varioAthens
Member
- Μηνύματα
- 6.100
- Likes
- 10.772
Δραματικά σμιλεμένη στο πέρασμα των αιώνων από τον ηρωισμό των Κελτών, η Ιρλανδία έχει να παρουσιάσει πλούσια πολιτισμική κληρονομιά και αξιοθέατα που κόβουν την ανάσα. Το σμαραγδένιο νησί αποτελεί έναν από τους πιο φιλόξενους προορισμούς της δυτικής Ευρώπης, προσφέροντας ένα υπέροχο ταξίδι στο χρόνο και άφθονα ποτήρια παραδοσιακής μαύρης μπίρας
Νωρίς το πρωί, η πρώτη ματιά στο χάρτη με τους κυκλωμένους προορισμούς μάς γεμίζει με ανυπομονησία. Ο σκούρος πράσινος μαρκαδόρος γύρω από την περιοχή που βρίσκονται τα προϊστορικά μνημεία του Bru na Bόinne σηματοδοτεί την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε στο ξεκίνημα της μεγάλης περιήγησής μας στις ομορφιές της Ιρλανδίας. Η απόσταση από το Δουβλίνο δεν είναι μεγαλύτερη από 50 χιλιόμετρα, οπότε δεν πρόκειται να μας πάρει περισσότερο από μία ώρα για να βρεθούμε στην κοιλάδα του ποταμού Boyne.
Φτάνοντας στο κέντρο επισκεπτών, μας ενημερώνουν ευγενικά για τις ξεναγήσεις που προσφέρονται. Το Bru na Bόinne αποτελεί ένα εκπληκτικό σύμπλεγμα νεολιθικών τάφων, υπόγειων διαδρόμων, οχυρωμάτων και τύμβων που χρονολογούνται από την 4η χιλιετία π.Χ. Εχουμε, λοιπόν, την ευκαιρία να θαυμάσουμε μια σειρά από αριστουργήματα τέχνης, μηχανικής και αστρονομίας, τα σημαντικότερα εκ των οποίων βρίσκονται στις τοποθεσίες Knowth και Newgrange. Στο Knowth δεκαεννιά τύμβοι με κρυφά περάσματα και περίτεχνα σχέδια στην περίμετρό τους κρατάνε για χιλιάδες χρόνια καλά κρυμμένα τα μυστικά τους. Από την άλλη, οι μελέτες στο επιβλητικό ταφικό μνημείο του Newgrange άφησαν έκθαμβους τους αρχαιολόγους, όταν συνειδητοποίησαν ότι πρόκειται για το αρχαιότερο ηλιακό παρατηρητήριο του κόσμου. Ακριβώς την ώρα της αυγής της μικρότερης μέρας του χρόνου, στο χειμερινό ηλιοστάσιο, οι ακτίνες του Ηλιου γλιστρούν μέσα από μία σχισμή, που βρίσκεται πάνω από τη στενή είσοδο, διαπερνούν το μακρύ διάδρομο και για 17 λεπτά πλημμυρίζουν με φως τα βάθη του τάφου. Οι ιδιαιτερότητες αυτές γίνονται ακόμη πιο θαυμαστές, αν αναλογιστούμε ότι τα μνημεία κατασκευάστηκαν πολύ πριν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι χτίσουν τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας και μάλιστα χωρίς να έχει γίνει χρήση τροχού, καθώς και μεταλλικών εργαλείων.
Αποχωρώντας ενθουσιασμένοι, τόσο από το Newgrange όσο και από τον ανοιξιάτικο καιρό που μας έκανε τα χατίρια -κάτι που δεν συνηθίζεται στην Ιρλανδία- συνεχίζουμε οδικώς προς το μοναστήρι του Clonmacnoise, τοποθετημένο στο κέντρο του σμαραγδένιου νησιού, όπως και στην καρδιά της κέλτικης παράδοσης. Λίγο πριν από το μέσον της διαδρομής, μια πόλη βγαλμένη σαν από παραμύθι εμφανίζεται στ' αριστερά μας. Πάνω στις όχθες του ποταμού Boyne ορθώνεται δραματικά το κάστρο του Trim. Χτισμένο το 12ο αιώνα από Νορμανδούς ιππότες, είναι ένα από τα μεγαλύτερα μεσαιωνικά κάστρα της Ευρώπης. Πλαισιωμένο από το κάστρο του Τάλμποτ (Talbot) και τον καθεδρικό ναό του Αγίου Πατρικίου (St .Patrick), δεν αποτελεί έκπληξη ότι αυτό το μαγευτικό σκηνικό επιλέχθηκε από τον Μελ Γκίμπσον για τα γυρίσματα της ταινίας «Braveheart». Πριν προλάβουμε να χορτάσουμε τις ομορφιές της περιοχής, περνάμε στην άλλη άκρη της ξύλινης γέφυρας και συνεχίζουμε το δρόμο μας προς την ιρλανδική ενδοχώρα. Το περίφημο μοναστήρι του Clonmacnoise μας περιμένει.
Υπό το βάρος της βρετανικής και ιρλανδικής οδικής ιδιαιτερότητας, που θέλει τα αυτοκίνητα να κινούνται στην αριστερή πλευρά του δρόμου, περίπου μιάμιση ώρα μετά την τελευταία μας στάση, βρισκόμαστε ήδη έξω από το Clonmacnoise. Επιβλητικά τοποθετημένο στις όχθες του ποταμού Σάνον (Shannon), το εν λόγω μοναστήρι αποτελεί έναν από τους πιο ατμοσφαιρικούς θρησκευτικούς οικισμούς της δυτικής Ευρώπης. Ενα σύνολο από ερειπωμένους πέτρινους ναούς, κυκλικούς πύργους, ταφικά μνημεία και ψηλούς κέλτικους σταυρούς περιτριγυρισμένο από πέτρινα τείχη, δίνει στον επισκέπτη την ψευδαίσθηση ότι οι μοναχοί του Μεσαίωνα βαδίζουν ακόμη γύρω από τις μισογκρεμισμένες εκκλησίες και τους πέτρινους σταυρούς. Ενας τέτοιος μοναχός, ο -άγιος μετέπειτα - Κιάραν, ίδρυσε το μοναστήρι-οικισμό λίγο πριν από τα μέσα του 6ου αιώνα. Τοποθετημένο κομβικά σ' ένα σταυροδρόμι μεσαιωνικών διαδρομών και συνδέοντας όλες τις περιοχές της Ιρλανδίας, το μοναστήρι αναπτύχθηκε γρήγορα και βρέθηκε στο απόγειο της δόξας του μεταξύ 7ου και 12ου αιώνα. Ολο αυτό το διάστημα, οι μοναχοί κατάφεραν επιτυχώς να αντισταθούν στις επιθέσεις των Βίκινγκς και των Νορμανδών, μέχρι την κατάληψη και την καταστροφή του μοναστηριού από τους Αγγλους το 1552. Οι μεσαιωνικές επιγραφές και οι μεγάλοι πέτρινοι σταυροί που διασώθηκαν έχουν τεράστια πολιτισμική σημασία για τους Ιρλανδούς. Στην αρχική μορφή τους έφεραν μόνο γεωμετρικά σχέδια, αλλά αργότερα άρχισαν να απεικονίζουν σκηνές από τη Βίβλο και τους αγίους της περιοχής, για να καταλήξουν ως το κατ' εξοχήν σύμβολο της ιρλανδικής χριστιανικής πίστης.
Νωρίς το πρωί, η πρώτη ματιά στο χάρτη με τους κυκλωμένους προορισμούς μάς γεμίζει με ανυπομονησία. Ο σκούρος πράσινος μαρκαδόρος γύρω από την περιοχή που βρίσκονται τα προϊστορικά μνημεία του Bru na Bόinne σηματοδοτεί την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε στο ξεκίνημα της μεγάλης περιήγησής μας στις ομορφιές της Ιρλανδίας. Η απόσταση από το Δουβλίνο δεν είναι μεγαλύτερη από 50 χιλιόμετρα, οπότε δεν πρόκειται να μας πάρει περισσότερο από μία ώρα για να βρεθούμε στην κοιλάδα του ποταμού Boyne.
Φτάνοντας στο κέντρο επισκεπτών, μας ενημερώνουν ευγενικά για τις ξεναγήσεις που προσφέρονται. Το Bru na Bόinne αποτελεί ένα εκπληκτικό σύμπλεγμα νεολιθικών τάφων, υπόγειων διαδρόμων, οχυρωμάτων και τύμβων που χρονολογούνται από την 4η χιλιετία π.Χ. Εχουμε, λοιπόν, την ευκαιρία να θαυμάσουμε μια σειρά από αριστουργήματα τέχνης, μηχανικής και αστρονομίας, τα σημαντικότερα εκ των οποίων βρίσκονται στις τοποθεσίες Knowth και Newgrange. Στο Knowth δεκαεννιά τύμβοι με κρυφά περάσματα και περίτεχνα σχέδια στην περίμετρό τους κρατάνε για χιλιάδες χρόνια καλά κρυμμένα τα μυστικά τους. Από την άλλη, οι μελέτες στο επιβλητικό ταφικό μνημείο του Newgrange άφησαν έκθαμβους τους αρχαιολόγους, όταν συνειδητοποίησαν ότι πρόκειται για το αρχαιότερο ηλιακό παρατηρητήριο του κόσμου. Ακριβώς την ώρα της αυγής της μικρότερης μέρας του χρόνου, στο χειμερινό ηλιοστάσιο, οι ακτίνες του Ηλιου γλιστρούν μέσα από μία σχισμή, που βρίσκεται πάνω από τη στενή είσοδο, διαπερνούν το μακρύ διάδρομο και για 17 λεπτά πλημμυρίζουν με φως τα βάθη του τάφου. Οι ιδιαιτερότητες αυτές γίνονται ακόμη πιο θαυμαστές, αν αναλογιστούμε ότι τα μνημεία κατασκευάστηκαν πολύ πριν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι χτίσουν τη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας και μάλιστα χωρίς να έχει γίνει χρήση τροχού, καθώς και μεταλλικών εργαλείων.
Αποχωρώντας ενθουσιασμένοι, τόσο από το Newgrange όσο και από τον ανοιξιάτικο καιρό που μας έκανε τα χατίρια -κάτι που δεν συνηθίζεται στην Ιρλανδία- συνεχίζουμε οδικώς προς το μοναστήρι του Clonmacnoise, τοποθετημένο στο κέντρο του σμαραγδένιου νησιού, όπως και στην καρδιά της κέλτικης παράδοσης. Λίγο πριν από το μέσον της διαδρομής, μια πόλη βγαλμένη σαν από παραμύθι εμφανίζεται στ' αριστερά μας. Πάνω στις όχθες του ποταμού Boyne ορθώνεται δραματικά το κάστρο του Trim. Χτισμένο το 12ο αιώνα από Νορμανδούς ιππότες, είναι ένα από τα μεγαλύτερα μεσαιωνικά κάστρα της Ευρώπης. Πλαισιωμένο από το κάστρο του Τάλμποτ (Talbot) και τον καθεδρικό ναό του Αγίου Πατρικίου (St .Patrick), δεν αποτελεί έκπληξη ότι αυτό το μαγευτικό σκηνικό επιλέχθηκε από τον Μελ Γκίμπσον για τα γυρίσματα της ταινίας «Braveheart». Πριν προλάβουμε να χορτάσουμε τις ομορφιές της περιοχής, περνάμε στην άλλη άκρη της ξύλινης γέφυρας και συνεχίζουμε το δρόμο μας προς την ιρλανδική ενδοχώρα. Το περίφημο μοναστήρι του Clonmacnoise μας περιμένει.
Υπό το βάρος της βρετανικής και ιρλανδικής οδικής ιδιαιτερότητας, που θέλει τα αυτοκίνητα να κινούνται στην αριστερή πλευρά του δρόμου, περίπου μιάμιση ώρα μετά την τελευταία μας στάση, βρισκόμαστε ήδη έξω από το Clonmacnoise. Επιβλητικά τοποθετημένο στις όχθες του ποταμού Σάνον (Shannon), το εν λόγω μοναστήρι αποτελεί έναν από τους πιο ατμοσφαιρικούς θρησκευτικούς οικισμούς της δυτικής Ευρώπης. Ενα σύνολο από ερειπωμένους πέτρινους ναούς, κυκλικούς πύργους, ταφικά μνημεία και ψηλούς κέλτικους σταυρούς περιτριγυρισμένο από πέτρινα τείχη, δίνει στον επισκέπτη την ψευδαίσθηση ότι οι μοναχοί του Μεσαίωνα βαδίζουν ακόμη γύρω από τις μισογκρεμισμένες εκκλησίες και τους πέτρινους σταυρούς. Ενας τέτοιος μοναχός, ο -άγιος μετέπειτα - Κιάραν, ίδρυσε το μοναστήρι-οικισμό λίγο πριν από τα μέσα του 6ου αιώνα. Τοποθετημένο κομβικά σ' ένα σταυροδρόμι μεσαιωνικών διαδρομών και συνδέοντας όλες τις περιοχές της Ιρλανδίας, το μοναστήρι αναπτύχθηκε γρήγορα και βρέθηκε στο απόγειο της δόξας του μεταξύ 7ου και 12ου αιώνα. Ολο αυτό το διάστημα, οι μοναχοί κατάφεραν επιτυχώς να αντισταθούν στις επιθέσεις των Βίκινγκς και των Νορμανδών, μέχρι την κατάληψη και την καταστροφή του μοναστηριού από τους Αγγλους το 1552. Οι μεσαιωνικές επιγραφές και οι μεγάλοι πέτρινοι σταυροί που διασώθηκαν έχουν τεράστια πολιτισμική σημασία για τους Ιρλανδούς. Στην αρχική μορφή τους έφεραν μόνο γεωμετρικά σχέδια, αλλά αργότερα άρχισαν να απεικονίζουν σκηνές από τη Βίβλο και τους αγίους της περιοχής, για να καταλήξουν ως το κατ' εξοχήν σύμβολο της ιρλανδικής χριστιανικής πίστης.