• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Μάρτιο - Αύγουστο 2020 !

Από 11 Απριλίου αρχίζει πάλι δρομολόγια το τρενάκι του Πηλίου

chrikky

Member
Μηνύματα
1.122
Likes
274
Επόμενο Ταξίδι
Στη Μόσχα αδερφές μου...
Ταξίδι-Όνειρο
Νέα Υόρκη ξανά...
Ο θρυλικός «Μουντζούρης»

Έχει κλείσει αισίως τα 106 χρόνια, έχει μόνο ένα αδελφάκι στο Βέλγιο και τα δυο τους αποτελούν τα μοναδικά «εξηντάρια» στην Ευρώπη. Πρόκειται για το τρενάκι του Πηλίου, το θρυλικό «Μουντζούρη», που κατασκευάστηκε το 1903 από τον Ιταλό μηχανικό Εβαρίστο Ντε Κίρικο και στις γραμμές του, πλάτους μόλις εξήντα εκατοστών, μετέφερε επιβάτες και εμπορεύματα από το Βόλο μέχρι τις Μηλιές.
«Το τρενάκι του Πηλίου ήταν τότε το μοναδικό μέσο μεταφοράς και συνέβαλε ενεργά στην ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας. Λειτούργησε ανελλιπώς μέχρι το 1971, οπότε και διακόπηκε η λειτουργία του, καθώς σταδιακά αντικαταστάθηκε από το αυτοκίνητο» αναφέρει ο αντιδήμαρχος Μηλεών Νίκος Σγαρδώνης.
Ο ίδιος θυμάται: «Ως μαθητής ταξίδευα συνέχεια με το τρενάκι. Όποτε ψιλόβρεχε ή έπεφτε χιόνι, οι σιδηροτροχιές γλιστρούσαν. Κατεβαίναμε με τα άλλα παιδιά από το τρένο δήθεν, για να το σπρώξουμε. Το παιχνίδι ολοκληρωνόταν, όταν ξανανεβαίναμε στο βαγόνι εν κινήσει».
Στον πόλεμο του '40, οι Γερμανοί χρησιμοποίησαν το τρένο για τις μεταφορές τους, ενώ κατά την αποχώρησή τους ανατίναξαν μέρος του σιδηροδρομικού δικτύου, που αργότερα αποκαταστάθηκε. Τις ιστορίες του «Μουντζούρη» διηγούνται σήμερα στους ταξιδιώτες οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι, καθώς το 1995 ξαναλειτούργησε το τρενάκι, για τουριστικούς λόγους αυτή τη φορά.
Τα βαγόνια που δρομολογήθηκαν είναι τα παλιά υπάρχοντα βαγόνια, ενώ τις διαδρομές ξεκίνησαν οι ατμομηχανές «Μηλιές» και «Ιάσων», που είχαν διασωθεί. Αργότερα, το 2000 αντικαταστάθηκαν από ντιζελομηχανές, προκειμένου τα ταξίδια να γίνονται ασφαλέστερα και γρηγορότερα.
Κάθε Απρίλιο ξεκινούν τα δρομολόγια από τα Ανω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές, μια διαδρομή που διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα μέσα από ένα φυσικό περιβάλλον ιδιαίτερης ομορφιάς. Το ενδιαφέρον των επισκεπτών και των τουριστών είναι μεγάλο, ενώ η γραμμή είναι βιώσιμη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει αναλάβει τη λειτουργία του.
«Τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν φέτος στις 11 Απριλίου και θα πραγματοποιούνται, όπως κάθε χρόνο, τα Σαββατοκύριακα ενώ υπάρχει η δυνατότητα ενοικίασης του τρένου από συλλόγους, τουριστικά γκρουπ μέχρι και πρεσβείες. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο εκτελούνται δρομολόγια καθημερινά. Η σεζόν ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο, για λόγους συντήρησης και καιρικών συνθηκών» αναφέρει ο προϊστάμενος της γραμματείας του Γραφείου Προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθ.Λιβεράνος.
«Το πηλιορείτικο τρενάκι είναι σήμερα ιστορικό - διατηρητέο μνημείο. Είναι το μοναδικό στην Ελλάδα που ταξιδεύει σε γραμμές εξήντα εκατοστών. Ένα παρόμοιο τρενάκι υπάρχει μόνο στο Βέλγιο, από όπου εκδηλώθηκε ενδιαφέρον για να μεταφερθεί εκεί ο 'μουντζούρης'. Οι αρμόδιοι όμως του ΟΣΕ δεν επέτρεψαν κάτι τέτοιο. Το κράτησαν στην Ελλάδα και το συντηρούν για να λειτουργεί, ώστε να θυμούνται οι παλαιότεροι και να γνωρίζουν οι νεότεροι» προσθέτει ο κ. Σγαρδώνης.
ΑΠΕ-ΜΠΕ

πηγή: in.gr
 

Dorotija

Member
Μηνύματα
1.297
Likes
701
Επόμενο Ταξίδι
Να είναι η Κρακοβία?
Ταξίδι-Όνειρο
Yemen
Πολύ ενδιαφέρον! Μπράβο!!!
 

Rosa

Member
Μηνύματα
1.635
Likes
1.966
Ταξίδι-Όνειρο
Trobriand Islands...
Πράγματι είναι μια πολύ όμορφη διαδρομή...Πριν από χρόνια την είχαμε κάνει με τα πόδια, κατάβαση από τις Μηλιές ως τη θάλασσα ακολουθώντας τις ράγες, και την είχαμε απολαύσει... Ειδικά ψηλά, από τη γέφυρα και μετά, η διαδρομή είναι πανέμορφη...:D
 

Dafni

Member
Μηνύματα
984
Likes
598
Να επωφεληθώ εδώ από το συγκεκριμένο thread και να θυμίσω και μια άλλη καταπληκτική διαδρομή που αξίζει να την κάνει όποιος βρεθεί στην περιοχή με τον οδοντοτό το τρενάκι που κάνει τη διαδρομή Καλάβρυτα -Διακοφτό,περνώντας κατά μήκος του Βουραικού.

Φαράγγι Βουραϊκού Ποταμού - Οδοντωτός Σιδηρόδρομος Ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού – Καλαβρύτων και η μοναδική διαδρομή του μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού αποτελούν ένα από τα ωραιότερα φυσικά αξιοθέατα της χώρας μας. Έχει χαρακτηριστεί η θεαματικότερη σιδηροδρομική γραμμή των Βαλκανίων.

Το τοπίο στο βόρειο τμήμα της Πελοποννήσου χαρακτηρίζεται από κροκαλοπαγές τείχος που αυλακώνεται από παράλληλες χαράδρες ξεκινώντας από τα εσωτερικά υψίπεδα και φτάνουν λίγα χιλιόμετρα πριν το επίπεδο της θάλασσας. Σ’ αυτό το κροκαλοπαγές τείχος είναι σκαμμένο το φαράγγι του Βουραϊκού.

Το όνομα του φαραγγιού μνημονεύει τη Βούρα σημαντική πόλη της αρχαιότητας που πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Αχαϊκής Συμπολιτείας.

Στα κάθετα τοιχώματα του φαραγγιού διασώζονται πολύ ενδιαφέρουσες και σπάνιες φυτοκοινωνίες μοναδικών ειδών, χαρακτηριστικές των βραχωδών βιότοπων της ανατολικής Μεσογείου. Ανάμεσα στα είδη είναι η καμπανούλα των βράχων Campanula versicolor, το αρωματικό Teucrium pollium, τη μικρή φτέρη Ceterach officinarum και από τα σπανιότερα είδη το τοπικό ενδημικό Achillea unbelata ssp monocephala, την ενδημική των βουνών της βόρειας Πελοποννήσου Aurinia moreana και της Asperula arcadiensis, είδος ενδημικό του Χελμού, της Ζήρειας και της Γκιώνας.

Το πιο αξιομνημόνευτο στοιχείο του φαραγγιού είναι το μικρό τρενάκι που το διασχίζει απ’ άκρη σ’ άκρη. Η κατασκευή του οδοντωτού σιδηροδρόμου αποφασίστηκε στα χρόνια της Τρικουπικής διακυβέρνησης, στο πλαίσιο του μεγαλεπήβολου σχεδίου σιδηροδρομικής σύνδεσης όλης της Ελλάδας. Αυτό το έργο υποστηρίχθηκε από το φίλο του Τρικούπη και τοπικό πολιτευτή Ασημάκη Φωτήλα. Η γραμμή κατασκευάστηκε από γαλλική εταιρεία ενώ συνέδραμαν και Ιταλοί τεχνίτες, που είχαν αποκτήσει μεγάλη εμπειρία σε ανάλογα έργα στις Άλπεις. Το έργο τελείωσε το 1895 και τα εγκαίνια έγιναν την επόμενη χρονιά με την συμμετοχή του τότε βασιλιά. Η πρώτη μηχανή ήταν ατμοκίνητη και σε κάθε στάση υπήρχαν υδατόπυργοι για την αναπλήρωση του νερού.

Το Διακοπτό απέχει από τα Καλάβρυτα 22 χιλιόμετρα, η διαδρομή διαρκεί μια ώρα και η ταχύτητα του συρμού κυμαίνεται από 30 έως 40 χιλ./ώρα στην απλή γραμμή και 6 έως 15 στα δόντια. Η μεγάλη κλίση της γραμμής δεν επιτρέπει την κυκλοφορία ενός συμβατικού συρμού, γι’ αυτό ανάμεσα στις σιδηροτροχιές τοποθετήθηκε ένας οδοντωτός άξονας που επιτρέπει με τη λειτουργία ενός μηχανισμού, να ανέβει από το επίπεδο της θάλασσας στο σταθμό των Καλαβρύτων με υψόμετρο 750 μέτρα. Έχει το μικρότερο μήκος σε πλάτος γραμμών στην Ευρώπη (0,75 μ.). Σήμερα το τρενάκι με δυο μικρά βαγόνια και την ντηζελοηλεκτρική μονάδα στο κέντρο ξεκινά από το σταθμό του Διακοπτού ανηφορίζοντας προς τα Καλάβρυτα περνώντας στην αρχή από το ομαλό κομμάτι και συνεχίζει βγάζοντας τα δόντια του, μπαίνοντας στο πρώτο στένεμα της χαράδρας και την στάση στον οικισμό Νιάματα. Το τρενάκι με το όνομα Οδοντωτός περνάει από μικρά τούνελ όπου ανάμεσα στα μικρά ανοίγματα προλαβαίνουμε να διακρίνουμε στην απέναντι όχθη μεγάλη βραχοσκεπή με διαδοχικές σπηλαιώδεις αίθουσες, σε μια από τις οποίες οι σταλαγμίτες έχουν σχηματίσει όρθιες στήλες που μοιάζουν με μορφές παραταγμένες με σύνθεση δικαστηρίου (δικαστής, πρόεδρος και εισαγγελέας). Ο Οδοντωτός μαζεύει τα δόντια του στη στάση των Τρικλιών. Η διαδρομή συνεχίζει σε άγρια τοπία με καταρράκτες και φτάνουμε στο πιο στενό σημείο της διαδρομής που λέγεται “Πόρτες” και το τρενάκι περνάει μέσα από σήραγγα. Ανηφορίζοντας ο Οδοντωτός βγάζει τα δόντια του και φτάνει στο σταθμό του Μεγάλου Σπηλαίου όπου βρίσκεται στον οικισμό της Κάτω Ζαχλωρούς. Συνεχίζοντας τώρα πλέον την ομαλή διαδρομή του προς Καλάβρυτα αναπτύσσει ταχύτητα περνώντας από την στάση της Κερπινής και φτάνει στα Καλάβρυτα μέσα από τον ανοιχτό κάμπο.

Δίπλα από τις γραμμές του τρένου υπάρχει μονοπάτι που παλιότερα χρησιμοποιούνταν από τους κατοίκους της περιοχής, σήμερα η ίδια χάραξη έχει σηματοδοτηθεί με σύμβολα του Ευρωπαϊκού Μονοπατιού Ε4 που χρησιμοποιείται από πεζοπόρους Έλληνες και ξένους πεζοπόρους. Η διαδρομή για το κατέβασμα απαιτεί περίπου 6 ώρες και για το ανέβασμα περίπου 7 με 8 ώρες.

Κάθε χρόνο την τρίτη Κυριακή του Μαΐου διοργανώνεται από το Σύλλογο Ορειβασίας και Χιονοδρομίας Καλαβρύτων, το Πανελλήνιο Πέρασμα με τη συμμετοχή εκατοντάδων ορειβατών και πεζοπόρων.

Μετά από ένα χρόνο διακοπής των δρομολογίων του οδοντωτού λόγω εργασιών ανακαίνισης και αντικατάστασης των σιδηροτροχιών επαναλειτούργησε τον Ιούνιο του 2004. Η παραλαβή των τεσσάρων νέων σύγχρονων μηχανών και συρμών θα δώσει πνοή στην περιοχή τα επόμενα χρόνια.

ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΟΔΟΝΤΩΤΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ
Από Καλάβρυτα προς Διακοπτό:
08:10, 10:30, 13:20 & 15:50
Από Διακοπτό προς Καλάβρυτα:
06:55, 09:20, 11:45 & 14:30

πηγή Kalavrita.gr
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.651
Μηνύματα
906.203
Μέλη
39.401
Νεότερο μέλος
Engie

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom