travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.858
- Likes
- 16.065
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Α) ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ
Αφού αυτή την περίοδο έχω αρκετό ελεύθερο χρόνο, θα βάλω ταυτόχρονα με την Ουκρανία-Μολδαβία και άλλο ένα μικρό ταξίδι που κάναμε πρόσφατα στην Κύπρο.
Εμείς την Κύπρο την θεωρούμε σαν ένα μακρινό μέρος της Ελλάδας (και είναι). Έτσι, όπως δεν έχουμε πάει στο Καστελόριζο ή στον βόρειο νομό Έβρου, δεν είχαμε πάει ως τώρα και στην Κύπρο. Όμως το Φθινόπωρο του 2019 μάθαμε ότι τον Ιούνιο του 2020 θα παντρευόταν ο γιος κάποιων φίλων μας, και ο γάμος θα γινόταν στην Πάφο και αμέσως σπεύσαμε να αγοράσουμε εισιτήρια με την Aegean, για να παραβρεθούμε στο γάμο. Ακολούθησε η πανδημία της covid 19 με αποτέλεσμα να αναβληθεί ο γάμος και τελικά εμείς να μην πάμε. Μας έμειναν δυο voucher της Aegean, και αποφασίσαμε να τα αξιοποιήσουμε το Φθινόπωρο του 2021.
Για να πάμε χρειαζόταν πιστοποιητικό εμβολιασμού (ή κάποιο αξιόπιστο τεστ) και να συμπληρώσουμε μια δήλωση με τα στοιχεία μας και τα στοιχεία του ταξιδιού, το οποίο οι κύπριοι ονομάζουν Cyprus Flight Pass, που είναι το αντίστοιχο με το δικό μας PLF.
Ξεκινήσαμε βγάζοντας τα εισιτήρια. Τα αεροπορικά κόστισαν 260 (120+140) ευρώ. Είχαμε αναχώρηση στις 30/9/2021 το πρωί για Λάρνακα και επιστροφή στις 6/10/2021 το βράδυ. Άρα εκεί θα είχαμε 7 σχεδόν ολόκληρες μέρες, με έξι νύχτες.
Έκλεισα διαμερίσματα με κουζίνα από το Booking.com, για δυο βράδια σε κάθε πόλη, διαδοχικά στις: Λάρνακα, Λεμεσός και Πάφος. Οι τιμές τους ήταν αντίστοιχα: 83, 88 και 62 ευρώ (για τις δυο βραδιές). Όλα ήταν ευρύχωρα και η κουζίνα είχε σχεδόν τα πάντα. Στη Λάρνακα ήταν στο κέντρο ακριβώς της πόλης, λίγα μέτρα από την εκκλησία του Αγίου Λαζάρου και το κάστρο στην παραλία. Στη Λεμεσό ήταν στην τουριστική περιοχή, 4 χλμ ανατολικά του εμπορικού κέντρου. Στην Πάφο ήταν δυο χλμ από το λιμάνι αλλά σε απόσταση λιγότερη από ένα χλμ από τους τάφους των Βασιλέων καθώς και από την παλιά πόλη. Στην κριτική μου στο Booking.com έβαλα αντιστοίχως 10, 8 και 9. Γενικά είμαι απλοχέρης στη βαθμολογία, εκτός αν έχει πάει κάτι πολύ άσχημα. Έχω και τη Ντίνα που με πιέζει να βάζω καλούς βαθμούς. Ας πούμε στην Πάφο εγώ δε θα έβαζα πάνω από 8 αλλά έβαλα τελικά 9.
Στα διαμερίσματα που πήγαμε, αλλά και γενικά στην Κύπρο, έχουν πρίζες αγγλικού στυλ και όχι Ευρωπαϊκού. Εγώ δεν είχα προνοήσει να κρατώ τον σχετικό αντάπτορα και ζητούσα από τον ιδιοκτήτη. Μόνο στη Λάρνακα μου τον έδωσε από μόνος του. Μάλιστα στην Πάφο δεν είχε να μου δώσει. Όμως μου είπε ένα κόλπο για να μην τον έχω ανάγκη και να χρησιμοποιώ στις αγγλικές πρίζες τα δικά μου φις.
Αφού έκλεισα τη διαμονή, έψαξα και για να νοικιάσουμε αυτοκίνητο. Βρήκα την εταιρία Cosmos, που ήταν κατά 40% φτηνότερη από τους άλλους. Δεν έχει γραφείο στο αεροδρόμιο αλλά συνεννοείσαι και στο φέρνουν εκεί για την παραλαβή. Μας κόστισε 266 ευρώ για επτά μέρες. Στην τιμή είχα και την μέγιστη κάλυψη, που σήμαινε ότι θα πλήρωνα εγώ μόνο τα πρώτα 150 ευρώ για οποιαδήποτε ζημιά. Τους τα έδωσα μετρητά (μπορούσα και με κάρτα) στο αεροδρόμιο και μου τα επέστρεψαν κατά τη παράδοση. Οι άλλες εταιρίες ήθελαν περίπου 200 ευρώ παραπάνω. Το αυτοκίνητο που έκλεισα ήταν το (αυτόματο) Nissan, Note, αλλά τελικά χωρίς προειδοποίηση μου έκαναν αναβάθμιση (υποτίθεται) και μου έδωσαν το Ford, Focus. Σίγουρα αυτό που πήρα ήταν μεγαλύτερο αλλά ήταν πιο παλιό, πιστεύω. Είχε αυτόματο κιβώτιο, αλλά γενικά φαινόταν παλιό σεντάν, και δε νομίζω να βγαίνουν αυτά τα σεντάν τα τελευταία δέκα χρόνια.
Στην Κύπρο βέβαια οδηγούν στην αριστερή πλευρά του δρόμου και έδινα, ειδικά στην αρχή, πολλή προσοχή σε όλα κατά την οδήγηση. Όμως δε δυσκολεύτηκα να συνηθίσω. Έχω οδηγήσει αριστερά για μερικές χιλιάδες χλμ και στην Αυστραλία και στη Νέα Ζηλανδία. Όμως εκεί το έκανα κυρίως σε εθνικούς ή επαρχιακούς δρόμους και όχι μέσα σε πόλεις και χωριά, όπως ήμουν αναγκασμένος να κάνω τώρα. Στις άλλες δυο χώρες ο βασικός οδηγός ήταν άλλος κι εγώ στις κατοικημένες περιοχές του έδινα τις κατευθύνσεις με τον πλοηγό μου. Τώρα τα έκανα όλα μόνος μου, αφού η Ντίνα δεν ξέρει να χειρίζεται τέτοιο πρόγραμμα. Λάθη στους δρόμους έκανα 2-3 φορές και αναγκάστηκα και έκανα μερικούς κύκλους. Όμως δεν μπήκα σε αντίθετο ρεύμα ή κάτι επικίνδυνο. Μετά τις πρώτες μέρες είχα βρει το μότο μου για τις διασταυρώσεις: κοιτάζω δεξιά, κοιτάζω αριστερά. Έτσι δεν είχαμε προβλήματα.
Με τα αεροπορικά εισιτήρια, τα ξενοδοχεία και το αυτοκίνητο είχαμε ανελαστικά έξοδα κάπου 760 ευρώ. Ήταν ήδη πολλά. Όμως ήμασταν αποφασισμένοι για οικονομικό ταξίδι και εκεί δεν είχαμε πολλά έξοδα. Η βενζίνη ήταν 113 ευρώ και ξοδέψαμε άλλα 200 - 230 για όλα τα υπόλοιπα, μαζί με το πάρκιν του αεροδρομίου. Οι είσοδοι στους αρχαιολογικούς χώρους ήταν συνήθως 4,5 ευρώ και διόδια στους δρόμους δεν υπήρχαν. Οι δρόμοι ήταν πολύ καλοί. Δεν υπήρχαν λακκούβες πουθενά. Μόνο σαμαράκια παντού για να ελαττώνουμε ταχύτητα. Το όριο ταχύτητας στους εθνικούς δρόμους (με 2 ή 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση) ήταν 100 χλμ/ώρα. Στους επαρχιακούς 80 και στις πόλεις και χωριά από 30 ως 50. Μόλις ήρθαμε Ελλάδα καταλάβαμε τι σημαίνει ανώμαλο έδαφος στο δρόμο.
Στο σούπερ μάρκετ γενικά ήταν πολύ φτηνά. Μου έκανε εντύπωση που έβρισκες μπουκάλι εμφιαλωμένο κρασί με λιγότερο από 1,5 ευρώ. Το πήραμε αλλά φυσικά ήταν χάλια. Ένα είδος ανάλατου τυριού, το αναρή, ήταν το πιο εντυπωσιακό για μένα, αφού δεν είχα ξαναδεί τελείως ανάλατο τυρί. Είναι μαλακή μυζήθρα, που μόνο του δεν είναι εύγευστο, αλλά με το ζαμπόν ήταν τέλειο. Τα βράδια στο σπίτι που μέναμε, κατά τις εννιά με δέκα τρώγαμε και πίναμε όσο θέλαμε. Έφτιαχνα και σάντουιτς για όλη την επόμενη μέρα. Εννοείται πως όλη μέρα δεν ακουμπούσα αλκοόλ.
Στο θέμα του πάρκιν δεν είχαμε προβλήματα. Στη Λάρνακα, δίπλα στο ξενοδοχείο, ήταν ένα υπαίθριο που με 2,5 ευρώ το άφηνες όσο ήθελες. Και γενικά είχε πολλά πάρκιν και ήταν φτηνά. Όποιος έχει ένα οικόπεδο στην πόλη το κάνει πάρκιν. Για να μην κάθονται μάλιστα εκεί, πολλοί βάζουν ένα μηχάνημα που ρίχνεις το χρήμα και σου ανοίγει την μπάρα. Εμείς μόνο στη Λάρνακα πληρώσαμε τρεις φορές. Τα άλλα καταλύματα είχαν δικό τους χώρο. Πληρώσαμε και μια δυο φορές ακόμα σε κάποιο μέρος που θέλαμε να δούμε ένα αξιοθέατο.
Στα μαγαζιά που καθόσουν ή πήγαινες για να αγοράσεις κάτι, πιο πολύ εργαζόταν ξένοι. Πολλοί από αυτούς δεν μιλούσαν καν ελληνικά.
Οι θερμοκρασίες ήταν από 20 βαθμούς το βράδυ μέχρι 29 τη μέρα. Δεν είδα περισσότερους στο θερμόμετρο του αυτοκινήτου. Έτσι, δεν χρησιμοποιήσαμε σχεδόν καθόλου τα ελαφριά μπουφάν που κρατούσαμε. Λίγο μόνο στο βουνό Τρόοδος.
Στην Κύπρο πήγαμε με λίγες προσδοκίες για ένα ενδιαφέρον ταξίδι. Όμως είχε μέρη να δεις, ειδικά αρχαιότητες. Εντυπωσιακές θα έλεγα. Η φύση και όλα τα άλλα δεν ήταν απίθανου κάλλους. Όμως εμείς, χωρίς να έχουμε κάνει από πριν ένα πλάνο με λεπτομέρειες, όπως στα άλλα ταξίδια του εξωτερικού, το βράδυ στο δωμάτιο κανονίζαμε το πρόγραμμα της επομένης. Έτσι, κάθε μέρα είχαμε πράγματα να δούμε και μερικά δεν τα προλάβαμε κιόλας. Μόνο σε μερικούς αρχαιολογικούς χώρους δεν περιμέναμε ότι θα χρειαζόταν πάνω από μια ώρα επίσκεψη και πήγαμε βιαστικά. Στα χωριά και σε άλλα μέρη με φυσικές ομορφιές τελειώναμε γρήγορα. Δεν είχαν δηλαδή το ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Όμως γενικά ήταν όμορφα και δε μετανιώσαμε για πουθενά που να πήγαμε.
Οι αρχαιότητες συχνά ήταν τεράστιοι χώροι, αλλά δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστες αναστηλώσεις. Δεν είχαμε διαβάσει σχεδόν τίποτα γι αυτούς και πηγαίναμε χωρίς να ξέρουμε τι θα δούμε. Μαθαίναμε από τις επιγραφές. Όμως πολλές από αυτές είχαν διαβρωθεί και δεν φαινόταν τίποτα. Ακόμα και το μεσημέρι ο καιρός επέτρεπε να περιηγηθούμε στα διάφορα σημεία. Μόνο που συχνά οι αποστάσεις ήταν μεγάλες και δεν άντεχες να τις κάνεις όλες. Δεν ήξερες αν αυτό που θα έβλεπες θα είχε και το αντίστοιχο ενδιαφέρον.
Για τη φύση είπα ότι δεν ήταν εντυπωσιακή, αλλά αν εξαιρέσουμε την ανατολική Κύπρο που δεν μας άρεσε, η υπόλοιπη είχε πράγματα να δεις και οι διαδρομές επίσης είχαν ενδιαφέρον. Αρχικά οι παραλίες και γενικά οι ακτές. Λίγες είχαν ιδιαίτερη ομορφιά. Όμως πάντα είναι ωραίο να βλέπεις τη θάλασσα δίπλα στο δρόμο. Ο Τρόοδος είναι ωραίο βουνό και αν ξέρεις να ανακαλύπτεις τις εκκλησιές και τα μοναστήρια του θα ευχαριστηθείς. Γενικά η Κύπρος έχει αρκετό πράσινο με δάση αλλά και καλλιέργειες. Το εντυπωσιακό είναι οι πολλές υδατοδεξαμενές. Έχει πάνω από 100. Αν και τέλος εποχής αρκετές είχαν αρκετό νερό, αλλά πολλές είχαν ελάχιστο. Εμείς κυρίως είδαμε μικρά φράγματα. Ποτάμια όχι, δεν έχει. Όμως είδαμε πολλά νερά από πηγές και μικρούς καταρράκτες. Κάναμε μικρές διαδρομές για να δούμε δυο από αυτούς.
Έχει κοντά στις παραλίες πολλά οικήματα και τα χωριά έχουν χάσει το νόημά τους, αφού βλέπεις να έχουν εκατοντάδες βίλες και πολυώροφα κτήρια. Πρέπει να ψάξεις λίγο μέχρι να βρεις την εκκλησία του χωριού, που στην Ελλάδα είναι εύκολο να τη διακρίνεις από μακριά. Σε ορισμένα χωριά έχει κάποια παλιά πράγματα να δεις. Σχεδόν όλα έχουν αποκατασταθεί και αξίζουν μερικές φωτογραφίες. Γενικά δεν είδαμε πολλές καλλιέργειες. Είχε αρκετές ελιές. Μπανανιές είδαμε μόνο στην επαρχία της Πάφου.
Οι άνθρωποι δεν ήταν πολύ ανοιχτοί αφού επικοινωνήσαμε κυρίως με επαγγελματίες. Με δυο τρεις που έτυχε να πούμε μια κουβέντα παραπάνω, ήταν όλο παράπονο για τις κυβερνήσεις που δεν αξιοποιούν το δημόσιο χρήμα όπως θα έπρεπε.
Τώρα τι να πεις για τα κατεχόμενα και την πράσινη γραμμή! Τα «σύνορα» τα είδαμε σε πολλά σημεία. Εννοείται στη Λευκωσία που περπατήσαμε δίπλα για μερικές εκατοντάδες μέτρα. Όταν λέμε δίπλα εννοούμε ότι τα βλέπεις μέσα στην πόλη, όταν περπατάς προς βορρά σε ένα δρόμο και βλέπεις τα φυλάκια ή το κλείσιμο με βαρέλια κάθετα σε αυτόν. Στην αρχή την κυπριακή σημαία μαζί με την ελληνική, αλλά στο βάθος και την τούρκικη, όπου αυτή φαινόταν. Όρθια βαρέλια βαμμένα άσπρα και μπλε για να κλείνουν το δρόμο. Είδαμε επίσης κλειστούς δρόμους κοντά στη Δερύνεια (δίπλα σχεδόν στην Αμμόχωστο) αλλά και σε μια επαρχιακή διαδρομή που πήραμε προχωρώντας δυτικά της Δερύνειας. Είδαμε φυλάκια κοντά στην Άχνα και δυτικά της Λευκωσίας αλλά και δίπλα στην Παχύαμμο. Μπήκαμε και μέσα σε στρατόπεδο του ΟΗΕ στο χωριό Σκουριώτισσα για να δούμε τη Βυζαντινή εκκλησία της Παναγιάς της Σκουριώτισσας. Δυνατά τα συναισθήματα αντικρίζοντας όλα αυτά.
Αφού αυτή την περίοδο έχω αρκετό ελεύθερο χρόνο, θα βάλω ταυτόχρονα με την Ουκρανία-Μολδαβία και άλλο ένα μικρό ταξίδι που κάναμε πρόσφατα στην Κύπρο.
Εμείς την Κύπρο την θεωρούμε σαν ένα μακρινό μέρος της Ελλάδας (και είναι). Έτσι, όπως δεν έχουμε πάει στο Καστελόριζο ή στον βόρειο νομό Έβρου, δεν είχαμε πάει ως τώρα και στην Κύπρο. Όμως το Φθινόπωρο του 2019 μάθαμε ότι τον Ιούνιο του 2020 θα παντρευόταν ο γιος κάποιων φίλων μας, και ο γάμος θα γινόταν στην Πάφο και αμέσως σπεύσαμε να αγοράσουμε εισιτήρια με την Aegean, για να παραβρεθούμε στο γάμο. Ακολούθησε η πανδημία της covid 19 με αποτέλεσμα να αναβληθεί ο γάμος και τελικά εμείς να μην πάμε. Μας έμειναν δυο voucher της Aegean, και αποφασίσαμε να τα αξιοποιήσουμε το Φθινόπωρο του 2021.
Για να πάμε χρειαζόταν πιστοποιητικό εμβολιασμού (ή κάποιο αξιόπιστο τεστ) και να συμπληρώσουμε μια δήλωση με τα στοιχεία μας και τα στοιχεία του ταξιδιού, το οποίο οι κύπριοι ονομάζουν Cyprus Flight Pass, που είναι το αντίστοιχο με το δικό μας PLF.
Ξεκινήσαμε βγάζοντας τα εισιτήρια. Τα αεροπορικά κόστισαν 260 (120+140) ευρώ. Είχαμε αναχώρηση στις 30/9/2021 το πρωί για Λάρνακα και επιστροφή στις 6/10/2021 το βράδυ. Άρα εκεί θα είχαμε 7 σχεδόν ολόκληρες μέρες, με έξι νύχτες.
Έκλεισα διαμερίσματα με κουζίνα από το Booking.com, για δυο βράδια σε κάθε πόλη, διαδοχικά στις: Λάρνακα, Λεμεσός και Πάφος. Οι τιμές τους ήταν αντίστοιχα: 83, 88 και 62 ευρώ (για τις δυο βραδιές). Όλα ήταν ευρύχωρα και η κουζίνα είχε σχεδόν τα πάντα. Στη Λάρνακα ήταν στο κέντρο ακριβώς της πόλης, λίγα μέτρα από την εκκλησία του Αγίου Λαζάρου και το κάστρο στην παραλία. Στη Λεμεσό ήταν στην τουριστική περιοχή, 4 χλμ ανατολικά του εμπορικού κέντρου. Στην Πάφο ήταν δυο χλμ από το λιμάνι αλλά σε απόσταση λιγότερη από ένα χλμ από τους τάφους των Βασιλέων καθώς και από την παλιά πόλη. Στην κριτική μου στο Booking.com έβαλα αντιστοίχως 10, 8 και 9. Γενικά είμαι απλοχέρης στη βαθμολογία, εκτός αν έχει πάει κάτι πολύ άσχημα. Έχω και τη Ντίνα που με πιέζει να βάζω καλούς βαθμούς. Ας πούμε στην Πάφο εγώ δε θα έβαζα πάνω από 8 αλλά έβαλα τελικά 9.
Στα διαμερίσματα που πήγαμε, αλλά και γενικά στην Κύπρο, έχουν πρίζες αγγλικού στυλ και όχι Ευρωπαϊκού. Εγώ δεν είχα προνοήσει να κρατώ τον σχετικό αντάπτορα και ζητούσα από τον ιδιοκτήτη. Μόνο στη Λάρνακα μου τον έδωσε από μόνος του. Μάλιστα στην Πάφο δεν είχε να μου δώσει. Όμως μου είπε ένα κόλπο για να μην τον έχω ανάγκη και να χρησιμοποιώ στις αγγλικές πρίζες τα δικά μου φις.
Αφού έκλεισα τη διαμονή, έψαξα και για να νοικιάσουμε αυτοκίνητο. Βρήκα την εταιρία Cosmos, που ήταν κατά 40% φτηνότερη από τους άλλους. Δεν έχει γραφείο στο αεροδρόμιο αλλά συνεννοείσαι και στο φέρνουν εκεί για την παραλαβή. Μας κόστισε 266 ευρώ για επτά μέρες. Στην τιμή είχα και την μέγιστη κάλυψη, που σήμαινε ότι θα πλήρωνα εγώ μόνο τα πρώτα 150 ευρώ για οποιαδήποτε ζημιά. Τους τα έδωσα μετρητά (μπορούσα και με κάρτα) στο αεροδρόμιο και μου τα επέστρεψαν κατά τη παράδοση. Οι άλλες εταιρίες ήθελαν περίπου 200 ευρώ παραπάνω. Το αυτοκίνητο που έκλεισα ήταν το (αυτόματο) Nissan, Note, αλλά τελικά χωρίς προειδοποίηση μου έκαναν αναβάθμιση (υποτίθεται) και μου έδωσαν το Ford, Focus. Σίγουρα αυτό που πήρα ήταν μεγαλύτερο αλλά ήταν πιο παλιό, πιστεύω. Είχε αυτόματο κιβώτιο, αλλά γενικά φαινόταν παλιό σεντάν, και δε νομίζω να βγαίνουν αυτά τα σεντάν τα τελευταία δέκα χρόνια.
Στην Κύπρο βέβαια οδηγούν στην αριστερή πλευρά του δρόμου και έδινα, ειδικά στην αρχή, πολλή προσοχή σε όλα κατά την οδήγηση. Όμως δε δυσκολεύτηκα να συνηθίσω. Έχω οδηγήσει αριστερά για μερικές χιλιάδες χλμ και στην Αυστραλία και στη Νέα Ζηλανδία. Όμως εκεί το έκανα κυρίως σε εθνικούς ή επαρχιακούς δρόμους και όχι μέσα σε πόλεις και χωριά, όπως ήμουν αναγκασμένος να κάνω τώρα. Στις άλλες δυο χώρες ο βασικός οδηγός ήταν άλλος κι εγώ στις κατοικημένες περιοχές του έδινα τις κατευθύνσεις με τον πλοηγό μου. Τώρα τα έκανα όλα μόνος μου, αφού η Ντίνα δεν ξέρει να χειρίζεται τέτοιο πρόγραμμα. Λάθη στους δρόμους έκανα 2-3 φορές και αναγκάστηκα και έκανα μερικούς κύκλους. Όμως δεν μπήκα σε αντίθετο ρεύμα ή κάτι επικίνδυνο. Μετά τις πρώτες μέρες είχα βρει το μότο μου για τις διασταυρώσεις: κοιτάζω δεξιά, κοιτάζω αριστερά. Έτσι δεν είχαμε προβλήματα.
Με τα αεροπορικά εισιτήρια, τα ξενοδοχεία και το αυτοκίνητο είχαμε ανελαστικά έξοδα κάπου 760 ευρώ. Ήταν ήδη πολλά. Όμως ήμασταν αποφασισμένοι για οικονομικό ταξίδι και εκεί δεν είχαμε πολλά έξοδα. Η βενζίνη ήταν 113 ευρώ και ξοδέψαμε άλλα 200 - 230 για όλα τα υπόλοιπα, μαζί με το πάρκιν του αεροδρομίου. Οι είσοδοι στους αρχαιολογικούς χώρους ήταν συνήθως 4,5 ευρώ και διόδια στους δρόμους δεν υπήρχαν. Οι δρόμοι ήταν πολύ καλοί. Δεν υπήρχαν λακκούβες πουθενά. Μόνο σαμαράκια παντού για να ελαττώνουμε ταχύτητα. Το όριο ταχύτητας στους εθνικούς δρόμους (με 2 ή 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση) ήταν 100 χλμ/ώρα. Στους επαρχιακούς 80 και στις πόλεις και χωριά από 30 ως 50. Μόλις ήρθαμε Ελλάδα καταλάβαμε τι σημαίνει ανώμαλο έδαφος στο δρόμο.
Στο σούπερ μάρκετ γενικά ήταν πολύ φτηνά. Μου έκανε εντύπωση που έβρισκες μπουκάλι εμφιαλωμένο κρασί με λιγότερο από 1,5 ευρώ. Το πήραμε αλλά φυσικά ήταν χάλια. Ένα είδος ανάλατου τυριού, το αναρή, ήταν το πιο εντυπωσιακό για μένα, αφού δεν είχα ξαναδεί τελείως ανάλατο τυρί. Είναι μαλακή μυζήθρα, που μόνο του δεν είναι εύγευστο, αλλά με το ζαμπόν ήταν τέλειο. Τα βράδια στο σπίτι που μέναμε, κατά τις εννιά με δέκα τρώγαμε και πίναμε όσο θέλαμε. Έφτιαχνα και σάντουιτς για όλη την επόμενη μέρα. Εννοείται πως όλη μέρα δεν ακουμπούσα αλκοόλ.
Στο θέμα του πάρκιν δεν είχαμε προβλήματα. Στη Λάρνακα, δίπλα στο ξενοδοχείο, ήταν ένα υπαίθριο που με 2,5 ευρώ το άφηνες όσο ήθελες. Και γενικά είχε πολλά πάρκιν και ήταν φτηνά. Όποιος έχει ένα οικόπεδο στην πόλη το κάνει πάρκιν. Για να μην κάθονται μάλιστα εκεί, πολλοί βάζουν ένα μηχάνημα που ρίχνεις το χρήμα και σου ανοίγει την μπάρα. Εμείς μόνο στη Λάρνακα πληρώσαμε τρεις φορές. Τα άλλα καταλύματα είχαν δικό τους χώρο. Πληρώσαμε και μια δυο φορές ακόμα σε κάποιο μέρος που θέλαμε να δούμε ένα αξιοθέατο.
Στα μαγαζιά που καθόσουν ή πήγαινες για να αγοράσεις κάτι, πιο πολύ εργαζόταν ξένοι. Πολλοί από αυτούς δεν μιλούσαν καν ελληνικά.
Οι θερμοκρασίες ήταν από 20 βαθμούς το βράδυ μέχρι 29 τη μέρα. Δεν είδα περισσότερους στο θερμόμετρο του αυτοκινήτου. Έτσι, δεν χρησιμοποιήσαμε σχεδόν καθόλου τα ελαφριά μπουφάν που κρατούσαμε. Λίγο μόνο στο βουνό Τρόοδος.
Στην Κύπρο πήγαμε με λίγες προσδοκίες για ένα ενδιαφέρον ταξίδι. Όμως είχε μέρη να δεις, ειδικά αρχαιότητες. Εντυπωσιακές θα έλεγα. Η φύση και όλα τα άλλα δεν ήταν απίθανου κάλλους. Όμως εμείς, χωρίς να έχουμε κάνει από πριν ένα πλάνο με λεπτομέρειες, όπως στα άλλα ταξίδια του εξωτερικού, το βράδυ στο δωμάτιο κανονίζαμε το πρόγραμμα της επομένης. Έτσι, κάθε μέρα είχαμε πράγματα να δούμε και μερικά δεν τα προλάβαμε κιόλας. Μόνο σε μερικούς αρχαιολογικούς χώρους δεν περιμέναμε ότι θα χρειαζόταν πάνω από μια ώρα επίσκεψη και πήγαμε βιαστικά. Στα χωριά και σε άλλα μέρη με φυσικές ομορφιές τελειώναμε γρήγορα. Δεν είχαν δηλαδή το ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Όμως γενικά ήταν όμορφα και δε μετανιώσαμε για πουθενά που να πήγαμε.
Οι αρχαιότητες συχνά ήταν τεράστιοι χώροι, αλλά δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστες αναστηλώσεις. Δεν είχαμε διαβάσει σχεδόν τίποτα γι αυτούς και πηγαίναμε χωρίς να ξέρουμε τι θα δούμε. Μαθαίναμε από τις επιγραφές. Όμως πολλές από αυτές είχαν διαβρωθεί και δεν φαινόταν τίποτα. Ακόμα και το μεσημέρι ο καιρός επέτρεπε να περιηγηθούμε στα διάφορα σημεία. Μόνο που συχνά οι αποστάσεις ήταν μεγάλες και δεν άντεχες να τις κάνεις όλες. Δεν ήξερες αν αυτό που θα έβλεπες θα είχε και το αντίστοιχο ενδιαφέρον.
Για τη φύση είπα ότι δεν ήταν εντυπωσιακή, αλλά αν εξαιρέσουμε την ανατολική Κύπρο που δεν μας άρεσε, η υπόλοιπη είχε πράγματα να δεις και οι διαδρομές επίσης είχαν ενδιαφέρον. Αρχικά οι παραλίες και γενικά οι ακτές. Λίγες είχαν ιδιαίτερη ομορφιά. Όμως πάντα είναι ωραίο να βλέπεις τη θάλασσα δίπλα στο δρόμο. Ο Τρόοδος είναι ωραίο βουνό και αν ξέρεις να ανακαλύπτεις τις εκκλησιές και τα μοναστήρια του θα ευχαριστηθείς. Γενικά η Κύπρος έχει αρκετό πράσινο με δάση αλλά και καλλιέργειες. Το εντυπωσιακό είναι οι πολλές υδατοδεξαμενές. Έχει πάνω από 100. Αν και τέλος εποχής αρκετές είχαν αρκετό νερό, αλλά πολλές είχαν ελάχιστο. Εμείς κυρίως είδαμε μικρά φράγματα. Ποτάμια όχι, δεν έχει. Όμως είδαμε πολλά νερά από πηγές και μικρούς καταρράκτες. Κάναμε μικρές διαδρομές για να δούμε δυο από αυτούς.
Έχει κοντά στις παραλίες πολλά οικήματα και τα χωριά έχουν χάσει το νόημά τους, αφού βλέπεις να έχουν εκατοντάδες βίλες και πολυώροφα κτήρια. Πρέπει να ψάξεις λίγο μέχρι να βρεις την εκκλησία του χωριού, που στην Ελλάδα είναι εύκολο να τη διακρίνεις από μακριά. Σε ορισμένα χωριά έχει κάποια παλιά πράγματα να δεις. Σχεδόν όλα έχουν αποκατασταθεί και αξίζουν μερικές φωτογραφίες. Γενικά δεν είδαμε πολλές καλλιέργειες. Είχε αρκετές ελιές. Μπανανιές είδαμε μόνο στην επαρχία της Πάφου.
Οι άνθρωποι δεν ήταν πολύ ανοιχτοί αφού επικοινωνήσαμε κυρίως με επαγγελματίες. Με δυο τρεις που έτυχε να πούμε μια κουβέντα παραπάνω, ήταν όλο παράπονο για τις κυβερνήσεις που δεν αξιοποιούν το δημόσιο χρήμα όπως θα έπρεπε.
Τώρα τι να πεις για τα κατεχόμενα και την πράσινη γραμμή! Τα «σύνορα» τα είδαμε σε πολλά σημεία. Εννοείται στη Λευκωσία που περπατήσαμε δίπλα για μερικές εκατοντάδες μέτρα. Όταν λέμε δίπλα εννοούμε ότι τα βλέπεις μέσα στην πόλη, όταν περπατάς προς βορρά σε ένα δρόμο και βλέπεις τα φυλάκια ή το κλείσιμο με βαρέλια κάθετα σε αυτόν. Στην αρχή την κυπριακή σημαία μαζί με την ελληνική, αλλά στο βάθος και την τούρκικη, όπου αυτή φαινόταν. Όρθια βαρέλια βαμμένα άσπρα και μπλε για να κλείνουν το δρόμο. Είδαμε επίσης κλειστούς δρόμους κοντά στη Δερύνεια (δίπλα σχεδόν στην Αμμόχωστο) αλλά και σε μια επαρχιακή διαδρομή που πήραμε προχωρώντας δυτικά της Δερύνειας. Είδαμε φυλάκια κοντά στην Άχνα και δυτικά της Λευκωσίας αλλά και δίπλα στην Παχύαμμο. Μπήκαμε και μέσα σε στρατόπεδο του ΟΗΕ στο χωριό Σκουριώτισσα για να δούμε τη Βυζαντινή εκκλησία της Παναγιάς της Σκουριώτισσας. Δυνατά τα συναισθήματα αντικρίζοντας όλα αυτά.