Extra muros
Member
- Μηνύματα
- 186
- Likes
- 1.338
Ταξιδιωτικές ιστορίες για την απόκοσμη ομορφιά των Αζορών έχουν γραφτεί ήδη από παλαίμαχες πένες του φόρουμ, και μάλιστα για παραπάνω από ένα νησί του χαμένου στον Ατλαντικό συμπλέγματος. Εδώ θα παραθέσω κυρίως κάποιες χρηστικές πληροφορίες από το ταξίδι περίπου μιας εβδομάδας (χώρια η 1,5 μέρα στη Λισαβόνα) που πραγματοποίησα με φίλη στα μέσα του Ιούνη φέτος στο Σάου Μιγκέλ, το μεγαλύτερο από τα νησιά.
Κατά την "προταξιδιωτική" φάση μελέτης, έπεσα, όχι μόνο εδώ, αλλά γενικά στο ίντερνετ, αλλά και IRL από Πορτογάλους που τυγχάνει να γνωρίζω,στην ακράδαντη βεβαιότητα ότι το ταξίδι στις Αζόρες είναι αδύνατο ή τέλος πάντων μάταιο χωρίς ενοικίαση οχήματος. Η εμπειρία απέδειξε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει, τουλάχιστον για το μεγαλύτερο νησί του αρχιπελάγους χωρίς φυσικά να ακυρώνει το γεγονός ότι με ΙΧ κάποιος είναι πιο ανεξάρτητος κι ευέλικτος. Εξάλλου το οδικό δίκτυο είναι σε μεγάλο ποσοστό πραγματικά αξιοζήλευτο (αχ κατακαημένε ΒΟΑΚ) και οι τιμές ενοικίασης μη εξωπραγματικές. Μην έχοντας οδηγήσει εδώ και κάποια χρόνια ωστόσο, αποφάσισα ότι δε ξαναρχίσω το σπορ στη μέση του ωκεανού.
Άφιξη λοιπόν στην πολλή ζεστή και πάντα αγαπημένη Λισαβόνα με την απευθείας πτήση της Αιγαίου και κάτι λιγότερο από 24 ώρες μετά εσωτερική πτήση δύο και κάτι ωρών για την Πόντα Ντελγάδα, άτυπη πρωτεύουσα των Αζορών (τυπικά έχει 3 πρωτεύουσες σε τρία από τα εννιά νησιά) με την Ράιαν, για την οποία, μην έχοντας ξαναπετάξει - απίστευτο κι όμως αληθινό - πολλά φοβόμουν αλλά τίποτε δεν επαληθεύτηκε, πέραν φυσικά της διαβόητης μη άνεσης των καθισμάτων και της συνεχούς βαβούρας για καφέ, φαϊ, ξυστό και το λιλί της Χαϊδως.
Μετακίνηση από και προς το αεροδρόμιο:
H αστική συγκοινωνία δεν εξυπηρετεί τον μικρό και γλυκούλη αερολιμένα, ωστόσο για όσους δεν επιθυμούν ταξί ή ενοικίαση, υπάρχει η λύση του shuttle bus ANC με πολλές στάσεις μέσα στην πόλη. Με μόλις 8 ευρώ μετ'επιστροφής, είναι μακράν η οικονομικότερη λύση μετακίνησης. Στο google μπορεί να διαβάσετε περίεργα περιστατικά αναξιοπιστίας, προσωπικά ωστόσο δεν είχα κανένα παράπονο. Τα εισιτήρια αγοράστηκαν επιτόπου από το γραφείο της ANC στο αεροδρόμιο, όπου καλύτερα να ρωτήσετε κατευθείαν τον οδηγό κι όχι τους υπαλλήλους ποια στάση βολεύει καλύτερα. Τα ωράρια αναχώρησης από το αεροδρόμιο είναι κάπως μυστήρια ομολογουμένως, αφού τα 45 λεπτά αναμονή που μας έδωσε αρχικά η υπάλληλος ξαφνικά μετατράπηκαν σε κάτω από 20, καθώς η ίδια μπήκε στον κόπο να μας ψάξει (!) για να μας ενημερώσει πως σε 5 λεπτά θα αναχωρούσε τελικά άλλο λεωφορείο. Όσο για την επιστροφή, κανονίζετε το pick up από την ίδια στάση κατά την έκδοση του εισιτηρίου. Εμφανίστηκαν συνεπέστατα, και σε 10 λεπτά είμασταν στο αεροδρόμιο, με κίνηση και αν χρειαστεί στοπ σε πολλές στάσεις αυτό το διάστημα προφανώς επιμηκύνεται, για μας στο πήγαινε ας πούμε ήταν γύρω στο μισάωρο.
Διαμονή
Αν και αποφεύγω να αναφέρομαι ονομαστικά σε καταλύματα, εν προκειμένω θεωρώ ότι αξίζει να αναφέρω ως πολύ αξιοπρεπή budget επιλογή το City's Hostel Ponta Delgada, με 90 ευρώ για τεράστιο ιδιωτικό δωμάτιο - σοφίτα με πρωινό μπουφέ, πολύ λιτό, αλλά αξιοπρεπή. Εξάλλου η κοινή κουζίνα είναι άρτια εξοπλισμένη και το ψυγείο τεράστιο για φύλαξη έξτρα προμηθειών από τα σούπερ μάρκετ της περιοχής. Προσοχή γιατί όλα έκλειναν στις 8 μμ, ενώ μόνο λίγα ανοίγουν Κυριακές, το Google πάντως είναι αξιόπιστο σε αυτές τις πληροφορίες. Η υπηρεσία πλυσίματος - στεγνώματος στα 10 ευρώ (5 ανά υπηρεσία) κάπως ακριβή κατά τη γνώμη μου, πολλοί ένοικοι ωστόσο έπλεναν στο χέρι και άπλωναν έξω όπως διαπίστωσα. Η ρεσεψιόν δουλεύει 8 με 4 αλλά υπάρχει και νούμερο έκτακτης ανάγκης που ευτυχώς δε χρειάστηκε. Από ό,τι φαίνεται η επιχείρηση είναι οικογενειακή, οπότε μαμά και κόρες (με επιφύλαξη) εκτελούν χρέη ρεσεψιονίστ και καθαριστριών, κάτι που αντανακλάται στο γεγονός ότι στον τομέα καθαριότητα, που γενικά ήταν σε υψηλά για χόστελ επίπεδα, παρεισέφρυαν και κάποιες αβλεψίες. Γενικά πάντως οι κοπέλες είναι εξαιρετικά εξυπηρετικές και πρόθυμες για πάσης φύσης πληροφορία. Εκεί βρήκα και τα δρομολόγια των τοπικών ΚΤΕΛ, που σε πάνε στις βασικότερες πόλεις και χωριά του Σάου Μιγκέλ, όπως και σε ορισμένα βασικά αξιοθέατα.
Μετακινήσεις
Αν και τα τοπικά λεωφορεία έχουν ένα μάλλον συμβολικό αντίτιμο, η βέλτιστη λύση για όποιον θέλει να πάρει μια αρκετά καλή γεύση του νησιού και μπορεί να διαθέσει ποσό λίγο παραπάνω από την ενοικίαση ενός ΙΧ, είναι χωρίς αμφιβολία μια από τις οργανωμένες εκδρομές, που προσφέρονται σε παραπλήσιες τιμές από πάμπολλα γραφεία στο νησί. Ως αγχώδης τύπος έκλεισα τρεις από τις συνολικά 4 εκδρομές που έκανα μήνες πριν από booking και get your guide, μη βάζοντας μυαλό από την περσινή μου εμπειρία στο Πόρτο, που έλεγε ότι τόσο η διαθεσιμότητα σε ντεμέκ "εξαντλημένες" ονλάιν όσο και οι τιμές είναι ξεκάθαρα καλύτερες για κράτηση επί τόπου. Τα περισσότερα γραφεία είναι στη μαρίνα κοντά το ένα στο άλλο για επί τόπου έρευνα και παζάρι, με κάποιο όριο βέβαια.
Ακόμα και για όσους διαθέτουν όχημα, υπάρχει μια εκδρομή όπου τα γραφεία είναι μονόδρομος, μιλάω φυσικά για τα whale-watching tours, με τα οποία οι ντόπιοι τρόπον τινά αναπληρώνουν τα χαμένα έσοδα και παράλληλα εξιλεώνονται για το μακραίωνο κυνήγι φαλαινών, στο οποίο διακρίνονταν μέχρι και την απαγόρευση της δραστηριότητας αρκετά χρόνια πριν. Ακόμα και σε μέρες με σχετικά ήρεμο καιρό η δραμαμίνη είναι άκρως απαραίτητη για τους ευαίσθητους στις ναυτίες σαν την υποφαινόμενη. Επίσης, μην ανησυχείτε για τις ικανότητες της μηχανής σας ή την προσωπική φωτογραφική σας επιδεξιότητα, καθώς πρακτικά όλα τα τουρ δίνουν δυνατότητα πρόσβασης σε επαγγελματικού επιπέδου φωτογραφίες μετά το πέρας της εκδρομής, έστω με το ενοχλητικό πλην ευνόητο υδατόσημο της εταιρείας. Οι φάλαινες βέβαια, όπως γνωρίζαμε εκ των προτέρων, είναι λιγότερο συχνοί επισκέπτες από τα δελφίνια, που ευτυχώς είδαμε κατά κοπάδια, ενίοτε με τα βρέφη τους μαζί. Κάποια γραφεία προσφέρουν εγγύηση επιστροφής χρημάτων αν δεν εμφανιστεί κανένα θηλαστικό, άλλα δίνουν δυνατότητα νέας εκδρομής σε άλλη μέρα, προσωπικά και τίποτε να μην έβλεπα θα έμενα με την από μόνη της συναρπαστική εμπειρία της πλεύσης στον ωκεανό. Συνήθως η εκδρομή αυτή υπάρχει σε δύο εκδοχές, με καταμαράν ή σε φουσκωτό, για τους πιο περιπετειώδεις (σωστά μαντέψατε ότι δεν ανήκω σε αυτούς).
Οι υπόλοιπες εκδρομές ήταν ολοήμερες με βανάκι κι οδηγό-ξεναγό, μεταξύ 4 - 10 ατόμων και περιλάμβαναν γεύμα, σε τουριστικά μεν, αξιοπρεπή δε στο είδος τους εστιατόρια. Κόστος 65 με 68 ευρώ η πιο ακριβή, που ονλάιν θα κόστιζε 80. Θεωρώ ότι αυτό που έκανε τη διαφορά σε σχέση με την ενοικίαση, ήταν η παρουσία ντόπιων ξεναγών, όπως πιστοποιούσε και η χαρακτηριστική τους προφορά στα πορτογαλικά, που όχι μόνο έδιναν πληροφορίες για το παρόν και το παρελθόν του νησιού και γενικά των Αζορών, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις έκαναν κάποιες εκτός επίσημου προγράμματος "παρεκβάσεις" σε εκτός πεπατημένης σημεία, κάποια από τα οποία θεωρώ ότι δύσκολα θα έβρισκα αν οδηγούσα ως ξένη, πέρα που δύσκολα θα επιχειρούσα προσωπικά off road διαδρομές με νοικιάρικο αμάξι ακόμα και στην Ελλάδα.
Με τον τρόπο αυτό λοιπόν επισκέφτηκα την πασίγνωστη Lagoa das Sete Cidades και διάφορα άλλα σημεία και πόλεις βόρεια και δυτικά του νησιού κυρίως, χωρίς λόγω - ομίχλης να καταφέρω ωστόσο να δω τη Lagoa do Fogo στο κέντρο του Σάου Μιγκέλ. Στο πονεμένο κεφάλαιο "καιρός" θα αναφερθώ παρακάτω.
Επίσης πήγα στη Lagoa das Furnas, έκανα μπάνιο στα θερμά λουτρά της περιοχής και έφαγα το ψημένο με γεωθερμική ενέργεια Cozido das Furnas, πιάτο για μερακλήδες θα το χαρακτήριζα.
Τέλος, έκανα το γύρω της βόρειας και ανατολικής πλευράς σε μια εκδρομή που λίγο - πολύ όλοι πουλάνε με τον άχαρο τίτλο Nordeste, ο οποίος αδικεί πολύ αυτό το κατά τη γνώμη μου ωραιότερο κομμάτι του νησιού.
Συνεχίζεται...
Κατά την "προταξιδιωτική" φάση μελέτης, έπεσα, όχι μόνο εδώ, αλλά γενικά στο ίντερνετ, αλλά και IRL από Πορτογάλους που τυγχάνει να γνωρίζω,στην ακράδαντη βεβαιότητα ότι το ταξίδι στις Αζόρες είναι αδύνατο ή τέλος πάντων μάταιο χωρίς ενοικίαση οχήματος. Η εμπειρία απέδειξε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει, τουλάχιστον για το μεγαλύτερο νησί του αρχιπελάγους χωρίς φυσικά να ακυρώνει το γεγονός ότι με ΙΧ κάποιος είναι πιο ανεξάρτητος κι ευέλικτος. Εξάλλου το οδικό δίκτυο είναι σε μεγάλο ποσοστό πραγματικά αξιοζήλευτο (αχ κατακαημένε ΒΟΑΚ) και οι τιμές ενοικίασης μη εξωπραγματικές. Μην έχοντας οδηγήσει εδώ και κάποια χρόνια ωστόσο, αποφάσισα ότι δε ξαναρχίσω το σπορ στη μέση του ωκεανού.
Άφιξη λοιπόν στην πολλή ζεστή και πάντα αγαπημένη Λισαβόνα με την απευθείας πτήση της Αιγαίου και κάτι λιγότερο από 24 ώρες μετά εσωτερική πτήση δύο και κάτι ωρών για την Πόντα Ντελγάδα, άτυπη πρωτεύουσα των Αζορών (τυπικά έχει 3 πρωτεύουσες σε τρία από τα εννιά νησιά) με την Ράιαν, για την οποία, μην έχοντας ξαναπετάξει - απίστευτο κι όμως αληθινό - πολλά φοβόμουν αλλά τίποτε δεν επαληθεύτηκε, πέραν φυσικά της διαβόητης μη άνεσης των καθισμάτων και της συνεχούς βαβούρας για καφέ, φαϊ, ξυστό και το λιλί της Χαϊδως.
Μετακίνηση από και προς το αεροδρόμιο:
H αστική συγκοινωνία δεν εξυπηρετεί τον μικρό και γλυκούλη αερολιμένα, ωστόσο για όσους δεν επιθυμούν ταξί ή ενοικίαση, υπάρχει η λύση του shuttle bus ANC με πολλές στάσεις μέσα στην πόλη. Με μόλις 8 ευρώ μετ'επιστροφής, είναι μακράν η οικονομικότερη λύση μετακίνησης. Στο google μπορεί να διαβάσετε περίεργα περιστατικά αναξιοπιστίας, προσωπικά ωστόσο δεν είχα κανένα παράπονο. Τα εισιτήρια αγοράστηκαν επιτόπου από το γραφείο της ANC στο αεροδρόμιο, όπου καλύτερα να ρωτήσετε κατευθείαν τον οδηγό κι όχι τους υπαλλήλους ποια στάση βολεύει καλύτερα. Τα ωράρια αναχώρησης από το αεροδρόμιο είναι κάπως μυστήρια ομολογουμένως, αφού τα 45 λεπτά αναμονή που μας έδωσε αρχικά η υπάλληλος ξαφνικά μετατράπηκαν σε κάτω από 20, καθώς η ίδια μπήκε στον κόπο να μας ψάξει (!) για να μας ενημερώσει πως σε 5 λεπτά θα αναχωρούσε τελικά άλλο λεωφορείο. Όσο για την επιστροφή, κανονίζετε το pick up από την ίδια στάση κατά την έκδοση του εισιτηρίου. Εμφανίστηκαν συνεπέστατα, και σε 10 λεπτά είμασταν στο αεροδρόμιο, με κίνηση και αν χρειαστεί στοπ σε πολλές στάσεις αυτό το διάστημα προφανώς επιμηκύνεται, για μας στο πήγαινε ας πούμε ήταν γύρω στο μισάωρο.
Διαμονή
Αν και αποφεύγω να αναφέρομαι ονομαστικά σε καταλύματα, εν προκειμένω θεωρώ ότι αξίζει να αναφέρω ως πολύ αξιοπρεπή budget επιλογή το City's Hostel Ponta Delgada, με 90 ευρώ για τεράστιο ιδιωτικό δωμάτιο - σοφίτα με πρωινό μπουφέ, πολύ λιτό, αλλά αξιοπρεπή. Εξάλλου η κοινή κουζίνα είναι άρτια εξοπλισμένη και το ψυγείο τεράστιο για φύλαξη έξτρα προμηθειών από τα σούπερ μάρκετ της περιοχής. Προσοχή γιατί όλα έκλειναν στις 8 μμ, ενώ μόνο λίγα ανοίγουν Κυριακές, το Google πάντως είναι αξιόπιστο σε αυτές τις πληροφορίες. Η υπηρεσία πλυσίματος - στεγνώματος στα 10 ευρώ (5 ανά υπηρεσία) κάπως ακριβή κατά τη γνώμη μου, πολλοί ένοικοι ωστόσο έπλεναν στο χέρι και άπλωναν έξω όπως διαπίστωσα. Η ρεσεψιόν δουλεύει 8 με 4 αλλά υπάρχει και νούμερο έκτακτης ανάγκης που ευτυχώς δε χρειάστηκε. Από ό,τι φαίνεται η επιχείρηση είναι οικογενειακή, οπότε μαμά και κόρες (με επιφύλαξη) εκτελούν χρέη ρεσεψιονίστ και καθαριστριών, κάτι που αντανακλάται στο γεγονός ότι στον τομέα καθαριότητα, που γενικά ήταν σε υψηλά για χόστελ επίπεδα, παρεισέφρυαν και κάποιες αβλεψίες. Γενικά πάντως οι κοπέλες είναι εξαιρετικά εξυπηρετικές και πρόθυμες για πάσης φύσης πληροφορία. Εκεί βρήκα και τα δρομολόγια των τοπικών ΚΤΕΛ, που σε πάνε στις βασικότερες πόλεις και χωριά του Σάου Μιγκέλ, όπως και σε ορισμένα βασικά αξιοθέατα.
Μετακινήσεις
Αν και τα τοπικά λεωφορεία έχουν ένα μάλλον συμβολικό αντίτιμο, η βέλτιστη λύση για όποιον θέλει να πάρει μια αρκετά καλή γεύση του νησιού και μπορεί να διαθέσει ποσό λίγο παραπάνω από την ενοικίαση ενός ΙΧ, είναι χωρίς αμφιβολία μια από τις οργανωμένες εκδρομές, που προσφέρονται σε παραπλήσιες τιμές από πάμπολλα γραφεία στο νησί. Ως αγχώδης τύπος έκλεισα τρεις από τις συνολικά 4 εκδρομές που έκανα μήνες πριν από booking και get your guide, μη βάζοντας μυαλό από την περσινή μου εμπειρία στο Πόρτο, που έλεγε ότι τόσο η διαθεσιμότητα σε ντεμέκ "εξαντλημένες" ονλάιν όσο και οι τιμές είναι ξεκάθαρα καλύτερες για κράτηση επί τόπου. Τα περισσότερα γραφεία είναι στη μαρίνα κοντά το ένα στο άλλο για επί τόπου έρευνα και παζάρι, με κάποιο όριο βέβαια.
Ακόμα και για όσους διαθέτουν όχημα, υπάρχει μια εκδρομή όπου τα γραφεία είναι μονόδρομος, μιλάω φυσικά για τα whale-watching tours, με τα οποία οι ντόπιοι τρόπον τινά αναπληρώνουν τα χαμένα έσοδα και παράλληλα εξιλεώνονται για το μακραίωνο κυνήγι φαλαινών, στο οποίο διακρίνονταν μέχρι και την απαγόρευση της δραστηριότητας αρκετά χρόνια πριν. Ακόμα και σε μέρες με σχετικά ήρεμο καιρό η δραμαμίνη είναι άκρως απαραίτητη για τους ευαίσθητους στις ναυτίες σαν την υποφαινόμενη. Επίσης, μην ανησυχείτε για τις ικανότητες της μηχανής σας ή την προσωπική φωτογραφική σας επιδεξιότητα, καθώς πρακτικά όλα τα τουρ δίνουν δυνατότητα πρόσβασης σε επαγγελματικού επιπέδου φωτογραφίες μετά το πέρας της εκδρομής, έστω με το ενοχλητικό πλην ευνόητο υδατόσημο της εταιρείας. Οι φάλαινες βέβαια, όπως γνωρίζαμε εκ των προτέρων, είναι λιγότερο συχνοί επισκέπτες από τα δελφίνια, που ευτυχώς είδαμε κατά κοπάδια, ενίοτε με τα βρέφη τους μαζί. Κάποια γραφεία προσφέρουν εγγύηση επιστροφής χρημάτων αν δεν εμφανιστεί κανένα θηλαστικό, άλλα δίνουν δυνατότητα νέας εκδρομής σε άλλη μέρα, προσωπικά και τίποτε να μην έβλεπα θα έμενα με την από μόνη της συναρπαστική εμπειρία της πλεύσης στον ωκεανό. Συνήθως η εκδρομή αυτή υπάρχει σε δύο εκδοχές, με καταμαράν ή σε φουσκωτό, για τους πιο περιπετειώδεις (σωστά μαντέψατε ότι δεν ανήκω σε αυτούς).
Οι υπόλοιπες εκδρομές ήταν ολοήμερες με βανάκι κι οδηγό-ξεναγό, μεταξύ 4 - 10 ατόμων και περιλάμβαναν γεύμα, σε τουριστικά μεν, αξιοπρεπή δε στο είδος τους εστιατόρια. Κόστος 65 με 68 ευρώ η πιο ακριβή, που ονλάιν θα κόστιζε 80. Θεωρώ ότι αυτό που έκανε τη διαφορά σε σχέση με την ενοικίαση, ήταν η παρουσία ντόπιων ξεναγών, όπως πιστοποιούσε και η χαρακτηριστική τους προφορά στα πορτογαλικά, που όχι μόνο έδιναν πληροφορίες για το παρόν και το παρελθόν του νησιού και γενικά των Αζορών, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις έκαναν κάποιες εκτός επίσημου προγράμματος "παρεκβάσεις" σε εκτός πεπατημένης σημεία, κάποια από τα οποία θεωρώ ότι δύσκολα θα έβρισκα αν οδηγούσα ως ξένη, πέρα που δύσκολα θα επιχειρούσα προσωπικά off road διαδρομές με νοικιάρικο αμάξι ακόμα και στην Ελλάδα.
Με τον τρόπο αυτό λοιπόν επισκέφτηκα την πασίγνωστη Lagoa das Sete Cidades και διάφορα άλλα σημεία και πόλεις βόρεια και δυτικά του νησιού κυρίως, χωρίς λόγω - ομίχλης να καταφέρω ωστόσο να δω τη Lagoa do Fogo στο κέντρο του Σάου Μιγκέλ. Στο πονεμένο κεφάλαιο "καιρός" θα αναφερθώ παρακάτω.
Επίσης πήγα στη Lagoa das Furnas, έκανα μπάνιο στα θερμά λουτρά της περιοχής και έφαγα το ψημένο με γεωθερμική ενέργεια Cozido das Furnas, πιάτο για μερακλήδες θα το χαρακτήριζα.
Τέλος, έκανα το γύρω της βόρειας και ανατολικής πλευράς σε μια εκδρομή που λίγο - πολύ όλοι πουλάνε με τον άχαρο τίτλο Nordeste, ο οποίος αδικεί πολύ αυτό το κατά τη γνώμη μου ωραιότερο κομμάτι του νησιού.
Συνεχίζεται...
Last edited: