία, συντριβάνια.
Η κυκλοφορία ως τόσο χαοτική!
Αρκετές γυναίκες οδηγοί στις μεγάλες πόλεις.
Στο ντύσιμο θα αναφερθώ αργότερα. Πολύ πιο ελεύθερα απ 'οτι ήταν όταν πήγαν τα κορίτσια μας η Φένια και η Βάνα μου φαίνεται.
Το facebook, youtube και κάποια άλλα site είναι μπαναρισμένα. Το instagram ως τόσο ευδοκιμεί και όλοι στο ζητάνε .
Όποιος θέλει να χρησιμοποιήσει τα απαγορευμένα, μπορεί να εγκαταστήσει κάποια εφαρμογή για να μπει μέσω του VPN δικτύου. Εγώ χρησιμοποιούσα το Super VPN
Το ιντερνέτ δεν είναι γρήγορο γενικά, αλλά εξυπηρετείσαι.
Ο χορός απαγορεύεται!
Τον είδαμε όμως σε ένα μαγαζί, Θλιβερό...και συγκινητικό.
Γενικά, αν εξαιρέσουμε τα θέματα της θρησκείας, το Ιράν είναι ένας καταπληκτικός προορισμός.
Ένας απολύτως ασφαλής προορισμός, με πιο υπέροχους ανθρώπους που έχω δει.
Φιλόξενοι, αγνοί, τίμιοι, ήπιοι, πολιτισμένοι...τι άλλο να πεις που δεν έχει ήδη ειπωθεί.
Είναι φθηνός προορισμός! Είναι και οικογενειακός προορισμός!
Είναι ο προορισμός που πρέπει ο καθένας μας να επισκεφτεί πριν τουριστικοποιηθεί!
Από τώρα επιτρέπω στους mods να τη μεταφέρουν στις ολοκληρωμένες ιστορίες με το πέρας του ενός μήνα, σε όποια φάση και να βρίσκεται.
Εξαιτίας των από πάνω, θα ξεκινήσω με τις πρακτικές και τις πιο πρόσφατες πληροφορίες, καθώς οι υπάρχουσες έχουν παλιώσει λίγο.
Βέβαια και οι παλιές ήταν και είναι πάρα πολύ χρήσιμες στην αναζήτηση πληροφοριών και ιδεών, οπότε ευχαριστώ όλους όσοι γράψανε για το Ιράν μέχρι τώρα και μου βοήθησαν πολύ.
Δυστυχώς, δεν ζήσαμε τις περιπέτειες του Γιώργου, ούτε είχαμε χρόνο, αλλά προλάβαμε έστω και λίγο από το παλιό Ιράν όπως το ζήσατε όσοι πήγατε, καθώς λογικά αλλάζει ολοταχώς. 'Ήδη με τη Φένια καταλάβαμε τις διαφορές σε πολλά πράγματα, κυρίως ως προς το χιτζάμπ και τσιγάρο.
Για τα άλλα θα μας πείτε εσείς.
Πέρα από τις πληροφορίες που υπάρχουν εδώ και στο LP, με τη σύσταση του @soudianos μπήκα στην ομάδα "See you in Iran" στο facebook και πράγματι βρήκα πολλές χρήσιμες πληροφορίες, ιδέες, ξεναγούς, οδηγούς, μέχρι και την έγκυρη ενημέρωση για τις πλημμύρες που ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες της εξέλιξης του ταξιδιού μας, καθώς έτυχε εκείνη την περίοδο να είμαστε στο επίκεντρο.
Δεν είχα ολοκληρώσει το σχέδιο προγράμματος μέχρι και τις 5 μέρες πριν φύγουμε και το γενικό πλάνο έλεγε να συμπεριλάβουμε σε αυτό τα κλασικά - Σιράζ, Γιάζντ, Ισφαχάν, πιθανόν και Τεχεράνη για μια νύχτα στην άφιξη ή την αναχώρηση και να παίξουμε ανάμεσα στο νησί Κέσουμ ή περιοχή γύρω από την Κασπία. Ζήλευα και τα μέρη του Κουρδιστάν, και γενικά νοτιοδυτικά αλλά έλεγα να το αφήναμε για κάποια άλλη φορά αν μας άρεζε γενικά η χώρα.
Αυτά συνεχώς άλλαζαν αναλόγως τις καινούργιες πληροφορίες που έβρισκα στο εν λόγω γκρουπ από πάνω, στο οποίο μπήκα μόλις μια εβδομάδα πριν ταξιδέψουμε.
Κλασσικά, όταν θέτεις ερώτηση εκεί, πέφτουν από πάνω σου όλοι γνώμονες του τουρισμού, από επίσημους ξεναγούς, ντόπιους, λάτρεις της χώρας, ανεπίσημους ξεναγούς βιοπαλαιστές, ταξιτζήδες, κ.ο.κ.
Έτσι μου προτάθηκε το Κερμάν και η έρημος Λουτ με κάτι ενδιαφέρον χωριά, οάσεις, περίεργους γεωλογικούς σχηματισμούς από την άμμο κλπ.
Την έρημο τη ζήσαμε στο Μαρόκο και στην Ιορδανία, οπότε ο άνδρας μου δεν ξετρελάθηκε. Εγώ πάλι το θελα πολύ επειδή μια από τους ξεναγούς που προσέφερε τις υπηρεσίες της δηλώνει αστρονόμος και κουβαλάει (όπως είπε) μαζί της το τηλεσκόπιο και επειδή ήταν το πρώτο πράγμα που ήθελα να γίνω ως μικρή έλεγα ρομαντικά - να, εδώ είναι η ευκαιρία μου .
Στο καπάκι μια άλλη ξεναγός που προσφέρθηκε επίσης, μου είπε ότι μπορεί να μας ξεναγήσει μόνο μέχρι τις 25/3 καθώς παντρευόταν στις 27/3 και μετά από ολονύχτια συζήτηση, ευχές κλπ.με προσκάλεσε να παραβρεθώ στο γάμο της!!
Τρελάθηκα.... ο άνδρας μου πάλι καθόλου .
Με λίγα και πολλά, η απόφαση πάρθηκε και το σχέδιο έλεγε να πάμε πρώτες 2 μέρες Σιράζ, την τρίτη να φύγουμε το πρωί για την Περσέπολη και μετά να συνεχίσουμε άλλα 500 χμ με οδηγό μέχρι το Κέρμαν όπου το βράδυ θα ήμασταν (η θα μουν ) στο γάμο και την επομένη θα πηγαίναμε στην έρημο, και μετά τα κλασσικά. Τέλεια!!
Εμ...τίποτα, ή σχεδόν τίποτα από αυτά δεν έγιναν .
Στο Ιράν μας υποδέχτηκαν πλημμύρες, που τέτοιες έχουν να γίνουν μισό αιώνα στη χώρα και μια από τις πιο κρίσιμες πόλεις ήταν και το Σιράζ. Αυτό άλλαξε πολύ όλη την πορεία του ταξιδιού μας.
Οπότε εκείνο είχε ως εξής:
24/03/19 & 25/03/19 SKG--> ATH --> SAW --> IKA (άφιξη +1 χαράματα - 4.30) --> SYZ
Με ενδιάμεσες στάσεις στην Αθήνα (3 ώρες) και στην Κωνσταντινούπολη (6 ώρες, συναντήσαμε φίλους και πέρασε ευχάριστα η ώρα εκτός αεροδρομίου) φτάσαμε τα χαράματα της επομένης στην Τεχεράνη.
Κουραστικό πολύ.
Καθώς η επιστροφή μας για τη Θεσσαλονίκη ήταν από την Κων/πολη με λεωφορείο, λυπάμαι που εκ των προτέρων δεν πήγαμε με αμάξι εκεί, είχαμε που να το αφήσουμε, και μετά θα το παίρναμε όμορφα και ωραία στο τέλος. Περασμένα/ξεχασμένα.
Τα κόστη των εισιτηρίων ήταν στα 220 το άτομο (Pegasus κλεισμένα 1,5 μήνα πριν) + επιπλέον πτήση από Θεσ/νίκη για Αθήνα που χάσαμε το πρωί της αναχώρησης στα 65 το άτομο, συν 36 λεωφορείο από τη Πόλη για Θεσσαλονίκη, συνολικά 300 ευρώ.
Θα πετούσαμε αμέσως από την Τεχεράνη για Σιράζ στις 9.50 με την τοπική εταιρεία Aseman με εισιτήριο στα 40 ευρώ κλεισμένο 3 μέρες πριν την πτήση.
Όσον αφορά της διαμονές, το CS έστω και για μια μέρα ή 2 ήταν κάτι που έλεγαν όλοι ότι πρέπει να κάνουμε και το ήθελα πολύ για ευνόητους λόγους. Ο κακούργος ο άλλος, πάλι γιοκ .
Η αλήθεια είναι ότι μάλλον δεν θα το έκανα ξανά, όχι επειδή δεν περάσαμε καλά με τα παιδιά, που περάσαμε, ή επειδή η εμπειρία να "ζήσεις" ένα σπίτι σε τόσο πολιτισμικά διαφορετικό κράτος δεν ήταν ίση των προσδοκιών μου σχετικα με αυτά που αποκόμισα, αλλά επειδη ως φιλοξενούμενος δεν νιώθεις άνετα, δεν είσαι ελεύθερος και δεν θες να προσβάλλεις τον οικοδεσπότη σου, που τουλάχιστον στην περίπτωση μας ήθελε να είναι συνέχεια μαζί μας. Δύσκολο πράγμα γενικά (εμείς χωριζόμαστε ένας από τον άλλον στα ταξίδια μας όταν θέλουμε) το και πολύ παραπάνω όταν έχει προηγηθεί ένα κουραστικό ταξίδι.
Το ταξίδι δεν ήταν κουραστικό μόνο επειδή ξεκίνησε την προηγούμενη μέρα, αλλά επειδή και το αεροπλάνο των ιρανικών γραμμών καθυστέρησε 5 ώρες λόγω κακοκαιρίας (μια ώρα μέσα στο αεροπλάνο πριν πετάξουμε) και ήταν φρικτή η πτήση του, συνεχώς στα σύννεφα. Τα εισιτήρια για την πτήση αυτήν μας έκλεισε η οικοδέσποινα μας του CS, χωρίς να της έχουμε στείλει λεφτά, με απλή εμπιστοσύνη (που δεν ξέρω για ακόμα πόσο καιρό θα την έχουν οι Ιρανοί). Δεν θα επεκταθώ παραπάνω σε αυτό, ευελπιστώ να γράψω περισσότερες λεπτομέρειες για εκείνη σε κάποιο επόμενο ποστ.
Η μέρα αυτή (25/3) ήταν χαμένη ήδη, όπως και η επόμενη, καθώς η βροχή έπεφτε ανελέητα και είχε πάρει 23 ζωές σύμφωνα με τα τοπικά μέσα. Βεβαίως ακούστηκε και στην Ελλάδα και στη Σερβία. Λίγο/πολύ ήμασταν κλεισμένοι μέσα, σε μια από τις καλές περιοχές του Σιραζ το οποίο, αφού δεν μπορούσαμε να εξερευνήσουμε, δεν μπορούσαμε επίσης και να το αφήσουμε στις 27/3. Έτσι, εγώ με βαριά καρδιά, ο άλλος κάπως πιο όμορφα αποφασίσαμε να μείνουμε στο Σιράζ άλλες 2 μέρες τουλάχιστον.
27/03/19
Εκ των προτέρων είχαμε νοικιάσει αμάξι για την προηγούμενη μέρα με το οποίο θα μας πήγαινε ο σπιτονοικοκύρης στην Περσέπολη και Πασαργάδες, αλλά αυτό ματαιώθηκε λόγω καιρού. Η τιμή ήταν 35 ευρώ με τη βενζίνη (που κυριολεκτικά είναι free of charge --> μόλις τα 7 λεπτά του ευρώ για 1 λίτρο), αλλά ο άλλος δεν έλεγε να το ακυρώσει, εμείς νιώθαμε άβολα να του το πούμε λόγω φιλοξενίας. Πάντως, δεν το προχωρήσαμε για περαιτέρω εκδρομές που πρότεινε στα νότια του Σιράζ (γενικά το CS στο Ιράν λειτουργεί ως το μέσο για να κερδίσει κάποιος κάποιο εισόδημα, πάντα προσφέροντας τις υπηρεσίες του ως ξεναγός ή παρόμοια. Δεν ξέρω πως ήταν πριν, αλλά πλέον απ΄οτι κατάλαβα από πολλά σχόλια έτσι είναι). Βεβαίως με την συναίνεση μας έγιναν όλα. Μαζέψαμε τα πραγματάκια μας και πήγαμε σε ξενοδοχείο.
Το συνιστώ ανεπιφύλακτα. --> https://www.zandiyehhotel.com/en
Τιμή στα 48 ευρώ την ημέρα με πρωινό. Παραδοσιακό Ιρανικό χαμάμ 880 000 ρίαλς = 6 ευρώ.
28/03/19
Αυτές τις 2 μέρες εξερευνούσαμε το Σιράζ με πιο χαλαρούς ρυθμούς ή μάλλον ο καθένας με το δικό του, καθώς εγώ έπρεπε να δουλέψω λίγες ώρες. Ειδικά τη δεύτερη, 28/3 πήγαμε σε περισσότερα αξιοθέατα της πόλης στα οποία τα εισιτήρια είναι σχεδόν παντού 200 000 ρίαλς, δηλαδή λίγο λιγότερο από 1,5 ευρώ. Εξαίρεση ένα παλιό αρχοντικό που στο υπόγειο έχει κέρινα ομοιώματα των σημαντικών προσώπων Ιρανικής ιστορίας που έχει 1 ευρώ. Είχαμε ήδη κανονίσει τη μεταφορά για την άλλη μέρα προς τη Γίαζντ και με αυτόν τον κύριο κάναμε και τις μετακινήσεις μας ανάμεσα στα αξιοθέατα του Σιράζ. Τα περισσότερα βέβαια είναι στο κέντρο και πηγαίνεις με τα πόδια, αλλά για κάποιους κήπους, τους τάφους των ποιητών και την ροζ λίμνη θέλει μεταφορικό μέσο. Μαζί με τις στάσεις που κάναμε για φαγητό και καφέ όπου μας ακολουθούσ, αλλά και τις επισκέψεις που περίμενε, κάναμε συνολικά 9 ώρες. Η αμοιβή του ήταν 6 ευρώ. Για την ακρίβεια 900 000 ρίαλς καθώς την ώρα την χρέωνε 100 000. Ίδια αυτή ή τιμή ισχύει και για όποια απόσταση παίρνεις στο Σιράζ (ακόμα και από το αεροδρόμιο). Οι Ιρανοί έχουν μια εφαρμογή snap λέγεται αν θυμάμαι καλά που είναι το αντίστοιχο uber τους. Βέβαια, για έναν τουρίστα δεν είναι χρήσιμο καθώς είναι στα φαρσί.
29/03/19
Αναχώρηση από το Σιράζ, στάσεις στην Περσέπολη, Νεκρόπολη και τους Πασαργάδες (ομολογώ ψηλοαπογοητευμένη με τα 2 τελευταία) με κατεύθυνση την Γιάζντ.
Το εισιτήριο στην Περσέπολη 200 000 ρίαλς (λίγο λιγότερο από 1,5 ευρώ.)!!!! Μεγάλη έκπληξη δεδομένου ότι είναι ο σημαντικότερος αρχαιολογικός τους χώρος. Οι Ιρανοί πληρώνουν νομίζω 30 000 ρίαλς = 20 λεπτά. Η ξενάγηση στον χώρο (επίσημη) 6,5 ευρώ την ώρα. Μας πήρε περίπου 2 ώρες. Πολύς κόσμος!
Η απόσταση που διανύσαμε ήταν λίγο λιγότερο των 500 χμ, τιμή με παραμονή 3 ώρες στα αξιοθέατα + χρόνος για φαγητό 6 000 000 ή 40 ευρώ. Για μελλοντικούς ταξιδιώτες, υπολόγιζε 10 000 ρίαλς (6 λεπτά του ευρώ) το χμ. + την αναμονή. Οι οδηγοί ήταν 2 καθώς γύριζαν πίσω.
30/03/2019
Γιάζντ. Βρεθήκαμε με τον ξεναγό που μας κανόνισε και τον αριθμό για τις βίζες και κάναμε ολοήμερη ξενάγηση στην πόλη. Κατόπιν συνεννόησης μου είπε ότι οι ξεναγήσεις διαρκούν 6 με 8 ώρες και στοιχίζουν 25 ευρώ (και για τους 2), αλλά τελικά μείναμε με τα παιδιά από τις 12 ως 12 περνώντας πολύ χρόνο στις συζητήσεις, φαγητό και καφέ. Ήταν αυτός και η γυναίκα του εν τέλη. Οι τιμές στα αξιοθέατα πάλι στα 200 000 ρίαλς.
Με το ξενοδοχείο η φάση ήταν πιο περίπλοκη και θα σας την πω αναλυτικά όταν θα επεκταθώ αργότερα σε αυτήν την πόλη. Εν τέλη μείναμε 40 χμ μακριά της Γιάζντ σε ένα ωραίο, καινούργιο ξενοδοχείο που είναι σε ένα παμπάλαιο κάστρο, αλλά μακριά. Τιμή 30 ευρώ την ημέρα με παραδοσιακό πρωινό.
Vazir Castel Hotel -https://www.google.com/travel/hotels/Meybod/entity/CgsIu6TU5di9n9-AARAB?g2lb=4207876,4208993,4223281,4240602,4242898,4248641,4251623,4250436,4251612&hl=el&gl=gr&un=0&q=meybod hotel&rp=OAJAAEgC&ictx=1&ved=0CIoBEKjgAigFahcKEwiAvZP8m8ThAhUAAAAAHQAAAAAQAQ&tcfs=Ei4KCi9tLzAyNjZkOHMSBk1leWJvZBoYCgoyMDE5LTA0LTEyEgoyMDE5LTA0LTEzUgA&hrf=KhYKBwjjDxAEGAwSBwjjDxAEGA0YASgAsAEBmgEIEgZNZXlib2SiARQKCi9tLzAyNjZkOHMSBk1leWJvZJIBAiAB
31/03/2019
Αναχώρηση για το Ισφαχάν το πρωί. Την μεταφορά μας την έκαναν τα παιδιά που μας ξενάγησαν την προηγούμενη μέρα σε τιμή των 30 ευρώ για τα λίγο παραπάνω από 300 χμ. Υπήρχανε οδηγοί που εκτελούν την ίδια διαδρομή με 20 ευρώ, αλλά επειδή συμπαθήσαμε τα παιδιά και επειδή κάναμε στάσεις στο Μεγιμποντ και Ναϊν όπου μας έδειξαν παγοποιεία, pidgeon house και κάποια τζαμιά, δεν το σκεφτόμασταν. Ο ίδιος ξεναγός πέρυσι ξεναγούσε τρεις Έλληνες εκ των οποίων ένας παντρευόταν εκείνες τις μέρες και του έστειλε δώρο με μας!! Το υπόλοιπο τις ημέρας εξερευνήσαμε με πρώτη ματιά το Ισφαχάν.
01/04/19
Ισφαχάν. Έντονη βροχή όλη την μέρα. Και πάλι άτυχοι πολύ. Βγήκαμε αργά το μεσημέρι. Το καλό της υπόθεσης ήταν ότι ξεκουραστήκαμε (ο Σπύρος είχε αρρωστήσει με πυρετό και γαστρεντερίτιδα) , το κακό ότι δεν ξέραμε ότι την άλλη μέρα όλα τα αξιοθέατα θα είναι κλειστά. Προλάβαμε και ανεβήκαμε στο Qeysarieh International Museum& cafe Gallery για απέραντη θέα στην πλατεία του Ιμάμη με εισιτήριο
400 000 ρίαλς = 2,7 ευρώ και στο Μπαζάρ. Μείναμε στο ξενοδοχείο Abbasi που από μόνο του είναι ένα αξιοθέατο. Τιμή 7 000 000 = γύρω στα 46 ευρώ την ημέρα.
02/04/19
Ημέρα φύσης και του πικνίκ, κλειστά τα πάντα όλα έκτος από τα τζαμιά και το Qapu Palace με τιμή 200 000 ρίαλς (λίγο λιγότερο από 1,5 ευρώ.) Η αίθουσα μουσικής ήταν κλειστή (όχι λόγω ημέρας, γενικά). Πολύ απότομες σκάλες. Η θέα πολύ ωραία, αλλά θεωρώ την καλύτερη στο Κεϊσαριε μουσείο. Κλειστό και το Μπαζάρ ...και είχα αφήσει ένα φοβερό παλιό τηλεσκόπιο με ξύλινο τρίποδο που ήθελα να παζαρέψω καλύτερα την τιμή του . Πάρκα γεμάτα, όλοι κάνουν πικνικ. Ανοιχτό το Flower Garden με τιμή 300 000 ρίαλς = 2 ευρώ, η εκκλησία Βάνκ 150 000 ρίαλς = 1 ευρώ. Τα ταξί είναι πιο ακριβά, γύρω στις 200 000 με 300 000 ρίλας. Προσλάβαμε έναν οδηγό ταξί να μας κάνει βόλτα μια ώρα στην πόλη να δούμε και κατοικημένες περιοχές, ήθελε μόνο 300 000. Ήταν τέλειος, σαφώς και πήρε παραπάνω. Γενικά το 500άρι το χεις εύκολο στο Ιράν επειδή αυτά στα δίνουν όταν αλλάζεις χρήματα.
03/04/19
Μετά το πρωινό πήραμε ταξί για Κασάν με παράκαμψη στο γραφικό χωριό Αμπιανέ. Απόσταση 260 χμ, τιμή 15 ευρώ. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο Negin guest house, τιμή 4 500 000= 30 ευρώ https://www.persiantouring.com/hotels/negin-traditional-hotel-kashan/ και 20 ευρώ για την επόμενη μέρα με ώρα αναχώρησης 23.30 το βράδυ. Το Κασαν είναι πολύ πιο συντηρητικό μέρος από τα άλλα, αλλά με το πιο όμορφο μπαζάρ. Τα κυρία αξιοθέατα του είναι τα παλιά αρχοντικά, το καθένα με είσοδο 200 000 ρίαλς = 1,3 ευρώ. Υπάρχει και συγχωνευμένο εισιτήριο για 3 σπίτι ( Abbasi, Tabatabai και Sultan Bats) στα 480 000 ρίαλς = 3,2 ευρώ. Ταξί για όλες τις διαδρομές από 50 000 έως 100 000 ρίαλς. Αν και εδώ δεν είναι απαραίτητο, το κέντρο του είναι μικρό με μεγαλύτερη απόσταση 2 χμ.
04/04/19
Το σχέδιο ήταν να αναχωρήσουμε νωρίς για την Τεχεράνη και από εκεί να φύγουμε το βράδυ στο αεροδρόμιο. Η πτήση ήταν στις 4.40 το πρωί την άλλη μέρα. Λίγο η κούραση, λίγο πολλά τα μπαγκάζια, λίγο το ότι μας άρεσε το Κασάν και οι ρυθμοί του, ακυρώνουμε το ξενοδοχείο στην Τεχεράνη που θα παίρναμε για να ξεκουραστούμε, διαπραγματευόμαστε με το ξενοδοχείο μας να μείνουμε μέχρι το βράδυ και το κάνουμε κιόλας. Οι ξεναγοί από τη Γιάζντ μας κανονίζουν το ταξί μέχρι το αεροδρόμιο με αντίκτυπο των 15 ευρώ για την απόσταση των 210 χμ.
Μείναμε στην Κωνσταντινούπολη άλλες 2 μέρες εξερευνώντας την Ασιατική πλευρά αυτήν τη φορά και φύγαμε.
Διαδικαστικά για τη βίζα και μεταφορά στο άλλο αεροδρόμιο της Τεχεράνης
Πήραμε Visa on arrival έχοντας ήδη το reference number που μας έχει κανονίσει ένας τοπικός ξεναγός μέσα σε 2 μέρες. Θα κάναμε μόνοι μας την αίτηση, αλλά με κάποια μικρά ταξιδάκια πιο μπροστά και με γεμάτο σπίτι φιλοξενουμένους μέχρι και μια εβδομάδα πριν, δεν έκανα την αίτηση και δεν ήθελα να ρισκάρω, ειδικά που είχα διαβάσει στο γκρουπ ότι τις έχουν αρνηθεί σε κάποιους. Και έτσι, με αντίκτυπο των 10 ευρώ το άτομο (που και σε αυτόν θα το πληρώναμε στη Γιάζντ) το αποκομίσαμε. Η διαδικασία πήρε 2 μέρες και χρειάστηκε να συμπληρώσουμε την αίτηση και να του στείλουμε αντιγραφή του διαβατηρίου και την πρόσφατη φωτογραφία.
Φτάνοντας στο αεροδρόμιο πήγαμε στο χώρο που εκδίδονται οι θεωρήσεις όπου πρώτα αγοράσαμε όπως και οι άλλοι την ασφάλεια (14 ευρώ) και μετά με το χαρτί που μας έδωσε μια γκόμενα σαν ζόμπι πήγαμε στην τράπεζα (δίπλα) να πληρώσουμε το τέλος. Στο χαρτί μας έγραψε 75 ευρώ για την βίζα με ελληνικό διαβατήριο (υπάρχει διαφορετικός τιμοκατάλογος αναλόγως της προέλευσης του διαβατηρίου) και 85 ευρώ για σερβικό διαβατήριο που τελικά προέκυψε 100 ευρώ . Μετά έμαθα ότι βάση συμφωνίας δεν υπήρχανε βίζες ανάμεσα στη Σερβία και το Ιράν, αλλά επειδή πριν από 6 μήνες σημειώθηκαν 30 000 άτομα πρόσφυγες Ιρανοί εκεί πάνω, αυτό ακυρώθηκε, και έτσι την πληρώνουμε πιο ακριβά και εμείς . Επιπλέον αυτού του ποσού πληρώνεται και τέλος στην τράπεζα για τη συναλλαγή που αντιστοιχεί στα 3 ευρώ στα ρίαλς. Απλά του δίνεις τα λεφτά (ευρώ) και σου δίνει ρέστα χωρίς να καταλάβεις το θεό εκείνη τη στιγμή. Με ένα μικρο γραφειοκρατικό προβληματάκι, πλέον ασήμαντο, τελειώσαμε την διαδικασία σε περίπου μισή ώρα . Ζητήσαμε να μην μπει αυτοκόλλητο, οπότε οι θεωρήσεις μας ήταν ηλεκτρονικές και ζητήθηκε να περιμένουμε 10 άλλα λεπτά μέχρι να μπει στο σύστημα. Ο άνδρας μου πέρασε με το που πήγε για έλεγχο, εμένα με κράτησε λίγο παραπάνω, για άγνωστο λόγο. Σε περίπτωση ηλεκτρονικής βίζας δεν μπαίνει ούτε σφραγίδα. Υπήρχανε 2 Δανοί που διαμαρτύρονταν που δεν τους εγκρίθηκε η Visa on arrival, ενώ διάβασα στο γκρουπ αυτές τις μέρες και άλλες τρεις-τέσσερις περιπτώσεις Ευρωπαίων ταξιδιωτών οι οποίοι όλοι πήγαν για δεύτερη ή τρίτη φορά στο Ιράν.
Το αεροδρόμιο ΙΚΑ είναι μικρό δεδομένου ότι είναι διεθνές και αρκετά ως πολύ μοντέρνο. Βρήκαμε τον οδηγό που είχαμε κλείσει ο οποίος θα μας έκανε τράνσφερ από ένα στο άλλο αεροδρόμιο και ο οποίος είχε πλάκα πολύ. Όταν κανονίζαμε την τιμή μου είπε " οι άλλοι χρεώνουν 7 ευρώ, εγώ μιλάω αγγλικά και χρεώνω 10" . Τελικά έβγαλε 13,5 καθώς του έδωσα τίπ για όλα τα "tips" που μας έδωσε. Ο τύπος είναι πραγματικό "starter kit" για το Ιράν! Φρόντιζε καθ'ολη τη διάρκεια του δρόμου να μας δώσει χρήσιμες συμβουλές που τις έλεγε απ'εξω λες και ήταν ρομπότ. Μας πήγε στον όροφο (αναχωρήσεων) στο ανταλλακτήριο που έχει ήδη αναφερθεί στο φόρουμ όπου γίναμε εκατομμυριούχοι! Αν και δεν έχει πολλή σημασία, το επίκαιρο συνάλλαγμα αντιστοιχεί σε 1 ευρώ=148 000 ρίαλς. Την ίδια ισοτιμία βρίσκαμε και σε άλλα μέρη. Αγοράσαμε τις κάρτες σιμ στο Irancell 5 Gb = 5 ευρώ, έχει και το αντίστοιχο 3 Gb = 3 ευρώ και ήθελα να βάλω και κάποιες επιπλέον μονάδες λόγω ενδεχομένων τηλεφωνημάτων που θα έκανα για λόγους δουλειάς. Έχοντας κατά νου τα αραβικά κράτη ή την Τουρκία αποφάσισα να πάρω μονάδες για 20 ευρώ 'η 3000000. Αντέδρασε κάπως περίεργα η κοπέλα αλλά της είπα τα χρειάζομαι. Έχουμε κάνει πολλές κλήσεις προς την Ελλάδα, Σερβία, και Ιράν, τα "μύρια" δεν τα ξοδέψαμε όλα . Συγκριτικά, τα 5 λεπτά ομιλίας προς την Ελλάδα κοστίζουν 30 λεπτά του ευρώ. Αργότερα μάθαμε ότι τα 20 ευρώ είναι ετήσιος λογαριασμός τους.
Τα υπόλοιπα, σκόρπια:
Οι τιμές στα φαγητά κυμαίνονται από τα 2 ή 3 ευρώ το άτομο σε πιο πρόχειρες λύσεις μέχρι και 10 εύρω στα πολύ καλά εστιατόρια. Θα αναρτήσω φωτογραφίες και λεπτομέρειες.
Το φαγητό τους είναι υπέροχο, χωρίς πολλά μπαχαρικά (που δεν το περίμενα) και με καλή ποικιλία.
Σε αντίθεση με παλιές εμπειρίες που διάβασα τώρα υπάρχουν αρκετά μαγαζιά να καθίσεις να φας.
Σε όλα τα μέρη που πήγαμε ήταν έτσι. Ένα απ τα προβλήματα που υπάρχει είναι που στα μαγαζιά δεν έχουν παντού τουαλέτες.
Εκεί που τις έχουν, αν το μαγαζί δεν είναι λίγο μοντέρνο, η τουαλέτες είναι Οθωμανικές.
Βρήκαμε κανά δύο τρία ωραία στέκια με ωραίο κόσμο, πιο προοδευτικό.
Ο μαύρος καφές τους δεν μου άρεσε. Οι άλλοι καφέδες κοστίζουν από μισό έως 2 ευρώ σε κάποια μέρη.
Το νερό είναι σχεδόν τζάμπα νομίζω, δεν θυμάμαι καν.
Τα ψιλικατζίδικα με σοκολάτες και παρόμοια είναι δυσανάλογα, των υπολοίπων τιμών, "ακριβά", όπου μια σακούλα με σοκολατίτσες, χυμούς και λοιπά κόστιζε και μέχρι 10 ευρώ (αν και έδω μπορεί να οφείλεται σε περιοχές που ψωνίζαμε, που συνήθως ήταν δίπλα στα ξενοδοχεία μας).
Απρόσμενα ήταν ακριβά και τα φιστίκια Αιγίνης τα οποία είναι ένα από τα εθνικά ποϊόντα τους.
Την δεύτερη μέρα πήγα στο σουπερμάρκετ και ψώνισα να κάνω παστίτσιο στους οικοδεσπότες μας.
Σχεδόν 20 ευρώ βγήκε ο λογαριασμός. Για τα δικά τους δεδομένα αρκετά.
Τα τσιγάρα κοστίζουν 70 λεπτά.
Το αλκοόλ μπορείς να βρεις στη μαύρη αγορά αν γνωρίζεις τους ντόπιους. Το μπουκάλι κοστίζει από 20 μέχρι και τα 100 ευρώ απ'ότι μας είπαν. Δεν έχουμε την προσωπική εμπειρία καθώς δεν είμαστε και του ποτού πολύ.
Συνολικά με ότι ανέφερα (πλην της Κωνσταντινούπολης), με κάποια λογικά ψώνια ενθυμίων και σουβενίρ και με δώρα που αγόρασα από εδώ γιa τους οικοδεσπότες του CS ξοδέψαμε συνολικά 2000 ευρώ τα δύο άτομα.
Θα μπορούσαμε να είχαμε ξοδέψει και λιγότερα, αλλά επιλέξαμε λίγο περισσότερη άνεση η οποία όμως έκανε το ταξίδι πιο εύκολο.
Τα χαρτονομίσματα είναι ψηλομπέρδεμα, τουλάχιστον στην αρχή. Π.χ. οι 500 000 ήτοι 3,5 ευρώ περίπου, έχουν 3 διαφορετικά χαρτονομίσματα. Το μεγαλύτερο είναι του 1 000 000 ή του 100 τόμαν.
Τι είναι αυτά τα τόμαν;
Το τόμαν αντιστοιχεί σε 10 ρίαλς, άρα το πιο πολυχρησιμοποιημένο χαρτονόμισμα των 100 000 ρίαλς είναι 10 000 τόμανς. Ή απλά 10 τόμανς
Δηλαδή θα αφαιρέσετε ένα μηδενικό να φτάσετε στα τόμανς και μετά θα αφαιρέσετε και τις χιλιάδες (τα 3 μηδενικά) για την πιο εύκολη συνεννόηση. Γιατί; Επειδή οι Ιρανοί θέλουν να απλοποιήσουν όλο το πράγμα. Οι περισσότερες τιμές (αν μάθετε τους αριθμούς) είναι σε τόμανς. Για καλό και κακό, ρωτήστε πάντα σε τι είναι η τιμή; Στα επώνυμα και επίσημα μαγαζιά, όπως και στα μουσεία οι τιμές είναι στα ρίαλς.
Οι κάρτες ακόμα δεν περνάνε πουθενά εκτός στα μαγαζιά με χαλιά και όχι σε όλα.
Η πληροφορία ποθ είχαμε ότι κάποια πεντάστερα δέχονται κάρτες δεν αληθεύουν καθώς μείναμε στα 2 από αυτά και είχαμε κράτηση στην Τεχεράνη στο Esteglal, το οποίο πάλι δεν δεχόταν.
Δεν απαγορεύεται το κάπνισμα στις γυναίκες εδώ και 4 χρόνια, αλλά όλο και όλο είδα 8 γυναίκες να καπνίζουν. Γενικά, δεν καπνίζουν πολύ σαν λαός.
Είναι πεντακάθαρα παντού!! Αλλά παντού!
Οι υποδομές τους είναι υπέροχες. Από τους αυτοκινητόδρομους, μέχρι και δρόμους στις πόλεις. Βέβαια αναφέρομαι στις πιο πολυσύχναστες περιοχές που πήγαμε. Το κάθε πάρκο, κάθε κυκλικός κόμβος είναι κοσμημένοι με διάφορα έργα τέχνης, μνημεία, συντριβάνια.
Η κυκλοφορία ως τόσο χαοτική!
Αρκετές γυναίκες οδηγοί στις μεγάλες πόλεις.
Στο ντύσιμο θα αναφερθώ αργότερα. Πολύ πιο ελεύθερα απ 'οτι ήταν όταν πήγαν τα κορίτσια μας η Φένια και η Βάνα μου φαίνεται.
Το facebook, youtube και κάποια άλλα site είναι μπαναρισμένα. Το instagram ως τόσο ευδοκιμεί και όλοι στο ζητάνε .
Όποιος θέλει να χρησιμοποιήσει τα απαγορευμένα, μπορεί να εγκαταστήσει κάποια εφαρμογή για να μπει μέσω του VPN δικτύου. Εγώ χρησιμοποιούσα το Super VPN
Το ιντερνέτ δεν είναι γρήγορο γενικά, αλλά εξυπηρετείσαι.
Ο χορός απαγορεύεται!
Τον είδαμε όμως σε ένα μαγαζί, Θλιβερό...και συγκινητικό.
Γενικά, αν εξαιρέσουμε τα θέματα της θρησκείας, το Ιράν είναι ένας καταπληκτικός προορισμός.
Ένας απολύτως ασφαλής προορισμός, με πιο υπέροχους ανθρώπους που έχω δει.
Φιλόξενοι, αγνοί, τίμιοι, ήπιοι, πολιτισμένοι...τι άλλο να πεις που δεν έχει ήδη ειπωθεί.
Είναι φθηνός προορισμός! Είναι και οικογενειακός προορισμός!
Είναι ο προορισμός που πρέπει ο καθένας μας να επισκεφτεί πριν τουριστικοποιηθεί!
Last edited: