Το ταξίδι ξεκίνησε με προοπτική να είναι μια εξόρμηση στη Βαυαρία ο χαρακτήρας του αλλοιώθηκε ωστόσο και κατέληξε σε αυτό που χαριτολογώντας ονομάσαμε Γερμανικό Πανόραμα. Βερολίνο, Νυρεμβέργη, Μόναχο και μερικά εξτραδάκια.
Κυριακή 20 Ιουλίου 2014 και αναχώρηση από Θεσσαλονίκη με πτήση της Easyjet με προορισμό το αεροδρόμιο Schönefeld. Εμείς μια παρέα 5 ατόμων επιλέξαμε τη λύση των μέσων μαζικής μεταφοράς για να φτάσουμε στο Βερολίνο. Εύκολα και γρήγορα βγάλαμε απλώς ένα εισιτήριο το smallgroupticket (ημερήσιο εισιτήριο με το οποίο μέχρι 5 άτομα ταξιδεύουν παρέα). Το θεωρήσαμε μια συμφέρουσα επιλογή για τις ανάγκες μας (θα μέναμε ουσιαστικά μόλις 2 μέρες στο Βερολίνο). Άφιξη στο ξενοδοχείο μας περίπου 50 λεπτά αργότερα και με την ώρα να δείχνει μόλις 12:30 η μέρα μόλις ξεκινούσε.
Η ξενάγηση στην πόλη του Βερολίνου ξεκίνησε με πρώτο σταθμό το Check Point Charlie, η οποία υπήρξε κατά το παρελθόν η κύρια πύλη που συνέδεε το Ανατολικό με το Δυτικό Βερολίνο για τους διπλωμάτες. Εδώ βρίσκεται μια υπαίθρια έκθεση με φωτογραφικό υλικό και ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη περιοχή. Υπάρχει και ένα μουσείο με εισιτήριο το οποίο δεν επισκεφτήκαμε, ενώ μπροστά στην πύλη στέκουν ντυμένοι ‘’στρατιώτες’’ (της εποχής) για αναμνηστικές φωτογραφίες επί πληρωμή.
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο γειτονικό Topografie of Terrors ένα μνημείο που βρίσκεται στη περιοχή που στεγαζόταν πολλά από τα κεντρικά κτίρια του Γ Ράιχ, όπως το αρχηγείο της Γκεστάπο και των SS, και καταγράφει τη φρίκη και τις θηριωδίες των Ναζί από τo 1933 έως την πτώση τους το 1945. Στο προαύλιο χώρο μπορείτε να δείτε απομεινάρια του τείχους του Βερολίνου ενώ εντός του μουσείου που είναι δωρεάν στο κοινό υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό αφιέρωμα. Αξίζει να αφιερώσετε τουλάχιστον μία ώρα.
Σειρά έπειτα είχε το Memorial to the Murdered Jews ένα μνημείο που δημιουργήθηκε στη μνήμη όσων Εβραίων δολοφονήθηκαν στο όνομα του Χίτλερ. Είναι μια μεγάλη έκταση στην οποία είναι τοποθετημένοι 2711 τσιμεντένιες στύλοι ενώ στο υπέδαφος βρίσκεται μια έκθεση (επίσης δωρεάν).
Ακολούθως στο πρόγραμμα μας βρισκόταν η προγραμματισμένη μας επίσκεψη στο Reichstag. Το κοινοβούλιο της Γερμανίας στεγάζεται στο Βερολίνο και είναι ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης. Είναι επισκέψιμο στο κοινό και ιδιαίτερα δημοφιλές εξαιτίας της πανοραμικής θέας που προσφέρει από την οροφή του. Η επίσκεψη είναι εντελώς δωρεάν αλλά θα πρέπει να επισκεφτείτε τη σελίδα και να κάνετε μια κράτηση για συγκεκριμένη ώρα. Όταν το επισκεφτείτε να έχετε απαραίτητα μαζί σας διαβατήρια ή ταυτότητες για εξακρίβωση στοιχείων και υπολογίστε να βρίσκεστε τουλάχιστον ένα τέταρτο νωρίτερα για να περάσετε τον έλεγχο.
Η ξενάγηση της πρώτης μέρας ολοκληρωνόταν με την επίσκεψη στο δημοφιλέστερο αξιοθέατο της πόλης την Πύλη του Βραδεμβούργου για τις καθιερωμένες φωτογραφίες.
Δεύτερη μέρα και αφού φάγαμε ένα πλούσιο πρωινό ξεχυθήκαμε στους δρόμους. Αυτή τη φορά η παρέα έσπασε καθώς οι 3 επιθυμούσαν επίσκεψη στο ζωολογικό κήπο ενώ εγώ με την κοπέλα μου αποφασίσαμε να κάνουμε μια βόλτα προς το Νησί των Μουσείων και την Αλεξάντερπλατς. Πράγματι αφού αφήσαμε τους υπόλοιπους στο zoo φύγαμε με πρώτο σταθμό τον καθεδρικό του Βερολίνου ο οποίος βρίσκεται πάνω στο Νησί των Μουσείων. Πολύ όμορφος εξωτερικά τουλάχιστον (μέσα δεν μπήκαμε) με ένα υπέροχο κήπο μπροστά (απαραίτητη στάση για φώτο). Περάσαμε μπροστά από το Μουσείο της Περγάμου όπου αντικρίζοντας τη τεράστια ουρά ένιωσα ικανοποιημένος που είχα πραγματοποιήσει κράτηση από το διαδίκτυο για την επόμενη μέρα.
Κατευθυνθήκαμε προς την Αλεξάντερπλατς όπου δεσπόζει ο τεράστιος πύργος της τηλεόρασης (είναι ορατός πραγματικά από όλο το Βερολίνο). Δεν είχαμε προγραμματίσει να ανέβουμε θεωρώντας πως μας κάλυπτε η θέα από το κοινοβούλιο για αυτό και δεν μπορώ να πω αν αξίζει ή όχι. Στη συγκεκριμένη πλατεία βρίσκεται και το παγκόσμιο ρολόι. Ένα τεράστιο κυκλικό ρολόι στο οποίο αναγράφεται η ώρα σε διάφορες περιοχές ανά τον κόσμο. Αφού περιπλανηθήκαμε, βγάλαμε φώτο, ήπιαμε και ένα καφέ κατευθυνθήκαμε με το μετρό στον επόμενο σταθμό μας που ήταν το μουσείο Story of Berlin. Για να πάρετε μια γεύση από την ιστορία της πόλης του Βερολίνου αξίζει να επισκεφτείτε το συγκεκριμένο μουσείο το οποίο βρίσκεται στη Kurfürstendamm. Είναι άκρως κατατοπιστικό και φουτουριστικό. Αποτελείται από 20(+) δωμάτια που αντικατοπτρίζουν διαφορετικές περιόδους και πτυχές της ιστορίας της πόλης, ενώ συμπεριλαμβάνει και μια ξενάγηση (διάρκειας 45 λεπτών) σε ένα από τα πυρηνικά καταφύγια που χτίστηκαν στη περίοδο του ψυχρού πολέμου (αξέχαστη εμπειρία). Το εισιτήριο κοστίζει 12 €.
Μετά από τρεις ώρες περίπου έφτασε η ώρα για φαγητό αφού προηγουμένως συναντηθήκαμε και με τους υπόλοιπους της παρέας κατευθυνθήκαμε προς το εμπορικό KaDeWe για να ικανοποιήσουμε και τις γυναίκες. Οι άνδρες απόλαυσαν ένα καφέ ενώ οι γυναίκες ξεχύθηκαν για να οργώσουν αυτό το πραγματικά θηρίο εμπορικό. Νύχτωσε για τα καλά και επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο καθώς η αυριανή μέρα απαιτούσε πρωινό ξύπνημα καθώς ήταν η τελευταία μας στο Βερολίνο και είχαμε ακόμη να δούμε πολλά.
Τρίτη και τελευταία μέρα στο Βερολίνο και μετά το πρωινό κάναμε κατευθείαν checkout αφήνοντας τις βαλίτσες μας ωστόσο στο ξενοδοχείο και η παρέα χώρισε για ακόμα μια φορά. Η κοπέλα μου και εγώ είχαμε προγραμματίσει επίσκεψη στο Μουσείο της Περγάμου ενώ οι υπόλοιποι μη όντας φίλοι ιδιαίτερα των Μουσείων και των αρχαίων ξεχύθηκαν στη Kurfürstendamm (τεράστιος εμπορικός δρόμος 3km καταστημάτων). Το Μουσείο της Περγάμου βρίσκεται στο επονομαζόμενο και νησί των Μουσείων (ένα σύμπλεγμα 5 μουσείων). Ακόμα και αν δεν είστε ιδιαίτερα λάτρεις των μουσείων αξίζει μια επίσκεψη στο συγκεκριμένο. Στα πολύ θετικά του ότι υπάρχει audioguide και στα ελληνικά. *ΤΙΡ* Συνιστώ ανεπιφύλακτα μια κράτηση μέσω Internet καθώς θα γλιτώσετε και την αναμονή (στην περίπτωση μου Ιούλιος 2014 ανερχόταν σε 2 ώρες) και θα είναι φτηνότερο (11€ μέσω Internet, 12€ στο ταμείο). Επίσης υπάρχει και ενιαίο εισιτήριο αν θέλετε να επισκεφτείτε και τα 5 μουσεία (17€ μέσω Internet, 18€ στο ταμείο).
Φύγαμε μένοντας ενθουσιασμένοι από όσα είδαμε και κατευθυνθήκαμε στο museum in der kulturbrauerei το οποίο περιγράφει τη ζωή στο Ανατολικό Βερολίνο. Αν και είναι λίγο εκτός κέντρου (200 μέτρα από τη στάση Friedrichstraße της γραμμής U6 του μετρό) ήταν εξαιρετικό και πήραμε μια εικόνα πως ήταν η ζωή για αυτούς τους ανθρώπους. Είχε πολλά εκθέματα και ιστορικά στοιχεία ενώ η είσοδος είναι επίσης δωρεάν. Εναλλακτικά αν ενδιαφέρεστε υπάρχει και ένα άλλο μουσείο με την ίδια θεματολογία το DDR (στο κέντρο) με εισιτήριο 5 € αν δεν κάνω λάθος.
Δυστυχώς ο χρόνος μας τελείωσε και αφού επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μας παραλάβαμε τις αποσκευές και φύγαμε για το αεροδρόμιο Tegel αυτή τη φορά για να πάρουμε την πτήση μας για Νυρεμβέργη. Πτήση με τη GermanWings περίπου μια ώρα και προσγείωση στη πόλη της Νυρεμβέργης στην οποία και θα είχαμε 3 διανυκτερεύσεις.
Το αεροδρόμιο της Νυρεμβέργης συνδέεται με τη πόλη με γραμμή του μετρό οπότε ήταν πολύ εύκολο να φτάσουμε στο ξενοδοχείο μας. Τακτοποιηθήκαμε και βγήκαμε μια πρώτη αναγνωριστική βόλτα στη πόλη. Ήταν πραγματικά μια αποκάλυψη και αποδείχτηκε η ευχάριστη έκπληξη του ταξιδιού μας. Πανέμορφο ιστορικό κέντρο και σε αντίθεση με το Βερολίνο που ήταν άδειο λόγω εποχής η Νυρεμβέργη είχε πολύ κόσμο.
Η επόμενη μέρα ξημέρωσε και αφού πήραμε το πρωινό μας είπαμε να καταπιαστούμε και πάλι με βαριά ιστορικά θέματα. Πρώτος μας σταθμός το Κέντρο Τεκμηρίωσης του Ναζιστικού Κόμματος (Documentation Centre of Nazi Party). Η Νυρεμβέργη υπήρξε το προπύργιο του Ναζιστικού κόμματος και αν ο δρόμος σας βγάλει εδώ επιβάλλεται μια επίσκεψη καθώς εκτίθενται μέσω μιας έκθεσης σοκαριστικά στοιχεία για τη δράση του Ναζιστικού κόμματος και την όλη εξέλιξη του. Υπολογίστε τουλάχιστον ένα δίωρο.
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο σημείο που πραγματοποιήθηκε η Δίκη της Νυρεμβέργης. Εδώ μπορείτε να μπείτε στην αίθουσα 600 που πραγματοποιήθηκε η δίκη των Ναζί (αν και λίγο διαφοροποιημένη καθώς χρησιμοποιείται και σήμερα) και να δείτε μια λεπτομερής έκθεση με όλα τα ιστορικά γεγονότα και αντικείμενα της εποχής.
Ακολούθησε μια στάση για φαγητό και στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Μουσείο Παιχνιδιών. Αν έχετε παιδάκι μαζί σας επιβάλλεται μια επίσκεψη εδώ αλλά οφείλω να πω ότι και εμάς μας άρεσε εξίσου ιδιαίτερα ο όροφος με τα κουκλόσπιτα από το 1900 (θα πάθετε πλάκα).
Να επισημάνω ότι το καθένα από τα παραπάνω μουσεία είχε είσοδο 5 € ωστόσο υπάρχει και ενιαίο εισιτήριο των μουσείων της πόλης που κοστίζει 7,5 € (αξίζει αν σκοπεύετε να επισκεφτείτε πάνω από ένα).
Στάση για καφέ και λίγη χαλάρωση καθώς το πρόγραμμα περιελάμβανε ακόμη ένα τελευταίο μουσείο το Germanisches nationalmuseum (το συγκεκριμένο κάθε Τετάρτη είναι δωρεάν στο κοινό 6-9 το απόγευμα και είπαμε να το εκμεταλλευτούμε μιας και συνέπεσε Τετάρτη στο ταξίδι μας, 8 € το εισιτήριο τις υπόλοιπες μέρες). Τεράστιο μουσείο άκρως ενδιαφέρον αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να το γυρίσετε μέσα σε 3 ώρες και το υπογράφω). Ήπιαμε ένα ποτάκι στο γραφικό κέντρο της πόλης και επιστρέψαμε ξενοδοχείο για να γεμίσουμε μπαταρίες για την επόμενη.
Η επόμενη μέρα ξεκίνησε κλασσικά με το πρωινό μας αλλά αυτή τη φορά περιελάβανε ημερήσια εκδρομή σε Wurzburg και Bamberg. Μετά από ξεσκόνισμα στο διαδίκτυο η κοπέλα μου κατέληξε ότι άξιζαν μια επίσκεψη (η διαδρομή με το τρένο ήταν μιας ώρας ανάμεσα στο κάθε προορισμό). Βγάζουμε λοιπόν το Bavariaticket μας και φεύγουμε με πρώτο προορισμό το Wurzburg. Πολύ γραφική πόλη με όμορφες εκκλησίες, ένα παλάτι (δεν μπήκαμε μέσα) με ωραίους κήπους για περίπατο, μια παλιά γέφυρα για φώτο και τέλος ένα κάστρο στο οποίο και ανεβήκαμε με απίστευτη θέα της πόλης. Επιβίβαση στο τρένο και πάλι με προορισμό το Bamberg το κέντρο του οποίου προστατεύεται από την Ουνέσκο. Πανέμορφο με ποτάμια και γέφυρες, οι ντόπιοι το αποκαλούν μικρή Βενετία (ιερόσυλοι). Αφού περιπλανηθήκαμε στο όμορφο κέντρο περπατήσαμε ως το ψηλότερο σημείο της όπου και βρίσκεται ένα μοναστήρι με τρομερή θέα (εκεί βρίσκεται και καφετέρια αξίζει να καθίσετε). Η μέρα τελείωσε με την επιστροφή με το τρένο αλλά πολλές όμορφες αναμνήσεις.
Το Bavariaticket για όσους δεν είναι μυημένοι ουσιαστικά σου επιτρέπει να μετακινείσαι με το τρένο (ΜΟΝΟ τοπικά όχι ιντερσιτι) απεριόριστα από τις 9 το πρωί έως τις 3 τα ξημερώματα σε όλη τη Βαυαρία. Μπορεί να αγοραστεί ατομικά 23€ είτε να συμπεριληφθούν έως 5 άτομα με αυξανόμενη επιβάρυνση (εμείς πληρώναμε 39€ για 5 άτομα).
Τελευταία μέρα στη Νυρεμβέργη πριν την αναχώρηση μας για το Μόναχο το απόγευμα και όλο το πρωινό αφεθήκαμε στη περιπλάνηση της πόλης και για καφέ παραπλεύρως του ποταμού που τη διασχίζει. Το απόγευμα με ένα νέο Bavariaticket ανά χείρας φεύγουμε για το τελευταίο μας σταθμό το Μόναχο. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο και κατευθείαν στο κέντρο για βόλτα. Πανέμορφη η Marienplatz με το Rathaus να δεσπόζει. Χαθήκαμε στα στενά και απολαύσαμε ένα γεύμα και κρύα μπύρα. Επιστροφή στο ξενοδοχείο γιατί την επόμενη μέρα είχε ψυχοπλάκωμα πάλι με την επίσκεψη στο Dachau.
Η μέρα ξημέρωσε πρωινό πολύ καλό και επιβίβαση στο συρμό του S2 με προορισμό το Dachau. Από εκεί επιβίβαση σε ένα λεωφορείο που σε αφήνει ακριβώς μπροστά στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Η είσοδος είναι δωρεάν αλλά υπάρχουν αν θέλετε audioguide (όχι ελληνικά δυστυχώς) επί πληρωμή. Εμείς δεν πήραμε και δεν το μετανιώσαμε καθόλου καθώς όλα ήταν πολύ κατατοπιστικά με τις επιγραφές και τις επεξηγήσεις τους. Αν και είχα επισκεφτεί το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Terezin κατά το ταξίδι μου στη Πράγα το Dachau πραγματικά με σημάδεψε. Το μουσείο που φιλοξενείται εντός του στρατοπέδου είναι συγκλονιστικό (προσοχή έχει πολύ σκληρές εικόνες) και δείχνει όλη τη φρίκη ενώ δεν πρέπει να χάσετε το ντοκιματερ που παίζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα (διάρκειας 22 λεπτών) με αυθεντικές λήψεις της περιόδου. Κατόπιν διασχίζετε τα καταλύματα (ο θεός να τα κάνει) που έχουν αναστυλωθεί και τέλος οδηγείστε στο θάλαμο αερίων και στο κρεματόριο (όλος ο παραλογισμός και η φρίκη του ανθρώπινου νου). Φύγαμε από το στρατόπεδο και στο δρόμο της επιστροφής δεν υπήρχαν και πολλά να πει κανείς. Φτάσαμε πάλι στο κέντρο οι καθιερωμένες μας βόλτες και στη συνέχεια πήγαμε στο Hofbräuhaus τη παλαιότερη μπυραρία του Μονάχου. Στο ισόγειο γίνεται το αδιαχώρητο αλλά αν έχεις κάνει κράτηση σε οδηγούν στο δεύτερο όροφο όπου παίζει επίσης παραδοσιακή βαυαρική μουσική και έχει και χορευτικά. Από φαγητό δεν μπορώ να πω πως μου άρεσε αλλά η όλη ατμόσφαιρα ήταν κάτι το ιδιαίτερο.
Η επόμενη μέρα περιελάμβανε ακόμα μια ημερήσια εκδρομή αυτή τη φορά στο κάστρο Neuschwanstein το οποίο λέγεται πως αποτέλεσε την έμπνευση για το κάστρο της ωραίας κοιμωμένης. Θα πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε κράτηση για το συγκεκριμένο κάστρο αλλιώς η αναμονή μπορεί να αποβεί μοιραία καθώς η ζήτηση είναι τεράστια. Έχοντας κάνει την κράτηση μας μέρες νωρίτερα βγάλαμε το Bavariaticket μας και ξεκινήσαμε. Η διαδρομή με το τρένο είναι περίπου 2 ώρες μέχρι το Fussen αλλά είναι τόσο όμορφη μέσα από δάση και υπέροχα μικρά χωριουδάκια που δεν την χορταίνεις. Από το Fussen παίρνεις άλλο λεωφορείο που σε οδηγεί στους πρόποδες. Εκεί βρίσκονται τα εκδοτήρια όπου παίρνεις το εισιτήριο σου και στη συνέχεια υπάρχουν 3 επιλογές για να ανεβείς στο κάστρο: περπατώντας, με λεωφορείο ή με άμαξα με άλογα. Εμείς προτιμήσαμε το λεωφορείο (βγάζεις εισιτήριο εδώ δεν ισχύει το Bavariaticket). Με το που αποβιβαστήκαμε από το λεωφορείο δεν κατευθυνθήκαμε κατευθείαν στο κάστρο αλλά πήγαμε προς τη γέφυρα Marien Brücke από όπου έχεις την καλύτερη θέα για φωτογραφίες του κάστρου. Μετά από αρκετές φωτο πήραμε το δρόμο για το κάστρο όπου περιμένεις να μπεις κατά ομάδες σύμφωνα με την αναγραφόμενη ώρα στο εισιτήριο σου. Η ξενάγηση διαρκεί περίπου 40 λεπτά. Το κάστρο είναι περισσότερο εντυπωσιακό από έξω για να είμαστε ειλικρινείς ωστόσο μιας και φτάνεις ως εκεί είναι κρίμα να μη το δεις (εισιτήριο 12€). Η επιστροφή ήταν εξίσου όμορφη και καθόλου βαρετή.
Η επόμενη μέρα ξεκινούσε με την επίσκεψη στο Ολυμπιακό πάρκο του Μονάχου όπου ξοδέψαμε αρκετή ώρα ανάμεσα σε ξέγνοιαστο κόσμο που έκανε τη βόλτα του. Δε χάσαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τη θέα του Μονάχου από ψηλά ανεβαίνοντας στο τεράστιο πύργο (εισιτήριο 5,5€) από όπου πραγματικά έχεις μια συνολική εικόνα της πόλης. Από εκεί αντίκρισα και τον επόμενο προορισμό μου (μοναχικό αυτή τη φορά) το γήπεδο Allianz Arena. Εύκολα προσβάσιμο μέσω του μετρό είναι ένα πραγματικό στολίδι. Καλό θα είναι να κάνετε μια κράτηση για το tour του γηπέδου στην ώρα που σας βολεύει εγώ δυστυχώς δεν το έκανα και χρειάστηκε να περιμένω 2 ώρες τις οποίες ευτυχώς ξόδεψα στο μουσείο της Bayern. Το tour διήρκησε περίπου μία ώρα και ήταν πολύ κατατοπιστικό. Μας πήγε σε όλους τους χώρους του γηπέδου και δίνει πολλές πληροφορίες. Απαραίτητα στο τέλος σουβενίρ για τους φίλους μου. Επιστρέφοντας στο κέντρο είδαμε το θέαμα με το ρολόι και τις φιγούρες που περιστρέφονται στο ρολόι του Rathaus (στις 5 το απόγευμα). Τελευταίες βόλτες καθώς την επομένη το ταξίδι της επιστροφής ήταν γεγονός.
Κυριακή 20 Ιουλίου 2014 και αναχώρηση από Θεσσαλονίκη με πτήση της Easyjet με προορισμό το αεροδρόμιο Schönefeld. Εμείς μια παρέα 5 ατόμων επιλέξαμε τη λύση των μέσων μαζικής μεταφοράς για να φτάσουμε στο Βερολίνο. Εύκολα και γρήγορα βγάλαμε απλώς ένα εισιτήριο το smallgroupticket (ημερήσιο εισιτήριο με το οποίο μέχρι 5 άτομα ταξιδεύουν παρέα). Το θεωρήσαμε μια συμφέρουσα επιλογή για τις ανάγκες μας (θα μέναμε ουσιαστικά μόλις 2 μέρες στο Βερολίνο). Άφιξη στο ξενοδοχείο μας περίπου 50 λεπτά αργότερα και με την ώρα να δείχνει μόλις 12:30 η μέρα μόλις ξεκινούσε.
Η ξενάγηση στην πόλη του Βερολίνου ξεκίνησε με πρώτο σταθμό το Check Point Charlie, η οποία υπήρξε κατά το παρελθόν η κύρια πύλη που συνέδεε το Ανατολικό με το Δυτικό Βερολίνο για τους διπλωμάτες. Εδώ βρίσκεται μια υπαίθρια έκθεση με φωτογραφικό υλικό και ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στη περιοχή. Υπάρχει και ένα μουσείο με εισιτήριο το οποίο δεν επισκεφτήκαμε, ενώ μπροστά στην πύλη στέκουν ντυμένοι ‘’στρατιώτες’’ (της εποχής) για αναμνηστικές φωτογραφίες επί πληρωμή.
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο γειτονικό Topografie of Terrors ένα μνημείο που βρίσκεται στη περιοχή που στεγαζόταν πολλά από τα κεντρικά κτίρια του Γ Ράιχ, όπως το αρχηγείο της Γκεστάπο και των SS, και καταγράφει τη φρίκη και τις θηριωδίες των Ναζί από τo 1933 έως την πτώση τους το 1945. Στο προαύλιο χώρο μπορείτε να δείτε απομεινάρια του τείχους του Βερολίνου ενώ εντός του μουσείου που είναι δωρεάν στο κοινό υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό αφιέρωμα. Αξίζει να αφιερώσετε τουλάχιστον μία ώρα.
Σειρά έπειτα είχε το Memorial to the Murdered Jews ένα μνημείο που δημιουργήθηκε στη μνήμη όσων Εβραίων δολοφονήθηκαν στο όνομα του Χίτλερ. Είναι μια μεγάλη έκταση στην οποία είναι τοποθετημένοι 2711 τσιμεντένιες στύλοι ενώ στο υπέδαφος βρίσκεται μια έκθεση (επίσης δωρεάν).
Ακολούθως στο πρόγραμμα μας βρισκόταν η προγραμματισμένη μας επίσκεψη στο Reichstag. Το κοινοβούλιο της Γερμανίας στεγάζεται στο Βερολίνο και είναι ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης. Είναι επισκέψιμο στο κοινό και ιδιαίτερα δημοφιλές εξαιτίας της πανοραμικής θέας που προσφέρει από την οροφή του. Η επίσκεψη είναι εντελώς δωρεάν αλλά θα πρέπει να επισκεφτείτε τη σελίδα και να κάνετε μια κράτηση για συγκεκριμένη ώρα. Όταν το επισκεφτείτε να έχετε απαραίτητα μαζί σας διαβατήρια ή ταυτότητες για εξακρίβωση στοιχείων και υπολογίστε να βρίσκεστε τουλάχιστον ένα τέταρτο νωρίτερα για να περάσετε τον έλεγχο.
Η ξενάγηση της πρώτης μέρας ολοκληρωνόταν με την επίσκεψη στο δημοφιλέστερο αξιοθέατο της πόλης την Πύλη του Βραδεμβούργου για τις καθιερωμένες φωτογραφίες.
Δεύτερη μέρα και αφού φάγαμε ένα πλούσιο πρωινό ξεχυθήκαμε στους δρόμους. Αυτή τη φορά η παρέα έσπασε καθώς οι 3 επιθυμούσαν επίσκεψη στο ζωολογικό κήπο ενώ εγώ με την κοπέλα μου αποφασίσαμε να κάνουμε μια βόλτα προς το Νησί των Μουσείων και την Αλεξάντερπλατς. Πράγματι αφού αφήσαμε τους υπόλοιπους στο zoo φύγαμε με πρώτο σταθμό τον καθεδρικό του Βερολίνου ο οποίος βρίσκεται πάνω στο Νησί των Μουσείων. Πολύ όμορφος εξωτερικά τουλάχιστον (μέσα δεν μπήκαμε) με ένα υπέροχο κήπο μπροστά (απαραίτητη στάση για φώτο). Περάσαμε μπροστά από το Μουσείο της Περγάμου όπου αντικρίζοντας τη τεράστια ουρά ένιωσα ικανοποιημένος που είχα πραγματοποιήσει κράτηση από το διαδίκτυο για την επόμενη μέρα.
Κατευθυνθήκαμε προς την Αλεξάντερπλατς όπου δεσπόζει ο τεράστιος πύργος της τηλεόρασης (είναι ορατός πραγματικά από όλο το Βερολίνο). Δεν είχαμε προγραμματίσει να ανέβουμε θεωρώντας πως μας κάλυπτε η θέα από το κοινοβούλιο για αυτό και δεν μπορώ να πω αν αξίζει ή όχι. Στη συγκεκριμένη πλατεία βρίσκεται και το παγκόσμιο ρολόι. Ένα τεράστιο κυκλικό ρολόι στο οποίο αναγράφεται η ώρα σε διάφορες περιοχές ανά τον κόσμο. Αφού περιπλανηθήκαμε, βγάλαμε φώτο, ήπιαμε και ένα καφέ κατευθυνθήκαμε με το μετρό στον επόμενο σταθμό μας που ήταν το μουσείο Story of Berlin. Για να πάρετε μια γεύση από την ιστορία της πόλης του Βερολίνου αξίζει να επισκεφτείτε το συγκεκριμένο μουσείο το οποίο βρίσκεται στη Kurfürstendamm. Είναι άκρως κατατοπιστικό και φουτουριστικό. Αποτελείται από 20(+) δωμάτια που αντικατοπτρίζουν διαφορετικές περιόδους και πτυχές της ιστορίας της πόλης, ενώ συμπεριλαμβάνει και μια ξενάγηση (διάρκειας 45 λεπτών) σε ένα από τα πυρηνικά καταφύγια που χτίστηκαν στη περίοδο του ψυχρού πολέμου (αξέχαστη εμπειρία). Το εισιτήριο κοστίζει 12 €.
Μετά από τρεις ώρες περίπου έφτασε η ώρα για φαγητό αφού προηγουμένως συναντηθήκαμε και με τους υπόλοιπους της παρέας κατευθυνθήκαμε προς το εμπορικό KaDeWe για να ικανοποιήσουμε και τις γυναίκες. Οι άνδρες απόλαυσαν ένα καφέ ενώ οι γυναίκες ξεχύθηκαν για να οργώσουν αυτό το πραγματικά θηρίο εμπορικό. Νύχτωσε για τα καλά και επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο καθώς η αυριανή μέρα απαιτούσε πρωινό ξύπνημα καθώς ήταν η τελευταία μας στο Βερολίνο και είχαμε ακόμη να δούμε πολλά.
Τρίτη και τελευταία μέρα στο Βερολίνο και μετά το πρωινό κάναμε κατευθείαν checkout αφήνοντας τις βαλίτσες μας ωστόσο στο ξενοδοχείο και η παρέα χώρισε για ακόμα μια φορά. Η κοπέλα μου και εγώ είχαμε προγραμματίσει επίσκεψη στο Μουσείο της Περγάμου ενώ οι υπόλοιποι μη όντας φίλοι ιδιαίτερα των Μουσείων και των αρχαίων ξεχύθηκαν στη Kurfürstendamm (τεράστιος εμπορικός δρόμος 3km καταστημάτων). Το Μουσείο της Περγάμου βρίσκεται στο επονομαζόμενο και νησί των Μουσείων (ένα σύμπλεγμα 5 μουσείων). Ακόμα και αν δεν είστε ιδιαίτερα λάτρεις των μουσείων αξίζει μια επίσκεψη στο συγκεκριμένο. Στα πολύ θετικά του ότι υπάρχει audioguide και στα ελληνικά. *ΤΙΡ* Συνιστώ ανεπιφύλακτα μια κράτηση μέσω Internet καθώς θα γλιτώσετε και την αναμονή (στην περίπτωση μου Ιούλιος 2014 ανερχόταν σε 2 ώρες) και θα είναι φτηνότερο (11€ μέσω Internet, 12€ στο ταμείο). Επίσης υπάρχει και ενιαίο εισιτήριο αν θέλετε να επισκεφτείτε και τα 5 μουσεία (17€ μέσω Internet, 18€ στο ταμείο).
Φύγαμε μένοντας ενθουσιασμένοι από όσα είδαμε και κατευθυνθήκαμε στο museum in der kulturbrauerei το οποίο περιγράφει τη ζωή στο Ανατολικό Βερολίνο. Αν και είναι λίγο εκτός κέντρου (200 μέτρα από τη στάση Friedrichstraße της γραμμής U6 του μετρό) ήταν εξαιρετικό και πήραμε μια εικόνα πως ήταν η ζωή για αυτούς τους ανθρώπους. Είχε πολλά εκθέματα και ιστορικά στοιχεία ενώ η είσοδος είναι επίσης δωρεάν. Εναλλακτικά αν ενδιαφέρεστε υπάρχει και ένα άλλο μουσείο με την ίδια θεματολογία το DDR (στο κέντρο) με εισιτήριο 5 € αν δεν κάνω λάθος.
Δυστυχώς ο χρόνος μας τελείωσε και αφού επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο μας παραλάβαμε τις αποσκευές και φύγαμε για το αεροδρόμιο Tegel αυτή τη φορά για να πάρουμε την πτήση μας για Νυρεμβέργη. Πτήση με τη GermanWings περίπου μια ώρα και προσγείωση στη πόλη της Νυρεμβέργης στην οποία και θα είχαμε 3 διανυκτερεύσεις.
Το αεροδρόμιο της Νυρεμβέργης συνδέεται με τη πόλη με γραμμή του μετρό οπότε ήταν πολύ εύκολο να φτάσουμε στο ξενοδοχείο μας. Τακτοποιηθήκαμε και βγήκαμε μια πρώτη αναγνωριστική βόλτα στη πόλη. Ήταν πραγματικά μια αποκάλυψη και αποδείχτηκε η ευχάριστη έκπληξη του ταξιδιού μας. Πανέμορφο ιστορικό κέντρο και σε αντίθεση με το Βερολίνο που ήταν άδειο λόγω εποχής η Νυρεμβέργη είχε πολύ κόσμο.
Η επόμενη μέρα ξημέρωσε και αφού πήραμε το πρωινό μας είπαμε να καταπιαστούμε και πάλι με βαριά ιστορικά θέματα. Πρώτος μας σταθμός το Κέντρο Τεκμηρίωσης του Ναζιστικού Κόμματος (Documentation Centre of Nazi Party). Η Νυρεμβέργη υπήρξε το προπύργιο του Ναζιστικού κόμματος και αν ο δρόμος σας βγάλει εδώ επιβάλλεται μια επίσκεψη καθώς εκτίθενται μέσω μιας έκθεσης σοκαριστικά στοιχεία για τη δράση του Ναζιστικού κόμματος και την όλη εξέλιξη του. Υπολογίστε τουλάχιστον ένα δίωρο.
Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο σημείο που πραγματοποιήθηκε η Δίκη της Νυρεμβέργης. Εδώ μπορείτε να μπείτε στην αίθουσα 600 που πραγματοποιήθηκε η δίκη των Ναζί (αν και λίγο διαφοροποιημένη καθώς χρησιμοποιείται και σήμερα) και να δείτε μια λεπτομερής έκθεση με όλα τα ιστορικά γεγονότα και αντικείμενα της εποχής.
Ακολούθησε μια στάση για φαγητό και στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Μουσείο Παιχνιδιών. Αν έχετε παιδάκι μαζί σας επιβάλλεται μια επίσκεψη εδώ αλλά οφείλω να πω ότι και εμάς μας άρεσε εξίσου ιδιαίτερα ο όροφος με τα κουκλόσπιτα από το 1900 (θα πάθετε πλάκα).
Να επισημάνω ότι το καθένα από τα παραπάνω μουσεία είχε είσοδο 5 € ωστόσο υπάρχει και ενιαίο εισιτήριο των μουσείων της πόλης που κοστίζει 7,5 € (αξίζει αν σκοπεύετε να επισκεφτείτε πάνω από ένα).
Στάση για καφέ και λίγη χαλάρωση καθώς το πρόγραμμα περιελάμβανε ακόμη ένα τελευταίο μουσείο το Germanisches nationalmuseum (το συγκεκριμένο κάθε Τετάρτη είναι δωρεάν στο κοινό 6-9 το απόγευμα και είπαμε να το εκμεταλλευτούμε μιας και συνέπεσε Τετάρτη στο ταξίδι μας, 8 € το εισιτήριο τις υπόλοιπες μέρες). Τεράστιο μουσείο άκρως ενδιαφέρον αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να το γυρίσετε μέσα σε 3 ώρες και το υπογράφω). Ήπιαμε ένα ποτάκι στο γραφικό κέντρο της πόλης και επιστρέψαμε ξενοδοχείο για να γεμίσουμε μπαταρίες για την επόμενη.
Η επόμενη μέρα ξεκίνησε κλασσικά με το πρωινό μας αλλά αυτή τη φορά περιελάβανε ημερήσια εκδρομή σε Wurzburg και Bamberg. Μετά από ξεσκόνισμα στο διαδίκτυο η κοπέλα μου κατέληξε ότι άξιζαν μια επίσκεψη (η διαδρομή με το τρένο ήταν μιας ώρας ανάμεσα στο κάθε προορισμό). Βγάζουμε λοιπόν το Bavariaticket μας και φεύγουμε με πρώτο προορισμό το Wurzburg. Πολύ γραφική πόλη με όμορφες εκκλησίες, ένα παλάτι (δεν μπήκαμε μέσα) με ωραίους κήπους για περίπατο, μια παλιά γέφυρα για φώτο και τέλος ένα κάστρο στο οποίο και ανεβήκαμε με απίστευτη θέα της πόλης. Επιβίβαση στο τρένο και πάλι με προορισμό το Bamberg το κέντρο του οποίου προστατεύεται από την Ουνέσκο. Πανέμορφο με ποτάμια και γέφυρες, οι ντόπιοι το αποκαλούν μικρή Βενετία (ιερόσυλοι). Αφού περιπλανηθήκαμε στο όμορφο κέντρο περπατήσαμε ως το ψηλότερο σημείο της όπου και βρίσκεται ένα μοναστήρι με τρομερή θέα (εκεί βρίσκεται και καφετέρια αξίζει να καθίσετε). Η μέρα τελείωσε με την επιστροφή με το τρένο αλλά πολλές όμορφες αναμνήσεις.
Το Bavariaticket για όσους δεν είναι μυημένοι ουσιαστικά σου επιτρέπει να μετακινείσαι με το τρένο (ΜΟΝΟ τοπικά όχι ιντερσιτι) απεριόριστα από τις 9 το πρωί έως τις 3 τα ξημερώματα σε όλη τη Βαυαρία. Μπορεί να αγοραστεί ατομικά 23€ είτε να συμπεριληφθούν έως 5 άτομα με αυξανόμενη επιβάρυνση (εμείς πληρώναμε 39€ για 5 άτομα).
Τελευταία μέρα στη Νυρεμβέργη πριν την αναχώρηση μας για το Μόναχο το απόγευμα και όλο το πρωινό αφεθήκαμε στη περιπλάνηση της πόλης και για καφέ παραπλεύρως του ποταμού που τη διασχίζει. Το απόγευμα με ένα νέο Bavariaticket ανά χείρας φεύγουμε για το τελευταίο μας σταθμό το Μόναχο. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο και κατευθείαν στο κέντρο για βόλτα. Πανέμορφη η Marienplatz με το Rathaus να δεσπόζει. Χαθήκαμε στα στενά και απολαύσαμε ένα γεύμα και κρύα μπύρα. Επιστροφή στο ξενοδοχείο γιατί την επόμενη μέρα είχε ψυχοπλάκωμα πάλι με την επίσκεψη στο Dachau.
Η μέρα ξημέρωσε πρωινό πολύ καλό και επιβίβαση στο συρμό του S2 με προορισμό το Dachau. Από εκεί επιβίβαση σε ένα λεωφορείο που σε αφήνει ακριβώς μπροστά στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Η είσοδος είναι δωρεάν αλλά υπάρχουν αν θέλετε audioguide (όχι ελληνικά δυστυχώς) επί πληρωμή. Εμείς δεν πήραμε και δεν το μετανιώσαμε καθόλου καθώς όλα ήταν πολύ κατατοπιστικά με τις επιγραφές και τις επεξηγήσεις τους. Αν και είχα επισκεφτεί το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Terezin κατά το ταξίδι μου στη Πράγα το Dachau πραγματικά με σημάδεψε. Το μουσείο που φιλοξενείται εντός του στρατοπέδου είναι συγκλονιστικό (προσοχή έχει πολύ σκληρές εικόνες) και δείχνει όλη τη φρίκη ενώ δεν πρέπει να χάσετε το ντοκιματερ που παίζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα (διάρκειας 22 λεπτών) με αυθεντικές λήψεις της περιόδου. Κατόπιν διασχίζετε τα καταλύματα (ο θεός να τα κάνει) που έχουν αναστυλωθεί και τέλος οδηγείστε στο θάλαμο αερίων και στο κρεματόριο (όλος ο παραλογισμός και η φρίκη του ανθρώπινου νου). Φύγαμε από το στρατόπεδο και στο δρόμο της επιστροφής δεν υπήρχαν και πολλά να πει κανείς. Φτάσαμε πάλι στο κέντρο οι καθιερωμένες μας βόλτες και στη συνέχεια πήγαμε στο Hofbräuhaus τη παλαιότερη μπυραρία του Μονάχου. Στο ισόγειο γίνεται το αδιαχώρητο αλλά αν έχεις κάνει κράτηση σε οδηγούν στο δεύτερο όροφο όπου παίζει επίσης παραδοσιακή βαυαρική μουσική και έχει και χορευτικά. Από φαγητό δεν μπορώ να πω πως μου άρεσε αλλά η όλη ατμόσφαιρα ήταν κάτι το ιδιαίτερο.
Η επόμενη μέρα περιελάμβανε ακόμα μια ημερήσια εκδρομή αυτή τη φορά στο κάστρο Neuschwanstein το οποίο λέγεται πως αποτέλεσε την έμπνευση για το κάστρο της ωραίας κοιμωμένης. Θα πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε κράτηση για το συγκεκριμένο κάστρο αλλιώς η αναμονή μπορεί να αποβεί μοιραία καθώς η ζήτηση είναι τεράστια. Έχοντας κάνει την κράτηση μας μέρες νωρίτερα βγάλαμε το Bavariaticket μας και ξεκινήσαμε. Η διαδρομή με το τρένο είναι περίπου 2 ώρες μέχρι το Fussen αλλά είναι τόσο όμορφη μέσα από δάση και υπέροχα μικρά χωριουδάκια που δεν την χορταίνεις. Από το Fussen παίρνεις άλλο λεωφορείο που σε οδηγεί στους πρόποδες. Εκεί βρίσκονται τα εκδοτήρια όπου παίρνεις το εισιτήριο σου και στη συνέχεια υπάρχουν 3 επιλογές για να ανεβείς στο κάστρο: περπατώντας, με λεωφορείο ή με άμαξα με άλογα. Εμείς προτιμήσαμε το λεωφορείο (βγάζεις εισιτήριο εδώ δεν ισχύει το Bavariaticket). Με το που αποβιβαστήκαμε από το λεωφορείο δεν κατευθυνθήκαμε κατευθείαν στο κάστρο αλλά πήγαμε προς τη γέφυρα Marien Brücke από όπου έχεις την καλύτερη θέα για φωτογραφίες του κάστρου. Μετά από αρκετές φωτο πήραμε το δρόμο για το κάστρο όπου περιμένεις να μπεις κατά ομάδες σύμφωνα με την αναγραφόμενη ώρα στο εισιτήριο σου. Η ξενάγηση διαρκεί περίπου 40 λεπτά. Το κάστρο είναι περισσότερο εντυπωσιακό από έξω για να είμαστε ειλικρινείς ωστόσο μιας και φτάνεις ως εκεί είναι κρίμα να μη το δεις (εισιτήριο 12€). Η επιστροφή ήταν εξίσου όμορφη και καθόλου βαρετή.
Η επόμενη μέρα ξεκινούσε με την επίσκεψη στο Ολυμπιακό πάρκο του Μονάχου όπου ξοδέψαμε αρκετή ώρα ανάμεσα σε ξέγνοιαστο κόσμο που έκανε τη βόλτα του. Δε χάσαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τη θέα του Μονάχου από ψηλά ανεβαίνοντας στο τεράστιο πύργο (εισιτήριο 5,5€) από όπου πραγματικά έχεις μια συνολική εικόνα της πόλης. Από εκεί αντίκρισα και τον επόμενο προορισμό μου (μοναχικό αυτή τη φορά) το γήπεδο Allianz Arena. Εύκολα προσβάσιμο μέσω του μετρό είναι ένα πραγματικό στολίδι. Καλό θα είναι να κάνετε μια κράτηση για το tour του γηπέδου στην ώρα που σας βολεύει εγώ δυστυχώς δεν το έκανα και χρειάστηκε να περιμένω 2 ώρες τις οποίες ευτυχώς ξόδεψα στο μουσείο της Bayern. Το tour διήρκησε περίπου μία ώρα και ήταν πολύ κατατοπιστικό. Μας πήγε σε όλους τους χώρους του γηπέδου και δίνει πολλές πληροφορίες. Απαραίτητα στο τέλος σουβενίρ για τους φίλους μου. Επιστρέφοντας στο κέντρο είδαμε το θέαμα με το ρολόι και τις φιγούρες που περιστρέφονται στο ρολόι του Rathaus (στις 5 το απόγευμα). Τελευταίες βόλτες καθώς την επομένη το ταξίδι της επιστροφής ήταν γεγονός.